23948sdkhjf

Söderberg & Haak höjer ribban

| Av Ulrika Andersson | Tipsa redaktionen

”Jag ser ingen anledning till att Komatsu inte ska ha tvåsiffrig marknadsandel i Sverige”. Den svåra tiden är över för Söderberg & Haak förklarar vd Jonas Jaenecke.

München. Komatsus svenska generalagent Söderberg & Haak har en tung vår bakom sig, i februari kom beskedet att företaget måste ”omstruktureras” efter några jobbiga år då omsättningen minskat och tänkta vinster blivit förluster.

Läs också: Komatsusatsning i Stockholm

Bara en dryg månad senare, på jättemässan Bauma i början av april, kunde vd Jonas Jaenecke berätta att det svåra arbetet snart är över.

– Vi är en god bit på väg, de fackliga förhandlingarna är klara och uppsägningarna är gjorda.

Omstruktureringen innebär att ett hundratal av företagets 270 anställda sägs upp, främst på lantbrukssidan.

Jonas Jaenecke betonar att majoriteten skett via naturliga avgångar, några F-skattare ryker dessutom och tre bolag säljs.

Läs också: Starkare lyft utlovas i nya Komatsun

–  En stor del har skett genom att sälja bolag och där har vi haft lokala ledare som självmant räckt upp handen för att driva verksamheten vidare i egen regi.

De tre bolagen som säljs är Söderberg & Haak i Ystad och Hörby, Söderberg & Haak i Staffanstorp och Ekeby samt Söderberg & Haak i Högland och Aneby.

Svårigheterna har främst funnits på lantbrukssidan, Söderberg & Haak säljer jordbruksredskap från Krone, Amazone och Dal-Bo samt jordbrukstraktorer från Deutz-Fahr.

Entreprenadsidan är, enligt Jonas Jaenecke, ett betydligt starkare kort.

Läs också: Komatsus första helelektriska grävare

– Halva vår omsättning är entreprenad – vi har växlat upp.

Företaget har haft Komatsuagenturen sedan 2016 och investerat en hel del i att bygga upp serviceorganisationen för att stärka varumärket som, trots att det är världens näst största tillverkare, fört en något tynande tillvaro i Sverige.

–  Vi har jobbat hårt för att sätta Komatsu på kartan, och det märks – försäljningen har ökat, säger Jonas Jaenecke.

Fler maskiner i lager och en utökad serviceorganisation är en viktig grund för företaget som också byggt upp tre kompetenscenter – i Staffanstorp, Kungälv och nu senast Rosersberg utanför Stockholm.

Läs också: ”Söderberg & Haak har gått från vinst till förlust på bara några år”

De tre centren ska stötta försäljningen, här kan maskinerna utrustas inför leverans och service ska finnas nära till hands för kunderna.

– Vi har ökat kompetensen, vi har byggt upp organisationen och rekryterat vissa nya funktioner – det var det vi behövde för att ta nästa steg i den tekniska utvecklingen, säger Jonas Jaenecke.

De nya centren innebär att påbyggnaden inte längre är en flaskhals – maskinerna ska nå kunderna fortare, förklarar han.

– Jag känner mig trygg i satsningen på entreprenadsidan.

Läs också: Maskinvisning i Rosersberg

Han tror också att verksamheten kan växa.

– Jag ser ingen anledning till att Komatsu inte ska ha tvåsiffrig marknadsandel i Sverige.

I dag ligger marknadsandelen på cirka fem procent, att dubbla den siffran och mer därtill kommer att kräva arbete, men Söderberg & Haak anser sig vara på god väg.

Leveranstidningen Entreprenad har tidigare skrivit om hur företaget tar sig an marknaden ett maskinslag i taget  man började med bandgrävare, gick vidare till hjulgrävare,  sedan till minigrävare och i fjol sattes fokus på bandschaktare – en insats som burit frukt.

  Det syns i försäljningssiffrorna.

Komatsu har en bred portfölj, Söderberg & Haak har därför mycket välja på när de bestämmer vilka maskiner som ska lyftas fram härnäst, demolering kan vara en het kandidat men även andra typer av maskiner kan bli aktuella.

– I Sverige har det varit svårt med hjullastare – där är Volvo starka, men nu har vi till exempel nya WA475, kommenterar Jonas Jaenecke med ett leende.

