23948sdkhjf

Bussbranschen tror på geofencing

Transportföretagen bussbranschen mötte infrastrukturminister Tomas Enertoth 15 mars med anledning av gasbussolyckan i Stockholm – bussbranschen tror att geofencing är ett ätt att ytterligare öka säkerheten.

Tomas Eneroth höll 15 mars ett möte med branschen och berörda myndigheter för att få en lägesbild efter gasbussolyckan vid Klaratunneln i Stockholm.

Anna Grönlund, branschchef vid Transportföretagen bussbranschen lyfte fram att buss redan idag är det trafiksäkraste fordonet på väg men att implementering av Geofencing kan vara ett sätt att ytterligare öka säkerheten för att undvika liknande olyckor i framtiden. Lär mer om den tekniken HÄR!

Även Trafikverket och Svensk Kollektivtrafik lyfte potentialen med Geofencing och Tomas Eneroth underströk att ”Geofencing kan ge fantastiska möjligheter”.

– Våra fordonstillverkare är duktiga på den här tekniken, men det behövs ändrat lagstöd för snabb implementering, sa Anna Grönlund.

Andra tänkbara förbättringar som diskuterades var olika typer av fysiska hinder vid tunnlar och bättre utbildning för räddningstjänstens personal om alternativa drivmedel när nu bussflottan växlar till alternativa gröna drivmedel. Vid incidenter och olyckor är det viktigt att räddningstjänstens personal har god kunskap så de kan agera snabbt och rätt. 

Ministern avslutade uppfordrande med att säga att vi ska ligga längst fram med ny teknik både för ökad trafiksäkerhet och ur klimatperspektiv. 

– Det är positivt att infrastrukturministern bjuder in till dialog med berörda aktörer. Jag delar hans syn på att vi i bussbranschen ska fortsätta att ligga i framkant när det gäller trafiksäkerhet och klimatfrågor. Samtidigt, som ministern också sa, när det händer en sådan här tragisk olycka, är det viktigt att inte rusa för fort fram utan att ta in fakta, kommenterade Anna Grönlund.  

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.14