23948sdkhjf

Hundraåringen som vill ligga i framkant

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Världens näst största maskintillverkare satsar på smartare maskiner. –  Framtiden är digital, fastslog Komatsus vd på Bauma.

München. Komatsu börjar vara lite till åren, faktum är att 100-årsdagen närmar sig med stormsteg och det har hänt mycket sedan företaget grundades 1921.

Läs också: Indiska BKT satsar stort och brett

Även om huvudkontoret alltjämt ligger i Tokyo är verksamheten i allt väsentligt global numera, med fabriker över hela världen, förklarade företagets vd Mas Morishita på en presskonferens under Bauma.

Han lyfte särskilt fram den europeiska verksamheten – Komatsu har sin europeiska bas i Belgien och på fabrikssidan finns anläggningar i både Storbritannien, Italien och Tyskland.

– 90 procent av de maskiner vi säljer i Europa är tillverkade här – vi är ett europeiskt företag även om specialmodeller tas hit från Japan, sade Mas Morishita.

Komatsu är världens näst största maskintillverkare, enligt fjolårets siffror landade försäljningen på 19,3 miljarder euro (drygt 202 miljarder kronor) och personalstyrkan uppgick till cirka 60 000.

Läs också: Smidigt och skakfritt

– Årets siffror blir ännu bättre, kommenterade Mas Morishita.

Under de senaste åren har företaget också vuxit en del via förvärv, 2016 aviserade företaget att man köpt P&H, Joy och Montabert, företag som blev en del av Komatsu året därpå.

– Det blev en styrka för oss under jord, något vi inte hade tidigare, noterade Mas Morishita.

Enligt Komatsuhöjdaren är en av företagets nycklar till framgång en fortsatt stor satsning på forskning och utveckling.

Läs också: Volvo tar täten i elracet

– Innovation är avgörande för oss, 2013 lanserade vi i Europa intelligent maskinkontroll, med 3D inbyggt i maskinen direkt från fabrik.

–  Sedan dess har vi fått ut 870 maskiner i drift i Europa och vi har mer än 6 200 enheter sålda över hela världen.

Han lyfter också fram företagets mångåriga satsning på hybridmaskiner.

– Vi var först att göra en riktig hybridfunktion i vår grävmaskin, den första kommersiella maskinen kom redan 2008 och den fjärde generationen kom 2017.

Läs också: Case satsar på gas i maskinerna

Han uppger att Komatsu har 613 hybridgrävare ute i Europa och över 4 500 i hela världen.

– Det är en stabil produkt för oss efter tio år.

Han noterade också att Komatsu nosar allt mer på helelektriska lösningar.

–   Vi är stolta att kunna ta en helelektrisk minigrävare till Bauma, det är första gången den lämnat Japan, sade han.

Läs också: Stora planer för Keestrack

Mas Morishita betonade att maskinen fortfarande är en prototyp, men att den kommer att testas ute på byggarbetsplatser i Japan.

–      Vi vet inte när den kommer till Europa, men det kommer inte att dröja så länge.

Komatsu jobbar just nu för att ta fram steg V-motorer,

– Motorn är varje maskins hjärta och steg V kommer nu, från och med nästa år är det ett måste och vi har börjat sätta motorerna i några produkter redan, vi är redo, sade Mas Morishita.

Nästa steg är att satsa på smartare lösningar, framtidsvisionen är ännu mer automation och fjärrstyrning, säkra, produktiva och effektiva lösningar som i stort vilar på digital teknik.

– Vi gör en officiell lansering på Bauma 2019, sedan får vi se hur långt vi har kommit till nästa Bauma – det handlar inte om en produkt – det är inte en tung bit stål som vi är vana vid, framtiden är digital.

Mer om: Bauma | Bauma 2019 | Komatsu.
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (1)
Startsidan just nu

XMReality i polskt samarbete

Continental storsatsar på anläggningsdäck

Continental aviserar en satsning på motsvarande en miljard kronor för att bygga ut sin fabrik i portugisiska Lousado. Avsikten är att tillverka däck större än 24 tum och avsedda för jordförflyttning och exempelvis arbete i hamnar.

