23948sdkhjf

Slanka burken ny standard

| Av Marcus Petersson | Packnet | Tipsa redaktionen

Coca-Cola i Sverige lanserar Sleek Can som ny standard över hela linjen i Norden.

Coca-Cola ändrar standardformatet på sin 33 cl aluminiumburkar till den smalare och högre så kallade Sleek Can. Det nya standardformatet lanseras för fyra varumärken i Sverige, Norge och Island. Det nya formatet rullas ut i butikerna i början på april.

Packmarknaden fick en pratstund med Håvard Jörgensen, produktionschef på Coca-Cola European Partners i Jordbro som producerar läsk och vatten för Sverige, Norge och Island.

– Det är en historisk förändring. Coca-Clas 33 cl burk har haft samma format i 47 år! En i princip helt nya burklinje har installerats här i början av året och sedan i februari producerar vi i den nya burken. Det är fortfarande lite intrimningsjusteringar som ska göras, men nästa vecka öppnar vi för butikerna att börja lägga sina beställningar, så då hoppas vi komma upp i normal produktionstakt igen, 102 000 burkar i timmen, säger Håvard.

Burklinjen producerar 24/7 året om och årligen produceras ca 400 miljoner liter dryck på företagets olika produktionslinjer i Jordbro. För burkar finns en linje och det är den som nu har uppgraderats för produktion av Sleek Can. En investering på omkring 50 miljoner kronor. Huvudleverantörer på den nya burklinjen har varit Krones, KHS och Westrock.

– Vi har i princip bytt ut eller anpassat allt mellan inmatningen och utmatningen för det nya formatet. Hastigheten i linjen - 28 burkar i sekunden - gör att allt måste vara exakt på tusendels millimetern rätt inställt. Vi stod stilla i 3-4 veckor innan vi kunde börja producera i den nya linjen och har successivt trimmat in anläggningen tillsammans med tekniker från våra leverantörer.

Modernare framtoning
Produktionshastigheten är i dagsläget densamma som i den gamla burklinjen för Classic Can, men det finns möjlighet att öka till 120 000 burkar i timmen. För att optimera lastning på pall kommer nya stor pack i kartong att innehålla 20 istället för som idag 24 burkar. Kartongpack kommer som tidigare också att finnas i 6, 10 och 15 burkar och ett nytt fyrpack introduceras lite längre fram.

Den nya burken Sleek Can har en diameter på 58 mm och höjd på 145 mm, jämfört med tidigare Classic Can med en diameter på 66 mm och höjd 115 mm. Det nya standardformatet är en anpassning till yngre målgruppers preferenser. Sleek Can används idag traditionellt för energidrycker och upplevs hos yngre som en burk med modernare framtoning.

Coca-Cola European Partners i Jordbro producerar för Sverige, Norge och Island och blir en av de första läsktillverkarna i världen och först i koncernen att gå över till Sleek Can som standardburk för både läsk och vatten.

– Sleek Can används redan på vissa geografiska marknader idag, men vi är först inom koncernen att lansera Sleek Can som det nya standardformatet för dessa fyra varumärken, säger Håvard.

Mindre material
Den nya burken är inte bara slankare till sitt utseende, den är också något materialsnålare. Trots att den rymmer lika mycket dryck, 330 ml, går det åt mindre aluminium vid tillverkningen av burken.
– Förklaringen är att locket är mindre på den nya burken. Locket är tjockare än burkkroppen. Men det viktigaste av allt ur ett miljöperspektiv är att burkarna återvinns. Den störta miljöinsatsen gör alla våra kunder som lämnar burken till återvinning.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nya ägare i Steelwrist

Det svenska investmentbolaget Solix har i dag förvärvat samtliga aktier i Terratech, med de helägda dotterbolagen Steelwrist och SVAB Hydraulik.

Bilister flest bland trafikdödade 2018

Göteborg nästa för Maskinia

Maskinia öppnar ett eget kontor i Göteborg för att möta en ökande efterfrågan på företagets produkter. Det uppdrag som Andresen Maskin haft som återförsäljare de senaste fem åren ska, enligt planerna, vara avslutat till sommaren.

Torka kan förlänga strömavbrott

BM-traktorer populära på Klaravik

Bra fart i Multidocker

Det är riktigt bra fart i Multidocker som redovisar en nära på tredubblad orderingång för 2018. För att effektivisera verksamheten flyttas nu viss produktion från Nederländerna till Sverige. Dessutom ger sig företaget in i renodlad entreprenadverksamhet.

Nyhetsbrev

Här är Industri 4.0 fortfarande baktungt

Starkt första kvartal för SJ

Tågresandet fortsätter att öka och SJ redovisar ett mycket starkt första kvartal – rörelseresultatet mer än fördubblades jämfört med samma period 2018.

Hållbar sjukvård ska gynna svensk export

Unik sambulans i trafik

En ny typ av sjuktransport, en sambulans, börjar nu trafikera rutten Skellefteå och Umeå. Tidigare har patienterna fått åka taxi mellan sjukhusen men nu rullar den specialbyggda bussen.

1

Priset på ett liv – NT-rådet startar podd

Gräv, fyll och kompaktera med samma redskap

Finska Allu hade för första gången någonsin en helt egen monter på Bauma, ett faktum som företaget firade med att visa upp ett gäng nyheter.

Omfattande arbete efter stormen

Kostnaden efter stormen Alfrida uppgår för Vattenfall till 850 miljoner kronor under första kvartalet.

Komatsus första helelektriska grävare

Spännande partnerskap inom robotteknik

Blir ny Marknadsdirektör

Plus

Framtidens trafikledning

IT-företaget Hogia blir allt större inom transportsektorn, inte minst inom persontrafikområdet – nu kommer allt fler smarta system som bygger en effektivare kollektivtrafik där operatörerna får ta över trafikledningen själva.

aPak bygger ut lager

Misstänkt sabotage mot Västlänken

Misstänkt skadegörelse på en ledning som leder vatten till Västlänkens arbetstunnel vid Linné i Göteborg har polisanmälts.

Combi Wear Parts utökar sitt nät

Plus

Första Road Showen med Volvo Bussar

Volvo Bussar har åkt till kunderna för att visa upp sina nya turistbussar - de första helt nya från tillverkaren på drygt 20 år.

Översvämningar – ett växande och underskattat problem

– Missar vi översvämningsproblematiken i stadsplaneringen riskerar vi enorm kapitalförstöring då kommuner och medborgare investerar i fastigheter som blir osäljbara samtidigt som inga försäkringsbolag vill försäkra. Det hävdar Gunnar Svensson på Tyréns.

NCC bygger i Bydalen

Starkare lyft utlovas i nya Komatsun

Komatsu har kombinerat power shift och hydrostatdrift i nya hjullastarens steglösa växellåda – något som ska leda till snabbare och starkare lyft lovar tillverkaren.

Bussförare friades

Stenhårt sommarjobb

Lindstål till Stockholms Hamn

Ledare: Ur led är tiden

Kafferabatt minskar engångsmuggar

Svevia redo för Salas snöfall

Fastighetsbolag satsar på återbruk av vitvaror

Flergångspåsar för frukt och grönt

Svevia: "Det är en strategisk satsning"

Får utökat tillstånd för stamceller

Är ny vd för APL

Har mycket att berätta

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.104