23948sdkhjf

Slanka burken ny standard

| Av Marcus Petersson | Packnet | Tipsa redaktionen

Coca-Cola i Sverige lanserar Sleek Can som ny standard över hela linjen i Norden.

Coca-Cola ändrar standardformatet på sin 33 cl aluminiumburkar till den smalare och högre så kallade Sleek Can. Det nya standardformatet lanseras för fyra varumärken i Sverige, Norge och Island. Det nya formatet rullas ut i butikerna i början på april.

Packmarknaden fick en pratstund med Håvard Jörgensen, produktionschef på Coca-Cola European Partners i Jordbro som producerar läsk och vatten för Sverige, Norge och Island.

– Det är en historisk förändring. Coca-Clas 33 cl burk har haft samma format i 47 år! En i princip helt nya burklinje har installerats här i början av året och sedan i februari producerar vi i den nya burken. Det är fortfarande lite intrimningsjusteringar som ska göras, men nästa vecka öppnar vi för butikerna att börja lägga sina beställningar, så då hoppas vi komma upp i normal produktionstakt igen, 102 000 burkar i timmen, säger Håvard.

Burklinjen producerar 24/7 året om och årligen produceras ca 400 miljoner liter dryck på företagets olika produktionslinjer i Jordbro. För burkar finns en linje och det är den som nu har uppgraderats för produktion av Sleek Can. En investering på omkring 50 miljoner kronor. Huvudleverantörer på den nya burklinjen har varit Krones, KHS och Westrock.

– Vi har i princip bytt ut eller anpassat allt mellan inmatningen och utmatningen för det nya formatet. Hastigheten i linjen - 28 burkar i sekunden - gör att allt måste vara exakt på tusendels millimetern rätt inställt. Vi stod stilla i 3-4 veckor innan vi kunde börja producera i den nya linjen och har successivt trimmat in anläggningen tillsammans med tekniker från våra leverantörer.

Modernare framtoning
Produktionshastigheten är i dagsläget densamma som i den gamla burklinjen för Classic Can, men det finns möjlighet att öka till 120 000 burkar i timmen. För att optimera lastning på pall kommer nya stor pack i kartong att innehålla 20 istället för som idag 24 burkar. Kartongpack kommer som tidigare också att finnas i 6, 10 och 15 burkar och ett nytt fyrpack introduceras lite längre fram.

Den nya burken Sleek Can har en diameter på 58 mm och höjd på 145 mm, jämfört med tidigare Classic Can med en diameter på 66 mm och höjd 115 mm. Det nya standardformatet är en anpassning till yngre målgruppers preferenser. Sleek Can används idag traditionellt för energidrycker och upplevs hos yngre som en burk med modernare framtoning.

Coca-Cola European Partners i Jordbro producerar för Sverige, Norge och Island och blir en av de första läsktillverkarna i världen och först i koncernen att gå över till Sleek Can som standardburk för både läsk och vatten.

– Sleek Can används redan på vissa geografiska marknader idag, men vi är först inom koncernen att lansera Sleek Can som det nya standardformatet för dessa fyra varumärken, säger Håvard.

Mindre material
Den nya burken är inte bara slankare till sitt utseende, den är också något materialsnålare. Trots att den rymmer lika mycket dryck, 330 ml, går det åt mindre aluminium vid tillverkningen av burken.
– Förklaringen är att locket är mindre på den nya burken. Locket är tjockare än burkkroppen. Men det viktigaste av allt ur ett miljöperspektiv är att burkarna återvinns. Den störta miljöinsatsen gör alla våra kunder som lämnar burken till återvinning.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (3)
Startsidan just nu

Varsel vid Lundins

Vägarnas syndabockar

Bättre och billigare kollektivtrafik

Med rätt styrmedel kan kollektivtrafiken bli både bättre, attraktivare och billigare. Det säger Torbjörn Eriksson, Urbanet Analys. På Kollektivtrafikdagen i Solna 13 maj berättar han om hur det ska gå till.

Skanska tar över vindkraftentreprenad

Öppet brev: Nysäter vindkraftspark – ett sorgligt exempel

Ett flertal maskinentreprenörer riskerar att tillsammans förlora mångmiljonbelopp sedan byggandet av Nysäter vindkraftspark, norr om Sundsvall, gått i stå. I ett öppet brev kräver nu branschorganisationen Maskinentreprenörerna att de internationella storföretag som äger vindkraftsparken ska säkerställa att entreprenörerna ersätts fullt ut.

Industrijobb för BDX i Örnsköldsvik

Nyhetsbrev

Extrastämma för Hybricon

Kunskapsbrister leder till onödiga dödsfall

Bristande kunskaper, medveten försummelse eller fel på utrustning och maskiner är några faktorer som Arbetsmiljöverket lyfter fram som tänkbara orsaker till dödsfall på de svenska arbetsplatserna.

Corona-viruset ställer in Luxe Pack

Stålkoncernen anställer 1000

Jordens inre processer ska hetta upp Malmö

Först med pappersomslag

Garant plastbantar 20 ton

Entreprenör klar för norrländska asfaltjobb

NCC bygger vid Vättern

Mobil betongstation fixar jättesluss

När Dyckerhoff Balast fick uppdraget att leverera betongen till den 500 meter långa slussen i IJmuiden föll valet på en mobil betongstation från Liebherr med kapacitet att leverera 150 kubikmeter i timmen.

Han ska förstärka Fredheim i Sverige

Se filmen från Återvinningsgalan 2020!

Nu är filmen från Återvinningsgalan här!

En god Bellmanhistoria

Tävlingsmomentet har alltid varit viktigt för Bellman-gruppen. Det kan vara en anledning till företagets tillväxt både ekonomiskt och geografiskt sedan starten 1972. Och 2019 blev inget hack i kurvan – företaget redovisar ökningar av såväl omsättning som resultat.

Vd-skifte i Hüllert Maskin

Efter 46 år i företaget lämnar nu Nils-Gunnar Burge rollen som vd i familjeföretaget Hüllert Maskin. Efterträdaren Andreas Tagesson anställdes redan för tre år sedan som operativ chef och har sedan dess haft gott om tid att växa in i sin nya roll.

Trafikverket vill säkra mark

– Det finns fortsatt ett stort behov av att förbättra framkomligheten genom att binda samman Norra och Södra länken.

Logistikupphandling på gång i Järfälla

488 000 byggtransporter beräknas anlända till stadsutvecklingsprojektet Barkarbystaden i Järfälla under åren 2019 – 2032. Därför upphandlar nu kommunen en logistiklösning som ska styra och kontrollera byggtransporterna till området.

Volvo lanserar helt ny dubbeldäckare

Nu rullar Volvo 9700 DD, en helt ny dubbeldäckare för turist- och beställningstrafik – rt-forum har provkört bussen.

Dags för framtidsspaning

Elflygspremiär i höst

Örebro vill beveka Trafikverket

Bostadsrätter i Bredäng

Hydroscand satsar i söder

Nytt kvarter i Barkarbystaden

Träigt avtal för Peab

Det går bra för LKAB - Dubblar utdelning till staten

Nobelt bygge på Stadsgårdskajen

Ingen spårväg i Lund förrän till nästa jul

Akuta åtgärder på E4-bro

Cykelsatsning i Malmö

Låg födelsevikt kan ge sämre kondition

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.11