23948sdkhjf

Hela värdekedjan är på plats

| Av Malin Folkesson | Plastforum SE | Tipsa redaktionen

Energi, nytänkande och stark nordisk prägel är tre starka ledord som mässarrangören lyfter fram. Den 8 och 9 maj är det dags för Plastteknik Nordic på Malmömässan. Det är 10-årsjubileum och det kommer att märkas. 

Charlotta Nordenfelt är projektledare för Plastteknik Nordic 2019. Hon ser med spänd förväntan fram emot att välkomna mässans besökare, utställare och föredragshållare till Malmömässan den 8 och 9 maj.

Läs också: Ny vd för Easyfairs Nordic

I år hoppas mässarrangören Easyfairs kunna locka en bredare och större besökarskara. Drygt 155 utställare kommer att vara på plats. Merparten av utställarna kommer från Sverige, men drygt 20 procent av företagen kommer från Danmark, en handfull från Norge och några från Tyskland.

-De inspel som vi fått från branschen är att man tycker att mässan är bra, men att det är viktigt att fortsätta att utveckla marknadsplatsen. Genom åren har vissa kategorier av besökare varit underrepresenterade, men det ska vi försöka ändra på i år, säger Charlotta Nordenfelt.

Projektteamet har gjort en tillbakablick för att bilda sig en uppfattning om hur mässan utvecklats och förändrats sedan start. Till sin hjälp har teamet haft ett Advisory Board. 14 personer i form av representanter från plast- och gummiindustrins branschorganisationer i Norden, representanter från råvaru-, maskin-, bioplast- och den bearbetande plastindustrin. 

-Vi har diskuterat branschutmaningar och hur mässan behöver utvecklas för att bli ännu bättre för branschen. Den samlade bilden har varit att man vill inkludera hela värdekedjan på mässan, vilket vi kommer att göra i år, säger hon.

När mässan tar fart så kommer fördelningen mellan utställarna vara cirka 1/3 materialdistributörer, 1/3 maskindistributörer och resterande del plastbearbetande företag.

-Målet i år är att öka antalet besökare från OEMer och varumärkesägare. Vi har varit i kontakt med ett flertal som alla visat intresse att komma som besökare.

Även seminarieprogrammet har utformats på ett sätt så att det tilltalar mässans nya besökargrupper. Representanter från flera stora varumärkesägare kommer att stå på scen som föredragshållare, som Volvo Cars, Stora Enso, Ikea med flera.

Projektgruppen för Volvo Plastics Ambition kommer att finnas på plats med personal och med sin specialbyggda version av XC60 T8 plug-in hybrid SUV, vilken innehåller 20 viktsprocent återvunnen polymer. I sin monter kommer Volvo Cars även att ha en display där de visar samtliga 170 komponenter som ersatts med komponenter innehållande återvunnen plastråvara. 

Nytt för i år är att mässgolvet rymmer en Startup Arena. I dagsläget så har fem företag bokat sig. Utöver sin monter så kommer företagen, under ledning av en moderator att “pitcha” sin affärsidé på scen. Ett annat nytt inslag är Kompetenstorget, med plats för sex aktörer, som arbetar med olika kompetensförsörjningsfrågor i branschen. I år kommer mässan för första gången även att aktivt bjuda in studenter med inriktning plast, till mässan. Tidigare år så har den gruppen inte varit inbjuden. Nu blir det ändring på detta och branschen bjuds möjlighet att träffa de som utgör framtidens arbetskraft.

Mässan bjuder i vanlig ordning på ett späckat seminarieprogram. Dessutom kommer två paneldebatter att hållas. Under mässans första dag är temat “Omställning till hållbar plast”. I panelen sitter debattörer från GPS, Spif, Lunds Universitet, Sysav och Perstorp. Och under mässans andra och sista dag, så kommer representanter från de nordiska plastföreningarna att ha en paneldebatt.

