23948sdkhjf

Digital hjälpreda för Volvo släpps på bred front

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

För snart ett år sedan presenterades en tidig version av den digitala tjänst som underlättar maskinägandet åtskilligt för Swecons kunder. Nu har utvecklingen hunnit så långt att tjänsten kan släppas på bred front.

När My Swecon visades på Svenska Maskinmässan förra året innehöll den bland annat information om kundens maskiner, den möjliggjorde servicebokning och köp av reservdelar. Efter hand har produkten utvecklats och tanken är att den fullt utbyggd ska innehålla allehanda maskin-, service-, support- och ekonomitjänster som gör maskinägandet både enklare och mer effektivt.

Per Björklund, operativt ansvarig för maskiner och inköp på Bellmans Åkeri & Entreprenad i Stockholm, menar att My Swecon faktiskt gör maskinägandet betydligt lättare.

Jag var först av testkunderna att boka in en service via My Swecon. Efter en halvtimme fick jag bekräftelse från Swecon i Spånga, så det fungerar perfekt.

Redan när en projektgrupp började jobba fullt ut med den nya digitala portalen 2017 sattes stor tillit till kundernas erfarenheter. En grupp pilotkunder fick därefter inledningsvis fortsätta använda portalen och bidra till att eventuella kantigheter kunde slipas bort och att utbudet av efterfrågade tjänster fylldes på.

Efter hand har användarna blivit allt fler och nu när tjänsten lanseras på bred front kan kunderna bland annat boka service och se omedelbar information om maskinens drifttimmar, bränsleförbrukning och position.

Ledstjärnan för oss har varit en användarvänlig och kostnadsfri tjänst som gör maskinägandet enklare och mer effektivt. Tjänsten kan användas av alla maskinägare, enda förutsättningen är att kunden har ett kundnummer hos Swecon, säger företagets projektledare Robert Carlsson.

Via en hemsida kan kunden snabbt registrera sig med sitt kundnummer och verifiera sig med bank-ID. Med hjälp av maskinens inbyggda system öppnas dörrarna till en rad viktiga och överskådliga data, via dator eller telefon.

Vi har prioriterat information som är väsentlig för effektivitet och lättillgänglighet, som möjligheten att snabbt och enkelt boka service och se sin servicehistorik samt enkelt följa information kopplad till maskinerna, säger Robert Carlsson, som betonar att produkten långt ifrån är färdigutvecklad.

Ambitionen är att fylla på med än fler funktioner som hanterar och kanaliserar information på ett sätt som både förenklar kundrelationen och förbättrar kundsupporten.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Skifte i ME:s förhandlingsledning

Uppdrag: rädda trolltallen

I 65 år har den så kallade trolltallen vid väg 522 i Enhörna varit fridlyst som naturminne. Hur stor del i beslutet som trädets eventuella medicinska krafter har framgår inte, men nu ska själva trädet genomgå en förebyggande kur för ett längre liv.

Plus

Räcker biomassan? - Innehåller flera artiklar - Del 1

Corona: JEC med flera event flyttas fram

Viruskaos i resebranschen

2

KTH-forskare: ”Nya stambanor ett måste”

Nyhetsbrev

Vill bli Sveriges första engångsfria stadskärna

Engångsförpackningar kan vara bekväma men slutresultatet blir stora mängder avfall och nedskräpning.

Nu startar omröstningen

Nu startar den omröstning där Leveranstidningen Entreprenads läsare utser Sveriges snyggaste entreprenadmaskin. Lägg din röst och medverka till att ”rätt” maskin får ta emot hedersbetygelsen på Solvalla 4 juni.

Nya gripare ska passa nästan alla

”Fancluben är stor”

Publiken jublar när Grus Schakt river is på buckliga vintervägar – det rasslar bra i både stora och små öron när två hjullastare, ett tungblad och en multiskopa röjer loss på smågatorna.

Designa och beställ online

Höjdartrick av Volvo

Fyra lastbilar staplade på varandra, och en vd på toppen – Volvo Lastvagnar går på höjden i sin senaste lanseringsfilm.

Toppen och botten i Kollektivtrafiksverige

Kollektivtrafiken men marknadsandelarna skiljer sig rejält åt mellan regionerna – men hög marknadsandel hänger inte alls ihop med kundnöjdhet, det visar Svensk Kollektivtrafiks Kollektivtrafikbarometern 2019.

Masstransport på hög nivå

Norra Europas mest moderna och effektiva återvinningsanläggning. Så beskriver DA Mattsson sin etablering i Upplands Väsby där det senaste tillskottet är en högeffektiv norsk bandtransportör som förflyttar valda fraktioner från tvättanläggningen till ett lika flexibelt som omfångsrikt höglager.

Hopp om elektrifierad järnväg i Västerbotten

Corona: Italiens maskinindustri känner oro

”Orimliga krav på yrkeslärare”

SAS startar lågprisbolag

Mobil HVO-mack gillas av byggare

Den mobila HVO-macken i framväxande Ebbepark i Linköping har tagits emot väl av byggentreprenörerna på området. Under de första sex månaderna tankades 27 671 liter fossilfri HVO-diesel, vilket kan liknas vid 15 svenskars klimatpåverkan under ett år.

1

Varsel vid Lundins

Vägarnas syndabockar

Bättre och billigare kollektivtrafik

Med rätt styrmedel kan kollektivtrafiken bli både bättre, attraktivare och billigare. Det säger Torbjörn Eriksson, Urbanet Analys. På Kollektivtrafikdagen i Solna 13 maj berättar han om hur det ska gå till.

Skanska tar över vindkraftentreprenad

Öppet brev: Nysäter vindkraftspark – ett sorgligt exempel

Ett flertal maskinentreprenörer riskerar att tillsammans förlora mångmiljonbelopp sedan byggandet av Nysäter vindkraftspark, norr om Sundsvall, gått i stå. I ett öppet brev kräver nu branschorganisationen Maskinentreprenörerna att de internationella storföretag som äger vindkraftsparken ska säkerställa att entreprenörerna ersätts fullt ut.

Extrastämma för Hybricon

Elflygspremiär i höst

Örebro vill beveka Trafikverket

Bostadsrätter i Bredäng

Hydroscand satsar i söder

Nytt kvarter i Barkarbystaden

Träigt avtal för Peab

Det går bra för LKAB - Dubblar utdelning till staten

Nobelt bygge på Stadsgårdskajen

Ingen spårväg i Lund förrän till nästa jul

Akuta åtgärder på E4-bro

Cykelsatsning i Malmö

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.143