23948sdkhjf

Ännu en hektisk Baumadag!

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Dag två på Bauma blev vårvarm och fullspäckad – här kommer ännu ett axplock från världens största mässa.

München. I Doosans välfyllda Baumamonter träffade vi Carl-Johan Sunnerfjord, sales manager för Doosan på Maskinia – den koreanska tillverkarens svenska generalagent.

Läs också: Eldrivet radarpar för gruvan

Det fanns mycket att välja på bland nyheterna men om Maskinias Doosanexpert själv fick välja (och det fick han) valde han bland annat nya 30-tonsgrävaren DX300LC-7 – som inte finns på marknaden ännu, men som visades upp som en liten (stor) teaser på Bauma.

– Det är en populär modell, den har vunnit pris för bästa totalekonomi två år i rad och nu kommer den med steg V-motor som gör den ännu bränslesnålare, säger Carl-Johan Sunnerfjord.

Carl-Johan Sunnerfjord i Doosans nya 30-tonsgrävare DX300LC-7 som väntas komma till Sverige senare i år.

För inte så länge sedan skrev vi om hur Volvo med flera andra vill ta reda på vilka möjligheter 5G innebär för maskintillverkare som till exempel vill åstadkomma automation och fjärrstyrning på ett säkert och effektivt sätt.

Läs också: Volvo tar täten i elracet

På Bauma visade Doosan att de är inne på samma linje – i montern fick besökarna ta befälet över och köra en maskin som befann sig många mil från München – på en arbetsplats i Korea.

Doosan anser sig ha kommit långt när det gäller 5G,  fördröjningen är nästan noll trots det långa avståndet uppger man.

Summa summarum anser företaget dock att att 5G förvisso kan vara framtiden men att bristen på användbara 5G-nät sätter käppar i hjulet, projektet är därför prioriterat men fortfarande på försöksstadiet.

På bilden är det Kyungmin Shon, forskningsingenjör på Doosan Infracore, som sitter bakom spakarna.

Läs också: Smidigt och skakfritt

Komatsus vd Mas Morishita förklarade på en presskonferens att det nästan hundra år gamla företaget har satt sikte på nästa stora innovation – Bauma 2019 ska bli startskottet för Komatsus ”Smart construction”, där maskinerna gör jobbet på egen hand, med ett perfekt resultat samtidigt som förarna kan övervaka processen och assistera på rejäl distans.

Enligt Mas Morishita har Komatsu historien på sin sida när det gäller innovationer – han konstaterade till exempel att Komatsu kom med sin Intelligent machine control redan 2013 och att de lanserade sin första kommersiella hybridgrävare för mer än tio år sedan.

– Nu finns det 613 hybridgrävare i Europa och över 4 500 i hela världen – det är en stabil produkt för oss efter tio år.

Han noterade också att Komatsu tagit en helelektrisk minigrävare med sig till Bauma – en prototyp som inom kort ska testas på verkliga arbetsplatser.

Läs också: Indiska BKT satsar stort och brett

– Vi vet inte när den kommer till Europa, men det kommer inte att dröja så länge.

Mas Morishita har stora planer för Komatsu.

Det som framförallt fick Trimbles besökare på Bauma att dra efter andan var en VR-skärm som fick en dold verklighet att visa sig.

– Alla freakar ut om den, ler Martin Wagener, worldwide product implementation manager på Trimble Germany.

Läs också: Stora planer för Keestrack

Vi svenskar blev kanske inte lika överraskade – för vi har ju redan sett den, redan våren 2018 kunde Leveranstidningen Entreprenad rapportera om Trimbles Site Vision som smygvisades på Svenska Maskinmässan.

Då var det en prototyp, nu landar den snart på marknaden, förklarar Martin Wagener.

–  Vi kommer att lansera den i juli.

Baumabesökarna dånade när de fick se det som visades på Svenska Maskinmässan redan i fjol – men nu har prototypen blivit en riktig produkt.

Han ser stora fördelar med Site Vision – för alla som ska gräva eller bygga.

– Här ser man direkt om något kolliderar eller om det finns ledningar i backen – det är bara att ladda in kartan så ser man det ”på riktigt” på skärmen.

Wacker Neuson hade mycket nytt i montern – ett exempel dumpern Dual view som finns i storlekarna 6, 9 och 10 ton.

Den ”dubbla sikten” åstadkommer man genom att hela förarenheten, inklusive stol, ratt och spakar, kan svängas runt helt för att underlätta sikten bakåt till exempel vid lastning.

