23948sdkhjf

Bättre regelefterlevnad bland bussförarna

| Av Thomas Dietl | RT-Forum | Tipsa redaktionen

Buss- och taxiförarna har blivit allt bättre på att följa reglerna, speciellt bussförarna har skärpt sig - men många av yrkesförarna kör för fort.

Överlag följer både buss- och taxibranschen de regler som finns för yrkestrafiken. Framför allt bussbranschen har tagit tydliga kliv framåt i ökad regelefterlevnad. Det visar Transportstyrelsens granskning av yrkestrafiken.

För tredje gången har Transportstyrelsen tillsammans med Polisen genomfört en tillståndsmätning inom yrkestrafiken. Mätningen görs för att få en representativ bild av hur yrkestrafiken följer de krav och regler som finns i både nationell och internationell lagstiftning. Såväl förare som företag och fordon granskas.

De områden som kontrollerats inom bussbranschen är exempelvis kör- och vilotider, hastighet och teknisk beskaffenhet. Mätningen visar på en ökad regelefterlevnad när det gäller kör- och vilotider jämfört med mätningen 2015. Likaså har bussarnas tekniska beskaffenhet förbättrats.

– Det tyder på att de flesta aktörer är måna om att följa de regler som finns. Däremot ser vi att hastighetsefterlevnaden hos buss är sämre, vilket är oroande om den utvecklingen fortsätter, säger Mikael Kyller, branschansvarig på Transportstyrelsen.

Andelen utländska fordon i mätningen är högre jämfört med 2015, men det finns inga belägg för att utländska förare fuskar mer. Svenska förare är något bättre på att följa kör- och vilotider, 72 procent jämfört med 70 procent bland utländska förare. De utländska bussarna är i bättre skick och det är bara svenska förare som inte klarat nykterhetskontrollen.

Taxibranschen följer reglerna inom de flesta områden som kontrollerats. Samtliga förare klarade nykterhetskontrollen och använde bilbälte. Prisinformationen till resenärerna har förbättrats medan den personliga tidboken sticker ut i negativ riktning även om man ser en liten förbättring jämfört med mätningen 2015.

– Den personliga tidboken är till för att försäkra sig om att taxiförare inte jobbar mer än de klarar av för att sköta sitt arbete på ett säkert sätt. Därför är det viktigt att reglerna följs, till exempel att man tar ut den dygnsvila man har rätt till, säger Mikael Kyller.

Tillståndsmätningen kontrollerar inte hur taxi följer hastighetsgränserna. Men andra studier har visat på en generellt låg hastighetsefterlevnad hos taxi och särskilt på vägar med lägre hastighetsgränser.

– Det är viktigt att yrkestrafiken inte kör för fort. Annars riskerar taxi att bidra till att hastigheterna på vägarna ökar eftersom många sannolikt följer trafikflödet snarare än hastighetsgränserna, säger Mikael Kyller.

Fotnot. Tillståndsmätningen omfattar förutom buss och taxi även gods. Resultatet från godsmätningen kommer att redovisas senare i år.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Topplistan: Största byggarna i Sverige

Toppen på listan över byggföretag med störst omsättning i Sverige ser ut som den brukar. 2018 toppade Peab före Skanska och NCC. JM behåller sin fjärdeplats. Det mesta talar dock för att Veidekke, som nästan tredubblat sin omsättning de senaste fem åren, rusar förbi redan i år.

För få kollar sitt blodtryck

Lösvikt framtidens trend?

Regeringen efterlyser plan för järnvägsunderhåll

Trafikverket har fått regeringens uppdrag att upprätta en långsiktig plan för underhåll av järnvägen och att utreda möjligheterna att avvisa järnvägsfordon som skadar järnvägsanläggningen

e-handel i fokus på PACK@lunch

Prestigefullt pumpuppdrag

Nyhetsbrev

Undersökning - medarbetare glöms vid automatisering

Ny kunskap om läkemedlet Litium

Spränger gruvor tillsammans

Ännu ett klartecken för utbyggt slutförvar

Nu har även Mark- och miljödomstolen tillstyrkt SKB:s ansökan om att bygga ut det existerande slutförvaret för låg- och medelaktivt drift- och rivningsavfall från de svenska kärnkraftverken, SFR, i Forsmark.

Peab helägare i stombyggare

Smidmek, som redan är en väsentlig del i Peabs utbud av bland annat förtillverkade stommar i stål och betong ägs nu i sin helhet av Peab.

Mer avgaser vid bostaden ökar risken för stroke

Höga halter av trafikavgaser vid bostaden ökar risken för stroke. Nu har forskare vid bland annat Karolinska Institutet visat att det tidigare kända sambandet gäller även i miljöer där luftföroreningarna anses vara låga generellt.

Julklappstips avdelning hårda paket

AR Packaging förvärvar inom hälsa och skönhet

1

Forskningsmiljoner till byggsäkerhet

Jan Johansson, vid Luleå tekniska universitet, tilldelas 3 277 000 kronor av Afa Försäkring för att kartlägga internationell forskning inom säkerhet kopplad till byggverksamhet, erfarenheter från säkerhetsparker och säkerhetsarbete i svensk byggindustri.

Bussen kör själv i depån

Säkrare kranlyft med AI

NCC har identifierat tunga lyft med kranar som ett högriskområde. Därför samarbetar företaget nu med bland annat Edins Byggkranar och Microsoft för att testa möjligheterna att öka säkerheten med hjälp av AI-teknik.

Årets Eldsjäl 2019

Rör med restriktioner

Nanopartiklar hjälper framtidens katalysatorer

Finsk importör tar över Beck Maskin i Sverige

Beck Maskins svenska verksamhet får finsk ägare. Det är maskinimportören KH-Koneet Group som tecknat avtal om förvärv av samtliga aktier i Beck Maskin Sverige AB.

Magni saluförs av Kranlyft i England

I april blev Kranlyft exklusiv distributör för Magnis produkter på den svenska marknaden. Sedan 1 november har uppdraget utvidgats till att även omfatta södra England.

Dynatec Group tar stororder

Norrländska cancerbolaget får ny vd

Olofsfors prisade på hemmaplan

Mässling mycket farligare än man trott

Nytt sätt att angripa virus får miljoner

Hon blir ny kommunikationschef på WSP

Ny ordförande i Packbridge

Scania bantar

Hon är Hydroscands nya vd och koncernchef

Svevia bygger i Norrköping

Fler slangbussar i Stockholm

Han tar över vd-stolen i Xylem Sverige

Ledare: Prislapp med frågetecken

Internet fyller 50

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.135