Investerar för snabbare falsning

Regeringen kör över näringslivet

Robotar och digitalisering ska effektivisera vägtransporterna

Robotiserad snöskottning av cykelvägar och geofencing är två av de 20 konkreta åtgärder som Trafikverket vill testa för att kunna skapa ett uppkopplat och automatiserat vägtransportsystem.

Flixbus startar flygbusslinje

Från 25 juni börjar Flixbus att trafikera en ny expresslinje mellan Stockholm City och Arlanda – aktören kommer att ha marknadens lägsta pris på sträckan vid tidigt köp.

Nyhetsbrev

Utmanande år för Strukton Rail

Förra årets extrema sommarvärme och regeringens hot om att flytta tillbaka en stor del av järnvägsunderhållet till Trafikverket är två orsaker som påverkat Strukton Rail negativt, enligt företagets vd Robert Röder som lämnar vd-stolen i höst.

Krav på färre transporter när Ostlänken byggs

Ostlänken mellan Järna och Linköping kan resultera i så mycket som en miljon enkelresor med lastbil under byggtiden. Sweco har därför fått i uppdrag att se hur antalet transporter kan begränsas.

1

Skatt ska minska antalet plastpåsar

TV4 Nyheterna rapporterar i dag att från och med nästa år införs en ny skatt på plastpåsar.

Hög tid kvalitetssäkra hälsoappar över hela Europa

Plus

De satsar på flytande elproduktion

De flesta av dagens vindkraftverk är horisontella men startupbolaget SeaTwirl satsar istället på havsbaserade flytande vertikala vindkraftverk.

Fet fisk utan gift skyddar mot typ 2-diabetes

Om den feta fisken vi äter vore fri från miljögifter skulle den minska vår risk att utveckla typ 2-diabetes. Men miljögifterna som fisken innehåller har motsatt effekt och suddar ut skyddseffekten.

I höst är det Lidingö som gäller

Den 20–21 november arrangerar U&D och Riksorganisationen Svenskt Underhåll åter Underhållsdagarna i Stockholm.

Så vill höjdarna få fart på lönsamheten

Varför jobbar inte den här branschen dygnet runt? Varför är det projekten som är ”stensvåra i tid” som går bäst? Frågorna var många när entreprenadhöjdarna försökte ringa in branschens lönsamhetsproblem – och hur de kan lösas.

Ramirent får köpa Stavdal

Högt betyg för OKG

Strålsäkerhetsmyndigheten bedömer att OKG har hanterat den pågående kärnkraftsomställningen väl.

Forskarnas upptäckt om oordnade polymerer

Resultaten kan bana väg för utveckling av nya material från syntetiska polymerer.

Klartecken till förvärv

Myndigheten varnar: Detta är inte ett godkänt läkemedel

Läkemedelsverket går ut och varnar för annonser för en produkt som lovar för mycket.

Slutspurt inför Bussförar-SM

Keolis drar ifrån med hela 106 förare som genomfört uttagningsprovet till Bussförar-SM – totalt har 404 förare gjort uttagningstävlingen när två dagar återstår.

Egen produktion av linerless etiketter

Ny coater från Ravenwood gör att Lexit Goup nu har egen linerlessproduktion.

Ny chef för Svevias asfalt

Äldreboende för 265 miljoner kronor

Bioplastseminarier i tre nordiska huvudstäder

Däcktillverkare tar sikte på Sverige

Bilbatterihus av CFRTP

Nu kommer pissoaren för kvinnor

Ledare: Välkommen las-utredning

Fina fraktioner med ny sorteringstrumma

Start-up inom AI växlar upp

Uppländskt uppdrag för Peab

Peab får stort kontrakt i södra Sverige

Svenskstämplade maskiner

Nuvarande ID06 gäller ett tag till

Nytt partnerskap för Bactiguard

Ny försäljningschef på Delvator

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.127