23948sdkhjf

Första genomslaget i Förbifart Stockholm

Förbifart Stockholm tuffar på, på onsdagen gjordes det första genomslaget i projektets huvudtunnlar – i en av tunnlarna mellan Skärholmen och Sätra.

De två tunnelfronterna har alltså mötts, efter flera års sprängningar – den första salvan i en huvudtunnel gick redan 2016.

– Vi har haft utmaningar kring teknik, material, transporter och logistik. Samtidigt har vi också lärt oss mycket och tagit med oss stora erfarenheter inom denna tunneldel. Det vi tar med i det fortsatta arbetet säger David Philipsson som är samordnande byggledare på Trafikverket på myndighetens hemsida.

Genomslaget är det första av många och när två tunnlar nu blivit en fortsätter man med att förstärka och säkra berget så att det går att börja transportera ut massor.

Totalt har man sprängt 10 200 meter i området, och många fler genomslag väntar mellan Kungens kurva och Häggvik väntar – både ovan och under jord.

Näst i tur är ett genomslag i Kungens kurva.

Förbifart Stockholm 

  • Förbifart Stockholm blir en trefilig, dubbelriktad, 21 kilometer lång ny sträckning av E4 mellan Kungens kurva och Häggvik. 
  • 18 kilometer dras i tunnel, till projektet hör också sex trafikplatser. 
  • Bygget kräver också sju arbetstunnlar och tre tillfälliga hamnar . 
  • Enligt Trafikverkets ursprungliga budget ska projektet kosta 27,6 miljarder kronor i 2009 års penningvärde.

Fakta: Trafikverket

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063