23948sdkhjf

Maskiner, maskiner maskiner – tredje dan på Bauma!

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Tredje Baumadagen blev den sista på plats – nu ska vi hem och skriva! Här får ni dock lite glimtar av vad vi hann med under onsdagen – till exempel jätten Komatsu och mässans näst största monter,

München. Söderberg & Haak utlovar rejält med benutrymme i Komatsus nya hjullastare WA475-10, som lyftes fram rejält på Bauma.

– Här kan man sitta med raka ben, förklarar key account manager Lucas Berghult och sträcker ut sig i sin fulla längd inne i hytten

– Hytten är helt ny, den är rymligare med mer glas – sikten är suverän och det finns dessutom små korta, fina spakar i stolen.

26-tonnaren har dock mer än en ny hytt att erbjuda – Lucas Berghult lyfter särskilt fram den nya växellådan som kombinerar  powershift och hydrostatdrift

– Det innebär att gaspedalen blir en ren körpedal som går på drivhjulen bak.

Lucas Berghult förklarar att de tekniska förändringarna lett till 17 procent lägre bränsleförbrukning och 20 procent snabbare och starkare lyft vilket ska ge 30 procent mer ekonomi och effekt när det gäller ton per liter.

Komatsu visade sin allra första helelektriska minigrävare.

Komatsu visade också sin allra första helelktriska minigrävare – en prototyp baserad på en tre ton tung minigrävare.

Den batteridrivna maskinen ska kunna köras 2-6 timmar på en laddning, att ladda den i snabbladdare ska ta cirka 1,5 timme.

Jesper Urdén tror mycket på de nya kallfräsarna från Wirtgen.

Wirtgen Group hade mässans näst största monter – här fick vi bekanta oss med både Wirtgen, Vögele, Hamm och Kleeman.

På Wirtgensidan visades bland annat en ny generation kallfräsar: W200Fi och W210Fi – maskiner som tänker en hel del själva och kan räkna ut vad som behöver göras och sedan leverera ett perfekt –  och dokumenterat – resultat, hävdar Wirtgen Group.

Wirtgen Sweden tror kommer få en stor genomslagskraft även i vårt land.

– Det är faktiskt en revolution, vi har aldrig förr haft den här tekniken som ger bättre kvalitet, bättre effektivitet och där föraren får så mycket hjälp – det kommer verkligen att öka produktiviteten, säger Jesper Urdén.

Vögeles 1003i ska fylla storleksgapet mellan gångbaneläggarna Super 700 och 800, och den större läggaren 1303.

I Vögeles gröna ”hörn” hittar vi til exempel dn hjulburna läggaren 1003i, en Classic Line maskin som ska fylla storleksgapet mellan gångbaneläggarna Super 700 och 800, och den större läggaren 1303.

Maskinen ska vara lite enklare utformad när det gäller till exempel hytten, vad gäller allt som har med asfaltläggningen att göra utlovas dock samma tekniska kvalitet som i premiummaskinerna.

Hamm visade en delad oscillationsvals – en innovation de arbetat länge med.

Hamm hade en sprillans färsk innovation med sig till Bauma – efter mycket arbete har de kunnat kombinera en delad oscillationsvals.

– Vi är helt ensamma om den här lösningen, säger Christian Lang på Wirtgen Group.

Delad vals ska underlätta vältning i kurvor och rondeller, oscilleringen ska innebära en skonsam och jämn vältning som dessutom kan utföras i lägre temperaturer.

Den nya välten finns i två modeller: DV+90iVS-OS, och DV+70iVS-OS.

Kleeman visade bland annat slagkrossen Mobirex 130 Evo 2.

Kleemann hade tagit med sig mycket nytt till Bauma, företaget lyfte till exempel fram slagkrossen Mobirex 130 Evo 2, som är tänkt för återvinning av betong, asfalt med mera.

– Det har blivit allt större med återvinning, även i Sverige även fast vi har mycket jungfruligt material, säger Fredrik Lindblad på Wirtgen Sweden.

– Jag har idéerna, sen har vi en heltidsanställd konstruktör i Litauen som tar fram produkterna, säger Arne Larsson.

Det är inte bara de riktigt stora jättarna som ställer ut på gigantiska Bauma. – i en av de närmare 20 hallarna hittar vi Kumlaföretaget K.T.S Maskin.

– Det är andra gången vi ställer ut, säger vd och ägare Arne Larsson.

