23948sdkhjf

Digital hjälpreda för Volvo släpps på bred front

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

För snart ett år sedan presenterades en tidig version av den digitala tjänst som underlättar maskinägandet åtskilligt för Swecons kunder. Nu har utvecklingen hunnit så långt att tjänsten kan släppas på bred front.

När My Swecon visades på Svenska Maskinmässan förra året innehöll den bland annat information om kundens maskiner, den möjliggjorde servicebokning och köp av reservdelar. Efter hand har produkten utvecklats och tanken är att den fullt utbyggd ska innehålla allehanda maskin-, service-, support- och ekonomitjänster som gör maskinägandet både enklare och mer effektivt.

Per Björklund, operativt ansvarig för maskiner och inköp på Bellmans Åkeri & Entreprenad i Stockholm, menar att My Swecon faktiskt gör maskinägandet betydligt lättare.

Jag var först av testkunderna att boka in en service via My Swecon. Efter en halvtimme fick jag bekräftelse från Swecon i Spånga, så det fungerar perfekt.

Redan när en projektgrupp började jobba fullt ut med den nya digitala portalen 2017 sattes stor tillit till kundernas erfarenheter. En grupp pilotkunder fick därefter inledningsvis fortsätta använda portalen och bidra till att eventuella kantigheter kunde slipas bort och att utbudet av efterfrågade tjänster fylldes på.

Efter hand har användarna blivit allt fler och nu när tjänsten lanseras på bred front kan kunderna bland annat boka service och se omedelbar information om maskinens drifttimmar, bränsleförbrukning och position.

Ledstjärnan för oss har varit en användarvänlig och kostnadsfri tjänst som gör maskinägandet enklare och mer effektivt. Tjänsten kan användas av alla maskinägare, enda förutsättningen är att kunden har ett kundnummer hos Swecon, säger företagets projektledare Robert Carlsson.

Via en hemsida kan kunden snabbt registrera sig med sitt kundnummer och verifiera sig med bank-ID. Med hjälp av maskinens inbyggda system öppnas dörrarna till en rad viktiga och överskådliga data, via dator eller telefon.

Vi har prioriterat information som är väsentlig för effektivitet och lättillgänglighet, som möjligheten att snabbt och enkelt boka service och se sin servicehistorik samt enkelt följa information kopplad till maskinerna, säger Robert Carlsson, som betonar att produkten långt ifrån är färdigutvecklad.

Ambitionen är att fylla på med än fler funktioner som hanterar och kanaliserar information på ett sätt som både förenklar kundrelationen och förbättrar kundsupporten.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Tredubblat intresset för 3D-printing i metall

Okunskap om vattenläget väcker oro

Vattenbrist hotar i sommar. Svenskt vatten känner oro för att allmänhetens krismedvetande är så lågt.

Nya ägare i Steelwrist

Det svenska investmentbolaget Solix har i dag förvärvat samtliga aktier i Terratech, med de helägda dotterbolagen Steelwrist och SVAB Hydraulik.

Bilister flest bland trafikdödade 2018

Göteborg nästa för Maskinia

Maskinia öppnar ett eget kontor i Göteborg för att möta en ökande efterfrågan på företagets produkter. Det uppdrag som Andresen Maskin haft som återförsäljare de senaste fem åren ska, enligt planerna, vara avslutat till sommaren.

Torka kan förlänga strömavbrott

Nyhetsbrev

BM-traktorer populära på Klaravik

Bra fart i Multidocker

Det är riktigt bra fart i Multidocker som redovisar en nära på tredubblad orderingång för 2018. För att effektivisera verksamheten flyttas nu viss produktion från Nederländerna till Sverige. Dessutom ger sig företaget in i renodlad entreprenadverksamhet.

Här är Industri 4.0 fortfarande baktungt

Starkt första kvartal för SJ

Tågresandet fortsätter att öka och SJ redovisar ett mycket starkt första kvartal – rörelseresultatet mer än fördubblades jämfört med samma period 2018.

Hållbar sjukvård ska gynna svensk export

Unik sambulans i trafik

En ny typ av sjuktransport, en sambulans, börjar nu trafikera rutten Skellefteå och Umeå. Tidigare har patienterna fått åka taxi mellan sjukhusen men nu rullar den specialbyggda bussen.

1

Priset på ett liv – NT-rådet startar podd

Gräv, fyll och kompaktera med samma redskap

Finska Allu hade för första gången någonsin en helt egen monter på Bauma, ett faktum som företaget firade med att visa upp ett gäng nyheter.

Omfattande arbete efter stormen

Kostnaden efter stormen Alfrida uppgår för Vattenfall till 850 miljoner kronor under första kvartalet.

Komatsus första helelektriska grävare

Spännande partnerskap inom robotteknik

Blir ny Marknadsdirektör

Plus

Framtidens trafikledning

IT-företaget Hogia blir allt större inom transportsektorn, inte minst inom persontrafikområdet – nu kommer allt fler smarta system som bygger en effektivare kollektivtrafik där operatörerna får ta över trafikledningen själva.

aPak bygger ut lager

Misstänkt sabotage mot Västlänken

Misstänkt skadegörelse på en ledning som leder vatten till Västlänkens arbetstunnel vid Linné i Göteborg har polisanmälts.

Combi Wear Parts utökar sitt nät

Plus

Första Road Showen med Volvo Bussar

Volvo Bussar har åkt till kunderna för att visa upp sina nya turistbussar - de första helt nya från tillverkaren på drygt 20 år.

Översvämningar – ett växande och underskattat problem

– Missar vi översvämningsproblematiken i stadsplaneringen riskerar vi enorm kapitalförstöring då kommuner och medborgare investerar i fastigheter som blir osäljbara samtidigt som inga försäkringsbolag vill försäkra. Det hävdar Gunnar Svensson på Tyréns.

Bussförare friades

Stenhårt sommarjobb

Lindstål till Stockholms Hamn

Ledare: Ur led är tiden

Kafferabatt minskar engångsmuggar

Svevia redo för Salas snöfall

Fastighetsbolag satsar på återbruk av vitvaror

Flergångspåsar för frukt och grönt

Svevia: "Det är en strategisk satsning"

Får utökat tillstånd för stamceller

Är ny vd för APL

Har mycket att berätta

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.125