23948sdkhjf

Hårt jobb lönade sig för Huddig

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Efter flera års kamp har Huddig nått fram till den tyska järnvägsmarknaden – som kan bli en guldgruva för Hälsingeföretaget.

München. Huddig firade en lycklig slump i början av april – samma vecka som företaget skulle ställa ut på jättemässan Bauma rullade företagets allra första järnvägsmaskin ut på jobb i Tyskland.

Läs också: Combi Wear Parts utökar sitt nät

Bakom det sistnämnda ligger efter flera års arbete för att få igenom den nödvändiga certifieringen.

– Det har varit en lång process, den första maskinen kom ut nu i veckan och vi har hållit på i minst fyra år, säger Lars Sverin, area sales manager på Huddig.

Hudiksvallsföretaget har stora förhoppningar på den stora Tysklandsmarknaden.

– Vi vet inte riktigt hur stor marknaden är än, vi konkurrerar främst med grävmaskiner från Liebherr och Atlas, säger Hans Bergquist, area sales manager på Huddig.

Läs också: Gräv, fyll och kompaktera med samma redskap

Tyskland är inte okänt för Huddig, som redan är väl etablerat på kabelplöjningssidan.

Järnvägsuppdragen har varit svårare att komma åt, men nu har man alltså brutit igenom barriären och den första maskinen, en Huddig 1260D, är utsänd för att byta kontaktledningar i München.

–  Det har varit väldigt krångligt men vi har kämpat på –  vi skulle bara ha den här certifieringen, kommenterar Huddigs vd Lars Lindahl.

Han konstaterar att Huddig har 15-20 maskiner ute i tysktalande länder.

Läs också: Många svenskar hittade till Bauma

– Järnväg blir en ny volym att addera till det, nu när det är klart med certifieringen.

Huddigs konkurrenter på den tyska marknaden blir främst spårgående grävmaskiner men enligt Lars Lindahl har grävlastarna en uppenbar fördel.

– Vi har personkorg – det finns inte på grävmaskiner och de behöver ofta kunna jobba på höjden, det blir en fördel för oss.

Lars Lindahl konstaterar att Tyskland är en intressant marknad för Huddig, detsamma gäller USA och övriga Nordamerika.

Läs också: Starkare lyft utlovas i nya Komatsun

– Där har vi kommit lite längre, vi har en del maskiner ute och tittar på hur vi kan gå vidare där.

Huddig levererade 5-10 maskiner till Nordamerika under 2018, Lars Lindahl räknar med ungefär samma volym i år och sedan hoppas han att det ska kunna öka.

– I USA har det hittills främst handlat om järnväg, men vi tittar även på andra marknader.

Mer om: Bauma | Bauma 2019 | Huddig
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nya ägare i Steelwrist

Det svenska investmentbolaget Solix har i dag förvärvat samtliga aktier i Terratech, med de helägda dotterbolagen Steelwrist och SVAB Hydraulik.

Bilister flest bland trafikdödade 2018

Göteborg nästa för Maskinia

Maskinia öppnar ett eget kontor i Göteborg för att möta en ökande efterfrågan på företagets produkter. Det uppdrag som Andresen Maskin haft som återförsäljare de senaste fem åren ska, enligt planerna, vara avslutat till sommaren.

Torka kan förlänga strömavbrott

BM-traktorer populära på Klaravik

Bra fart i Multidocker

Det är riktigt bra fart i Multidocker som redovisar en nära på tredubblad orderingång för 2018. För att effektivisera verksamheten flyttas nu viss produktion från Nederländerna till Sverige. Dessutom ger sig företaget in i renodlad entreprenadverksamhet.

Nyhetsbrev

Här är Industri 4.0 fortfarande baktungt

Starkt första kvartal för SJ

Tågresandet fortsätter att öka och SJ redovisar ett mycket starkt första kvartal – rörelseresultatet mer än fördubblades jämfört med samma period 2018.

Hållbar sjukvård ska gynna svensk export

Unik sambulans i trafik

En ny typ av sjuktransport, en sambulans, börjar nu trafikera rutten Skellefteå och Umeå. Tidigare har patienterna fått åka taxi mellan sjukhusen men nu rullar den specialbyggda bussen.

1

Priset på ett liv – NT-rådet startar podd

Gräv, fyll och kompaktera med samma redskap

Finska Allu hade för första gången någonsin en helt egen monter på Bauma, ett faktum som företaget firade med att visa upp ett gäng nyheter.

Omfattande arbete efter stormen

Kostnaden efter stormen Alfrida uppgår för Vattenfall till 850 miljoner kronor under första kvartalet.

Komatsus första helelektriska grävare

Spännande partnerskap inom robotteknik

Blir ny Marknadsdirektör

Plus

Framtidens trafikledning

IT-företaget Hogia blir allt större inom transportsektorn, inte minst inom persontrafikområdet – nu kommer allt fler smarta system som bygger en effektivare kollektivtrafik där operatörerna får ta över trafikledningen själva.

aPak bygger ut lager

Misstänkt sabotage mot Västlänken

Misstänkt skadegörelse på en ledning som leder vatten till Västlänkens arbetstunnel vid Linné i Göteborg har polisanmälts.

Combi Wear Parts utökar sitt nät

Plus

Första Road Showen med Volvo Bussar

Volvo Bussar har åkt till kunderna för att visa upp sina nya turistbussar - de första helt nya från tillverkaren på drygt 20 år.

Översvämningar – ett växande och underskattat problem

– Missar vi översvämningsproblematiken i stadsplaneringen riskerar vi enorm kapitalförstöring då kommuner och medborgare investerar i fastigheter som blir osäljbara samtidigt som inga försäkringsbolag vill försäkra. Det hävdar Gunnar Svensson på Tyréns.

NCC bygger i Bydalen

Starkare lyft utlovas i nya Komatsun

Komatsu har kombinerat power shift och hydrostatdrift i nya hjullastarens steglösa växellåda – något som ska leda till snabbare och starkare lyft lovar tillverkaren.

Bussförare friades

Stenhårt sommarjobb

Lindstål till Stockholms Hamn

Ledare: Ur led är tiden

Kafferabatt minskar engångsmuggar

Svevia redo för Salas snöfall

Fastighetsbolag satsar på återbruk av vitvaror

Flergångspåsar för frukt och grönt

Svevia: "Det är en strategisk satsning"

Får utökat tillstånd för stamceller

Är ny vd för APL

Har mycket att berätta

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.108