23948sdkhjf

Bautalyft i Bromma Blocks

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

En millimeter hit eller dit spelade stor roll när Havators största kran tog sig an en SL-bro i Bromma en kylig vårvinternatt.

Bromma. Nattmörkret har sänkt sig över Bromma Blocks. Normalt är det rätt tomt här en sen vardagkväll men det här är inte vilken tisdag som helst.

Läs också: Parkeringsfritt pionjärprojekt

Till exempel står Veidekke, Havator och SL otåligt och väntar på bussen – en enda buss till ska förbi handelsområdet innan de får ta sig an ett väl planerat och hett efterlängtat lyft.

Bilarna är redan portade och när den röda bussen äntligen susat förbi stängs vägen av helt för nu ska ett betydligt större ekipage fram – Havators största kran ska lyfta ett 100 ton tungt och drygt 40 meter långt brosegment över vägen.

Segmentet är det första av tre som ska lyftas på och bron som byggs blir en viktig del av Tvärbanans Kistagren.

– Banan ska stå klar hela vägen till Bromma flygplats vid årsskiftet 2020/2021, sedan ska Tvärbanan byggas på vidare mot Kista och Helenelund, säger Tobias Staaf, produktionsledare för SL.

Läs också: Veidekke säkrar för ny Lovöentreprenör

Bron, som ska bli drygt 100 meter lång, är en samverkansbro i stål och betong där formen är monterad på stålet innan den lyfts på plats.   

Denna marsnatt ska det första, längsta och tyngsta segmentet få vingar och plötsligt är det i luften – kranen har 100-tonnaren i ett stadigt grepp och kollegor på marken assisterar genom att dra i rep som är fästa i vardera änden.

På plats finns också fyra personer från Ruuki, som levererat stålbalkarna i bron.

– De ska montera ihop bron och berättar exakt var de vill ha delen, förklarar Tapio Korpiaho, kranförare på Havator när Leveranstidningen Entreprenad träffar honom ett par dagar senare.

Läs också: Jätteprojekt i Göteborg

Veidekke har också en handfull mannar på plats som ska sköta trafikavstängningarna och hantera tredje man.

Alla står i ständig kontakt med varandra via radio.

– Det behövs eftersom det måste bli på millimetern rätt, konstaterar Tapio Korpiaho.

Det tar ett par timmar att få allt på plats. När brosegmentet ligger rätt ska det fasas in och monteras ihop med den befintliga bron som väntar på den ena sidan av vägen.

Läs också: Veidekke Vågar i Varberg

Några dagar senare skiner solen över Bromma Blocks och alla de tre brosegmenten har satts på plats.

– Det har gått riktigt bra med alla lyften, säger Tapio Korpiaho.

Han är i full färd med att montera ner Havators bjässe – fackverkskranen är företagets största, en Liebherr LR1750 som köptes in 2012.

– Det är en av de största som finns i Sverige och Finland och vi har haft bra med jobb för den, kommenterar Tapio Korpiaho.

Läs också: "Det är som en stor cirkus!"

Kranen har en maxkapacitet på 750 ton och kan lyfta 191 meter högt – en begåvning som kommer väl till pass över hela Norden, kranen är ute på ständig svensk-finsk turné, med återkommande uppdrag även i Norge.

– Vi är ute på allt möjligt – pappersbruk, vindkraft med mera, ler Tapio Korpiaho.

Kolossen har koll. Själv är den dock en rätt svårflyttad historia – det krävdes ett 20-tal lastbilar för att få den till Bromma, sedan fick Havators gäng lägga flera dagar på att bygga upp den och förse den med vajrar och schacklar lämpliga för uppdraget.

– Det tog 2-3 man för den här kombinationen, med rak bom, kommenterar Tapio Korpiaho.

Veidekke fick dessutom gjuta ett par rejäla fundament för kranen att stå på.

– Det är två ”limpor”, 30 gånger 2,5 meter och cirka 60 centimeter tjocka, förklarar Anders Landqvist, platschef på Veidekke.

Arbetsplatsen ligger nära Bromma flygplats, som förstås fnyser åt för höga grannar.

Kranen kunde därför inte byggas upp till den planerade maxhöjden 56 meter.

– Den fick bli 49 meter med bom, då höll vi oss på rätt sida om vad de krävde, säger Tapio Korpiaho.

Leveranstidningen Entreprenad får hälsa på uppe i hyttan. Här sitter kranföraren med joystickar och ett helt gäng skärmar – det ska inte råda några tvivel om vad som händer med lasten och maskinen kan förses med sex kameror – det sitter en nedåtriktad kamera på bomtoppen, och kameror ovanpå vinscharna.

Sedan är det bara att ha tungan rätt i mun.

– Det gäller att flytta lasten sakta – för att få det exakt rätt, säger Tapio Korpiaho.

Han lyfter också fram vikten av extremt god planering.

– Vi måste veta precis hur lyftet ska gå till i förväg –  då blir det nästan aldrig några problem.

Den tyngsta delen på 100 ton skulle över en väl trafikerad väg och lyftes därför nattetid.

De två andra delarna på 27,5 respektive 63 ton  (22 respektive 33 meter långa) kunde lyftas på dagtid de följande två dagarna.

– Det har inte varit några som helst problem – tack vare god planering, kommenterar Tapio Korpiaho.

Kranen är nedplockad på höjden. Själva hjärtat står ännu kvar orört, en bjässe med brett mellan larverna – yttermåtten för hela schabraket är cirka 10,5 gånger 10,5 meter.

