23948sdkhjf

”Geofencing säkrar gasbussar”

10 mars körde en biogasbuss in i en höjdbegränsingsbalk i centrala Stockholm och exploderade – olyckor av den typen kan stoppas med geofencing, enligt Svensk Kollektivtrafik.

Branschföreningen Svensk Kollektivtrafik organiserar länstrafikbolag och RKM, de regionala kollektivtrafikmyndigheterna. Många av dessa kör sedan länge biogasbussar på många håll i Sverige, som olycksbussen som kördes av Keolis för SL i centrala Stockholm.

15 mars deltog Svensk Kollektivtrafik i ett möte med infrastrukturminister Tomas Eneroth med anledning av gasbussolyckan i Stockholm, tillsammans med andra representanter från branschen. Svensk Kollektivtrafik ser mycket allvarligt på olyckan och anser att det är angeläget att en olycka av detta slag utreds och analyseras även ur ett systemperspektiv, inte minst för att upprätthålla resenärernas förtroende för kollektivtrafik som säker och pålitlig.

– Vår bedömning är att biogas är ett miljövänligt och säkert drivmedel som är viktigt för att minska utsläppen av växthusgaser. Samtidigt är biogas, liksom andra drivmedel, explosivt och förenat med risker. Dessa måste omhändertas och minimeras. Vi kommer aktivt att delta i arbetet med att hitta konstruktiva lösningar framåt, säger Helena Leufstadius, vd på Svensk Kollektivtrafik.

Det finns teknik för att hindra fordon från att köra in i tunnlar. Efter flera tågolyckor tog tågbranschen redan för runt 20 år hjälp av teknik (ATC) i syfte att minska riskerna för kolliderande tåg. I dag finns det motsvarande teknik för bussfordon, geofencing. Geofencing, eller geostaket, innebär att hastigheten kan begränsas digitalt och att fordon kan hindras från att köra på vägar där de inte får köra.

Läs mer om tekniken HÄR!

– Vi stödjer därför Regeringens uppdrag att testa och genomföra demoprojekt av geo-staket i urbana miljöer. Den aktuella olyckan skulle med all sannolikhet kunnat undvikas om bussen med hjälp av ny teknik hindrats att köra in i tunneln. Det kommer att innebära nya funktionskrav i kommande upphandlingar, men också att lagstiftning och regelverk måste anpassas, säger Helena Leufstadius.

Läs även om denna notis från mötet med infrastrukturministern!

En stor del av den offentligt upphandlade busstrafiken drivs i dag med biogas (cirka 2 500 fordon, det vill säga 25 procent). Gasbussar har använts i kollektivtrafik sedan 20 år och flera regionala kollektivtrafikmyndigheter satsar på en fortsatt utveckling av biogasbussar.

– Åtgärderna för att höja säkerheten kan inte begränsas till busstrafiken. De måste gälla alla typer av fordon som körs på gas, även personbilar, sopbilar med flera, säger Helena Leufstadius. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.126