23948sdkhjf

Dö inte på jobbet – så minskar du riskerna

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Fotledsskador, klämskador och dödsfall – maskinförare löper stora risker på jobbet. Många förare borde absolut skärpa till sig, men ansvaret vilar ändå tyngst på ledningen anser Nuab.

Piteå. Andreas Lindgren, maskininstruktör på utbildningsföretaget Nuab, konstaterar att det sker en hel del olyckor inom entreprenadbranschen.

Läs också: "Vi jobbar för en säkrare arbetsplats på alla sätt vi kan."

– Det slarvas mycket.

Många förare slarvar till exempel med de dagliga kontrollerna, men att ha koll på nya sprickor, läckage och andra avvikelser kan spela stor roll.

En så enkel sak som att hålla maskinen ren är också viktigare än man kanske kan tro, Andreas Lindgren berättar till exempel att de släcksystem som finns för maskiner som arbetar under jord fungerar betydligt sämre om elden får fäste i fett, olja och annan smuts.

– Det blir en booster.

Läs också: Digital kontroll på maskinparken

Han noterar att många förare är noga, för att inte säga petnoga, med ”sin” maskin.

Maskiner som har flera förare får ofta en mer styvmoderlig behandling.

– Här är det viktigt att skapa rutiner för att städa, tvätta och smörja maskinerna – det är arbetsledningens uppgift att se till att det fungerar, säger Andreas Lindgren.

Ett annat problem är att en del förare har lite för stor tilltro till sin egen förmåga.

Läs också: Håll koll på vibrationerna

– Det blir mycket ”hopp-och-fall”, vi ser en hel del fotledsskador när man klättrat runt på skärmen för att byta en lampa eller för att ”putsa lite”. Många hoppar också ner från maskinen

Något alldeles för många missar är att ha ordentlig uppsikt bakåt, noterar Andreas Lindgren.

– Både nybörjare och de som kört i hundra år missar ofta det.

De oerfarna kan vara så uppslukade av att göra rätt med gafflar och skopor att de glömmer bort att kolla bakåt också.

Läs också: Cramochefer utbildas i arbetsmiljö

Veteranerna å sin sida kan vara lite för självsäkra, köra lite för fort och  strunta i den där extra bakåtkollen.

– Jag brukar kasta snöboll på dem för att de förstå att de måste vara beredda på allt – att backa på någon vill man inte uppleva, säger Andreas Lindgren.

–  Och det räcker inte att kolla i backspeglar och backkamera – man måste vrida på huvudet för att få med alla vinklar.

Han ser också ett problem i att en del överbelastar maskinerna.

Läs också: Sju av tio tar sig inte tid

– De lyfter för tungt – av okunskap eller av övermod.

Dagens maskiner och utrustning är utformade för att minska riskerna. Men piper det för mycket eller blir det för krångligt frestas en del att runda systemen.

– En del blir less, om de ska byta redskap tio gånger per dag så kanske de tejpar över eller klipper en kabel – ”det händer inte mig”, säger Andreas Lindgren.

Han rekommenderar det förstås inte.

– Man måste vara supernoga med att låsa redskapet, helst ska man ut och kolla att det verkligen sitter fast på rätt sätt – varenda gång.

Genvägarna är riskabla och när det är stressigt är det lätt hänt att lyfta lite för tungt, lite för snävt eller lite för fort, uppger Andreas Lindgren.

– Många litar också för mycket på maskinen, även om den är besiktad kan mycket ha hänt på en månad eller en vecka eller bara några dagar.

Förarna har ett ansvar. Ledningens ansvar är dock ännu större, fastslår han.

– Det är pressade förhållanden för förarna, korta ledtider där allt ska vara klart ”i förrgår”

Ledningen skulle kunna gå före och sätta tonen.

–  Det finns mycket att göra – varför inte ha återkommande genomgångar av hur man nödsänker en lift eller att gå igenom inför varje projekt vem som ska göra vad och hur om något händer?

Att samla personalen varje dag, vecka eller månad för att gå igenom viktiga rutiner som kan rädda liv tror han.

– Man kan gå igenom grävmaskinen en gång, hjullastaren en annan – det är helt klart värt att testa.

Han lyfter också fram beställarna som kanske lägger för stor vikt vid kostnaden i sina upphandlingar.

– Är det för billigt blir det ont om tid för förarna – och då blir det osäkrare också.

Den omtalade machokulturen på byggarbetsplatserna har dock börjat ge vika, i dag ser man till exempel sällan någon utan hjälm på ett bygge, säger David Nilsson, vd och verksamhetsansvarig på Nuab.

– Trenden är helt klart att det har blivit bättre – arbetstagarna vill ha rätt utbildning och rätt utrustning, de vill kunna komma hem till familjen efter en dag på jobbet.

