23948sdkhjf

”Jag vill ju satsa stenhårt och se vart det bär”

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Minns ni Elias Westin – som startade eget som 16-åring? Leveranstidningen Entreprenad har hälsat på honom igen, nu träffar vi en hårt arbetande 19-åring med stora planer.

Bjästa. Personalen tar ett handfast farväl av sin gamle vän – med putstrasorna i högsta hugg ser hela gänget till att varje lykta och varje vrå glänser när den sex år gamla L90 G:n görs i ordning för försäljning.

– Jag har kört den i två år men nu är det dags för en ny, kommenterar Elias Westin, ägare och vd på Wentreprenad, som han startade som 16-åring.

Företaget har en intensiv period bakom sig, den snörika vintern har inneburit många timmars snöutlastning, vallplogning och städning med hjullastare.

– Nu är det ett lugnare tempo, då kan vi ta i kapp det vi missat och serva, tvätta och måla upp maskinerna, diverse runt-i-kringgrejer som behöver göras innan sopningen drar igång, ler han.

Att en begagnad maskin nu byts ut mot en fabriksny Volvo L90 H är ett tydligt tecken på vad som hänt sedan sist – för det är inte första gången Leveranstidningen Entreprenad skriver om Elias Westin och hans Wentreprenad.

Redan sommaren 2016 träffade vi honom. Då var han ganska färsk som entreprenör – nyss fyllda 17 år varvade han gymnasiestudier med plogning, entreprenad och matjordstillverkning.

I februari 2019 är han 19, snart 20, med några intensiva år bakom sig.

– Det var lite jobbigt i gymnasiet, jag pluggade heltid och jobbade heltid samtidigt.

Faktum är att han blev tvungen att anställa en kille som kunde sköta körningarna när han själv satt i skolbänken, han fick också lov att ta in två F-skattare.

– Jag hade köpt en hjullastare och när det blev så mycket snö vintern 2018 måste jag ha någon som kunde sköta snöröjningen när jag var i skolan.

Hjullastaren gick varm hela säsongen, när snön började smälta gick den på sopning i stället och när sommaren kom vankades nya uppdrag.

– Jag hade tagit på mig en del buskröjning, jag investerade i ett slåtteraggregat och så körde vi vidare.

När han kunde slå igen skolbänken för gott i juni 2018 blev det därför en lättnad.

Han avslutade studierna på teknikprogrammet med fullständiga betyg men de planer han tidigare smitt på att plugga vidare till ingenjör har han lagt på is.

– Nu tycker jag det här är så himla roligt  – nu vill jag anställa fler och köpa fler maskiner i stället.

När studentsången klingat ut satte han sig direkt i sin nyinköpta Doosan bandgrävare, en åttatonnare av 2011 års modell.

– Jag hade tagit på mig att gräva fiber i Övik och gick med den från maj till oktober, säger han.

Uppdraget innebar att han måste anställa en anläggare som hängde med ut på uppdragen. När hösten kom hade han alltså två anställda och en massa jobb.

–  Buskröjningsjobbet gick igång vid midsommar, eftersom det är ett 24-timmarsuppdrag måste jag ha tre man på det så jag fick anställa en till.

I slutet av sommaren hade han fem anställda, den sjätte damp ner när ännu ett Sveviakontrakt krävde en lastbil med tillhörande förare.

Vintern blev snörik och Wentreprenad fick flera snöröjningsuppdrag. Elias Westin blev därför tvungen att köpa ett par hjullastare till och skaffa fram förare.

  Det är jädrigt duktiga grabbar, det är så roligt att se deras potential, kommenterar han.

Han ger gärna yngre – eller ska vi säga jämnåriga – förare chansen, men ser också till att väga upp energin de unga ger med kunskapen en äldre förare kan bidra med.

– Jag har fått fram duktiga unga grabbar som kanske inte har all erfarenhet, sedan kompletterar jag det med äldre – jag har anställda upp till 70 år!

Entreprenadbranschen har sina toppar och dalar. När vintern kom hade han inte jobb till alla, och två personer måste sägas upp.

