23948sdkhjf

Dö inte på jobbet – så minskar du riskerna

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Fotledsskador, klämskador och dödsfall – maskinförare löper stora risker på jobbet. Många förare borde absolut skärpa till sig, men ansvaret vilar ändå tyngst på ledningen anser Nuab.

Piteå. Andreas Lindgren, maskininstruktör på utbildningsföretaget Nuab, konstaterar att det sker en hel del olyckor inom entreprenadbranschen.

Läs också: "Det händer inte mig"

– Det slarvas mycket.

Många förare slarvar till exempel med de dagliga kontrollerna, men att ha koll på nya sprickor, läckage och andra avvikelser kan spela stor roll.

En så enkel sak som att hålla maskinen ren är också viktigare än man kanske kan tro, Andreas Lindgren berättar till exempel att de släcksystem som finns för maskiner som arbetar under jord fungerar betydligt sämre om elden får fäste i fett, olja och annan smuts.

– Det blir en booster.

Läs också: Ställningsfel i massor

Han noterar att många förare är noga, för att inte säga petnoga, med ”sin” maskin.

Maskiner som har flera förare får ofta en mer styvmoderlig behandling.

– Här är det viktigt att skapa rutiner för att städa, tvätta och smörja maskinerna – det är arbetsledningens uppgift att se till att det fungerar, säger Andreas Lindgren.

Ett annat problem är att en del förare har lite för stor tilltro till sin egen förmåga.

Läs också: Kraschade hårddiskar försätter sjukhus i stabsläge

– Det blir mycket ”hopp-och-fall”, vi ser en hel del fotledsskador när man klättrat runt på skärmen för att byta en lampa eller för att ”putsa lite”. Många hoppar också ner från maskinen

Något alldeles för många missar är att ha ordentlig uppsikt bakåt, noterar Andreas Lindgren.

– Både nybörjare och de som kört i hundra år missar ofta det.

De oerfarna kan vara så uppslukade av att göra rätt med gafflar och skopor att de glömmer bort att kolla bakåt också.

Läs också: Slarv dödar på bygget

Veteranerna å sin sida kan vara lite för självsäkra, köra lite för fort och  strunta i den där extra bakåtkollen.

– Jag brukar kasta snöboll på dem för att de förstå att de måste vara beredda på allt – att backa på någon vill man inte uppleva, säger Andreas Lindgren.

–  Och det räcker inte att kolla i backspeglar och backkamera – man måste vrida på huvudet för att få med alla vinklar.

Han ser också ett problem i att en del överbelastar maskinerna.

Läs också: "Vi jobbar för en säkrare arbetsplats på alla sätt vi kan."

– De lyfter för tungt – av okunskap eller av övermod.

Dagens maskiner och utrustning är utformade för att minska riskerna. Men piper det för mycket eller blir det för krångligt frestas en del att runda systemen.

– En del blir less, om de ska byta redskap tio gånger per dag så kanske de tejpar över eller klipper en kabel – ”det händer inte mig”, säger Andreas Lindgren.

Han rekommenderar det förstås inte.

– Man måste vara supernoga med att låsa redskapet, helst ska man ut och kolla att det verkligen sitter fast på rätt sätt – varenda gång.

Genvägarna är riskabla och när det är stressigt är det lätt hänt att lyfta lite för tungt, lite för snävt eller lite för fort, uppger Andreas Lindgren.

– Många litar också för mycket på maskinen, även om den är besiktad kan mycket ha hänt på en månad eller en vecka eller bara några dagar.

Förarna har ett ansvar. Ledningens ansvar är dock ännu större, fastslår han.

– Det är pressade förhållanden för förarna, korta ledtider där allt ska vara klart ”i förrgår”

Ledningen skulle kunna gå före och sätta tonen.

–  Det finns mycket att göra – varför inte ha återkommande genomgångar av hur man nödsänker en lift eller att gå igenom inför varje projekt vem som ska göra vad och hur om något händer?

Att samla personalen varje dag, vecka eller månad för att gå igenom viktiga rutiner som kan rädda liv tror han.

– Man kan gå igenom grävmaskinen en gång, hjullastaren en annan – det är helt klart värt att testa.

Han lyfter också fram beställarna som kanske lägger för stor vikt vid kostnaden i sina upphandlingar.

– Är det för billigt blir det ont om tid för förarna – och då blir det osäkrare också.

Den omtalade machokulturen på byggarbetsplatserna har dock börjat ge vika, i dag ser man till exempel sällan någon utan hjälm på ett bygge, säger David Nilsson, vd och verksamhetsansvarig på Nuab.

– Trenden är helt klart att det har blivit bättre – arbetstagarna vill ha rätt utbildning och rätt utrustning, de vill kunna komma hem till familjen efter en dag på jobbet.

