23948sdkhjf

Söderberg & Haak höjer ribban

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

”Jag ser ingen anledning till att Komatsu inte ska ha tvåsiffrig marknadsandel i Sverige”. Den svåra tiden är över för Söderberg & Haak förklarar vd Jonas Jaenecke.

München. Komatsus svenska generalagent Söderberg & Haak har en tung vår bakom sig, i februari kom beskedet att företaget måste ”omstruktureras” efter några jobbiga år då omsättningen minskat och tänkta vinster blivit förluster.

Läs också: Söderberg & Haak tar över den svenska agenturen för Bomag

Bara en dryg månad senare, på jättemässan Bauma i början av april, kunde vd Jonas Jaenecke berätta att det svåra arbetet snart är över.

– Vi är en god bit på väg, de fackliga förhandlingarna är klara och uppsägningarna är gjorda.

Omstruktureringen innebär att ett hundratal av företagets 270 anställda sägs upp, främst på lantbrukssidan.

Jonas Jaenecke betonar att majoriteten skett via naturliga avgångar, några F-skattare ryker dessutom och tre bolag säljs.

Läs också: Komatsusatsning i Stockholm

–  En stor del har skett genom att sälja bolag och där har vi haft lokala ledare som självmant räckt upp handen för att driva verksamheten vidare i egen regi.

De tre bolagen som säljs är Söderberg & Haak i Ystad och Hörby, Söderberg & Haak i Staffanstorp och Ekeby samt Söderberg & Haak i Högland och Aneby.

Svårigheterna har främst funnits på lantbrukssidan, Söderberg & Haak säljer jordbruksredskap från Krone, Amazone och Dal-Bo samt jordbrukstraktorer från Deutz-Fahr.

Entreprenadsidan är, enligt Jonas Jaenecke, ett betydligt starkare kort.

Läs också: Starkare lyft utlovas i nya Komatsun

– Halva vår omsättning är entreprenad – vi har växlat upp.

Företaget har haft Komatsuagenturen sedan 2016 och investerat en hel del i att bygga upp serviceorganisationen för att stärka varumärket som, trots att det är världens näst största tillverkare, fört en något tynande tillvaro i Sverige.

–  Vi har jobbat hårt för att sätta Komatsu på kartan, och det märks – försäljningen har ökat, säger Jonas Jaenecke.

Fler maskiner i lager och en utökad serviceorganisation är en viktig grund för företaget som också byggt upp tre kompetenscenter – i Staffanstorp, Kungälv och nu senast Rosersberg utanför Stockholm.

Läs också: De firade första året

De tre centren ska stötta försäljningen, här kan maskinerna utrustas inför leverans och service ska finnas nära till hands för kunderna.

– Vi har ökat kompetensen, vi har byggt upp organisationen och rekryterat vissa nya funktioner – det var det vi behövde för att ta nästa steg i den tekniska utvecklingen, säger Jonas Jaenecke.

De nya centren innebär att påbyggnaden inte längre är en flaskhals – maskinerna ska nå kunderna fortare, förklarar han.

– Jag känner mig trygg i satsningen på entreprenadsidan.

Läs också: Komatsus första helelektriska grävare

Han tror också att verksamheten kan växa.

– Jag ser ingen anledning till att Komatsu inte ska ha tvåsiffrig marknadsandel i Sverige.

I dag ligger marknadsandelen på cirka fem procent, att dubbla den siffran och mer därtill kommer att kräva arbete, men Söderberg & Haak anser sig vara på god väg.

Leveranstidningen Entreprenad har tidigare skrivit om hur företaget tar sig an marknaden ett maskinslag i taget  man började med bandgrävare, gick vidare till hjulgrävare,  sedan till minigrävare och i fjol sattes fokus på bandschaktare – en insats som burit frukt.

  Det syns i försäljningssiffrorna.

Komatsu har en bred portfölj, Söderberg & Haak har därför mycket välja på när de bestämmer vilka maskiner som ska lyftas fram härnäst, demolering kan vara en het kandidat men även andra typer av maskiner kan bli aktuella.

– I Sverige har det varit svårt med hjullastare – där är Volvo starka, men nu har vi till exempel nya WA475, kommenterar Jonas Jaenecke med ett leende.

