23948sdkhjf

Söderberg & Haak höjer ribban

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

”Jag ser ingen anledning till att Komatsu inte ska ha tvåsiffrig marknadsandel i Sverige”. Den svåra tiden är över för Söderberg & Haak förklarar vd Jonas Jaenecke.

München. Komatsus svenska generalagent Söderberg & Haak har en tung vår bakom sig, i februari kom beskedet att företaget måste ”omstruktureras” efter några jobbiga år då omsättningen minskat och tänkta vinster blivit förluster.

Läs också: Han blir produktchef för Bomag i Sverige

Bara en dryg månad senare, på jättemässan Bauma i början av april, kunde vd Jonas Jaenecke berätta att det svåra arbetet snart är över.

– Vi är en god bit på väg, de fackliga förhandlingarna är klara och uppsägningarna är gjorda.

Omstruktureringen innebär att ett hundratal av företagets 270 anställda sägs upp, främst på lantbrukssidan.

Jonas Jaenecke betonar att majoriteten skett via naturliga avgångar, några F-skattare ryker dessutom och tre bolag säljs.

Läs också: Han ska lyfta försäljningen

–  En stor del har skett genom att sälja bolag och där har vi haft lokala ledare som självmant räckt upp handen för att driva verksamheten vidare i egen regi.

De tre bolagen som säljs är Söderberg & Haak i Ystad och Hörby, Söderberg & Haak i Staffanstorp och Ekeby samt Söderberg & Haak i Högland och Aneby.

Svårigheterna har främst funnits på lantbrukssidan, Söderberg & Haak säljer jordbruksredskap från Krone, Amazone och Dal-Bo samt jordbrukstraktorer från Deutz-Fahr.

Entreprenadsidan är, enligt Jonas Jaenecke, ett betydligt starkare kort.

Läs också: Säkrare fräsning med jonisering

– Halva vår omsättning är entreprenad – vi har växlat upp.

Företaget har haft Komatsuagenturen sedan 2016 och investerat en hel del i att bygga upp serviceorganisationen för att stärka varumärket som, trots att det är världens näst största tillverkare, fört en något tynande tillvaro i Sverige.

–  Vi har jobbat hårt för att sätta Komatsu på kartan, och det märks – försäljningen har ökat, säger Jonas Jaenecke.

Fler maskiner i lager och en utökad serviceorganisation är en viktig grund för företaget som också byggt upp tre kompetenscenter – i Staffanstorp, Kungälv och nu senast Rosersberg utanför Stockholm.

Läs också: Mr Bomag is back in business

De tre centren ska stötta försäljningen, här kan maskinerna utrustas inför leverans och service ska finnas nära till hands för kunderna.

– Vi har ökat kompetensen, vi har byggt upp organisationen och rekryterat vissa nya funktioner – det var det vi behövde för att ta nästa steg i den tekniska utvecklingen, säger Jonas Jaenecke.

De nya centren innebär att påbyggnaden inte längre är en flaskhals – maskinerna ska nå kunderna fortare, förklarar han.

– Jag känner mig trygg i satsningen på entreprenadsidan.

Läs också: Söderberg & Haak satsar på storsäljarna

Han tror också att verksamheten kan växa.

– Jag ser ingen anledning till att Komatsu inte ska ha tvåsiffrig marknadsandel i Sverige.

I dag ligger marknadsandelen på cirka fem procent, att dubbla den siffran och mer därtill kommer att kräva arbete, men Söderberg & Haak anser sig vara på god väg.

Leveranstidningen Entreprenad har tidigare skrivit om hur företaget tar sig an marknaden ett maskinslag i taget  man började med bandgrävare, gick vidare till hjulgrävare,  sedan till minigrävare och i fjol sattes fokus på bandschaktare – en insats som burit frukt.

  Det syns i försäljningssiffrorna.

Komatsu har en bred portfölj, Söderberg & Haak har därför mycket välja på när de bestämmer vilka maskiner som ska lyftas fram härnäst, demolering kan vara en het kandidat men även andra typer av maskiner kan bli aktuella.

– I Sverige har det varit svårt med hjullastare – där är Volvo starka, men nu har vi till exempel nya WA475, kommenterar Jonas Jaenecke med ett leende.

Han anser att Söderberg & Haak står väl rustat inför framtiden.

– Nu är vi ifatt på påbyggnadssidan och säljkåren täcker hela Sverige – allt faller på plats.

Efter vårens omvälvande omstrukturering återstår dock vissa finjusteringar.

