23948sdkhjf

Hårt jobb lönade sig för Huddig

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Efter flera års kamp har Huddig nått fram till den tyska järnvägsmarknaden – som kan bli en guldgruva för Hälsingeföretaget.

München. Huddig firade en lycklig slump i början av april – samma vecka som företaget skulle ställa ut på jättemässan Bauma rullade företagets allra första järnvägsmaskin ut på jobb i Tyskland.

Läs också: Huddig satsar hårdare i Östeuropa

Bakom det sistnämnda ligger flera års arbete för att få igenom den nödvändiga certifieringen.

– Det har varit en lång process, den första maskinen kom ut nu i veckan och vi har hållit på i minst fyra år, säger Lars Sverin, area sales manager på Huddig.

Hudiksvallsföretaget har stora förhoppningar på den stora Tysklandsmarknaden.

– Vi vet inte riktigt hur stor marknaden är än, vi konkurrerar främst med grävmaskiner från Liebherr och Atlas, säger Hans Bergquist, area sales manager på Huddig.

Läs också: Eldrivet radarpar för gruvan

Tyskland är inte okänt för Huddig, som redan är väl etablerat på kabelplöjningssidan.

Järnvägsuppdragen har varit svårare att komma åt, men nu har man alltså brutit igenom barriären och den första maskinen, en Huddig 1260D, är utsänd för att byta kontaktledningar i München.

–  Det har varit väldigt krångligt men vi har kämpat på –  vi skulle bara ha den här certifieringen, kommenterar Huddigs vd Lars Lindahl.

Han konstaterar att Huddig har 15-20 maskiner ute i tysktalande länder.

Läs också: Volvo tar täten i elracet

– Järnväg blir en ny volym att addera till det, nu när det är klart med certifieringen.

Huddigs konkurrenter på den tyska marknaden blir främst spårgående grävmaskiner men enligt Lars Lindahl har grävlastarna en uppenbar fördel.

– Vi har personkorg – det finns inte på grävmaskiner och de behöver ofta kunna jobba på höjden, det blir en fördel för oss.

Lars Lindahl konstaterar att Tyskland är en intressant marknad för Huddig, detsamma gäller USA och övriga Nordamerika.

Läs också: Smidigt och skakfritt

– Där har vi kommit lite längre, vi har en del maskiner ute och tittar på hur vi kan gå vidare där.

Huddig levererade 5-10 maskiner till Nordamerika under 2018, Lars Lindahl räknar med ungefär samma volym i år och sedan hoppas han att det ska kunna öka.

– I USA har det hittills främst handlat om järnväg, men vi tittar även på andra marknader.

Mer om: Bauma | Bauma 2019 | Huddig
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

"Marknadens behov av den här typen av maskiner har ökat"

En nyutvecklad borrigg med dubbla stänger visades i Askersund i går – pinfärska D23x30DR ska stå pall när det ska borras i riktigt hårt svenskt berg, lovar Vermeer Viking.

Iveco och Daf i samma Malmöstall

Nordic Truckcenter köper Ivecos verksamhet i Malmö och blir 1 november såväl auktoriserad återförsäljare som serviceverkstad för Ivecos hela modellprogram – från 3,5-tons transportbilar upp till tunga lastbilar.

MAN Lion’s Coach årets turistbuss

MAN Lion’s Coach har utsetts till Coach of the Year 2020 - det offentliggjordes på Europas största bussmässa, Busworld, i Bryssel.

Ingen överprövning för Hybricon

Sista hoppet för Hybricon angående upphandlingen av elbussar till Skellefteåbuss har grusats - detta sedan Kammarrätten avvisat elbusstillverkarens begäran.

CAB day heldag för skadeverkstäder

Onsdagen den 16 oktober anordnade CAB Group en heldag för skadeverkstäder. Eventet ägde rum i Drivelab centers lokaler i Arlandastad och innehöll ett matigt program med information och mingel.

Ledare: Våga lätta på gasen

Nyhetsbrev

Busstorget till Bålsta!

De förstärker Bellmans styrelse

Läkarförbundet anmäler Sverige till EU-kommissionen

– Sveriges läkare har fått nog. Läkarförbundet anmäler Sverige till EU-kommissionen, säger förbundets ordförande Heidi Stensmyren. Det är de dåliga möjligheterna till fortbildning som ligger till grund för anmälan.

19 dog i septembertrafiken

KS först med ny cancerbehandling

Hon tar över den fordonsstrategiska ratten

1

Längsta direktflygningen testas

Lockar med tåg till norrsken

Är vården redo för extrem fetma?

Pappersbaserad tub snart på marknaden

Muggar högklassig råvara

Årslång nolla i Nokians olycksstatistik

I september i år konstaterade företagsledningen på Nokian Heavy Tyres att företaget klarat sig ett helt år utan att det skett en enda arbetsplatsolycka som lett till frånvaro.

Stora Enso lanserar kartongtuben

Däckverkstaden gjorde inte fel enligt Arbetsmiljöverket

Den däckverkstad i Umeå där en praktikant dog tidigare under hösten gjorde inget fel enligt Arbetsmiljöverket, rapporterar Västerbottens-kuriren.

Plats för lek ska lyfta bostadsområde

Hinderbanor, studsmattor, kickbike- och parkourbanor är bara några av de attraktioner som ska locka barn och ungdomar till den jättelika lekplats som ska stå klar till sommaren i Landskrona.

Plus

De skådar in i kristallkulan

Vi har besökt PiiA Summit och spanat in vad som händer i forskningsfronten inom processindustrins arbete med IT och automation.

Ökad materialåtervinning vid kraftvärmeverk

Fritzson lämnar SJ

SJ:s vd Crister Fritzson har sagt upp sig och kommer att lämna SJ under våren 2020 efter åtta år - blir vd för elektronikföretag.

Genombrott för vit opak PET

Rosling ger namn åt nytt folkhälsocenter i USA

Tunnelbanan tidigareläggs

”Lysande” sa Svevia

1

Krönika: Den här stan är stor nog för oss båda

Studie: Ökad överlevnad vid obotlig bröstcancer

Clemens till Stockholmsmässan

Bredd och spets lockade nya bossen

Varierade emojis

Växtlighet får plats i nytt bostadsområde

Skolbussar i Mullsjö saboterade

Bukfetma farligare för kvinnor än män

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.164