23948sdkhjf

Inlägg - Fritt fall för tysk industri just nu

| Av Redaktionen | Tipsa redaktionen

Den tyska industrins extremt svaga orderingång i februari – byggnadsindustrin undantagen – kom som en synnerligen negativ överraskning, även om tolkningen av en enda månadssiffra aldrig bör överdrivas, varken åt det positiva eller det negativa hållet. Negativt i detta speciella sammanhang är framför allt den drastiska bekräftelsen av tidigare negativa konjunktursignaler och -prognoser.

Läs också: Inlägg - Utan Ringhals släpps ännu mer koldioxid ut

Detta trots att de nyligen gjorda nedrevideringarna av tidigare BNP-prognoser för 2019 av Sachverständigenrat zur Begutachtung der gesamtwirtschaftlichen Entwicklung (tyska regeringens nationalekonomiska expertkommitté) och de ledande fem prognosinstituten från cirka 1 ¾ procent i höstas till nu cirka ¾ procent ter sig mindre dramatiskt än vad som kommit fram i de flesta rapporterna.

Höstprognosen hade en teknisk ”lufttillväxt” på 0,5 procentenheter som därefter fallit bort helt på grund av det svagare andra halvåret 2018. Med andra ord: Nedrevideringen av BNP-prognosen för 2019 är de facto en halv procentenhet istället för en hel procentenhet. Riktningen är likväl tydligt negativ.

Statistiskt visade tillverkningsindustrins orderingång i februari på en tillbakagång med 4,2 procent jämfört med januari (med borträkning av stororder -2,7 procent, orderingång från utlandet -6 procent och från den inhemska marknaden -1,6 procent). Den försvagade internationella konjunkturen talar inte för en snabb vändning åt rätt håll. Men hur stor är recessionsrisken?

2018 kunde Tyskland med nöd och näppe undvika en recession med två negativa BNP-kvartal i rad – närmare bestämt en så kallad teknisk recession enligt finansmarknadernas enklare definition av recessionstermen.

Läs också: Inlägg - Panikbeslut räddar inte miljön

I USA till exempel måste, enligt akademiska NBER:s bredare recessionstolkning, flera indikatorer tydligt ha gått åt fel håll under en (något) längre period för att recessionskriteriet ska vara uppfyllt (”significant decline in activity”). Kriteriet två kvartal i rad tillämpas inte av NBER. För egen del föredrar jag den sistnämnda och bredare definitionen. Den kan dock inte hävda sig mot finansmarknadernas simpla och dominerande definition.

Med dagens kunskap och förutsättningar ter sig risken för en tysk ”teknisk recession” fortfarande större än för en mer genomgripande recession. Det ena utesluter dock inte det andra på några kvartals sikt.

En mer godartad, eller snarare mindre negativ, utveckling kan dock endast komma att visa sig så småningom om en elakartad tillspetsning av de internationella riskerna kan undvikas: ett regelrätt brexit-kaos, ett fortsatt, eller rent av tillspetsat, handelskrig mellan USA och Kina och/eller en påbörjad eller förstärkt handelskonflikt mellan USA och EU, ett Kina med verklig konjunkturkris och växande strukturella tillväxtproblem, Italiens återkomst till ett rejält krisläge (banker, budget) och framväxten av en hittills okänd internationell risk – en (nästan?) okänd risk som då och då hastigt kan dyka upp.

Med tanke på industrins usla orderingång i början av innevarande år kan det första kvartalet 2019 innebära en negativ BNP-utveckling i Tyskland – och de första två kvartalen till och med en ”teknisk recession”. Den inhemska efterfrågan ser ännu så länge (något) mer robust ut än den mycket bräckliga exportkonjunkturen. Byggsidan och tjänstesektorn ter sig alltjämt stabilare än merparten av tillverkningsindustrin. Men på lite längre sikt ökar givetvis tjänstenäringarnas mer direkta beroende av industrikonjunkturen.

Vi får i det aktuella tyska konjunktursammanhanget ej glömma att ett instabilt psykologiskt stämningsläge i praktiken kan leda till överreaktioner och genom dessa efter viss tid också påverka företagens och hushållens investerings- respektive konsumtionsplaner. Tysklands ekonomi befinner sig därför i ett mycket bräckligt tillstånd.

Historiskt har den tyska exportmotorn kommit igång som första sektor efter en tids allmän konjunkturnedgång, samtidigt som exporten i en nedåtriktad utveckling vanligen presterade mer motståndskraft än den inhemska ekonomin. Denna gång är det emellertid snarare tvärtom, med den utländska efterfrågan som främsta negativa drivkraft. För den tyska regeringen gäller det därför att arbeta målmedvetet för både förnyad konjunkturell och strukturell tillväxtkraft.

Kinas inbromsning förklarar visserligen till viss del Tysklands pågående konjunkturförsvagning. Den senaste kinesiska PMI-uppgången – för övrigt i Kina ett index med otillräcklig transparens – ger i dagsläget ingen anledning till mer Kinaoptimism i ett tyskt perspektiv.

Den globala konjunkturdämpningen finns kvar som negativ faktor för Kina, likaså den amerikanska protektionismen. För egen del ser jag avvaktande på president Trumps något uppmuntrande förhandssignaler om en kommande överenskommelse med Kina.

