23948sdkhjf

Slanka burken ny standard

Coca-Cola i Sverige lanserar Sleek Can som ny standard över hela linjen i Norden.

Coca-Cola ändrar standardformatet på sin 33 cl aluminiumburkar till den smalare och högre så kallade Sleek Can. Det nya standardformatet lanseras för fyra varumärken i Sverige, Norge och Island. Det nya formatet rullas ut i butikerna i början på april.

Packmarknaden fick en pratstund med Håvard Jörgensen, produktionschef på Coca-Cola European Partners i Jordbro som producerar läsk och vatten för Sverige, Norge och Island.

– Det är en historisk förändring. Coca-Clas 33 cl burk har haft samma format i 47 år! En i princip helt nya burklinje har installerats här i början av året och sedan i februari producerar vi i den nya burken. Det är fortfarande lite intrimningsjusteringar som ska göras, men nästa vecka öppnar vi för butikerna att börja lägga sina beställningar, så då hoppas vi komma upp i normal produktionstakt igen, 102 000 burkar i timmen, säger Håvard.

Burklinjen producerar 24/7 året om och årligen produceras ca 400 miljoner liter dryck på företagets olika produktionslinjer i Jordbro. För burkar finns en linje och det är den som nu har uppgraderats för produktion av Sleek Can. En investering på omkring 50 miljoner kronor. Huvudleverantörer på den nya burklinjen har varit Krones, KHS och Westrock.

– Vi har i princip bytt ut eller anpassat allt mellan inmatningen och utmatningen för det nya formatet. Hastigheten i linjen - 28 burkar i sekunden - gör att allt måste vara exakt på tusendels millimetern rätt inställt. Vi stod stilla i 3-4 veckor innan vi kunde börja producera i den nya linjen och har successivt trimmat in anläggningen tillsammans med tekniker från våra leverantörer.

Modernare framtoning
Produktionshastigheten är i dagsläget densamma som i den gamla burklinjen för Classic Can, men det finns möjlighet att öka till 120 000 burkar i timmen. För att optimera lastning på pall kommer nya stor pack i kartong att innehålla 20 istället för som idag 24 burkar. Kartongpack kommer som tidigare också att finnas i 6, 10 och 15 burkar och ett nytt fyrpack introduceras lite längre fram.

Den nya burken Sleek Can har en diameter på 58 mm och höjd på 145 mm, jämfört med tidigare Classic Can med en diameter på 66 mm och höjd 115 mm. Det nya standardformatet är en anpassning till yngre målgruppers preferenser. Sleek Can används idag traditionellt för energidrycker och upplevs hos yngre som en burk med modernare framtoning.

Coca-Cola European Partners i Jordbro producerar för Sverige, Norge och Island och blir en av de första läsktillverkarna i världen och först i koncernen att gå över till Sleek Can som standardburk för både läsk och vatten.

– Sleek Can används redan på vissa geografiska marknader idag, men vi är först inom koncernen att lansera Sleek Can som det nya standardformatet för dessa fyra varumärken, säger Håvard.

Mindre material
Den nya burken är inte bara slankare till sitt utseende, den är också något materialsnålare. Trots att den rymmer lika mycket dryck, 330 ml, går det åt mindre aluminium vid tillverkningen av burken.
– Förklaringen är att locket är mindre på den nya burken. Locket är tjockare än burkkroppen. Men det viktigaste av allt ur ett miljöperspektiv är att burkarna återvinns. Den störta miljöinsatsen gör alla våra kunder som lämnar burken till återvinning.

Kommentera en artikel (4)
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063