23948sdkhjf

Cirkulär ekonomi kan minska CO2-utsläpp med 56 procent

| Av Monica Almgren | Recycling | Tipsa redaktionen

Digitala marknadsplatser för återvunnet, fler samarbetande leverantörer men också ekonomiska styrmedel ska göra cirkulära materialflöden mer lönsamma.

Återvinningsindustrierna bjöd i början av april in för att visa på det senaste inom framsteg och utveckling inom återvinning. Robert Westerdahl presenterade en rapport från Material Economics som räknat på hur mycket vi i EU kan minska industrins koldioxidutsläpp genom en mer cirkulär ekonomi; återanvända, dela och återvinna material.Robert Westerdahl från Material Economics har i en rapport räknat på hur mycket vi i EU skulle kunna minska industrins koldioxidutsläpp genom att återanvända, dela och återvinna material.

Läs också: Innovationspris till brandskydd i vägtunnlar

Material Economics ser tre åtgärder att minska utsläppen av koldioxid och de är :

1. Lägre C02-intensitet i material, exempelvis genom bättre återvinning.

2. Använd material smartare för att undvika uppblandning och nedgradering av kvalitet i materialen, så att mer kan återanvändas och återvinnas bättre.

3. Designa produkter bättre för högvärdig återvinning. Många produkter består exempelvis av en blandning av olika plast- och aluminiumsorter som gör det svårare att återvinna tillbaka till högvärdiga material.

Läs också: Rise vill förebygga riskerna med litiumjonbatterier

- De identifierade åtgärderna i rapporten kan minska EU:s utsläpp från industrin med 56 procent årligen år 2050, mer än hälften av vad som krävs för att nå nollutsläpp, säger Robert Westerdahl.


Större produktanvändning

Produkter ska designas mer för återvinning och för att användas mycket.

- Nu förtiden med digitaliseringen drivs tjänstefieringen av produkter snabbt, såsom bildelning, cykelskoters etcetera. Produkter hyrs ut vilket är ett sätt att öka användningen av respektive fysisk produkt. Ju större användning av en produkt desto färre produkter behöver produceras för samma tjänst, och därmed kan koldioxidutsläppen från produktionen och material minska.

Läs också: Ger råd om 3D-printade reservdelar

- Titta på exempelvis flygplan och tåg. Det är produkter som under lång tid optimerats för att utnyttjas maximalt, säger Robert Westerdahl.

Fram till 2030 måste vi öka resursproduktiviteten med 8 gånger mer än i dag för att jordens resurser skall räcka till.Fram till 2030 måste vi återvinna mer än 7-8 gånger mer än i dag för att klara koldioxidnivån.

- Det betyder att vi måste öka nyttjandegraden per produkt med ca 15 procent varje år, säger Josefina Sallén, Circular Transition Coach vid Rise.

Rise har i sin forskning kring resursutmaningen tittat på allt från alternativa material och återvinning till nya affärsmodeller och indikatorer för cirkularitet.

Läs också: Rapport: Svagare tillväxt för kemiindustrin

- Det behövs ingen mer forskning utan vi kan hjälpa företagen att använda och få nytta av den forskning som redan gjorts hos Rise.

Men det är en utmaning att engagera företag.

- Orsak kan vara att man är för lönsam och därför inte vill ända hur man jobbar, eller tidsbrist.

Hon efterlyser mod.

Läs också: Testar kemikalier utan djur

- Man måste börja testa för att lära sig, Ikea är ett gott föredöme som testar massor med nya affärsmodeller i liten skala.

Rise största utmaning är att sprida den kunskap man redan har men nya projekt är:

1. Framtidsadaptiv design. Ett ramverk för att designa produkter som kan vara ständigt tidsenliga.

2. Finansiering. Vad innebär en cirkulär balansräkning? Hela finanssystemet behöver ställas om.

3. Cirkulär upphandling. Många små företag sitter på hela värdekedjan och då kan man genom offentlig upphandling erbjuda en marknadsplats för att börja testa.



Dyrare släppa ut

Emma Rex, forskare vid Rise pratade om hur vi når cirkulär upphandling och pekade på fyra aspekter.

- Det handlar om att skapa en marknad för cirkulär insamling, exempelvis fungerar insamlingen av tomflaskor och burkar bra idag.

- Om du vill ta tillbaka din vara, vad gör du då? Många vill ha ett system för att kunna ta tillbaka sin varor.

- Många gånger är det dyrare att använda sig av återvunnet material än att använda nytt.

- Det borde vara dyrare att släppa ut koldioxid.

Vad krävs för att plastmarknaden ska bli lönsam?

Åsa Stenmarck, plastexpert vid IVL, satte fingret på att få lönsamhet för insamlingssystem för plastindustrin.

- Det gäller att matcha mellan utbud och efterfrågan. Det finns ett utbud men ingen vill ha det. Åtgärder kan till exempel vara fossilskatt eller märkningssystem, omställningsbidrag och massbalans.


Små flöden

Hon uppmanade företagen att fokusera på små flöden i produktledet.