– Vi ska fila lite på hur vi ska vara organiserade på bästa sätt, vi kanske behöver fylla på med lite säljare men de stora dragen är gjorda.

Som så många andra företag måste Söderberg & Haak också förbereda sig på de krav som ställs på en maskinleverantör på 2020-talet – kunderna behöver betydligt mer än att bara få köpa en bra maskin med ett bra serviceavtal.

– Kunskap blir allt viktigare, vi måste därför fortsätta att utbilda personalen och höja kompetensen ytterligare, säger Jonas Jaenecke. 

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Corona: JEC med flera event flyttas fram

Viruskaos i resebranschen

KTH-forskare: ”Nya stambanor ett måste”

Vill bli Sveriges första engångsfria stadskärna

Engångsförpackningar kan vara bekväma men slutresultatet blir stora mängder avfall och nedskräpning.

Nu startar omröstningen

Nu startar den omröstning där Leveranstidningen Entreprenads läsare utser Sveriges snyggaste entreprenadmaskin. Lägg din röst och medverka till att ”rätt” maskin får ta emot hedersbetygelsen på Solvalla 4 juni.

Nya gripare ska passa nästan alla

Nyhetsbrev

”Fancluben är stor”

Publiken jublar när Grus Schakt river is på buckliga vintervägar – det rasslar bra i både stora och små öron när två hjullastare, ett tungblad och en multiskopa röjer loss på smågatorna.

Designa och beställ online

Höjdartrick av Volvo

Fyra lastbilar staplade på varandra, och en vd på toppen – Volvo Lastvagnar går på höjden i sin senaste lanseringsfilm.

Toppen och botten i Kollektivtrafiksverige

Kollektivtrafiken men marknadsandelarna skiljer sig rejält åt mellan regionerna – men hög marknadsandel hänger inte alls ihop med kundnöjdhet, det visar Svensk Kollektivtrafiks Kollektivtrafikbarometern 2019.

Masstransport på hög nivå

Norra Europas mest moderna och effektiva återvinningsanläggning. Så beskriver DA Mattsson sin etablering i Upplands Väsby där det senaste tillskottet är en högeffektiv norsk bandtransportör som förflyttar valda fraktioner från tvättanläggningen till ett lika flexibelt som omfångsrikt höglager.

Hopp om elektrifierad järnväg i Västerbotten

Corona: Italiens maskinindustri känner oro

”Orimliga krav på yrkeslärare”

SAS startar lågprisbolag

Mobil HVO-mack gillas av byggare

Den mobila HVO-macken i framväxande Ebbepark i Linköping har tagits emot väl av byggentreprenörerna på området. Under de första sex månaderna tankades 27 671 liter fossilfri HVO-diesel, vilket kan liknas vid 15 svenskars klimatpåverkan under ett år.

1

Varsel vid Lundins

Vägarnas syndabockar

Bättre och billigare kollektivtrafik

Med rätt styrmedel kan kollektivtrafiken bli både bättre, attraktivare och billigare. Det säger Torbjörn Eriksson, Urbanet Analys. På Kollektivtrafikdagen i Solna 13 maj berättar han om hur det ska gå till.

Skanska tar över vindkraftentreprenad

Öppet brev: Nysäter vindkraftspark – ett sorgligt exempel

Ett flertal maskinentreprenörer riskerar att tillsammans förlora mångmiljonbelopp sedan byggandet av Nysäter vindkraftspark, norr om Sundsvall, gått i stå. I ett öppet brev kräver nu branschorganisationen Maskinentreprenörerna att de internationella storföretag som äger vindkraftsparken ska säkerställa att entreprenörerna ersätts fullt ut.

Industrijobb för BDX i Örnsköldsvik

Extrastämma för Hybricon

Kunskapsbrister leder till onödiga dödsfall

Bristande kunskaper, medveten försummelse eller fel på utrustning och maskiner är några faktorer som Arbetsmiljöverket lyfter fram som tänkbara orsaker till dödsfall på de svenska arbetsplatserna.

Elflygspremiär i höst

Örebro vill beveka Trafikverket

Bostadsrätter i Bredäng

Hydroscand satsar i söder

Nytt kvarter i Barkarbystaden

Träigt avtal för Peab

Det går bra för LKAB - Dubblar utdelning till staten

Nobelt bygge på Stadsgårdskajen

Ingen spårväg i Lund förrän till nästa jul

Akuta åtgärder på E4-bro

Cykelsatsning i Malmö

Låg födelsevikt kan ge sämre kondition

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.109