23948sdkhjf

"Det är som en stor cirkus!"

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Ett tiotal jättekranar och ett gäng rutinerade lyfträvar sköter Havators allra största lyft.

De riktigt stora kranarna stannar sällan länge på en och samma arbetsplats.

Läs också: Bautalyft i Bromma Blocks

När de kommer till ett bygge är de ofta hett efterlängtade, deras ankomst är noga förberedd och i många fall är kranens insats avgörande för projektets vidare utveckling.

Själva lyftet brukar dock gå relativt snabbt och så fort det är klart är det tack-och-hej, hela schabraket rivs ned och packas ihop för vidare transport till nästa spektakulära lyft.

Kranjätten Havator dyker därför upp lite här och där över hela Norden. Företaget har en speciell projektgrupp för de största lyften, de som kräver företagets tyngsta kranar och den riktigt erfarna personalen.

–  Vi har ett tiotal riktigt stora kranar och de är ute hela tiden – det är full rulle, säger Krister Enarsson, som är supervisor på projektgruppen.

Han var arbetsledare under de tre Brommalyften och konstaterar att även om lyftet i sig kan vara avklarat på någon timme kräver insatsen i stort betydligt mer arbete – det kan handla om en vecka före och en vecka efter lyftet med all planering, riggning, rivning, lastning och transport.

Havator använde sin allra största kran för Brommajobbet. Den väger ungefär 750 ton när den är riggad för maxlyft men den här gången behövdes inte lika mycket, Krister Enarsson räknar med den vägde in på 500 ton i Bromma Blocks.

Kranen, med förare, är förstås i fokus, men att lyfta riktigt tungt kräver fler kompetenser än så – förutom föraren och lyftledaren behövs ett par personer som hanterar de rep som fästs i lasten.

– Man behöver en gubbe i varje ände, säger Krister Enarsson.

Kranpiloten och de två repförarna ska placera enorma objekt på millimetern rätt.

För att klara det krävs extremt god planering, fastslår Krister Enarsson.

– Vi måste veta allt i förväg.

Havator avkräver därför beställarna all nödvändig information för att kunna avgöra hur kranen ska byggas upp och utrustas, och hur lyftet ska genomföras.

Det innebär också att egna initiativ är bannlysta under själva lyftet.

– Det är inte som att köra grävmaskin – föraren ska sitta med sina skärmar och göra precis som han blir tillsagd!

Ett tungt ansvar vilar därvidlag på lyftledaren. Krister Enarsson ikläder sig alltsomoftast den rollen och får då detaljstyra sina kollegor via radio.

Inte minst föraren måste vara på helspänn när lyftledaren ger order.

– Det kan vara ”hissa”, ”fira ner” eller ”lyft en millimeter”, förklarar Krister Enarsson.

Han har varit i branschen sedan 1973 och konstaterar att det är först de senaste decennierna maskiner i den här storleken och projekt av det här slaget börjat poppa upp.

– Nu finns det mycket större grejer och projekten blir större och större.

Komplexiteten kräver att projekten planeras noggrant.

– Ju bättre koll vi har desto bättre går lyftet, därför blir det många möten inför varje lyft.

Ett bevis så gott som något är att han, samtidigt som kranen monteras ner i Bromma, styr kosan mot Piteå, där Havator ska göra ett lyft på ett pappersbruk sju veckor senare.

– Det är full rulle hela tiden – både i Sverige och Finland, kommenterar Krister Enarsson.

När mötet i Piteå är avklarat ska han vidare till Göteborg – för ett möte inför ett stort lyft där.

– Vi åker runt överallt – det är som en stor cirkus!

I slutet av mars var gänget i Bromma och lyfte – läs mer om Bautalyftet i Bromma Blocks här.

———————————————————————————————

Entreprenadbranschens egen tidning!

Följ oss på Facebook, Instagram, Twitter och Youtube

Mer om: Havator
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)

Mest läst

Startsidan just nu

Jubileum i Jönköping

I topp bland hemvändande bolag

IMCD och Lactips ingår nordiskt samarbete

Ny mässa för transportförpackningar

Positionen stärks ytterligare genom nytt förvärv

Peab köper YIT:s nordiska beläggnings- och ballastverksamhet

Affären innebär att Peab tar över cirka 200 strategiskt placerade täkter samt 63 asfaltverk i Norden.

Nyhetsbrev

BewiSynbra förvärvar danska Eurec

De driver konstgjorda muskler med socker

Artificiella muskler av polymermaterial kan nu drivas med energi från glukos och syre på liknande sätt som biologiska muskler. Detta kan vara ett steg mot implanterbara konstgjorda muskler i framtiden.

Återvinningsbar film för MAP-applikationer

Kostnadsbomben - är det fake news?

Kostnadsutvecklingen inom den upphandlade kollektivtrafiken engagerar uppenbarligen - ämnet drog fullt hus när Svensk Kollektivtrafik lyfte frågan i Almedalen.

Ecolean in på den mexikanska marknaden

"Sverige måste bli bättre på sopsortering"

NCC överklagar

NCC förlorade i rätten och ålades att betala nästan 44 miljoner kronor. Nu överklagar företaget.

Ny teknik för råvaruutvinning ur biomaterial

”Läget är allvarligt”

Maskinentreprenörerna tog med sig en av sina hjärtefrågor till Almedalen – kompetensförsörjningen.

Umeåbolag uppköpt av amerikansk jätte

Omröstning om global standard för sexleksaker

Det är nu dags för världen att ta ställning till om det behövs en global standard för sexleksaker. SIS har lämnat världens första standardförslag för design- och säkerhetskrav av sexleksaker till omröstning bland alla medlemsländer.

Almedalsdebatt om egen regi

Under måndagen 1 juli kom Almedalsveckan 2019 igång på allvar med bland annat en paneldebatt om egen regi inom kollektivtrafiken - Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag vill ha konkurrens, andra var emot.

Zalando skiftar till återvunnet

Unilever har knäckt koden med svart plast

Transdev vann miljardkontrakt

Nästa år börjar 160 elbussar rulla i Göteborg, Mölndal och Partille – Västtrafiks omfattande upphandling Transdev vann upphandlingen som är värd många miljarder kronor.

Ägg med posten

Smurfit Kappa har tagit fram en äggförpackning för e-handel för en äggproducent i Latinamerika. Med hjälp av sin eSmart-tjänst har Smurfit Kappa hjälpt producenten att ta sig in på e-handelsmarknaden.

Plus

VDL jagar MAN i Tunga Bussligan

Under en osannolikt bra juni gick det allra bäst för MAN som ryckt åt sig ledningen ännu en gång i Tunga Bussligan 2019 - men värsta tokrycket står VDL för som nu närmar sig täten, det visar Bil Swedens statistik.

Svevias nya sydsvenska ballastchef

Ny vd på SwedenBio

NCC bygger i Linköping

E12 byggs ut för 268 miljoner kronor

260 nya lägenheter ska byggas i Barkarbystaden

Hållbarhetsdebatt på Empack

"Svenska företag måste engagera sig"

Ikea utser ny designchef

XMReality i polskt samarbete

Investerar för snabbare falsning

Ny chef för Svevias asfalt

Äldreboende för 265 miljoner kronor

Däcktillverkare tar sikte på Sverige

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.106