Det som återstår ska bli de sex sista ”paketen”och då ingår till exempel larverna, som väger 44 ton styck.

De och alla de andra delarna läggs på lastbilar för vidare transport  – närmast väntar Havators depå i Uppsala.

Kranen besiktas årligen, teamet tar också chansen att se över den när den monteras ned efter varje jobb.

–  Det gäller att titta noga och se att allt är OK, kommenterar Tapio Korpiaho.

Han har arbetat i branschen i 20 år och konstaterar att säkerheten är mer i fokus numera.

–  Det har också hänt mycket med tekniken – nu är det mycket mer elektronik och föraren får mer information.

Att köra kran är inget man gör första dagen på jobbet, förarna får börja med en mindre maskin och så sakteliga förtjäna förtroendet att hantera jättarna.

Bristen på maskinförare är ju känd, när det gäller kranförare är de kanske ett ännu mera sällsynt släkte konstaterar Tapio Korpiaho som gärna ser fler kollegor.

– Jobb finns ju!

"Det är som en stor cirkus" Läs mer här om Havators tunga team som åker Norden runt för att göra de riktigt stora lyften.

———————————————————————————————

Entreprenadbranschens egen tidning!

Följ oss på Facebook, Instagram, Twitter och Youtube

Mer om: Havator | Veidekke
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

XMReality i polskt samarbete

Continental storsatsar på anläggningsdäck

Continental aviserar en satsning på motsvarande en miljard kronor för att bygga ut sin fabrik i portugisiska Lousado. Avsikten är att tillverka däck större än 24 tum och avsedda för jordförflyttning och exempelvis arbete i hamnar.

Investerar för snabbare falsning

Regeringen kör över näringslivet

Robotar och digitalisering ska effektivisera vägtransporterna

Robotiserad snöskottning av cykelvägar och geofencing är två av de 20 konkreta åtgärder som Trafikverket vill testa för att kunna skapa ett uppkopplat och automatiserat vägtransportsystem.

Flixbus startar flygbusslinje

Från 25 juni börjar Flixbus att trafikera en ny expresslinje mellan Stockholm City och Arlanda – aktören kommer att ha marknadens lägsta pris på sträckan vid tidigt köp.

Nyhetsbrev

Utmanande år för Strukton Rail

Förra årets extrema sommarvärme och regeringens hot om att flytta tillbaka en stor del av järnvägsunderhållet till Trafikverket är två orsaker som påverkat Strukton Rail negativt, enligt företagets vd Robert Röder som lämnar vd-stolen i höst.

Krav på färre transporter när Ostlänken byggs

Ostlänken mellan Järna och Linköping kan resultera i så mycket som en miljon enkelresor med lastbil under byggtiden. Sweco har därför fått i uppdrag att se hur antalet transporter kan begränsas.

1

Skatt ska minska antalet plastpåsar

TV4 Nyheterna rapporterar i dag att från och med nästa år införs en ny skatt på plastpåsar.

Hög tid kvalitetssäkra hälsoappar över hela Europa

Plus

De satsar på flytande elproduktion

De flesta av dagens vindkraftverk är horisontella men startupbolaget SeaTwirl satsar istället på havsbaserade flytande vertikala vindkraftverk.

Fet fisk utan gift skyddar mot typ 2-diabetes

Om den feta fisken vi äter vore fri från miljögifter skulle den minska vår risk att utveckla typ 2-diabetes. Men miljögifterna som fisken innehåller har motsatt effekt och suddar ut skyddseffekten.

I höst är det Lidingö som gäller

Den 20–21 november arrangerar U&D och Riksorganisationen Svenskt Underhåll åter Underhållsdagarna i Stockholm.

Så vill höjdarna få fart på lönsamheten

Varför jobbar inte den här branschen dygnet runt? Varför är det projekten som är ”stensvåra i tid” som går bäst? Frågorna var många när entreprenadhöjdarna försökte ringa in branschens lönsamhetsproblem – och hur de kan lösas.

Ramirent får köpa Stavdal

Högt betyg för OKG

Strålsäkerhetsmyndigheten bedömer att OKG har hanterat den pågående kärnkraftsomställningen väl.

Forskarnas upptäckt om oordnade polymerer

Resultaten kan bana väg för utveckling av nya material från syntetiska polymerer.

Klartecken till förvärv

Myndigheten varnar: Detta är inte ett godkänt läkemedel

Läkemedelsverket går ut och varnar för annonser för en produkt som lovar för mycket.

Slutspurt inför Bussförar-SM

Keolis drar ifrån med hela 106 förare som genomfört uttagningsprovet till Bussförar-SM – totalt har 404 förare gjort uttagningstävlingen när två dagar återstår.

Egen produktion av linerless etiketter

Ny beläggare från Ravenwood gör att Lexit Goup nu har egen linerless produktion.

Ny chef för Svevias asfalt

Äldreboende för 265 miljoner kronor

Bioplastseminarier i tre nordiska huvudstäder

Däcktillverkare tar sikte på Sverige

Bilbatterihus av CFRTP

Nu kommer pissoaren för kvinnor

Ledare: Välkommen las-utredning

Fina fraktioner med ny sorteringstrumma

Start-up inom AI växlar upp

Uppländskt uppdrag för Peab

Peab får stort kontrakt i södra Sverige

Svenskstämplade maskiner

Nuvarande ID06 gäller ett tag till

Nytt partnerskap för Bactiguard

Ny försäljningschef på Delvator

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.215