Den sitsen vill han slippa framöver.

– Ska man få ordning och reda är det mycket bättre om alla jobbar hela året, då kan vi lära känna varandra ordentligt och veta vad alla är duktiga på.

Han bemödar sig om att få jobben att räcka till, för Örnfrakts räkning ska till exempel en hjullastare och en lastbil ombesörja buskröjning, käppsättning, snöröjning och sopning.

– Det är ett året-runt-göra, ler Elias Westin.

Inför det uppdraget har han för första gången köpt en fabriksny maskin – en Volvo L90H som levereras i april och som alltså ska ersätta L90 G.

Sommaren som kommer blir hektisk och han kommer att behöva anställa flera personer för att klara buskröjning och fibergrävning, och ett helt nytt uppdrag för Svevia som ska sysselsätta lastbilen och en ännu inte inköpt hjulgrävare.

– Vi ska dika och byta trummor mellan Lundvik och Sollefteå, säger Elias Westin.

Hjulgrävaren ska inhandlas under våren, en maskin på cirka 16 ton blir lagom och det lutar åt Volvo.

– Jag har ju mest Volvo så det kanske blir en 160, säger Elias Westin.

Hjulgrävaren ska han köra själv, han behöver därför anställa någon som kan köra bandgrävaren. Dessutom behövs ytterligare en lastbilschaufför.

–  Jag behöver anställa 2-3 stycken rätt snart, och det blir helårsanställningar.

Rekryteringen är ett huvudbry – det är svårt att hitta rätt kompetens och det spelar stor roll vem han sätter bakom spakarna.

– Jag kan ringa om ett jobb och få höra att ”vem är chaufför då”.

Fel svar kan innebära ett uteblivet uppdrag medan ”rätt” person kan få stora företag att anpassa sitt projekt så att just den föraren kan vara med.

– Jag fokuserar på att få duktigt folk, det är till och med viktigare maskinerna.

Nästa milstolpe blir att slå ner företagets bopålar ordentligt: Elias Westin har köpt en 4 000 kvadratmeter stor industritomt i Gålnäs, nära E4.

Än är platsen mest bara skog, i vår ska träden väck, ytan ska planas ut och vatten, el och avlopp kopplas in.

– Till sommaren ska jag singla upp ytan för en platta som ska gjutas i höst, sedan är det bara att leja snickare som kan smälla upp byggnaderna i vinter.

Han tänker sig garage och kontor, en egen plattform där det går att växa.

– Det är en stor investering men jag vill ju vidare.

I dagsläget har han fem maskiner, en grävmaskin, tre hjullastare och en lastbil.  Vid behov hyr han in maskiner också.

– Det blir titt som tätt, kommenterar Elias Westin.

Han har också sett ett antal äldre maskiner passera revy, en affärsidé han jobbat vidare på är att köpa in äldre repobjekt, fixa till dem och sedan sälja.

– Det är ett bra sätt att fylla ut tid under vintern när det är lite lugnare och om jag hittar fler till ett bra pris gör jag om det!

Han har också börjat planera för årets matjordstillverkning, ett arbete som fortgår från vår till höst.

– Jag har börjat hämta hem jord och har också köpt ett släp till lastbilen för den sakens skull.

Dagarna är långa, från halv sex på morgonen till framåt åtta på kvällen är det bara jobb som gäller.

–  Jag kör fram till 17-18, sedan sköter jag allt pappersarbete. Det är mycket jobb men jag tycker det är roligt – man får en jädra koll om man gör alla rapporter och fakturor själv.

Han vill ha ett helhetsgrepp om verksamheten.

– Det är roligt, jag vill ha duktiga förare, maskiner som fungerar och snygga fina grejer – och sedan att man kan tjäna lite pengar på det också!

Energin är det inget fel på och framtidsplanerna bubblar i den unge entreprenören.

– Man kan ju välja – antingen hålla sig relativt liten och göra det så enkelt för sig som det går.

