23948sdkhjf

Därför blir stenskotten allt fler

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Antalet glasskador till följd av stenskott har ökat dramatiskt i Sverige de senaste tjugo åren, enligt försäkringsbolaget If som hittat ett flertal orsaker till ökningen.

Just nu är det högsäsong för många bilglasmästare. Gruset efter vinterns halkbekämpning ligger ofta kvar på vägarna samtidigt som de vinterdäck som fortfarande sitter kvar på många bilar har en gummiblandning som gör att småsten lätt fastnar och skjuts i väg från däcken. Följden blir en mängd skador på framrutor och lyktor. Enligt försäkringsbolaget If är risken för glasskador ungefär 30 procent större under vårmånaderna än under genomsnittsmånaden.

Men stenskotten har också blivit betydligt fler över tid. Enligt Svensk Försäkring rapporterades drygt 163 000 glasskador in till försäkringsbolagen år 1997, vilket kan jämföras med de senaste siffrorna från 2017, då antalet ökat till 420 000.

Skälen till ökningen är många, menar Johan Granholm, motorexpert på If.

– Dels har förstås antalet bilar ökat stadigt, men det förklarar bara en mindre del av variationen. Andra orsaker är att de gamla stänkskydden blivit allt ovanligare, att personbilarnas framrutor blivit tunnare, samt att grusningen av körbanorna är frikostigare i dag, säger Johan Granholm som ser fem huvudorsaker till de ökade glasskadorna.

1. Fler bilar på vägarna och tätare trafik.

Antalet bilar på svenska vägar har ökat under de senaste 20 åren. Trafiken har blivit tätare med ökad risk för stenskott som följd.

2. Mer grus och dubbfria däck

Allt mer grus och sand används vid halkbekämpning – bland annat för att användandet av dubbfria däck ökat. Dessutom är dubbfria däck ofta gjorda av en gummiblandning som gör att grus och småsten lättare fastnar i mönsterdjupen.

3. Tunnare framrutor

En framruta är i dag runt tio procent tunnare än för några år sedan, vilket ökar sannolikheten för att ett stenskott lämnar en spricka efter sig.

4. Stänkskydd borttagna

För ungefär tio år sedan hade alla bilar stänkskydd som fångade upp mycket av det grus som slungades bakåt av däcken. På nytillverkade modeller är de ovanliga. Dessutom sitter bakhjulen allt längre bak på fordonet, vilket också ökar risken för stenskott.

5. Ökad vägstandard

Dagens vägar har fler parallella körfält. De flesta glasskadorna uppstår vid påkörning på ny väg – exempelvis på motorvägens accelerationsfält – och vid omkörning.

Dessvärre finns ingen patentlösning som undanröjer stenskotten helt, men det går att minska risken för glasskador.

Det bästa och egentligen enda tipset är att alltid hålla ett gott avstånd till bilen framför. De flesta skadorna uppkommer när man är den framförvarande bilen tätt i hasorna, konstaterar Johan Granholm.

Mer om: stenskott
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Nya ägare i Steelwrist

Det svenska investmentbolaget Solix har i dag förvärvat samtliga aktier i Terratech, med de helägda dotterbolagen Steelwrist och SVAB Hydraulik.

Bilister flest bland trafikdödade 2018

Göteborg nästa för Maskinia

Maskinia öppnar ett eget kontor i Göteborg för att möta en ökande efterfrågan på företagets produkter. Det uppdrag som Andresen Maskin haft som återförsäljare de senaste fem åren ska, enligt planerna, vara avslutat till sommaren.

Torka kan förlänga strömavbrott

BM-traktorer populära på Klaravik

Bra fart i Multidocker

Det är riktigt bra fart i Multidocker som redovisar en nära på tredubblad orderingång för 2018. För att effektivisera verksamheten flyttas nu viss produktion från Nederländerna till Sverige. Dessutom ger sig företaget in i renodlad entreprenadverksamhet.

Nyhetsbrev

Här är Industri 4.0 fortfarande baktungt

Starkt första kvartal för SJ

Tågresandet fortsätter att öka och SJ redovisar ett mycket starkt första kvartal – rörelseresultatet mer än fördubblades jämfört med samma period 2018.

Hållbar sjukvård ska gynna svensk export

Unik sambulans i trafik

En ny typ av sjuktransport, en sambulans, börjar nu trafikera rutten Skellefteå och Umeå. Tidigare har patienterna fått åka taxi mellan sjukhusen men nu rullar den specialbyggda bussen.

1

Priset på ett liv – NT-rådet startar podd

Gräv, fyll och kompaktera med samma redskap

Finska Allu hade för första gången någonsin en helt egen monter på Bauma, ett faktum som företaget firade med att visa upp ett gäng nyheter.

Omfattande arbete efter stormen

Kostnaden efter stormen Alfrida uppgår för Vattenfall till 850 miljoner kronor under första kvartalet.

Komatsus första helelektriska grävare

Spännande partnerskap inom robotteknik

Blir ny Marknadsdirektör

Plus

Framtidens trafikledning

IT-företaget Hogia blir allt större inom transportsektorn, inte minst inom persontrafikområdet – nu kommer allt fler smarta system som bygger en effektivare kollektivtrafik där operatörerna får ta över trafikledningen själva.

aPak bygger ut lager

Misstänkt sabotage mot Västlänken

Misstänkt skadegörelse på en ledning som leder vatten till Västlänkens arbetstunnel vid Linné i Göteborg har polisanmälts.

Combi Wear Parts utökar sitt nät

Plus

Första Road Showen med Volvo Bussar

Volvo Bussar har åkt till kunderna för att visa upp sina nya turistbussar - de första helt nya från tillverkaren på drygt 20 år.

Översvämningar – ett växande och underskattat problem

– Missar vi översvämningsproblematiken i stadsplaneringen riskerar vi enorm kapitalförstöring då kommuner och medborgare investerar i fastigheter som blir osäljbara samtidigt som inga försäkringsbolag vill försäkra. Det hävdar Gunnar Svensson på Tyréns.

NCC bygger i Bydalen

Starkare lyft utlovas i nya Komatsun

Komatsu har kombinerat power shift och hydrostatdrift i nya hjullastarens steglösa växellåda – något som ska leda till snabbare och starkare lyft lovar tillverkaren.

Bussförare friades

Stenhårt sommarjobb

Lindstål till Stockholms Hamn

Ledare: Ur led är tiden

Kafferabatt minskar engångsmuggar

Svevia redo för Salas snöfall

Fastighetsbolag satsar på återbruk av vitvaror

Flergångspåsar för frukt och grönt

Svevia: "Det är en strategisk satsning"

Får utökat tillstånd för stamceller

Är ny vd för APL

Har mycket att berätta

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.128