Nuab utbildar allt från ungdomar direkt från gymnasiet till ärrade veteraner och enligt David Nilsson har deltagarnas engagemang förändrats under de senaste åren.

– Kraven på arbetsgivarna har ökat och medarbetarna är mer medvetna,  säkerhetstänket i stort har blivit mycket bättre och känslan av att alla har ett gemensamt ansvar har ökat.

Det finns ändå mycket kvar att göra, förklarar han.

  Vi ser fortfarande arbetsplatser utan fungerande fallskydd, där man balanserar på räcken!

Det där livsfarliga mottot ”jag-ska-bara” lever kvar lite för ofta.

– Vi vet att olyckorna sker vid de där ”fem-minutersjobben” – när man ser något man glömt att göra och man har redan monterat ner alla skyddsanordningar, säger Andreas Lindgren.

Han uppmanar alla, och särskilt ledningen, att värdesätta säkerheten högre.

– Om fokus alltid ligger på att göra saker snabbare kommer säkerheten inte att prioriteras – det ska inte ens finnas ett val att göra något på ett osäkert sätt.

Belöningar kan vara ett sätt att få det hela på rätt spår – att ge hela gänget smörgåstårta efter en incidentfri vecka eller månad kan vara en sporre.

– Jag ser gärna en nollvision när det gäller olyckor i arbetslivet också, säger Andreas Lindgren.

Mer om: Arbetsmiljö | Nuab
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nästa Load up går i Boden

Load up North skjuts inte bara upp ett år – den flyttas dessutom till Boden.

Förbundskaptenens nya uppdrag

Med ett inställt fotbolls-EM blev sommaren inte riktigt som många hade tänkt sig.

Uthyrare lägger stororder

Wiklund Trading har länge levererat maskiner till företag som numer ingår i Rentagruppen. Erfarenheterna från dessa samarbeten har nu medverkat till en större order på 50 maskiner från den växande finska rentalkoncernen

Byggmarknad med virusfrossa

Det är en dyster konjunkturrapport som just presenterats av bransch- och arbetsgivareorganisationen Byggföretagen. Bedömningen är en nedgång inom samtliga marknadssegment, med ett undantag – anläggningsmarknaden.

Höga krav på hyrmaskinernas däck

Bra däck är viktigt, men rätt däck till rätt maskin är nästan ännu viktigare, konstaterar S-rentals vd Tony Ferm.

Epiroc tar stororder i Chile

Nyhetsbrev

Ny liner för plastfria förpackningar

Livsmedelssäker kraftliner från Stora Enso öppnar upp nya marknadssegment.

"Ursprung för drivmedel. tack!"

Peab bygger i Sundsvall

Kontrollera mera – Svevia välkomnar viten

Svevia för en ojämn kamp mot fartdårarna på vägen, företaget  välkomnar också en ökad kontroll av hur TA-arbetet utförs. –  Det är bra – då kan vi få bort oseriösa aktörer.

Peab bygger utanför Göteborg

FTI-vd lämnar

Ledare: Annorlunda sommar

Ny mobilitetsaktör i Stockholm

JM avtalar med byggvaruhandel

Ny upphandlingsmodell testas vid vägprojekt

Rätt utbildning Jessicas biljett till yrkeslivet

Svårt att få jobb efter gymnasiet? Inte med rätt utbildning. Det är 20-åriga Jessica Neiglick ett levande bevis på. Efter avslutad gymnasieutbildning till maskinmekaniker i Enköping våren 2018 blev det först sommarjobb och sedan en fast tjänst hos Swecon i Västerås.

Svevia säkrar stort och smått

För Svevia spelar det ingen roll om det är en bro som ska byggas eller en död grävling som ska plockas upp – säkerheten måste finnas där, även om det kostar.

Tvärstopp för Göta Kanal

Nu har den startat – testanläggningen som fångar koldioxid

De ska bygga Ragn-Sells anläggning för flygaska

Magnifik fabrik blev en utmaning för rivarna

Metallingjutna balkar, granitsten och riktigt seg betong. Färgfabriken är inte bara stor och full av lackrester, den är extremt stabil också – en utmaning för rivarna.

Industrijätten Hydro storvarslar

Stark orderingång i NRC-gruppen

2020 har, trots Covid-19-pandemin, börjat bra för NRC Group. Tillväxt i försäljningen och stark orderingång har resulterat i en orderstock som aldrig varit större än de dryga åtta miljarder norska kronor som redovisades i slutet av mars.

Inget Load up North i år

Tar över SL

Överklagar jätteupphandling

Peab bygger i Ängelholm

Trafikverkets plan för Gävle – Kramfors

Sommarjobb på sliten väg

Vägledning om åtgärder kring mikroplast

Tungt för företagen

Nya bostäder i Gävle

1

Mötesfri väg i Dalarna

Järnvägsplanering i Gävle

Öppet brev till EU om kollektivtrafiken

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.109