Nuab utbildar allt från ungdomar direkt från gymnasiet till ärrade veteraner och enligt David Nilsson har deltagarnas engagemang förändrats under de senaste åren.

– Kraven på arbetsgivarna har ökat och medarbetarna är mer medvetna,  säkerhetstänket i stort har blivit mycket bättre och känslan av att alla har ett gemensamt ansvar har ökat.

Det finns ändå mycket kvar att göra, förklarar han.

  Vi ser fortfarande arbetsplatser utan fungerande fallskydd, där man balanserar på räcken!

Det där livsfarliga mottot ”jag-ska-bara” lever kvar lite för ofta.

– Vi vet att olyckorna sker vid de där ”fem-minutersjobben” – när man ser något man glömt att göra och man har redan monterat ner alla skyddsanordningar, säger Andreas Lindgren.

Han uppmanar alla, och särskilt ledningen, att värdesätta säkerheten högre.

– Om fokus alltid ligger på att göra saker snabbare kommer säkerheten inte att prioriteras – det ska inte ens finnas ett val att göra något på ett osäkert sätt.

Belöningar kan vara ett sätt att få det hela på rätt spår – att ge hela gänget smörgåstårta efter en incidentfri vecka eller månad kan vara en sporre.

– Jag ser gärna en nollvision när det gäller olyckor i arbetslivet också, säger Andreas Lindgren.

Mer om: Arbetsmiljö | Nuab
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ny VD till Emballator Metal Group

Kraftig prestandaökning på ny fyllningsmaskin

Dina vaccinationer kan samlas digitalt

Mer hållbart bränsle i skogen

80 procent mindre utsläpp av växthusgaser från drivmedel ska vara en värdefull effekt när nu Sveaskog tecknar avtal med Preem och Skoogs Bränsle om förnybart drivmedel.

Huddig satsar hårdare i Östeuropa

Ny ordförande sökes

Nyhetsbrev

Live Expo – Ny mässarrangör för Easyfairs

Skogens konung kör grävmaskin

Mörka vintrar och myggiga somrar. Att bygga skogsväg i Småland har sina sidor men Tomas Karlsson älskar sitt jobb ändå. – Det är skapandet som är kul.

Byggpraktik för kvinnor

23 augusti arrangerar Riksbyggen, NCC och Arbetsförmedlingen en informationsträff för arbetslösa kvinnor i Karlstad med omnejd om möjligheten att få praktikplats på byggarbetsplatser.

Thomas Concrete Group shoppar i Tyskland

Koncernen har köpt en tysk sand- och grustäkt.

De tänker förändra mässbranschen

Han blir ny vd för Stena Recycling

Stena Recycling Sverige får 1 september ny vd.

Ny studie: Kolesterolläkemedel kan förebygga levercancer

Eldrivet radarpar för gruvan

Även om eldrift blir allt vanligare bland mindre maskiner är det lätt att glömma att el varit ett vanligt alternativ för stora maskiner i många år. Liebherrs 210-tonnare R9200E måste definitivt betraktas som en av de större.

Arbetsförmedlingen på Bussförar-SM

Arbetsförmedlingen satsar stort på Bussförar-SM och kommer att vara på plats när finalen körs på Gillingebanan 9 september – Kristina Bolin ser fram emot att få vara ute på banan igen.

Fyrby ny rederichef

Goldmann till Sweco

Allt fler kvinnor kör lastbil

Levererar sitt största sfäriska kullager någonsin

Schaeffler har producerat det största sfäriska släta lagret i företagets historia hittills.

Han blir ny hållbarhetschef på Sweco

AF majoritetsägare i Betonmast

AF Gruppen fortsätter sin uppbyggnad av entreprenadverksamhet genom förvärvet av aktiemajoriteten i Betonmast. Förvärvet görs via ett holdingbolag som ägs till 66 procent av AF Gruppen och till 34 procent av ledningen och tidigare aktieägare i Betonmast.

1

”Det är ovärderligt att få tag i rätt folk”

Peab är petnoga med vem som får köra på det stora E22-bygget i Skåne. – Det är individen bakom spakarna som betyder något.

Två plastföretag blir ett

2

Återvinningsbart - nyckelargument för PP-förpackningsindustrin

Marknaden påverkas till stora delar av orosmoln gällande hållbarhet.

1

Ska göra karta över hjärnan

Ny vd i Lambertsson

Raukas vice vd i SJ

Anorexi mer än en psykiatrisk sjukdom

NCC bygger åt HSB

Hon får Fernströms pris

Papperssugrör på dryckeskartonger

Walki köper extruderingsanläggning

Adidas tar täten med ny doja

Hittade orsak till ALS-symptom hos spädbarn

Prestigepris till svensk Alzheimerforskare

Litiumöverskott kan sänka batteripriset

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.112