23948sdkhjf

”Jag vill ju satsa stenhårt och se vart det bär”

| Av Ulrika Andersson | Tipsa redaktionen

Minns ni Elias Westin – som startade eget som 16-åring? Leveranstidningen Entreprenad har hälsat på honom igen, nu träffar vi en hårt arbetande 19-åring med stora planer.

Bjästa. Personalen tar ett handfast farväl av sin gamle vän – med putstrasorna i högsta hugg ser hela gänget till att varje lykta och varje vrå glänser när den sex år gamla L90 G:n görs i ordning för försäljning.

Läs också: Snabba ryck med Epatraktor

– Jag har kört den i två år men nu är det dags för en ny, kommenterar Elias Westin, ägare och vd på Wentreprenad, som han startade som 16-åring.

Företaget har en intensiv period bakom sig, den snörika vintern har inneburit många timmars snöutlastning, vallplogning och städning med hjullastare.

– Nu är det ett lugnare tempo, då kan vi ta i kapp det vi missat och serva, tvätta och måla upp maskinerna, diverse runt-i-kringgrejer som behöver göras innan sopningen drar igång, ler han.

Att en begagnad maskin nu byts ut mot en fabriksny Volvo L90 H är ett tydligt tecken på vad som hänt sedan sist – för det är inte första gången Leveranstidningen Entreprenad skriver om Elias Westin och hans Wentreprenad.

Redan sommaren 2016 träffade vi honom. Då var han ganska färsk som entreprenör – nyss fyllda 17 år varvade han gymnasiestudier med plogning, entreprenad och matjordstillverkning.

I februari 2019 är han 19, snart 20, med några intensiva år bakom sig.

– Det var lite jobbigt i gymnasiet, jag pluggade heltid och jobbade heltid samtidigt.

Faktum är att han blev tvungen att anställa en kille som kunde sköta körningarna när han själv satt i skolbänken, han fick också lov att ta in två F-skattare.

– Jag hade köpt en hjullastare och när det blev så mycket snö vintern 2018 måste jag ha någon som kunde sköta snöröjningen när jag var i skolan.

Hjullastaren gick varm hela säsongen, när snön började smälta gick den på sopning i stället och när sommaren kom vankades nya uppdrag.

– Jag hade tagit på mig en del buskröjning, jag investerade i ett slåtteraggregat och så körde vi vidare.

När han kunde slå igen skolbänken för gott i juni 2018 blev det därför en lättnad.

Han avslutade studierna på teknikprogrammet med fullständiga betyg men de planer han tidigare smitt på att plugga vidare till ingenjör har han lagt på is.

– Nu tycker jag det här är så himla roligt  – nu vill jag anställa fler och köpa fler maskiner i stället.

När studentsången klingat ut satte han sig direkt i sin nyinköpta Doosan bandgrävare, en åttatonnare av 2011 års modell.

– Jag hade tagit på mig att gräva fiber i Övik och gick med den från maj till oktober, säger han.

Uppdraget innebar att han måste anställa en anläggare som hängde med ut på uppdragen. När hösten kom hade han alltså två anställda och en massa jobb.

–  Buskröjningsjobbet gick igång vid midsommar, eftersom det är ett 24-timmarsuppdrag måste jag ha tre man på det så jag fick anställa en till.

I slutet av sommaren hade han fem anställda, den sjätte damp ner när ännu ett Sveviakontrakt krävde en lastbil med tillhörande förare.

Vintern blev snörik och Wentreprenad fick flera snöröjningsuppdrag. Elias Westin blev därför tvungen att köpa ett par hjullastare till och skaffa fram förare.

  Det är jädrigt duktiga grabbar, det är så roligt att se deras potential, kommenterar han.

Han ger gärna yngre – eller ska vi säga jämnåriga – förare chansen, men ser också till att väga upp energin de unga ger med kunskapen en äldre förare kan bidra med.

– Jag har fått fram duktiga unga grabbar som kanske inte har all erfarenhet, sedan kompletterar jag det med äldre – jag har anställda upp till 70 år!

Entreprenadbranschen har sina toppar och dalar. När vintern kom hade han inte jobb till alla, och två personer måste sägas upp.

Den sitsen vill han slippa framöver.

