23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Nordiske Medier Newsroom

E10 byggs om

Muorjevaarabackarna ska inte längre vara en flaskhals där tunga fordon blir stående vintertid.

Många tunga fordon trafikerar E10/E45 mellan Kiruna och Gällivare. Vintertid har många av dem fått problem i de långa och branta Muorjevaarabackarna – det är inte ovanligt att de tyngre fordonen tappar greppet och blir stående.

Detta ska nu åtgärdas skriver Trafikverket i ett pressmeddelande.

– För att öka framkomligheten och trafiksäkerheten bygger vi en ny 2,7 km lång   väg öster om befintlig väg. Den nya vägen byggs i en mindre brant terräng, men den får ändå ett extra körfält i norrgående riktning, ett så kallat stigningsfält. Detta ska underlätta omkörning av tyngre fordon, säger Anna Kronman, projektledare på Trafikverket.

Själva vägbygget startar i juni, avverkningen av skog ska dock påbörjas redan i april och hösten 2020 ska den nya vägen stå klar.

Trafikverket konstaterar att ett stigningsfält byggdes redan 2018 i Kulleribacken, som också fått sin beskärda del av stillastående tunga fordon under vintrarna.

– Så här långt kan vi konstatera att stigningsfältet där gjort stor skillnad. Vi har hittills inte haft några problem med stillastående fordon i vinter, vad vi känner till. Framkomligheten har förbättrats rejält, säger Anna Kronman. 

BREAKING
{{ article.headline }}
0.125