23948sdkhjf

Effektivare ballasttransporter

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Swerock och Märsta Förenade utökar samarbetet genom att åkarens transporter nu integreras i ballastleverantörens komplexa transportsystem.

Swerock har en egen transportledning och egna fordon, men tar också extern hjälp för sina transporter, bland annat av Märsta Förenade som under flera år transporterat olika typer av stenmaterial för Swerocks räkning. Nu tas ytterligare ett kliv i samarbetet genom att Swerock väljer att integrera transporter från Märsta Förenade i sitt komplexa transportsystem.

I deras verksamhet varierar transportbehoven mycket under året. Under några vintermånader har de i stort sett inga transportbehov, om de då hanterat detta helt själv hade det inneburit fordon som står stilla och personal utan arbetsuppgifter. Medan vi som har flera andra kunder kan använda fordonen och sysselsätta personalen med andra transportuppdrag under de månaderna, säger Staffan Haglund, affärsområdeschef för bygg och anläggning på Märsta Förenade.

De lastbilar som används vid ballasttransporterna – primärt till Swerocks asfaltverk i Västberga, i södra Stockholm, och till företagets betongstationer, är i allmänhet byggda av lättviktsmaterial där så är möjligt, för att kunna ta mer last på varje vil och därmed minska antalet transporter, vilket inte minst miljön tjänar på.

Här ser Märsta Förenade goda möjligheter att förbättra sin affär eftersom det utökade samarbetet gör det möjligt att komplettera lastbilsparken med fler lättviktsbyggen.

Varje utökat uppdrag gör dessutom att vi sprider våra risker, för ingen aktör som anlitar oss har samma transportbehov hela tiden, säger Staffan Haglund.

Samtidigt kan samarbetet på sikt leda till samordningseffekter på helt andra sätt. Exempelvis köper Märsta Förenade stora volymer grus till sin egen verksamhet, något som kan leda till helt nya former av samarbeten som de två aktörerna kan vidareutveckla tillsammans.

Just nu är det här utökade samarbetet helt nytt, men vi ser stora möjligheter att hitta nya affärer tillsammans, säger Staffan Haglund.

Hans Orest, avdelningschef på Swerock Transport & Maskin ser ytterligare en anledning att samarbeta med Märsta Förenade.

Vi värdesätter deras flexibilitet och att de prioriterar att använda de miljömässigt bästa motoralternativen i samarbetet. Miljön ligger högt på vår agenda, säger Hans Orest.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Okunskap om vattenläget väcker oro

Vattenbrist hotar i sommar. Svenskt vatten känner oro för att allmänhetens krismedvetande är så lågt.

Nya ägare i Steelwrist

Det svenska investmentbolaget Solix har i dag förvärvat samtliga aktier i Terratech, med de helägda dotterbolagen Steelwrist och SVAB Hydraulik.

Bilister flest bland trafikdödade 2018

Göteborg nästa för Maskinia

Maskinia öppnar ett eget kontor i Göteborg för att möta en ökande efterfrågan på företagets produkter. Det uppdrag som Andresen Maskin haft som återförsäljare de senaste fem åren ska, enligt planerna, vara avslutat till sommaren.

Torka kan förlänga strömavbrott

BM-traktorer populära på Klaravik

Nyhetsbrev

Bra fart i Multidocker

Det är riktigt bra fart i Multidocker som redovisar en nära på tredubblad orderingång för 2018. För att effektivisera verksamheten flyttas nu viss produktion från Nederländerna till Sverige. Dessutom ger sig företaget in i renodlad entreprenadverksamhet.

Här är Industri 4.0 fortfarande baktungt

Starkt första kvartal för SJ

Tågresandet fortsätter att öka och SJ redovisar ett mycket starkt första kvartal – rörelseresultatet mer än fördubblades jämfört med samma period 2018.

Hållbar sjukvård ska gynna svensk export

Unik sambulans i trafik

En ny typ av sjuktransport, en sambulans, börjar nu trafikera rutten Skellefteå och Umeå. Tidigare har patienterna fått åka taxi mellan sjukhusen men nu rullar den specialbyggda bussen.

1

Priset på ett liv – NT-rådet startar podd

Gräv, fyll och kompaktera med samma redskap

Finska Allu hade för första gången någonsin en helt egen monter på Bauma, ett faktum som företaget firade med att visa upp ett gäng nyheter.

Omfattande arbete efter stormen

Kostnaden efter stormen Alfrida uppgår för Vattenfall till 850 miljoner kronor under första kvartalet.

Komatsus första helelektriska grävare

Spännande partnerskap inom robotteknik

Blir ny Marknadsdirektör

Plus

Framtidens trafikledning

IT-företaget Hogia blir allt större inom transportsektorn, inte minst inom persontrafikområdet – nu kommer allt fler smarta system som bygger en effektivare kollektivtrafik där operatörerna får ta över trafikledningen själva.

aPak bygger ut lager

Misstänkt sabotage mot Västlänken

Misstänkt skadegörelse på en ledning som leder vatten till Västlänkens arbetstunnel vid Linné i Göteborg har polisanmälts.

Combi Wear Parts utökar sitt nät

Plus

Första Road Showen med Volvo Bussar

Volvo Bussar har åkt till kunderna för att visa upp sina nya turistbussar - de första helt nya från tillverkaren på drygt 20 år.

Översvämningar – ett växande och underskattat problem

– Missar vi översvämningsproblematiken i stadsplaneringen riskerar vi enorm kapitalförstöring då kommuner och medborgare investerar i fastigheter som blir osäljbara samtidigt som inga försäkringsbolag vill försäkra. Det hävdar Gunnar Svensson på Tyréns.

NCC bygger i Bydalen

Bussförare friades

Stenhårt sommarjobb

Lindstål till Stockholms Hamn

Ledare: Ur led är tiden

Kafferabatt minskar engångsmuggar

Svevia redo för Salas snöfall

Fastighetsbolag satsar på återbruk av vitvaror

Flergångspåsar för frukt och grönt

Svevia: "Det är en strategisk satsning"

Får utökat tillstånd för stamceller

Är ny vd för APL

Har mycket att berätta

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.115