23948sdkhjf

”Till slut får vi väl hyra in förare från Asien”

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

ME:s vd Hampe Mobärg ryter till om ett av branschens allra största problem.

Bålsta. Den 3 april invigdes den nya ME-skolan i Bålsta.

Läs också: Så vill höjdarna få fart på lönsamheten

Gymnasieeleverna har därmed kunnat byta ut de gamla byggbarackerna mot nya, fräscha lokaler anpassade för just den här typen av utbildning – stora ljusa skolsalar, en stor maskinhall och stora övningsområden bara en liten bit bort.

50-60 elever går på skolan, trots att anläggningen egentligen rymmer  24 elever i varje årskurs – det vill säga totalt 72 personer.

Att det finns tomma platser är dock ett tecken i tiden –  det har länge varit svårt att få yngre att välja den här typen av utbildning och Maskinentreprenörernas vd Hampe Mobärg ser detta som ett av branschens allvarligaste problem.

– De yrkesförberedande utbildningarna har tappat hälften av eleverna sedan 2010 samtidigt som efterfrågan är större än någonsin, då börjar man ju undra vad som är fel.

Läs också: Hårdare tag krävs mot stöldligor

ME anser att det behövs en betydligt större satsning på yrkesförberedande utbildningar och den nya ME-skolan i Bålsta är förhoppningsvis ett steg i den riktningen, förklarar Hampe Mobärg.

– Ska vi kunna locka till oss ungdomar måste vi visa att vi har bra lokaler, bra lärare och bra utrustning.

Att utbilda en maskinförare kräver att både lärare och utrustning – inklusive maskiner – är up-to-date.

– Både näringslivet och industrin utvecklas snabbt och vi kan inte ha 20 år gammalt utbildningsmaterial, vi måste ligga i fas, säger Hampe Mobärg.

Läs också: Regeringen måste agera för att lösa maskinförarbristen

Detta kostar dock pengar och enligt Hampe Mobärg har den typen av investeringar minskat.

–  Inte konstigt om de unga inte vill gå då.

Han förklarar att gymnasierna och vuxenutbildningen levererar 500-550 nyutexaminerade förare per år.

– Det borde vara 1 000 – vi måste visa både ungdomarna och deras föräldrar att det finns en bra framtid i yrket, att det går att utvecklas.

Läs också: Så vill Ebba Busch Thor få fler maskinförare

Hampe Mobärg efterlyser en nationell strategi för att göra de gymnasiala yrkesutbildningarna mer attraktiva.

– Det behövs ett bredare grepp – politikerna som är ansvariga för utbildningspolitiken måste börja tänka till.

– Jag vill se en nationell kraftsamling när det gäller yrkesutbildning, den håller inte måttet i dag.

Eventuella konjunkturskiftningar borde inte heller väga så tungt anser han.

Läs också: ”Läget är allvarligt”

– Gymnasiet måste ha ett tioårsperspektiv – vi utbildar inte för behoven 2020 utan för behoven 2030.

Med tanke på vad som krävs bör ansvaret för att erbjuda en fullödig yrkesutbildning av det här slaget inte ligga på kommunerna, anser Hampe Mobärg.

– Det håller inte längre.

Han vill se en kraftsamling där ansvaret främst vilar på staten och där en region eller flera kommuner gemensamt bygger upp ett välutrustat center som sedan kan ta emot elever från ett större upptagningsområde.

– Det kräver kapital, men gör man det på ett bra sätt krävs egentligen inte mycket mer pengar.

Privata aktörer har dock också ett ansvar, inte minst i en tid där utvecklingen går snabbt, påpekar han.

– Branscherna måste engagera sig, vi måste ta vårt ansvar om vi ska få den kompetens vi behöver – jag vill se ett tajt samarbete mellan staten, regionerna och branschen, då får vi bra och kompetenta förare

ME har i dag ett tiotal egna skolor över hela landet. Samtliga bedrivs i nära samverkan med olika kommuner och enligt Hampe Mobärg är skolorna ivriga att samarbeta när de får chansen.

Politikerna har inte kommit lika långt uppger han.