-Vår förhoppning är att alla, utställare såväl som besökare och föredragshållare ska känna att detta är en nordisk mässa. Målsättningen är att samla den nordiska plastindustrin. Och naturligtvis så kommer branschminglet också att bli lite extra festligt i år när vi 10-årsjubilerar, avslutar Charlotta Nordenfelt.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

XMReality i polskt samarbete

Continental storsatsar på anläggningsdäck

Continental aviserar en satsning på motsvarande en miljard kronor för att bygga ut sin fabrik i portugisiska Lousado. Avsikten är att tillverka däck större än 24 tum och avsedda för jordförflyttning och exempelvis arbete i hamnar.

Investerar för snabbare falsning

Regeringen kör över näringslivet

Robotar och digitalisering ska effektivisera vägtransporterna

Robotiserad snöskottning av cykelvägar och geofencing är två av de 20 konkreta åtgärder som Trafikverket vill testa för att kunna skapa ett uppkopplat och automatiserat vägtransportsystem.

Flixbus startar flygbusslinje

Från 25 juni börjar Flixbus att trafikera en ny expresslinje mellan Stockholm City och Arlanda – aktören kommer att ha marknadens lägsta pris på sträckan vid tidigt köp.

Nyhetsbrev

Utmanande år för Strukton Rail

Förra årets extrema sommarvärme och regeringens hot om att flytta tillbaka en stor del av järnvägsunderhållet till Trafikverket är två orsaker som påverkat Strukton Rail negativt, enligt företagets vd Robert Röder som lämnar vd-stolen i höst.

Krav på färre transporter när Ostlänken byggs

Ostlänken mellan Järna och Linköping kan resultera i så mycket som en miljon enkelresor med lastbil under byggtiden. Sweco har därför fått i uppdrag att se hur antalet transporter kan begränsas.

1

Skatt ska minska antalet plastpåsar

TV4 Nyheterna rapporterar i dag att från och med nästa år införs en ny skatt på plastpåsar.

Hög tid kvalitetssäkra hälsoappar över hela Europa

Plus

De satsar på flytande elproduktion

De flesta av dagens vindkraftverk är horisontella men startupbolaget SeaTwirl satsar istället på havsbaserade flytande vertikala vindkraftverk.

Fet fisk utan gift skyddar mot typ 2-diabetes

Om den feta fisken vi äter vore fri från miljögifter skulle den minska vår risk att utveckla typ 2-diabetes. Men miljögifterna som fisken innehåller har motsatt effekt och suddar ut skyddseffekten.

I höst är det Lidingö som gäller

Den 20–21 november arrangerar U&D och Riksorganisationen Svenskt Underhåll åter Underhållsdagarna i Stockholm.

Så vill höjdarna få fart på lönsamheten

Varför jobbar inte den här branschen dygnet runt? Varför är det projekten som är ”stensvåra i tid” som går bäst? Frågorna var många när entreprenadhöjdarna försökte ringa in branschens lönsamhetsproblem – och hur de kan lösas.

Ramirent får köpa Stavdal

Högt betyg för OKG

Strålsäkerhetsmyndigheten bedömer att OKG har hanterat den pågående kärnkraftsomställningen väl.

Forskarnas upptäckt om oordnade polymerer

Resultaten kan bana väg för utveckling av nya material från syntetiska polymerer.

Klartecken till förvärv

Myndigheten varnar: Detta är inte ett godkänt läkemedel

Läkemedelsverket går ut och varnar för annonser för en produkt som lovar för mycket.

Slutspurt inför Bussförar-SM

Keolis drar ifrån med hela 106 förare som genomfört uttagningsprovet till Bussförar-SM – totalt har 404 förare gjort uttagningstävlingen när två dagar återstår.

Egen produktion av linerless etiketter

Ny coater från Ravenwood gör att Lexit Goup nu har egen linerlessproduktion.

Ny chef för Svevias asfalt

Äldreboende för 265 miljoner kronor

Bioplastseminarier i tre nordiska huvudstäder

Däcktillverkare tar sikte på Sverige

Bilbatterihus av CFRTP

Nu kommer pissoaren för kvinnor

Ledare: Välkommen las-utredning

Fina fraktioner med ny sorteringstrumma

Start-up inom AI växlar upp

Uppländskt uppdrag för Peab

Peab får stort kontrakt i södra Sverige

Svenskstämplade maskiner

Nuvarande ID06 gäller ett tag till

Nytt partnerskap för Bactiguard

Ny försäljningschef på Delvator

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.109