23948sdkhjf

Ja och nej till ny yrkesskola

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Utbildningsutskottet vill införa en ny tvåårig yrkesskola på gymnasienivå – tre partier håller dock inte med.

Riksdagens utbildningsutskott konstaterar att de gymnasieprogram som finns i dag, totalt arton yrkesprogram och högskoleförberedande program, är treåriga.

Utskottet noterar också att arbetsmarknaden förändras allt snabbare, att kraven på kunskap och kompetens ökar och att många elever lämnar grundskolan utan att ens ha behörighet till gymnasieskolan.

De som saknar behörighet kan i stället gå ett av gymnasiets introduktionsprogram, dessa ska vara individuellt anpassade för varje elev och Skolverket har tillsammans med branscherna tagit fram påbyggbara yrkespaket för eleverna på introduktionsprogrammen.

Utskottet anser dock att en tvåårig yrkesskola skulle ge snabbare inträde till arbetslivet, tanken är att på så sätt kunna erbjuda en första väg in i ett yrke eller en brygga till fortsatta studier.

Utbildningsutskottet vill därför att en ny tvåårig yrkesskola etableras och föreslår att riksdagen uppmanar regeringen att utreda om det går att genomföra.

Tanken är att etablera en ny tvåårig yrkesskola på gymnasial nivå, en yrkesskola som skulle vara en del av det ordinarie utbildningssystemet och där utbildningen är av hög kvalitet, relevant för arbetsmarknaden och utformad i nära samverkan med näringslivet, med ett omfattande arbetsplatsförlagt lärande.

Utbildningsskottet är dock inte enigt i frågan. Förslaget till tillkännagivande grundas på motioner av Moderaterna, Centerpartiet, Kristdemokraterna och Liberalerna och utskottet föreslår att riksdagen säger nej till övriga motionsförslag.

Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet har dock reserverat sig mot förslaget.

De tycker inte att riksdagen ska göra något tillkännagivande till regeringen och hävdar att regeringen redan har tagit initiativ för att underlätta studierna för elever på introduktionsprogrammen.

De tre partierna anser också att effekterna av yrkespaketen på introduktionsprogrammen bör  utvärderas innan nya skolformer etableras.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Översvämningar – ett växande och underskattat problem

– Missar vi översvämningsproblematiken i stadsplaneringen riskerar vi enorm kapitalförstöring då kommuner och medborgare investerar i fastigheter som blir osäljbara samtidigt som inga försäkringsbolag vill försäkra. Det hävdar Gunnar Svensson på Tyréns.

NCC bygger i Bydalen

Starkare lyft utlovas i nya Komatsun

Komatsu har kombinerat power shift och hydrostatdrift i nya hjullastarens steglösa växellåda – något som ska leda till snabbare och starkare lyft lovar tillverkaren.

Aldenius till Kollektivtrafikdagen

Elbussar vill många ha, men vilka är utmaningarna när den rena och ljudlösa tekniken införs? Forskaren Malin Aldenius tar upp elektrifieringens möjligheter men också utmaningar på Kollektivtrafikdagen i Solna 15 maj.

Transdev leder Bussförar-SM

Bussförar-SM 2019 har startat och just nu är det Transdev som kan redovisa flest anmälda bussförare – totalt hade 166 anmält deltagande 23 april.

Vibroplattor lyftes ut från Bauma på grund av Swepacs patent

Weber och Mikasa tog bort batteridrivna vibroplattor från sina montrar på Bauma sedan företagen uppmärksammats om att konstruktionerna kan innebära ett intrång i ett av Swepacs patent.

Nyhetsbrev

Hybricon förlorar Skellefteå

Avyttrar metakrylatverksamheten

Ny ekonomichef på Svevia

Tobias Bjurling har utsetts till ny ekonomi- och finanschef i Sveviakoncernen.

Många svenskar hittade till Bauma

Bäckströms lät tio pers åka ner tre dagar till Bauma – för att knyta kontakter och hålla sig ajour med nyheterna, men också för att göra affärer.

Finsk miljardsatsning på biodrivmedel

Svevia får tampas med Vänersnön i fyra år till

Plus

Framtidens trafikledning

IT-företagen Hogia blir allt större inom transportsektorn, inte minst inom persontrafikområdet – nu kommer allt fler smarta system som bygger en effektivare kollektivtrafik där operatörerna får ta över trafikledningen själva.

Nyckelfri grävare med 360-kamera som standard

Doosans nya 30-tonnare och ett par rejält uppgraderade smågrävare stod ut i den sydkoreanska tillverkarens Baumamonter.

Klart med stängning hos Stora Enso

Göteborgsmodell mot matsvinn blir Sverigemodell

Extrutec uppköpt av Iceva

Plus

Miljardinvestering snart i hamn

Smurfit Kappa har investerat cirka en halv miljard på en uppgradering av bolagets anläggning i Piteå. I maj installeras de sista delarna. Process Nordic har tittat närmare på hur det går.

Plus

Fullstor buss kör själv

Volvo testar sedan förra sommaren sin stora självkörande elhybridbuss - bussen är fortfarande på försöksstadiet men den klarar allt svårare uppgifter.

Plus

Tillväxt i sikte för Nobina

Sedan i höstas är Henrik Dagnäs ny vd för Nobina Sverige som är Sveriges största bussbolag – siktet är att växa ännu mer under kommande stora upphandlingar.

Epiroc slutför förvärv i Sydafrika

Skärpt skärning i Götene

Sveab i avtal med rentalföretag

Sparkad entreprenör stämmer Trafikverket

I mars hävde Trafikverket konsortiet Lovön Samverkans två entreprenader i byggandet av Förbifart Stockholm. Nu svarar en av konsortiets italienska parter med att stämma Trafikverket på motsvarande närmare 840 miljoner kronor.

Bussförare friades

Stenhårt sommarjobb

Lindstål till Stockholms Hamn

Ledare: Ur led är tiden

Kafferabatt minskar engångsmuggar

Svevia redo för Salas snöfall

Fastighetsbolag satsar på återbruk av vitvaror

Flergångspåsar för frukt och grönt

Svevia: "Det är en strategisk satsning"

Får utökat tillstånd för stamceller

Är ny vd för APL

Har mycket att berätta

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.173