23948sdkhjf

Därför blir stenskotten allt fler

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Antalet glasskador till följd av stenskott har ökat dramatiskt i Sverige de senaste tjugo åren, enligt försäkringsbolaget If som hittat ett flertal orsaker till ökningen.

Just nu är det högsäsong för många bilglasmästare. Gruset efter vinterns halkbekämpning ligger ofta kvar på vägarna samtidigt som de vinterdäck som fortfarande sitter kvar på många bilar har en gummiblandning som gör att småsten lätt fastnar och skjuts i väg från däcken. Följden blir en mängd skador på framrutor och lyktor. Enligt försäkringsbolaget If är risken för glasskador ungefär 30 procent större under vårmånaderna än under genomsnittsmånaden.

Men stenskotten har också blivit betydligt fler över tid. Enligt Svensk Försäkring rapporterades drygt 163 000 glasskador in till försäkringsbolagen år 1997, vilket kan jämföras med de senaste siffrorna från 2017, då antalet ökat till 420 000.

Skälen till ökningen är många, menar Johan Granholm, motorexpert på If.

– Dels har förstås antalet bilar ökat stadigt, men det förklarar bara en mindre del av variationen. Andra orsaker är att de gamla stänkskydden blivit allt ovanligare, att personbilarnas framrutor blivit tunnare, samt att grusningen av körbanorna är frikostigare i dag, säger Johan Granholm som ser fem huvudorsaker till de ökade glasskadorna.

1. Fler bilar på vägarna och tätare trafik.

Antalet bilar på svenska vägar har ökat under de senaste 20 åren. Trafiken har blivit tätare med ökad risk för stenskott som följd.

2. Mer grus och dubbfria däck

Allt mer grus och sand används vid halkbekämpning – bland annat för att användandet av dubbfria däck ökat. Dessutom är dubbfria däck ofta gjorda av en gummiblandning som gör att grus och småsten lättare fastnar i mönsterdjupen.

3. Tunnare framrutor

En framruta är i dag runt tio procent tunnare än för några år sedan, vilket ökar sannolikheten för att ett stenskott lämnar en spricka efter sig.

4. Stänkskydd borttagna

För ungefär tio år sedan hade alla bilar stänkskydd som fångade upp mycket av det grus som slungades bakåt av däcken. På nytillverkade modeller är de ovanliga. Dessutom sitter bakhjulen allt längre bak på fordonet, vilket också ökar risken för stenskott.

5. Ökad vägstandard

Dagens vägar har fler parallella körfält. De flesta glasskadorna uppstår vid påkörning på ny väg – exempelvis på motorvägens accelerationsfält – och vid omkörning.

Dessvärre finns ingen patentlösning som undanröjer stenskotten helt, men det går att minska risken för glasskador.

Det bästa och egentligen enda tipset är att alltid hålla ett gott avstånd till bilen framför. De flesta skadorna uppkommer när man är den framförvarande bilen tätt i hasorna, konstaterar Johan Granholm.

Mer om: stenskott
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Epiroc tar gigantiskt serviceuppdrag

Med ett ordervärde på motsvarande 665 miljoner kronor från ett chilenskt gruvföretag har Epirocs division Mining and Rock Excavation Service tagit hem ett av sina hittills största kontrakt.

Labelexpo Europe närmar sig med stormsteg

Om en vecka börjar världens största teknikmässa för etiketter.

Inför vaccinationsprogram för alla äldre

Staten borde sätta ner foten och ge Socialstyrelsen i uppdrag att ta fram ett äldrehälsovårdsprogram. Förebilden är barnhälsovårdsprogrammet, berättar Anders W Jonsson, centerpartiet.

Flixbus kör klimatstrejkare

Under två dagar kommer klimatstrejker i Greta Thunbergs anda att genomföras i 29 länder – Flixbus kommer att köra alla som vill delta till de platser där klimatstrejkerna ska genomföras.

Dags att gasa på för cementtransporter

– Det är en framtidsinriktad satsning som kopplar till våra höga ambitioner inom hållbarhet, sade Mikael Odlöw, vice försäljningschef inom Cementa, när företaget började använda Sveriges första gasdrivna bulkbil för cementleveranser.

Oro bland mässdeltagarna på Elmia Husvagn Husbil

Trots stort intresse och högt besökarantal på årets husvgan- och husbilsmässa i Jönköping kändes oron bland samtliga deltagare i luften. Oron över WLTP, bonus malus och framför allt den nya beskattningen, förstås.

Nyhetsbrev

K 2019: Tre starka med fokus på cirkulär ekonomi

Hon tar över som Nordenchef för NCC Building

Catarina Molén-Runnäs återvänder till NCC för att senast 1 februari 2020 tillträda som ny chef för affärsområdet Building Nordics.

På spåret genom Sverige i miniatyr

5-6 oktober gör järnvägen sitt intåg på Skansen i Stockholm. Då visas ett landskap i miniatyr där modelltåg tuffar fram genom Sverige strax före omläggningen till högertrafik 1967.

Arla byter till klimatsmart returpall

Allt fler flygbolagskonkurser

BillerudKorsnäs bantar organisationen

”Vi hade inte tänkt att starta så ”pang bom”, men så blev det”

Lotus Maskin och Transports satsning i övre Norrland har fått en bra start. En komplicerad rivning mitt i Umeå, med hårda vindar och hjälpsamma grannar, är kronan på verket hittills.

Amerikanska Ja-Bar Silicones får svensk ägare

Plus

Växla upp och växla ned

Att använda transportskruvar för att flytta råmaterial är många gånger ett effektivt sätt. Det gäller då att tänka till kring hur transmissionen av kraften sker från motor till skruv. Vi har tittat närmare på hur Fågelfors pelletsfabrik löst utmaningarna.

Världens största raffinaderi sprängt

Uppdaterad: Fabriksbrand nu släckt

Biomarkörer, salivprov och patientnära tester

Utredning om skatt på engångsartiklar

Halverad dödlighet bland infarktpatienter i hjärtskola

Eson Pac säljer i Schweiz

Silbersky vd för SJ Norge

En död i arbetsplatsolycka

Tolvtonnare med bra sikt

Liebherr har ett enormt utbud men även jättar har luckor att fylla ibland, och nu har de gjort just det.

Nordlind till Skansen

Sportkläder av återvunnen havsplast vinner pris

Tre bolag blir ett

Intensivt driftuppdrag i södra Stockholm

Stänger övertecknad emission

Dahlsten tar över Transportföretagen

1

Livsviktigt fortsätta äta sin medicin

Varbergstunneln närmare byggstart

Arla sänker CO2 på ostförpackningar

Hultafors Group satsar amerikanskt

3

Finns ingen specifik gay-gen

NCC bygger för 300 miljoner

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.137