Han anser att Söderberg & Haak står väl rustat inför framtiden.

– Nu är vi ifatt på påbyggnadssidan och säljkåren täcker hela Sverige – allt faller på plats.

Efter vårens omvälvande omstrukturering återstår dock vissa finjusteringar.

– Vi ska fila lite på hur vi ska vara organiserade på bästa sätt, vi kanske behöver fylla på med lite säljare men de stora dragen är gjorda.

Som så många andra företag måste Söderberg & Haak också förbereda sig på de krav som ställs på en maskinleverantör på 2020-talet – kunderna behöver betydligt mer än att bara få köpa en bra maskin med ett bra serviceavtal.

– Kunskap blir allt viktigare, vi måste därför fortsätta att utbilda personalen och höja kompetensen ytterligare, säger Jonas Jaenecke. 

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (1)

Mest läst

Startsidan just nu

Jubileum i Jönköping

I topp bland hemvändande bolag

IMCD och Lactips ingår nordiskt samarbete

Ny mässa för transportförpackningar

Positionen stärks ytterligare genom nytt förvärv

Peab köper YIT:s nordiska beläggnings- och ballastverksamhet

Affären innebär att Peab tar över cirka 200 strategiskt placerade täkter samt 63 asfaltverk i Norden.

Nyhetsbrev

BewiSynbra förvärvar danska Eurec

De driver konstgjorda muskler med socker

Artificiella muskler av polymermaterial kan nu drivas med energi från glukos och syre på liknande sätt som biologiska muskler. Detta kan vara ett steg mot implanterbara konstgjorda muskler i framtiden.

Återvinningsbar film för MAP-applikationer

Kostnadsbomben - är det fake news?

Kostnadsutvecklingen inom den upphandlade kollektivtrafiken engagerar uppenbarligen - ämnet drog fullt hus när Svensk Kollektivtrafik lyfte frågan i Almedalen.

Ecolean in på den mexikanska marknaden

"Sverige måste bli bättre på sopsortering"

NCC överklagar

NCC förlorade i rätten och ålades att betala nästan 44 miljoner kronor. Nu överklagar företaget.

Ny teknik för råvaruutvinning ur biomaterial

”Läget är allvarligt”

Maskinentreprenörerna tog med sig en av sina hjärtefrågor till Almedalen – kompetensförsörjningen.

Umeåbolag uppköpt av amerikansk jätte

Omröstning om global standard för sexleksaker

Det är nu dags för världen att ta ställning till om det behövs en global standard för sexleksaker. SIS har lämnat världens första standardförslag för design- och säkerhetskrav av sexleksaker till omröstning bland alla medlemsländer.

Almedalsdebatt om egen regi

Under måndagen 1 juli kom Almedalsveckan 2019 igång på allvar med bland annat en paneldebatt om egen regi inom kollektivtrafiken - Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag vill ha konkurrens, andra var emot.

Zalando skiftar till återvunnet

Unilever har knäckt koden med svart plast

Transdev vann miljardkontrakt

Nästa år börjar 160 elbussar rulla i Göteborg, Mölndal och Partille – Västtrafiks omfattande upphandling Transdev vann upphandlingen som är värd många miljarder kronor.

Ägg med posten

Smurfit Kappa har tagit fram en äggförpackning för e-handel för en äggproducent i Latinamerika. Med hjälp av sin eSmart-tjänst har Smurfit Kappa hjälpt producenten att ta sig in på e-handelsmarknaden.

Plus

VDL jagar MAN i Tunga Bussligan

Under en osannolikt bra juni gick det allra bäst för MAN som ryckt åt sig ledningen ännu en gång i Tunga Bussligan 2019 - men värsta tokrycket står VDL för som nu närmar sig täten, det visar Bil Swedens statistik.

Svevias nya sydsvenska ballastchef

Ny vd på SwedenBio

NCC bygger i Linköping

E12 byggs ut för 268 miljoner kronor

260 nya lägenheter ska byggas i Barkarbystaden

Hållbarhetsdebatt på Empack

"Svenska företag måste engagera sig"

Ikea utser ny designchef

XMReality i polskt samarbete

Investerar för snabbare falsning

Ny chef för Svevias asfalt

Äldreboende för 265 miljoner kronor

Däcktillverkare tar sikte på Sverige

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.166