– Det går lite trögt, det är lite för långt från ord till handling.

Han tror att de i många fall inte inser att maskinförarna faktiskt spelar en avgörande roll i de stora politiska beslut som fattas.

– De tror att det här är en återvändsgränd och inte ett viktigt jobb som utvecklas hela tiden.

– Men det ska ju byggas järnvägar, vägar, elnät, VA … och det är ju de här personerna som gör jobbet!

Hampe Mobärg ler, allvaret till trots.

–  Vi har inte maskinförare så att det räcker, till slut får vi väl hyra in förare från Asien, men det känns ju onödigt.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)

Mest läst

Startsidan just nu

Jubileum i Jönköping

I topp bland hemvändande bolag

IMCD och Lactips ingår nordiskt samarbete

Ny mässa för transportförpackningar

Positionen stärks ytterligare genom nytt förvärv

Peab köper YIT:s nordiska beläggnings- och ballastverksamhet

Affären innebär att Peab tar över cirka 200 strategiskt placerade täkter samt 63 asfaltverk i Norden.

Nyhetsbrev

BewiSynbra förvärvar danska Eurec

De driver konstgjorda muskler med socker

Artificiella muskler av polymermaterial kan nu drivas med energi från glukos och syre på liknande sätt som biologiska muskler. Detta kan vara ett steg mot implanterbara konstgjorda muskler i framtiden.

Återvinningsbar film för MAP-applikationer

Kostnadsbomben - är det fake news?

Kostnadsutvecklingen inom den upphandlade kollektivtrafiken engagerar uppenbarligen - ämnet drog fullt hus när Svensk Kollektivtrafik lyfte frågan i Almedalen.

Ecolean in på den mexikanska marknaden

"Sverige måste bli bättre på sopsortering"

NCC överklagar

NCC förlorade i rätten och ålades att betala nästan 44 miljoner kronor. Nu överklagar företaget.

Ny teknik för råvaruutvinning ur biomaterial

”Läget är allvarligt”

Maskinentreprenörerna tog med sig en av sina hjärtefrågor till Almedalen – kompetensförsörjningen.

Umeåbolag uppköpt av amerikansk jätte

Omröstning om global standard för sexleksaker

Det är nu dags för världen att ta ställning till om det behövs en global standard för sexleksaker. SIS har lämnat världens första standardförslag för design- och säkerhetskrav av sexleksaker till omröstning bland alla medlemsländer.

Almedalsdebatt om egen regi

Under måndagen 1 juli kom Almedalsveckan 2019 igång på allvar med bland annat en paneldebatt om egen regi inom kollektivtrafiken - Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag vill ha konkurrens, andra var emot.

Zalando skiftar till återvunnet

Unilever har knäckt koden med svart plast

Transdev vann miljardkontrakt

Nästa år börjar 160 elbussar rulla i Göteborg, Mölndal och Partille – Västtrafiks omfattande upphandling Transdev vann upphandlingen som är värd många miljarder kronor.

Ägg med posten

Smurfit Kappa har tagit fram en äggförpackning för e-handel för en äggproducent i Latinamerika. Med hjälp av sin eSmart-tjänst har Smurfit Kappa hjälpt producenten att ta sig in på e-handelsmarknaden.

Plus

VDL jagar MAN i Tunga Bussligan

Under en osannolikt bra juni gick det allra bäst för MAN som ryckt åt sig ledningen ännu en gång i Tunga Bussligan 2019 - men värsta tokrycket står VDL för som nu närmar sig täten, det visar Bil Swedens statistik.

Svevias nya sydsvenska ballastchef

Ny vd på SwedenBio

NCC bygger i Linköping

E12 byggs ut för 268 miljoner kronor

260 nya lägenheter ska byggas i Barkarbystaden

Hållbarhetsdebatt på Empack

"Svenska företag måste engagera sig"

Ikea utser ny designchef

XMReality i polskt samarbete

Investerar för snabbare falsning

Ny chef för Svevias asfalt

Äldreboende för 265 miljoner kronor

Däcktillverkare tar sikte på Sverige

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.123