23948sdkhjf

Hårt jobb lönade sig för Huddig

Efter flera års kamp har Huddig nått fram till den tyska järnvägsmarknaden – som kan bli en guldgruva för Hälsingeföretaget.

München. Huddig firade en lycklig slump i början av april – samma vecka som företaget skulle ställa ut på jättemässan Bauma rullade företagets allra första järnvägsmaskin ut på jobb i Tyskland.

Bakom det sistnämnda ligger flera års arbete för att få igenom den nödvändiga certifieringen.

– Det har varit en lång process, den första maskinen kom ut nu i veckan och vi har hållit på i minst fyra år, säger Lars Sverin, area sales manager på Huddig.

Hudiksvallsföretaget har stora förhoppningar på den stora Tysklandsmarknaden.

– Vi vet inte riktigt hur stor marknaden är än, vi konkurrerar främst med grävmaskiner från Liebherr och Atlas, säger Hans Bergquist, area sales manager på Huddig.

Tyskland är inte okänt för Huddig, som redan är väl etablerat på kabelplöjningssidan.

Järnvägsuppdragen har varit svårare att komma åt, men nu har man alltså brutit igenom barriären och den första maskinen, en Huddig 1260D, är utsänd för att byta kontaktledningar i München.

–  Det har varit väldigt krångligt men vi har kämpat på –  vi skulle bara ha den här certifieringen, kommenterar Huddigs vd Lars Lindahl.

Han konstaterar att Huddig har 15-20 maskiner ute i tysktalande länder.

– Järnväg blir en ny volym att addera till det, nu när det är klart med certifieringen.

Huddigs konkurrenter på den tyska marknaden blir främst spårgående grävmaskiner men enligt Lars Lindahl har grävlastarna en uppenbar fördel.

– Vi har personkorg – det finns inte på grävmaskiner och de behöver ofta kunna jobba på höjden, det blir en fördel för oss.

Lars Lindahl konstaterar att Tyskland är en intressant marknad för Huddig, detsamma gäller USA och övriga Nordamerika.

– Där har vi kommit lite längre, vi har en del maskiner ute och tittar på hur vi kan gå vidare där.

Huddig levererade 5-10 maskiner till Nordamerika under 2018, Lars Lindahl räknar med ungefär samma volym i år och sedan hoppas han att det ska kunna öka.

– I USA har det hittills främst handlat om järnväg, men vi tittar även på andra marknader.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11