– Men det känns lite halvtråkigt – jag vill ju satsa stenhårt och se vart det bär, hitta nya jobb och nya maskiner!

Hågen står främst till grävmaskiner, med plogning och andra uppdrag som  ett nödvändigt komplement under ”dödmånaderna”.

Elias Westin vill hitta just ”den” roliga maskinen, och se vilka intressanta uppdrag den kan föra med sig.

– Med rätt maskiner och rätt folk kan det bli riktigt skoj!

2016 var det EPA-traktor som gällde för Elias när han skulle ut med grävaren – han var för ung för körkort. Läs mer här!

Mer om: Wentreprenad
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ny VD till Emballator Metal Group

Kraftig prestandaökning på ny fyllningsmaskin

Dina vaccinationer kan samlas digitalt

Mer hållbart bränsle i skogen

80 procent mindre utsläpp av växthusgaser från drivmedel ska vara en värdefull effekt när nu Sveaskog tecknar avtal med Preem och Skoogs Bränsle om förnybart drivmedel.

Huddig satsar hårdare i Östeuropa

Ny ordförande sökes

Nyhetsbrev

Live Expo – Ny mässarrangör för Easyfairs

Skogens konung kör grävmaskin

Mörka vintrar och myggiga somrar. Att bygga skogsväg i Småland har sina sidor men Tomas Karlsson älskar sitt jobb ändå. – Det är skapandet som är kul.

Byggpraktik för kvinnor

23 augusti arrangerar Riksbyggen, NCC och Arbetsförmedlingen en informationsträff för arbetslösa kvinnor i Karlstad med omnejd om möjligheten att få praktikplats på byggarbetsplatser.

Thomas Concrete Group shoppar i Tyskland

Koncernen har köpt en tysk sand- och grustäkt.

De tänker förändra mässbranschen

Han blir ny vd för Stena Recycling

Stena Recycling Sverige får 1 september ny vd.

Ny studie: Kolesterolläkemedel kan förebygga levercancer

Eldrivet radarpar för gruvan

Även om eldrift blir allt vanligare bland mindre maskiner är det lätt att glömma att el varit ett vanligt alternativ för stora maskiner i många år. Liebherrs 210-tonnare R9200E måste definitivt betraktas som en av de större.

Arbetsförmedlingen på Bussförar-SM

Arbetsförmedlingen satsar stort på Bussförar-SM och kommer att vara på plats när finalen körs på Gillingebanan 9 september – Kristina Bolin ser fram emot att få vara ute på banan igen.

Fyrby ny rederichef

Goldmann till Sweco

Allt fler kvinnor kör lastbil

Levererar sitt största sfäriska kullager någonsin

Schaeffler har producerat det största sfäriska släta lagret i företagets historia hittills.

Han blir ny hållbarhetschef på Sweco

AF majoritetsägare i Betonmast

AF Gruppen fortsätter sin uppbyggnad av entreprenadverksamhet genom förvärvet av aktiemajoriteten i Betonmast. Förvärvet görs via ett holdingbolag som ägs till 66 procent av AF Gruppen och till 34 procent av ledningen och tidigare aktieägare i Betonmast.

1

”Det är ovärderligt att få tag i rätt folk”

Peab är petnoga med vem som får köra på det stora E22-bygget i Skåne. – Det är individen bakom spakarna som betyder något.

Två plastföretag blir ett

2

Återvinningsbart - nyckelargument för PP-förpackningsindustrin

Marknaden påverkas till stora delar av orosmoln gällande hållbarhet.

1

Ska göra karta över hjärnan

Ny vd i Lambertsson

Raukas vice vd i SJ

Anorexi mer än en psykiatrisk sjukdom

NCC bygger åt HSB

Hon får Fernströms pris

Papperssugrör på dryckeskartonger

Walki köper extruderingsanläggning

Adidas tar täten med ny doja

Hittade orsak till ALS-symptom hos spädbarn

Prestigepris till svensk Alzheimerforskare

Litiumöverskott kan sänka batteripriset

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.489