23948sdkhjf

Tetra Pak lanserar det uppkopplade paketet

| Av Marcus Petersson | Packnet | Tipsa redaktionen

Kartongförpackningar kommer att bli fullskaliga databärare och digitala verktyg. Det förutspår Tetra Pak som idag lanserar sin uppkopplade förpackningsplattform för mjölk- och juiceförpackningar på Hannovermässan, där företaget ställer ut i den svenska paviljongen.

Tetra Paks plattform omvandlar mjölk- och juicepaket till interaktiva informationskanaler. Drivet av trenderna bakom Industry 4.0, och med kodgenerering, digitalt tryck och datahantering i sin kärna, kommer den uppkopplade förpackningsplattformen att ge livsmedelsproducenter, återförsäljare och konsumenter nya fördelar.

För tillverkare kommer den nya förpackningsplattformen att erbjuda spårbarhet för att förbättra produktionen, kvalitetskontrollen och försörjningskedjan. De kommer att ha möjlighet att följa produktens väg och geografisk plats genom leveranskedjan, vilket gör det möjligt att övervaka marknadsutvecklingen och eventuella problem.

För återförsäljare kommer det att erbjuda större transparens i försörjningskedjan och realtidsinsikt, så att distributörer kan spåra lagerrörelser, varna när problem uppstår och övervaka leveransprestanda.

För kunderna kommer det att innebära möjligheten att få tillgång till stora mängder information, t.ex. var produkten tillverkades, den gård som ingredienserna kom ifrån och var förpackningen kan lämnas för återvinning.

Ivan Nesterenko, Vice President, Cross Portfolio på Tetra Pak sägger

– Vi låser upp nya möjligheter för våra kunder att få mer värde från förpackningen än tidigare. Det handlar inte bara om produktskydd och funktionalitet, det handlar om anslutning. Förpackningens framtid är utan tvekan digital: den här lanseringen är ett steg mot ett verkligt intelligent paket, och vi är glada att samarbeta med våra kunder på denna resa.

Tetra Pak har framgångsrikt genomfört pilotprojekt med sina kunder för att testa den nya uppkopplade förpackningen och dess prestanda i detaljhandeln i Spanien, Ryssland, Kina, Dominikanska republiken och Indien, med drycker som juice och mjölk. I Spanien ökade kunden sin försäljning med 16% genom en scannings- och vinnarkampanj.

Anders Häggström, Digital Programme Director på Tetra Pak talar på Pack Point Nordic den 16 maj i Stockholm. Han talar under punkten Trender om Digitalisering och hur det öppnar möjligheter för mat- och dryckesindustrin.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nya ägare i Steelwrist

Det svenska investmentbolaget Solix har i dag förvärvat samtliga aktier i Terratech, med de helägda dotterbolagen Steelwrist och SVAB Hydraulik.

Bilister flest bland trafikdödade 2018

Göteborg nästa för Maskinia

Maskinia öppnar ett eget kontor i Göteborg för att möta en ökande efterfrågan på företagets produkter. Det uppdrag som Andresen Maskin haft som återförsäljare de senaste fem åren ska, enligt planerna, vara avslutat till sommaren.

Torka kan förlänga strömavbrott

BM-traktorer populära på Klaravik

Bra fart i Multidocker

Det är riktigt bra fart i Multidocker som redovisar en nära på tredubblad orderingång för 2018. För att effektivisera verksamheten flyttas nu viss produktion från Nederländerna till Sverige. Dessutom ger sig företaget in i renodlad entreprenadverksamhet.

Nyhetsbrev

Här är Industri 4.0 fortfarande baktungt

Starkt första kvartal för SJ

Tågresandet fortsätter att öka och SJ redovisar ett mycket starkt första kvartal – rörelseresultatet mer än fördubblades jämfört med samma period 2018.

Hållbar sjukvård ska gynna svensk export

Unik sambulans i trafik

En ny typ av sjuktransport, en sambulans, börjar nu trafikera rutten Skellefteå och Umeå. Tidigare har patienterna fått åka taxi mellan sjukhusen men nu rullar den specialbyggda bussen.

1

Priset på ett liv – NT-rådet startar podd

Gräv, fyll och kompaktera med samma redskap

Finska Allu hade för första gången någonsin en helt egen monter på Bauma, ett faktum som företaget firade med att visa upp ett gäng nyheter.

Omfattande arbete efter stormen

Kostnaden efter stormen Alfrida uppgår för Vattenfall till 850 miljoner kronor under första kvartalet.

Komatsus första helelektriska grävare

Spännande partnerskap inom robotteknik

Blir ny Marknadsdirektör

Plus

Framtidens trafikledning

IT-företaget Hogia blir allt större inom transportsektorn, inte minst inom persontrafikområdet – nu kommer allt fler smarta system som bygger en effektivare kollektivtrafik där operatörerna får ta över trafikledningen själva.

aPak bygger ut lager

Misstänkt sabotage mot Västlänken

Misstänkt skadegörelse på en ledning som leder vatten till Västlänkens arbetstunnel vid Linné i Göteborg har polisanmälts.

Combi Wear Parts utökar sitt nät

Plus

Första Road Showen med Volvo Bussar

Volvo Bussar har åkt till kunderna för att visa upp sina nya turistbussar - de första helt nya från tillverkaren på drygt 20 år.

Översvämningar – ett växande och underskattat problem

– Missar vi översvämningsproblematiken i stadsplaneringen riskerar vi enorm kapitalförstöring då kommuner och medborgare investerar i fastigheter som blir osäljbara samtidigt som inga försäkringsbolag vill försäkra. Det hävdar Gunnar Svensson på Tyréns.

NCC bygger i Bydalen

Starkare lyft utlovas i nya Komatsun

Komatsu har kombinerat power shift och hydrostatdrift i nya hjullastarens steglösa växellåda – något som ska leda till snabbare och starkare lyft lovar tillverkaren.

Bussförare friades

Stenhårt sommarjobb

Lindstål till Stockholms Hamn

Ledare: Ur led är tiden

Kafferabatt minskar engångsmuggar

Svevia redo för Salas snöfall

Fastighetsbolag satsar på återbruk av vitvaror

Flergångspåsar för frukt och grönt

Svevia: "Det är en strategisk satsning"

Får utökat tillstånd för stamceller

Är ny vd för APL

Har mycket att berätta

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.099