– Ska man få ordning och reda är det mycket bättre om alla jobbar hela året, då kan vi lära känna varandra ordentligt och veta vad alla är duktiga på.

Han bemödar sig om att få jobben att räcka till, för Örnfrakts räkning ska till exempel en hjullastare och en lastbil ombesörja buskröjning, käppsättning, snöröjning och sopning.

– Det är ett året-runt-göra, ler Elias Westin.

Inför det uppdraget har han för första gången köpt en fabriksny maskin – en Volvo L90H som levereras i april och som alltså ska ersätta L90 G.

Sommaren som kommer blir hektisk och han kommer att behöva anställa flera personer för att klara buskröjning och fibergrävning, och ett helt nytt uppdrag för Svevia som ska sysselsätta lastbilen och en ännu inte inköpt hjulgrävare.

– Vi ska dika och byta trummor mellan Lundvik och Sollefteå, säger Elias Westin.

Hjulgrävaren ska inhandlas under våren, en maskin på cirka 16 ton blir lagom och det lutar åt Volvo.

– Jag har ju mest Volvo så det kanske blir en 160, säger Elias Westin.

Hjulgrävaren ska han köra själv, han behöver därför anställa någon som kan köra bandgrävaren. Dessutom behövs ytterligare en lastbilschaufför.

–  Jag behöver anställa 2-3 stycken rätt snart, och det blir helårsanställningar.

Rekryteringen är ett huvudbry – det är svårt att hitta rätt kompetens och det spelar stor roll vem han sätter bakom spakarna.

– Jag kan ringa om ett jobb och få höra att ”vem är chaufför då”.

Fel svar kan innebära ett uteblivet uppdrag medan ”rätt” person kan få stora företag att anpassa sitt projekt så att just den föraren kan vara med.

– Jag fokuserar på att få duktigt folk, det är till och med viktigare maskinerna.

Nästa milstolpe blir att slå ner företagets bopålar ordentligt: Elias Westin har köpt en 4 000 kvadratmeter stor industritomt i Gålnäs, nära E4.

Än är platsen mest bara skog, i vår ska träden väck, ytan ska planas ut och vatten, el och avlopp kopplas in.

– Till sommaren ska jag singla upp ytan för en platta som ska gjutas i höst, sedan är det bara att leja snickare som kan smälla upp byggnaderna i vinter.

Han tänker sig garage och kontor, en egen plattform där det går att växa.

– Det är en stor investering men jag vill ju vidare.

I dagsläget har han fem maskiner, en grävmaskin, tre hjullastare och en lastbil.  Vid behov hyr han in maskiner också.

– Det blir titt som tätt, kommenterar Elias Westin.

Han har också sett ett antal äldre maskiner passera revy, en affärsidé han jobbat vidare på är att köpa in äldre repobjekt, fixa till dem och sedan sälja.

– Det är ett bra sätt att fylla ut tid under vintern när det är lite lugnare och om jag hittar fler till ett bra pris gör jag om det!

Han har också börjat planera för årets matjordstillverkning, ett arbete som fortgår från vår till höst.

– Jag har börjat hämta hem jord och har också köpt ett släp till lastbilen för den sakens skull.

Dagarna är långa, från halv sex på morgonen till framåt åtta på kvällen är det bara jobb som gäller.

–  Jag kör fram till 17-18, sedan sköter jag allt pappersarbete. Det är mycket jobb men jag tycker det är roligt – man får en jädra koll om man gör alla rapporter och fakturor själv.

Han vill ha ett helhetsgrepp om verksamheten.

– Det är roligt, jag vill ha duktiga förare, maskiner som fungerar och snygga fina grejer – och sedan att man kan tjäna lite pengar på det också!

Energin är det inget fel på och framtidsplanerna bubblar i den unge entreprenören.

– Man kan ju välja – antingen hålla sig relativt liten och göra det så enkelt för sig som det går.

– Men det känns lite halvtråkigt – jag vill ju satsa stenhårt och se vart det bär, hitta nya jobb och nya maskiner!

Hågen står främst till grävmaskiner, med plogning och andra uppdrag som  ett nödvändigt komplement under ”dödmånaderna”.

Elias Westin vill hitta just ”den” roliga maskinen, och se vilka intressanta uppdrag den kan föra med sig.

