23948sdkhjf

Marigt i Malung

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

”Vi plogar och sandar så mycket vi bara kan, för blir det stopp så finns det inga alternativa vägar för trafikanterna att välja.”

Svevia har skött de statliga vägarna i driftområde Malung i sex år, och meddelar nu att man stannar på posten i minst fyra år till.

Läs också: Svevia får pris

Enligt Svevia är uppdraget större än man kan tro.

– I hela Malungs kommun är vi drygt 10 000 invånare men varje vecka passerar cirka 100 000 turister på väg till skidnöjena i Sälen samtidigt som lika många är på väg hem. Det är en intensiv trafik vilket kan göra det utmanande när snön faller eller halkan sätter in. Vi försöker att så långt som möjligt hinna ut och ploga eller halkbekämpa innan den stora strömmen av bilar kommer, men som bekant går varken nederbörd eller temperatur att styra, säger Lars-Åke Lindstrand, Svevia, i ett pressmeddelande.

Turisterna håller sig normalt till E16 eller Riksväg 66.

– Riksväg 66 är smal och backig och uppe på fjället får vi inte halkbekämpa med salt. Vi plogar och sandar så mycket vi bara kan, för blir det stopp så finns det inga alternativa vägar för trafikanterna att välja. Även i samband med Vasaloppet i mars passerar en stor trafikmängd genom just Malung. Sommartid är det också ett visst flöde av turister men betydligt lugnare.

Läs också: Säkrare trafik i Vildhussens land

Området omfattar 853 kilometer väg varav 191 kilometer är grusväg.

– Fast antalet kilometer är ett snitt för de närmaste sex åren. Trafikverket kommer nämligen under kontraktstiden att göra om gränserna för det här driftområdet. Under det tredje året kommer antalet kilometer väg att minska då delar av vårt driftområde istället kommer att höra till Älvdalen och från och med år fyra kommer området att växa och sträcka sig ända fram till Mora, säger Lars-Åke Lindstrand.

Kontraktet är fyraårigt, det är värt 31 miljoner kronor per år, med två optionsår, och börjar gälla den 1 september 2019.

Mer om: Svevia
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

XMReality i polskt samarbete

Continental storsatsar på anläggningsdäck

Continental aviserar en satsning på motsvarande en miljard kronor för att bygga ut sin fabrik i portugisiska Lousado. Avsikten är att tillverka däck större än 24 tum och avsedda för jordförflyttning och exempelvis arbete i hamnar.

Investerar för snabbare falsning

Regeringen kör över näringslivet

Robotar och digitalisering ska effektivisera vägtransporterna

Robotiserad snöskottning av cykelvägar och geofencing är två av de 20 konkreta åtgärder som Trafikverket vill testa för att kunna skapa ett uppkopplat och automatiserat vägtransportsystem.

Flixbus startar flygbusslinje

Från 25 juni börjar Flixbus att trafikera en ny expresslinje mellan Stockholm City och Arlanda – aktören kommer att ha marknadens lägsta pris på sträckan vid tidigt köp.

Nyhetsbrev

Utmanande år för Strukton Rail

Förra årets extrema sommarvärme och regeringens hot om att flytta tillbaka en stor del av järnvägsunderhållet till Trafikverket är två orsaker som påverkat Strukton Rail negativt, enligt företagets vd Robert Röder som lämnar vd-stolen i höst.

Krav på färre transporter när Ostlänken byggs

Ostlänken mellan Järna och Linköping kan resultera i så mycket som en miljon enkelresor med lastbil under byggtiden. Sweco har därför fått i uppdrag att se hur antalet transporter kan begränsas.

1

Skatt ska minska antalet plastpåsar

TV4 Nyheterna rapporterar i dag att från och med nästa år införs en ny skatt på plastpåsar.

Hög tid kvalitetssäkra hälsoappar över hela Europa

Plus

De satsar på flytande elproduktion

De flesta av dagens vindkraftverk är horisontella men startupbolaget SeaTwirl satsar istället på havsbaserade flytande vertikala vindkraftverk.

Fet fisk utan gift skyddar mot typ 2-diabetes

Om den feta fisken vi äter vore fri från miljögifter skulle den minska vår risk att utveckla typ 2-diabetes. Men miljögifterna som fisken innehåller har motsatt effekt och suddar ut skyddseffekten.

I höst är det Lidingö som gäller

Den 20–21 november arrangerar U&D och Riksorganisationen Svenskt Underhåll åter Underhållsdagarna i Stockholm.

Så vill höjdarna få fart på lönsamheten

Varför jobbar inte den här branschen dygnet runt? Varför är det projekten som är ”stensvåra i tid” som går bäst? Frågorna var många när entreprenadhöjdarna försökte ringa in branschens lönsamhetsproblem – och hur de kan lösas.

Ramirent får köpa Stavdal

Högt betyg för OKG

Strålsäkerhetsmyndigheten bedömer att OKG har hanterat den pågående kärnkraftsomställningen väl.

Forskarnas upptäckt om oordnade polymerer

Resultaten kan bana väg för utveckling av nya material från syntetiska polymerer.

Klartecken till förvärv

Myndigheten varnar: Detta är inte ett godkänt läkemedel

Läkemedelsverket går ut och varnar för annonser för en produkt som lovar för mycket.

Slutspurt inför Bussförar-SM

Keolis drar ifrån med hela 106 förare som genomfört uttagningsprovet till Bussförar-SM – totalt har 404 förare gjort uttagningstävlingen när två dagar återstår.

Egen produktion av linerless etiketter

Ny coater från Ravenwood gör att Lexit Goup nu har egen linerlessproduktion.

Ny chef för Svevias asfalt

Äldreboende för 265 miljoner kronor

Bioplastseminarier i tre nordiska huvudstäder

Däcktillverkare tar sikte på Sverige

Bilbatterihus av CFRTP

Nu kommer pissoaren för kvinnor

Ledare: Välkommen las-utredning

Fina fraktioner med ny sorteringstrumma

Start-up inom AI växlar upp

Uppländskt uppdrag för Peab

Peab får stort kontrakt i södra Sverige

Svenskstämplade maskiner

Nuvarande ID06 gäller ett tag till

Nytt partnerskap för Bactiguard

Ny försäljningschef på Delvator

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.154