23948sdkhjf

Marigt i Malung

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

”Vi plogar och sandar så mycket vi bara kan, för blir det stopp så finns det inga alternativa vägar för trafikanterna att välja.”

Svevia har skött de statliga vägarna i driftområde Malung i sex år, och meddelar nu att man stannar på posten i minst fyra år till.

Läs också: Svevia får tampas med Vänersnön i fyra år till

Enligt Svevia är uppdraget större än man kan tro.

– I hela Malungs kommun är vi drygt 10 000 invånare men varje vecka passerar cirka 100 000 turister på väg till skidnöjena i Sälen samtidigt som lika många är på väg hem. Det är en intensiv trafik vilket kan göra det utmanande när snön faller eller halkan sätter in. Vi försöker att så långt som möjligt hinna ut och ploga eller halkbekämpa innan den stora strömmen av bilar kommer, men som bekant går varken nederbörd eller temperatur att styra, säger Lars-Åke Lindstrand, Svevia, i ett pressmeddelande.

Turisterna håller sig normalt till E16 eller Riksväg 66.

– Riksväg 66 är smal och backig och uppe på fjället får vi inte halkbekämpa med salt. Vi plogar och sandar så mycket vi bara kan, för blir det stopp så finns det inga alternativa vägar för trafikanterna att välja. Även i samband med Vasaloppet i mars passerar en stor trafikmängd genom just Malung. Sommartid är det också ett visst flöde av turister men betydligt lugnare.

Läs också: Svevia redo för Salas snöfall

Området omfattar 853 kilometer väg varav 191 kilometer är grusväg.

– Fast antalet kilometer är ett snitt för de närmaste sex åren. Trafikverket kommer nämligen under kontraktstiden att göra om gränserna för det här driftområdet. Under det tredje året kommer antalet kilometer väg att minska då delar av vårt driftområde istället kommer att höra till Älvdalen och från och med år fyra kommer området att växa och sträcka sig ända fram till Mora, säger Lars-Åke Lindstrand.

Kontraktet är fyraårigt, det är värt 31 miljoner kronor per år, med två optionsår, och börjar gälla den 1 september 2019.

Mer om: Svevia
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Första Road Showen med Volvo Bussar

Volvo Bussar har åkt till kunderna för att visa upp sina nya turistbussar - de första helt nya från tillverkaren på drygt 20 år.

Översvämningar – ett växande och underskattat problem

– Missar vi översvämningsproblematiken i stadsplaneringen riskerar vi enorm kapitalförstöring då kommuner och medborgare investerar i fastigheter som blir osäljbara samtidigt som inga försäkringsbolag vill försäkra. Det hävdar Gunnar Svensson på Tyréns.

NCC bygger i Bydalen

Starkare lyft utlovas i nya Komatsun

Komatsu har kombinerat power shift och hydrostatdrift i nya hjullastarens steglösa växellåda – något som ska leda till snabbare och starkare lyft lovar tillverkaren.

Aldenius till Kollektivtrafikdagen

Elbussar vill många ha, men vilka är utmaningarna när den rena och ljudlösa tekniken införs? Forskaren Malin Aldenius tar upp elektrifieringens möjligheter men också utmaningar på Kollektivtrafikdagen i Solna 15 maj.

Transdev leder Bussförar-SM

Bussförar-SM 2019 har startat och just nu är det Transdev som kan redovisa flest anmälda bussförare – totalt hade 166 anmält deltagande 23 april.

Nyhetsbrev

Vibroplattor lyftes ut från Bauma på grund av Swepacs patent

Weber och Mikasa tog bort batteridrivna vibroplattor från sina montrar på Bauma sedan företagen uppmärksammats om att konstruktionerna kan innebära ett intrång i ett av Swepacs patent.

Hybricon förlorar Skellefteå

Avyttrar metakrylatverksamheten

Ny ekonomichef på Svevia

Tobias Bjurling har utsetts till ny ekonomi- och finanschef i Sveviakoncernen.

Många svenskar hittade till Bauma

Bäckströms lät tio pers åka ner tre dagar till Bauma – för att knyta kontakter och hålla sig ajour med nyheterna, men också för att göra affärer.

Finsk miljardsatsning på biodrivmedel

Svevia får tampas med Vänersnön i fyra år till

Plus

Framtidens trafikledning

IT-företagen Hogia blir allt större inom transportsektorn, inte minst inom persontrafikområdet – nu kommer allt fler smarta system som bygger en effektivare kollektivtrafik där operatörerna får ta över trafikledningen själva.

Nyckelfri grävare med 360-kamera som standard

Doosans nya 30-tonnare och ett par rejält uppgraderade smågrävare stod ut i den sydkoreanska tillverkarens Baumamonter.

Klart med stängning hos Stora Enso

Göteborgsmodell mot matsvinn blir Sverigemodell

Extrutec uppköpt av Iceva

Plus

Miljardinvestering snart i hamn

Smurfit Kappa har investerat cirka en halv miljard på en uppgradering av bolagets anläggning i Piteå. I maj installeras de sista delarna. Process Nordic har tittat närmare på hur det går.

Plus

Fullstor buss kör själv

Volvo testar sedan förra sommaren sin stora självkörande elhybridbuss - bussen är fortfarande på försöksstadiet men den klarar allt svårare uppgifter.

Plus

Tillväxt i sikte för Nobina

Sedan i höstas är Henrik Dagnäs ny vd för Nobina Sverige som är Sveriges största bussbolag – siktet är att växa ännu mer under kommande stora upphandlingar.

Epiroc slutför förvärv i Sydafrika

Skärpt skärning i Götene

Sveab i avtal med rentalföretag

Bussförare friades

Stenhårt sommarjobb

Lindstål till Stockholms Hamn

Ledare: Ur led är tiden

Kafferabatt minskar engångsmuggar

Svevia redo för Salas snöfall

Fastighetsbolag satsar på återbruk av vitvaror

Flergångspåsar för frukt och grönt

Svevia: "Det är en strategisk satsning"

Får utökat tillstånd för stamceller

Är ny vd för APL

Har mycket att berätta

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.155