Företaget är starkt inriktat på innovation och lägger inte mindre än fem procent på produktutveckling.

– Jag har idéerna, sen har vi en heltidsanställd konstruktör i Litauen som tar fram produkterna, säger Arne Larsson.

Att ställa ut på Bauma är inte billigt, är det värt det?

– Det ser vi i september/oktober när vi hunnit följa upp alla leads – alla leads har en kostnad och lönar det sig ställer vi ut igen, annars får det vara.

Leveranstidningen Entreprenad återkommer förstås med fylligare rapporter om detta och MYCKET MER längre fram. 

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nya ägare i Steelwrist

Det svenska investmentbolaget Solix har i dag förvärvat samtliga aktier i Terratech, med de helägda dotterbolagen Steelwrist och SVAB Hydraulik.

Bilister flest bland trafikdödade 2018

Göteborg nästa för Maskinia

Maskinia öppnar ett eget kontor i Göteborg för att möta en ökande efterfrågan på företagets produkter. Det uppdrag som Andresen Maskin haft som återförsäljare de senaste fem åren ska, enligt planerna, vara avslutat till sommaren.

Torka kan förlänga strömavbrott

BM-traktorer populära på Klaravik

Bra fart i Multidocker

Det är riktigt bra fart i Multidocker som redovisar en nära på tredubblad orderingång för 2018. För att effektivisera verksamheten flyttas nu viss produktion från Nederländerna till Sverige. Dessutom ger sig företaget in i renodlad entreprenadverksamhet.

Nyhetsbrev

Här är Industri 4.0 fortfarande baktungt

Starkt första kvartal för SJ

Tågresandet fortsätter att öka och SJ redovisar ett mycket starkt första kvartal – rörelseresultatet mer än fördubblades jämfört med samma period 2018.

Hållbar sjukvård ska gynna svensk export

Unik sambulans i trafik

En ny typ av sjuktransport, en sambulans, börjar nu trafikera rutten Skellefteå och Umeå. Tidigare har patienterna fått åka taxi mellan sjukhusen men nu rullar den specialbyggda bussen.

1

Priset på ett liv – NT-rådet startar podd

Gräv, fyll och kompaktera med samma redskap

Finska Allu hade för första gången någonsin en helt egen monter på Bauma, ett faktum som företaget firade med att visa upp ett gäng nyheter.

Omfattande arbete efter stormen

Kostnaden efter stormen Alfrida uppgår för Vattenfall till 850 miljoner kronor under första kvartalet.

Komatsus första helelektriska grävare

Spännande partnerskap inom robotteknik

Blir ny Marknadsdirektör

Plus

Framtidens trafikledning

IT-företaget Hogia blir allt större inom transportsektorn, inte minst inom persontrafikområdet – nu kommer allt fler smarta system som bygger en effektivare kollektivtrafik där operatörerna får ta över trafikledningen själva.

aPak bygger ut lager

Misstänkt sabotage mot Västlänken

Misstänkt skadegörelse på en ledning som leder vatten till Västlänkens arbetstunnel vid Linné i Göteborg har polisanmälts.

Combi Wear Parts utökar sitt nät

Plus

Första Road Showen med Volvo Bussar

Volvo Bussar har åkt till kunderna för att visa upp sina nya turistbussar - de första helt nya från tillverkaren på drygt 20 år.

Översvämningar – ett växande och underskattat problem

– Missar vi översvämningsproblematiken i stadsplaneringen riskerar vi enorm kapitalförstöring då kommuner och medborgare investerar i fastigheter som blir osäljbara samtidigt som inga försäkringsbolag vill försäkra. Det hävdar Gunnar Svensson på Tyréns.

NCC bygger i Bydalen

Starkare lyft utlovas i nya Komatsun

Komatsu har kombinerat power shift och hydrostatdrift i nya hjullastarens steglösa växellåda – något som ska leda till snabbare och starkare lyft lovar tillverkaren.

Bussförare friades

Stenhårt sommarjobb

Lindstål till Stockholms Hamn

Ledare: Ur led är tiden

Kafferabatt minskar engångsmuggar

Svevia redo för Salas snöfall

Fastighetsbolag satsar på återbruk av vitvaror

Flergångspåsar för frukt och grönt

Svevia: "Det är en strategisk satsning"

Får utökat tillstånd för stamceller

Är ny vd för APL

Har mycket att berätta

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.108