Tanken är att öka säkerheten och dumprarna finns i produktion sedan oktober, de har främst sålts till Storbritannien och Wacker Neuson ser Bauma som startskottet för att ta sig an övriga Europa.

Wacker Neusons dumper med dual view finns i tre storlekar: 6,9 samt 10 ton.

Combi Wearparts var lite extra uppåt i sin monter eftersom man undertecknat två helt nya återförsäljaravtal på Bauma – i Norge och i Tyskland.

– Vi växer, säger Niclas Wechselberger, tekniskt ansvarig för produktutveckling och sortiment på Combi Wearparts.

– Vi växer, säger Niclas Wechselberger, på Combi Wearparts som knutit till sig två nya återförsäljare.

Leveranstidningen Entreprenad återkommer förstås med fylligare rapporter om detta och MYCKET MER längre fram. 

Mer om: Bauma | Bauma 2019
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nästa Load up går i Boden

Load up North skjuts inte bara upp ett år – den flyttas dessutom till Boden.

Förbundskaptenens nya uppdrag

Med ett inställt fotbolls-EM blev sommaren inte riktigt som många hade tänkt sig.

Uthyrare lägger stororder

Wiklund Trading har länge levererat maskiner till företag som numer ingår i Rentagruppen. Erfarenheterna från dessa samarbeten har nu medverkat till en större order på 50 maskiner från den växande finska rentalkoncernen

Byggmarknad med virusfrossa

Det är en dyster konjunkturrapport som just presenterats av bransch- och arbetsgivareorganisationen Byggföretagen. Bedömningen är en nedgång inom samtliga marknadssegment, med ett undantag – anläggningsmarknaden.

Höga krav på hyrmaskinernas däck

Bra däck är viktigt, men rätt däck till rätt maskin är nästan ännu viktigare, konstaterar S-rentals vd Tony Ferm.

Epiroc tar stororder i Chile

Nyhetsbrev

Ny liner för plastfria förpackningar

Livsmedelssäker kraftliner från Stora Enso öppnar upp nya marknadssegment.

"Ursprung för drivmedel. tack!"

Peab bygger i Sundsvall

Kontrollera mera – Svevia välkomnar viten

Svevia för en ojämn kamp mot fartdårarna på vägen, företaget  välkomnar också en ökad kontroll av hur TA-arbetet utförs. –  Det är bra – då kan vi få bort oseriösa aktörer.

Peab bygger utanför Göteborg

FTI-vd lämnar

Ledare: Annorlunda sommar

Ny mobilitetsaktör i Stockholm

JM avtalar med byggvaruhandel

Ny upphandlingsmodell testas vid vägprojekt

Rätt utbildning Jessicas biljett till yrkeslivet

Svårt att få jobb efter gymnasiet? Inte med rätt utbildning. Det är 20-åriga Jessica Neiglick ett levande bevis på. Efter avslutad gymnasieutbildning till maskinmekaniker i Enköping våren 2018 blev det först sommarjobb och sedan en fast tjänst hos Swecon i Västerås.

Svevia säkrar stort och smått

För Svevia spelar det ingen roll om det är en bro som ska byggas eller en död grävling som ska plockas upp – säkerheten måste finnas där, även om det kostar.

Tvärstopp för Göta Kanal

Nu har den startat – testanläggningen som fångar koldioxid

De ska bygga Ragn-Sells anläggning för flygaska

Magnifik fabrik blev en utmaning för rivarna

Metallingjutna balkar, granitsten och riktigt seg betong. Färgfabriken är inte bara stor och full av lackrester, den är extremt stabil också – en utmaning för rivarna.

Industrijätten Hydro storvarslar

Stark orderingång i NRC-gruppen

2020 har, trots Covid-19-pandemin, börjat bra för NRC Group. Tillväxt i försäljningen och stark orderingång har resulterat i en orderstock som aldrig varit större än de dryga åtta miljarder norska kronor som redovisades i slutet av mars.

Inget Load up North i år

Tar över SL

Överklagar jätteupphandling

Peab bygger i Ängelholm

Trafikverkets plan för Gävle – Kramfors

Sommarjobb på sliten väg

Vägledning om åtgärder kring mikroplast

Tungt för företagen

Nya bostäder i Gävle

1

Mötesfri väg i Dalarna

Järnvägsplanering i Gävle

Öppet brev till EU om kollektivtrafiken

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.453