- Om man vill ha volym blir det lätt rörigt.

Anna Lidström, hållbarhetschef vid Spendrups Bryggeri, menade att det var viktigt att priset på den återvunna plastvaran var tillräckligt attraktivt, likaså att uppnå högre produktkvalitet på de återvunna plastvarorna.

Jesper Nyberg, vd för Sims Recycling Solutions, tog upp de låga oljepriserna.

- Ett stimulanspaket skulle kunna begränsa utnyttjandet av råvaran.

Han drog en parallell till elektronikindustrin.

- Inom elektronik skulle det också behövas mer märkning om återvinning. Det är svårt att göra rätt val. Fokus är mer på livslängd och andra parametrar, inte återvinning, säger Jesper Nyberg.


Regelverken ändras

Han tog upp svårigheten med att regelverken för material ändras. Ett material som varit ok uppfyller plötsligt inte nya krav och kan på grund av detta inte återvinnas.

Lena Lundberg vid IKEM förde fram en digital marknadsplats som ett mycket bra verktyg.

- Det behövs ett ekodesignat alternativ för plast. I dag är det alldeles för billigt att använda råvaran.

ÅI:s medlemmar hanterar 11 miljoner ton avfall och återvinningsmaterial i drygt 300 anläggningar. Mer än 50 procent av avfallet materialåtervinns.

Fotnot: Mer finns att läsa om Material Economics rapport The Circular Economy, på http://materialeconomics.com/publications/overview

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Växer med ny personal och utökad maskinpark

Unilever tar ytterligare steg mot cirkularitet

Nytt handelsområde i Umeå

Ballaste listan

Den svenska ballastproduktionen var rekordstor 2018, det uppger Sveriges Geologiska Undersökning (SGU).

Ny produktfamilj kvarnar - succé

Rototilts jätteinvestering

Nyhetsbrev

Volvo investerar i cybersäkerhet

För att stärka skyddet av uppkopplade fordon har Volvo Group Venture Capital investerat i israeliska Upstream Security som specialiserat sig på cybersäkerhet för fordon.

Nedgång för Volvo – men fortsatt starkt i Kina

Årets tredje kvartal innebar en märkbar nedgång för Volvo Construction Equipment med avseende på både försäljning och rörelseresultat.

Ytterligare 135 kan få gå från bruken

"Höghastighetståg kostar 400 miljarder"

Rekordstor betongleverans

1

Ny metod hittar aggressiva tumörer

Ständig förbättring för offensivt Avant

Det går bra för finska Avant Tecno. Förra året passerades för första gången omsättningen 100 miljoner euro. För att möta den ökade efterfrågan lanserade företaget i våras sin hittills största modell och räknar dessutom med att inom kort kunna öka produktionskapaciteten med 50 procent.

Sverige del i enorm kartläggning av arters dna

Han hittar brister i 3D-metallen

Fredheim firade tung tioåring

Fredheim Maskin fyllde 15 och Oktoberdagarna tio – dubbla jubileer som firades rejält i Norge, där över 50 jättemaskiner visades upp.

Roslagsbanan tidigareläggs

Ännu ett stort kollektivtrafikprojekt i Storstockholm tidigareläggs – den här gången gäller det Roslagsbanans förlängning till T-Centralen.

Bring ersätter vägtransporter med tåg

Autonomi – eget affärsområde för Volvo

Volvo vill öka takten i utvecklingen, kommersialiseringen och försäljningen av autonoma transportlösningar. Och för att nå dit tilldelas nu verksamheten ett helt eget affärsområde.

Limträförsäljning ökar trots dämpad konjunktur

Ny generation från Scania

17 oktober presenterade Scania sin nya generation bussar för stads- och förortstrafik - bussarna som visas på Busworld i Bryssel bjuder på flera nyttiga nyheter.

"Marknadens behov av den här typen av maskiner har ökat"

En nyutvecklad borrigg med dubbla stänger visades i Askersund i går – pinfärska D23x30DR ska stå pall när det ska borras i riktigt hårt svenskt berg, lovar Vermeer Viking.

Iveco och Daf i samma Malmöstall

Nordic Truckcenter köper Ivecos verksamhet i Malmö och blir 1 november såväl auktoriserad återförsäljare som serviceverkstad för Ivecos hela modellprogram – från 3,5-tons transportbilar upp till tunga lastbilar.

MAN Lion’s Coach årets turistbuss

MAN Lion’s Coach har utsetts till Coach of the Year 2020 - det offentliggjordes på Europas största bussmässa, Busworld, i Bryssel.

Är vården redo för extrem fetma?

Ökad materialåtervinning vid kraftvärmeverk

Genombrott för vit opak PET

Rosling ger namn åt nytt folkhälsocenter i USA

Tunnelbanan tidigareläggs

”Lysande” sa Svevia

1

Krönika: Den här stan är stor nog för oss båda

Studie: Ökad överlevnad vid obotlig bröstcancer

Clemens till Stockholmsmässan

Bredd och spets lockade nya bossen

Varierade emojis

Växtlighet får plats i nytt bostadsområde

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.149