23948sdkhjf

Hammerglass jublar över skärpta skyddskrav

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Ett färskt norskt krav på att entreprenadmaskiner på vissa av Statens Vegvesens arbetsplatser ska vara utrustade enligt Skyddsklass 3 tas emot med glädje av Hammerglass.

Sedan ett par veckor måste de entreprenadmaskiner som arbetar på Statens Vegvesens arbetsplatser där det finns risk för odetonerat sprängmedel – exempelvis vägprojekt, stenbrott och tunnelarbeten – uppfylla de formella kraven på Skyddsklass 3. Det innebär bland annat sprängsäker ruta som frontruta (RABS) och okrossbara glas i övriga rutor i såväl grävmaskiner som i andra berörda maskiner.

Sverige har sedan tidigare motsvarande krav på maskiner som arbetar med stenhantering, men utan den tydliga kravspecifikation som följer med Skyddsklass 3. Grundinställningen i båda länderna är dock att föraren ska kunna arbeta i sin maskin väl skyddad även vid ras, explosioner och rikoschetter.

Ett av de företag som nu vädrar morgonluft är Hammerglass som står väl förberett för de skärpta kraven. Redan innan offentliggörandet av de nya norska kraven har Hammerglass sett en ökad efterfrågan på Klass 3-lösningar från både Norge och Sverige och säkerställt att sådana produkter kan framställas och levereras.

I slutet av förra året lade exempelvis det norska entreprenadföretaget Rise Service en rekordorder på maskiner från Volvo där samtliga fordon utrustas med Hammerglass okrossbara glas i förarhyttens rutor. Därutöver berättar Hammerglass om dagliga beställningar på enskilda maskiner som ska konverteras eller uppdateras till Skyddsklass 3.

Företagets vd Bengt Nilsson räknar med att det framöver kommer en rejäl anstormning avseende lösningar som lever upp till kraven enligt Skyddsklass 3.

– Vi har förväntat oss en tydligare specifikation av vad som gäller i flera år och nu har Statens Vegvesen tagit täten i en mycket viktig arbetsmiljöfråga. Där man tidigare har kunnat ducka för informella krav måste man säkerställa att ens fordon klarar Skyddsklass 3-kraven om man tänker arbeta inom statliga projekt. Bra för branschen och alla maskinförare, säger Bengt Nilsson.

– För oss som företag bäddar detta för tillväxt och det är troligt att det kan bli aktuellt med en utökning av personalstyrkan både på konstruktörssidan och i produktionen.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Första Road Showen med Volvo Bussar

Volvo Bussar har åkt till kunderna för att visa upp sina nya turistbussar - de första helt nya från tillverkaren på drygt 20 år.

Översvämningar – ett växande och underskattat problem

– Missar vi översvämningsproblematiken i stadsplaneringen riskerar vi enorm kapitalförstöring då kommuner och medborgare investerar i fastigheter som blir osäljbara samtidigt som inga försäkringsbolag vill försäkra. Det hävdar Gunnar Svensson på Tyréns.

NCC bygger i Bydalen

Starkare lyft utlovas i nya Komatsun

Komatsu har kombinerat power shift och hydrostatdrift i nya hjullastarens steglösa växellåda – något som ska leda till snabbare och starkare lyft lovar tillverkaren.

Aldenius till Kollektivtrafikdagen

Elbussar vill många ha, men vilka är utmaningarna när den rena och ljudlösa tekniken införs? Forskaren Malin Aldenius tar upp elektrifieringens möjligheter men också utmaningar på Kollektivtrafikdagen i Solna 15 maj.

Transdev leder Bussförar-SM

Bussförar-SM 2019 har startat och just nu är det Transdev som kan redovisa flest anmälda bussförare – totalt hade 166 anmält deltagande 23 april.

Nyhetsbrev

Vibroplattor lyftes ut från Bauma på grund av Swepacs patent

Weber och Mikasa tog bort batteridrivna vibroplattor från sina montrar på Bauma sedan företagen uppmärksammats om att konstruktionerna kan innebära ett intrång i ett av Swepacs patent.

Hybricon förlorar Skellefteå

Avyttrar metakrylatverksamheten

Ny ekonomichef på Svevia

Tobias Bjurling har utsetts till ny ekonomi- och finanschef i Sveviakoncernen.

Många svenskar hittade till Bauma

Bäckströms lät tio pers åka ner tre dagar till Bauma – för att knyta kontakter och hålla sig ajour med nyheterna, men också för att göra affärer.

Finsk miljardsatsning på biodrivmedel

Svevia får tampas med Vänersnön i fyra år till

Plus

Framtidens trafikledning

IT-företagen Hogia blir allt större inom transportsektorn, inte minst inom persontrafikområdet – nu kommer allt fler smarta system som bygger en effektivare kollektivtrafik där operatörerna får ta över trafikledningen själva.

Nyckelfri grävare med 360-kamera som standard

Doosans nya 30-tonnare och ett par rejält uppgraderade smågrävare stod ut i den sydkoreanska tillverkarens Baumamonter.

Klart med stängning hos Stora Enso

Göteborgsmodell mot matsvinn blir Sverigemodell

Extrutec uppköpt av Iceva

Plus

Miljardinvestering snart i hamn

Smurfit Kappa har investerat cirka en halv miljard på en uppgradering av bolagets anläggning i Piteå. I maj installeras de sista delarna. Process Nordic har tittat närmare på hur det går.

Plus

Fullstor buss kör själv

Volvo testar sedan förra sommaren sin stora självkörande elhybridbuss - bussen är fortfarande på försöksstadiet men den klarar allt svårare uppgifter.

Plus

Tillväxt i sikte för Nobina

Sedan i höstas är Henrik Dagnäs ny vd för Nobina Sverige som är Sveriges största bussbolag – siktet är att växa ännu mer under kommande stora upphandlingar.

Epiroc slutför förvärv i Sydafrika

Skärpt skärning i Götene

Sveab i avtal med rentalföretag

Bussförare friades

Stenhårt sommarjobb

Lindstål till Stockholms Hamn

Ledare: Ur led är tiden

Kafferabatt minskar engångsmuggar

Svevia redo för Salas snöfall

Fastighetsbolag satsar på återbruk av vitvaror

Flergångspåsar för frukt och grönt

Svevia: "Det är en strategisk satsning"

Får utökat tillstånd för stamceller

Är ny vd för APL

Har mycket att berätta

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.129