23948sdkhjf

Ledare: Ur led är tiden

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

– Vi kommer inte att behålla vår ledande ställning inom berg och metall länge till om vi inte säkerställer att kompetensen bibehålls och helst förbättras.

Vi har under lång tid fått höra att det råder en gigantisk kompetensbrist inom bygg- och anläggningsverksamheten. Bristen på bland annat mekaniker, maskinförare och yrkesarbetare inom ett flertal olika specialområden lämnar stora hål som mer eller mindre sätter stopp för fortsatt utveckling.

Även bergkompetens är en bristvara som företagen slåss om. Att det inte är tomma ord blev Leveranstidningen Entreprenad varse vid ett besök på Bergsskolans arbetsmarknadsdagar i Filipstad.

Bergsskolans framtid är tyvärr oviss. För få studenter angavs som skäl när Luleå tekniska Universitet tidigare i år drog sig ur huvudmannaskapet och tog sina berg- och metallutbildningar med sig.

Skolans inställning är dock att utbildningen behövs. Påbörjade utbildningar ska få slutföras och ambitionen är att kunna fortsätta verksamheten – om än i någon annan form. Det är helt uppenbart att även näringslivet inser utbildningens värde. Företagen var rikligt representerade under arbetsmarknadsdagarna. Så länge kompetens är en bristvara får den sökas där den finns.

Dessvärre återstår det egentliga problemet – det bristande intresset för en verksamhetsgren som erbjuder många spännande arbetsuppgifter – inte bara i Sverige. Dessutom arbetsuppgifter som är efterfrågade och praktiskt taget garanterar jobb till de som slutför sin examen.

Bergskolan har under lång tid försökt locka till sig studenter, men uppenbarligen utan att nå hela vägen fram. En teori är att det redan från början beror på att berg- och metallnäringarna är för lite kända bland stora delar av det svenska folket. Verksamheterna finns ofta på mindre orter och det är där skolan rekryterar en stor del av sina elever. Storstäderna – där de stora elevunderlagen finns – är betydligt mindre mottagliga.

Helt uppenbart är att branschen själv tillsammans med staten borde ta ett betydligt större ansvar för att sprida relevant information om branschen, om behoven av arbetskraft och om möjligheterna. Än så länge befinner sig Sverige långt framme i utvecklingen. Vi kommer inte att behålla vår ledande ställning inom berg och metall länge till om vi inte säkerställer att kompetensen bibehålls och helst förbättras.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Växer med ny personal och utökad maskinpark

Unilever tar ytterligare steg mot cirkularitet

Nytt handelsområde i Umeå

Ballaste listan

Den svenska ballastproduktionen var rekordstor 2018, det uppger Sveriges Geologiska Undersökning (SGU).

Ny produktfamilj kvarnar - succé

Rototilts jätteinvestering

Nyhetsbrev

Volvo investerar i cybersäkerhet

För att stärka skyddet av uppkopplade fordon har Volvo Group Venture Capital investerat i israeliska Upstream Security som specialiserat sig på cybersäkerhet för fordon.

Nedgång för Volvo – men fortsatt starkt i Kina

Årets tredje kvartal innebar en märkbar nedgång för Volvo Construction Equipment med avseende på både försäljning och rörelseresultat.

Ytterligare 135 kan få gå från bruken

"Höghastighetståg kostar 400 miljarder"

Rekordstor betongleverans

1

Ny metod hittar aggressiva tumörer

Ständig förbättring för offensivt Avant

Det går bra för finska Avant Tecno. Förra året passerades för första gången omsättningen 100 miljoner euro. För att möta den ökade efterfrågan lanserade företaget i våras sin hittills största modell och räknar dessutom med att inom kort kunna öka produktionskapaciteten med 50 procent.

Sverige del i enorm kartläggning av arters dna

Han hittar brister i 3D-metallen

Fredheim firade tung tioåring

Fredheim Maskin fyllde 15 och Oktoberdagarna tio – dubbla jubileer som firades rejält i Norge, där över 50 jättemaskiner visades upp.

Roslagsbanan tidigareläggs

Ännu ett stort kollektivtrafikprojekt i Storstockholm tidigareläggs – den här gången gäller det Roslagsbanans förlängning till T-Centralen.

Bring ersätter vägtransporter med tåg

Autonomi – eget affärsområde för Volvo

Volvo vill öka takten i utvecklingen, kommersialiseringen och försäljningen av autonoma transportlösningar. Och för att nå dit tilldelas nu verksamheten ett helt eget affärsområde.

Limträförsäljning ökar trots dämpad konjunktur

Ny generation från Scania

17 oktober presenterade Scania sin nya generation bussar för stads- och förortstrafik - bussarna som visas på Busworld i Bryssel bjuder på flera nyttiga nyheter.

"Marknadens behov av den här typen av maskiner har ökat"

En nyutvecklad borrigg med dubbla stänger visades i Askersund i går – pinfärska D23x30DR ska stå pall när det ska borras i riktigt hårt svenskt berg, lovar Vermeer Viking.

Iveco och Daf i samma Malmöstall

Nordic Truckcenter köper Ivecos verksamhet i Malmö och blir 1 november såväl auktoriserad återförsäljare som serviceverkstad för Ivecos hela modellprogram – från 3,5-tons transportbilar upp till tunga lastbilar.

MAN Lion’s Coach årets turistbuss

MAN Lion’s Coach har utsetts till Coach of the Year 2020 - det offentliggjordes på Europas största bussmässa, Busworld, i Bryssel.

Är vården redo för extrem fetma?

Ökad materialåtervinning vid kraftvärmeverk

Genombrott för vit opak PET

Rosling ger namn åt nytt folkhälsocenter i USA

Tunnelbanan tidigareläggs

”Lysande” sa Svevia

1

Krönika: Den här stan är stor nog för oss båda

Studie: Ökad överlevnad vid obotlig bröstcancer

Clemens till Stockholmsmässan

Bredd och spets lockade nya bossen

Varierade emojis

Växtlighet får plats i nytt bostadsområde

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.113