Trump har bedömt Kinas handelspolitik från början som simply not fair. Förmodligen förväntar sig Trump ett större kinesiskt tillmötesgående än vad som troligen ligger i korten. Jag tar inte ut något i förskott som kan peka på en bestående handelspolitisk förbättring mellan de två ledande supermakterna. Slutsatsen är med andra ord att handelsrelationen mellan USA och Kina är och förblir en känslig planta även för tyskt vidkommande.

Som om det inte var tillräckligt med denna handelspolitiska konfliktyta ger också president Trumps ständiga attacker mot Tyskland anledning till oro för den tyska exporten. Trumps intresse för ett välmående Europa verkar alltjämt begränsat.

Det protektionistiska hotet mot den redan ansträngda tyska bilindustrin lever uppenbarligen kvar – en klassisk industribransch som bidragit en hel del till den tyska konjunkturförsvagningen under de senaste tre kvartalen. Tysklands faktiska vägran att leva upp till sina accepterade finansiella Nato-åtaganden kan i värsta fall till och med sätta negativa spår på USA:s handelsrelationer med Tyskland (och hela EU).

Sammantaget ser vi att den amerikanska och globala handelspolitiken fortsätter att kräva mycket analytisk uppmärksamhet, inte minst av företagen. Brexit icke att förglömma!

Till och med ihållande handelspolitisk osäkerhet är enligt all forskning tillväxthämmande.

Hubert Fromlet

Affilierad professor vid Linnéuniversitetet och Senior Advisor till Tysk-Svenska Handelskammaren

Mer om: Inlägg
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nya ägare i Steelwrist

Det svenska investmentbolaget Solix har i dag förvärvat samtliga aktier i Terratech, med de helägda dotterbolagen Steelwrist och SVAB Hydraulik.

Bilister flest bland trafikdödade 2018

Göteborg nästa för Maskinia

Maskinia öppnar ett eget kontor i Göteborg för att möta en ökande efterfrågan på företagets produkter. Det uppdrag som Andresen Maskin haft som återförsäljare de senaste fem åren ska, enligt planerna, vara avslutat till sommaren.

Torka kan förlänga strömavbrott

BM-traktorer populära på Klaravik

Bra fart i Multidocker

Det är riktigt bra fart i Multidocker som redovisar en nära på tredubblad orderingång för 2018. För att effektivisera verksamheten flyttas nu viss produktion från Nederländerna till Sverige. Dessutom ger sig företaget in i renodlad entreprenadverksamhet.

Nyhetsbrev

Här är Industri 4.0 fortfarande baktungt

Starkt första kvartal för SJ

Tågresandet fortsätter att öka och SJ redovisar ett mycket starkt första kvartal – rörelseresultatet mer än fördubblades jämfört med samma period 2018.

Hållbar sjukvård ska gynna svensk export

Unik sambulans i trafik

En ny typ av sjuktransport, en sambulans, börjar nu trafikera rutten Skellefteå och Umeå. Tidigare har patienterna fått åka taxi mellan sjukhusen men nu rullar den specialbyggda bussen.

1

Priset på ett liv – NT-rådet startar podd

Gräv, fyll och kompaktera med samma redskap

Finska Allu hade för första gången någonsin en helt egen monter på Bauma, ett faktum som företaget firade med att visa upp ett gäng nyheter.

Omfattande arbete efter stormen

Kostnaden efter stormen Alfrida uppgår för Vattenfall till 850 miljoner kronor under första kvartalet.

Komatsus första helelektriska grävare

Spännande partnerskap inom robotteknik

Blir ny Marknadsdirektör

Plus

Framtidens trafikledning

IT-företaget Hogia blir allt större inom transportsektorn, inte minst inom persontrafikområdet – nu kommer allt fler smarta system som bygger en effektivare kollektivtrafik där operatörerna får ta över trafikledningen själva.

aPak bygger ut lager

Misstänkt sabotage mot Västlänken

Misstänkt skadegörelse på en ledning som leder vatten till Västlänkens arbetstunnel vid Linné i Göteborg har polisanmälts.

Combi Wear Parts utökar sitt nät

Plus

Första Road Showen med Volvo Bussar

Volvo Bussar har åkt till kunderna för att visa upp sina nya turistbussar - de första helt nya från tillverkaren på drygt 20 år.

Översvämningar – ett växande och underskattat problem

– Missar vi översvämningsproblematiken i stadsplaneringen riskerar vi enorm kapitalförstöring då kommuner och medborgare investerar i fastigheter som blir osäljbara samtidigt som inga försäkringsbolag vill försäkra. Det hävdar Gunnar Svensson på Tyréns.

NCC bygger i Bydalen

Starkare lyft utlovas i nya Komatsun

Komatsu har kombinerat power shift och hydrostatdrift i nya hjullastarens steglösa växellåda – något som ska leda till snabbare och starkare lyft lovar tillverkaren.

Bussförare friades

Stenhårt sommarjobb

Lindstål till Stockholms Hamn

Ledare: Ur led är tiden

Kafferabatt minskar engångsmuggar

Svevia redo för Salas snöfall

Fastighetsbolag satsar på återbruk av vitvaror

Flergångspåsar för frukt och grönt

Svevia: "Det är en strategisk satsning"

Får utökat tillstånd för stamceller

Är ny vd för APL

Har mycket att berätta

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.103