Han anser att Söderberg & Haak står väl rustat inför framtiden.

– Nu är vi ifatt på påbyggnadssidan och säljkåren täcker hela Sverige – allt faller på plats.

Efter vårens omvälvande omstrukturering återstår dock vissa finjusteringar.

– Vi ska fila lite på hur vi ska vara organiserade på bästa sätt, vi kanske behöver fylla på med lite säljare men de stora dragen är gjorda.

Som så många andra företag måste Söderberg & Haak också förbereda sig på de krav som ställs på en maskinleverantör på 2020-talet – kunderna behöver betydligt mer än att bara få köpa en bra maskin med ett bra serviceavtal.

– Kunskap blir allt viktigare, vi måste därför fortsätta att utbilda personalen och höja kompetensen ytterligare, säger Jonas Jaenecke. 

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Grön biokomposit i svensk nylanserad kista

Hur mycket kan du om plast och hållbarhet?

Tobaksjättens oväntade vision

Hela Europa med tåg

Hon blir chef för Skånes sjukvård

Ökad lönsamhet med bättre underhåll

Nyhetsbrev

Bananförpackning "best in show" på PIDA

Staffare hyllade på hemmaplan

Företaget blev ”Årets entreprenör” i Hudiksvall.

Gotlandsbuss förlorar trafiken

Gotlandsbuss förlorar all kollektivtrafik och skoltrafik på Gotland - det blir i stället Bergkvarabuss som får uppdraget med trafikstart i juni nästa år.

1

Fullt ös på Maskinexpo

Regnet strilade men humöret var på topp när årets Maskinexpo slog upp portarna på torsdagen.

Träffpunkt i norr

Med långa avstånd blir behovet av ett samlande forum ännu större. Under två dagarsmötet Fokus Hjälpmedel möttes förskrivare, hjälpmedelskonsulenter och leverantörer för fortbildning och nya perspektiv.

Möblerar om i polyamidverksamheten

Extremt mjuk fotopolymer

VI FÖLJER UPP: Cyberattacken mot Norsk Hydro

En kostsam historia och produktionen är fortfarande inte tillbaka fullt ut.

Plus

Dags att öka den digitala mognaden

Exklusiv intervju i Process Nordic.

Plus

Samverka affärsmässigt

Allt fler företag vill arbeta med industriell symbios där ett företags restprodukt eller restvärme blir en resurs hos någon annan. Vi har besökt Kemira i Helsingborg som har lång erfarenhet av detta.

”Transportfusk kan stoppas”

Från bokhandel till e-handel

SL-buss i brandolycka

SSM renodlar – avyttrar entreprenaddelen

Tuff kostnadsjakt och koncentration till kärnverksamheten är viktiga inslag när bostadsutvecklaren SSM anpassar organisationen efter målgruppens försämrade möjligheter att finansiera sina bostäder. Samtidigt inleds ett strategiskt samarbete med bostadsbyggaren Mecon Bygg.

Daf miljardsatsar för fortsatt tillväxt

Det går bra för lastbilstillverkaren Daf, så bra att företaget nu aviserar en investering på motsvarande en bit över två miljarder kronor i hyttfabriken i Westerlo.

Rymden på Stockholms Kulturfestival

Rymden är årets tema på Stockholms Kulturfestival som går av stapeln 13-17 augusti – något att pricka in för temaresan till Stockholm under sensommaren.

Bäst i landet på avfallshantering

Nöjda kunder och bra miljövärden för förnybara drivmedel och matavfallsinsamling avgjorde när landets bästa bästa kommun på avfallshantering utsågs igår.

Peab bygger naturnära

Ett helt nytt bostadsområde ska byggas i Sollentuna.

Klarsignal för nya E10

Hon blir Wästbyggs nya Stockholmschef

Ny strategi att behandla tuberkulos

DSM gör förvärv

Växjö nästa för Hydroscand

Coromatic får ny ägare

Uppländskt uppdrag för Peab

De två bolagen går samman

Nytt bostadsområde byggs i Ale kommun

Ledare: Vårbudget utan svar

1

Stora bostadsbyggen på Slakthusområdet

Förändringar i producentansvaret riskerar snedvrida konkurrensen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.165