– Med rätt maskiner och rätt folk kan det bli riktigt skoj!

2016 var det EPA-traktor som gällde för Elias när han skulle ut med grävaren – han var för ung för körkort. Läs mer här!

Mer om: Wentreprenad
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Tekniska framsteg i fokus

PulPac vill öka takten

PulPac har fyllt på kassan i en ny finansieringsrunda.

Paptic lanseras på bred front

Förödande kreditrestriktioner

De senaste årens kreditrestriktioner har lett till ett historiskt ras för bostadsbyggandet och minskat BNP-tillväxten med cirka en procentenhet för hela riket. Den slutsatsen dras i en marknadsrapport som just presenterats av Veidekke.

Svevias snöröjningsprojekt förfinas

Volvo fortsätter investera i autonom mobilitet

För att stå väl förberett inför en framtid med kraftigt ökade inslag av självkörande fordon och maskiner vill Volvo säkra tillgången till säkerhetscertifierad programvara för autonoma system. Därför investerar koncernen nu i det amerikanska programvaruföretaget Apex A1.

Nyhetsbrev

Satsar på tillverkning av bioplast

Eldrift nära i tunga anläggningsfordon

Det finns en stor långsiktig potential för eldrivna tunga lastbilar inom regionala transporter och anläggningstransporter. Det menar Volvo Lastvagnar som därför utvecklat ett par konceptlastbilar som ska testköras av utvalda kunder i Europa.

De ropade hem mustaschmaskinen

Byggstart för efterlängtad bro

Efter en försening på mer än fem år har byggandet av Skurubron äntligen kommit igång. Dagens bågbro från 1915 och tvillingbron från 1950-talet är inte dimensionerade för dagens trafikmängder och den nya bron är efterlängtad i snabbt växande Värmdö och Nacka.

Utvecklar sensorer i förband med gel som bakterier äter

Tråd- och batterilösa sensorer i förband som tidigt kan upptäckta sårinfektioner. Javier Sotres, forskare vid Malmö universitet, har beviljats medel för att förverkliga idén om en enkel metod att övervaka sår i hemmet.

De ska bygga ställning åt gruvjätten

MVB bygger butik

Chefsrockad när Sweco satsar internationellt

Plus

Exklusiv intervju: Killen som har koll på miljarderna

Vi har tidigare skrivit om 7,5 miljarders projektet där SCA investerar i bland annat en ny pappersmaskin vid bruket i Obbola. Nu har vi gjort en intervju med projektdirektör Per Strand för att få veta hur man genomför ett projekt av den här omfattningen.

Kajs bereder väg för jätteprojektet

Kaj Johanssons Åkeri har ögonen på skaft i Obbola – företaget är först ut i mångmiljardprojektet som kommer att pågå i fem år. – Vi måste vara väldigt flexibla.

De delar på 10 miljoner kronor

Säkrare fräsning med jonisering

Genom jonisering av det finkorniga och farliga kvartsdamm som uppstår vid asfaltfräsning, bildas klumpar som är lättare att fånga upp. Tekniken, som nu används av Bomag, utlovas fånga in mer än 80 procent av de finpartiklar som tidigare spreds ut i luften och bidra till en kraftigt förbättrad arbetsmiljö.

Peab-grundarens stiftelse ger 22 miljoner till life science

Ny matfilm tar upp konkurrensen med PVC

Tunnelbane-vd byter spår

Volvo investerar i startup-företag

Uppkopplade, självkörande och elektrifierade fordon hör framtiden till, enligt Volvo Group. Därför investerar nu Volvo Group Venture Capital i Autotech Ventures – en amerikansk venture capital-fond, inriktad på startup-företag i transportsektorn.

Ströman växer inom ytrengöring

MVB bygger för 123 miljoner kronor

NCC byter ordförande

Järnvägsuppdrag för 443 miljoner kronor

Han ska sälja Hitachi i norr

Sundström ett finskt Lejon

Förseningar kostar miljarder

Norwegian säljer dotterbolag

Ny självkörande busslinje startas

Bästa julölet korat

Kopplar variant av vanligt herpesvirus till MS

Storbygge i Bollstabruk

Portugal vann igen

Bättre koll med ny markradar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.161