23948sdkhjf

Bussföraren som blev vd

| Av Thomas Dietl | RT-Forum | Tipsa redaktionen

18 mars är bussförarens dag – rt-forum uppmärksammar därför Stefan Magnusson som startade sin karriär som just bussförare för att senare bli vd för Nettbuss.

Stefan Magnusson skulle egentligen bara sommarjobba som bussförare när han läste på Handelshögskolan i Göteborg – men han blev kvar i branschen och de senaste 21 åren har han varit vd för Nettbuss.

Du började alltså som sommarjobbande bussförare och nådde toppen?

– Ja så är det, fast det tog några år att nå dit, säger Stefan Magnusson. Och vägen dit har varit en härlig resa.

Stefan Magnusson siktar på att gå i pension till hösten efter ett helt yrkesliv i och med bussbranschen. 1998 blev han vd för Nettbuss men i januari i år klev han av för efterträdaren Arne Veggeland. Dock inte helt, Stefan Magnusson är kvar som vice vd fram till oktober för att övergången ska bli så smidig som möjligt.

Just detta med att gå i pension sätter fingret på den stora bussförarbristen i hela Sverige: Många bussförare väntas göra som Stefan Magnusson under de kommande två åren, de blir pensionärer. Återväxten är mycket mindre än pensionsavgångarna. Att locka fler till yrket är viktigt.

Ett sätt att lyfta yrket och få fler intresserade är Bussförar-SM, tävlingen som genomförs av Transportföretagen Buss i samarbete med tidningarna Res- och Trafikforum. Den tävlingen drar igång 25 mars, då öppnas möjligheten att anmäla deltagande, finalen körs på Gillingebanan i Vallentuna 9 september. Kanske kommer några av finalisterna från Nettbuss i år, det visar sig framåt midsommar.

Du har varit i branschen länge säger du?

– Jag har varit i bussbranschen i stort sett hela mitt liv faktiskt, säger Stefan Magnusson.

– Jag började 1978 på GDG som det hette då, ett sommarjobb som bussförare. Tanken var att jag skulle fortsätta läsa på Handels till hösten men jag blev kvar i bussbranschen.

Visserligen läste Stefan Magnusson mer ekonomi senare, men då blev det litet tvärt om: studier på lediga stunder från arbetet. Bussarna gick före, så det blev aldrig någon fullständig examen för honom. Det har gått bra ändå.

Du började alltså som sommarbussförare – och fortsatte?

– Javisst, jag körde buss. Först var det sommarjobb, sedan fortsatte jag på GDG och Continentbus med linjetrafik ut i Europa. Det var väldigt kul att köra buss till Europa tyckte jag.

Du hade redan busskort innan du började jobba som bussförare, hur kom det sig?

– Ja, eftersom jag alltid varit intresserad av att köra fordon så tog jag allt på en gång, både bil, lastbil och buss. Mest för skoj skull, men det visade sig att jag hade god nytta av busskortet, det var en bra investering.

Stefan Magnusson fortsatta att jobba som bussförare i flera år. Sedan utsågs han som platsansvarig för GDG:s depå i Alingsås, det blev det första chefsjobbet för honom.

Under den tiden skedde en av många stora förändringar i den svenska bussbranschen: GDG och SJ Buss slogs samman till Swebus med Kjell Nilsson som vd.

Hur blev det för dig efter att Swebus skapats?

– Kjell Nilsson drog igång något som hette Samtidsgruppen. Det var ett trainee-program som vände sig till anställda inom nya Swebus och där kom jag med.

Samtidsgruppen pågick parallellt med det ordinarie jobbet, momenten var insprängda mellan arbetspassen. Den specialutformade branschutbildningen pågick ett par år ungefär. När programmet var klart i början av 1990-talet hade även Swebus genomgått sin första omorganisering och Stefan Magnusson utsågs som ansvarig för ett av de nya distrikten, Västra Sverige med Kungälv och Göteborg.

– Så där fick jag sköta Swebus trafik i det området. Då hade upphandlingarna av trafik dragit igång på allvar även i Göteborg som var bland de sista områdena i landet som införde upphandling.

Hur länge blev du kvar på Swebus?

– Jag slutade 1998 och köpte in mig i något som hette Orusttrafiken. Blev delägare i det bolaget som hade åtta år på nacken, när jag gick in hade de 20 bussar och körde på Orust.

Orusttrafiken hade en del samarbete med tidigare arbetsgivaren Swebus på den tiden. De skötte en del service åt Orusttrafiken samt körde någon tur också, minns Stefan Magnusson.

– Kvalitet har alltid varit mitt ledord. Jag har alltid pratat kvalitet och haft som måtto att kvalitetstänkande verkligen måste omfatta bussarna och kollektivtrafiken. Jag är själv ingen förebild utan gillar att köra bil, jag är en typisk bilåkare. Men jag har alltid strävat efter att få kollektivtrafiken så pass attraktiv så att den ska kunna attrahera även sådana som mig!

Det är väl många som är som du, tar bilen i stället för bussen?

– Ja, fortfarande sker nästan 90 procent av persontransporterna i Sverige med privatbilen, ända undantaget är storstäderna och speciellt i Stockholm med sin tunnelbana. Men för övrigt och på landsbygden i synnerhet är det bilen som dominerar.

Vad kan göras för att få fler att åka hållbart med bussen?

– Produkten i fråga om fordon och tidtabeller tycker jag håller hög kvalitet, men infrastrukturen runt omkring måste lösas till det bättre. Jag har alltid talat om resecentra måste bli bättre, det måste finnas fler pendelparkeringar så att folk kan ta bilen till ett närliggande resecentra för att sedan resa kollektivt och snabbt in till städerna. Det är dit vi måste komma, det har inte lyckats ännu.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Hon ska leda PE:s satsning på infrastruktur

PACK POINT NORDIC av stapeln – Konferensen i bilder

ÅI till Holmen: Låt oss inte sprida fake news

Holmen skapar förvirring kring klimat- och miljönyttan med återvunnet papper.

Fokus på rugby för Polarcool

Ny strategi att behandla tuberkulos

Industrin orolig för fortsatt svag tillväxt

Nyhetsbrev

Stockholm vill införa avgifter

Stockholms stad efterlyser bättre samordning när det ska grävas och vill därför införa avgifter för ”trafikstörande” arbeten. "Det måste till någon form av incitament."

Förvärvar tre företag

Visolit expanderar och stärker sin position i Norden ytterligare med förvärvet av H2O Data AB, Aison AS och Netscenario AS.

Stavdal vill minska klimatpåverkan

Ökad användning av elektricitet är en av de viktigaste pusselbitarna när Stavdal nu höjer ambitionen att begränsa miljöutsläppen. I satsningen ingår bland annat fler eldrivna liftar samt ökad användning av miljöanpassad elektricitet i lokalerna.

”Vi måste bygga omvärldstryck”

För att få professionen, administrationen och politikerna att göra upp krävs omvärldstryck genom en samlad patientkår. Det menade Anders Lönnberg under första upplagan av mötet Fokus Patient.

Han blir ny chef för ABB Sverige

DSM gör förvärv

Stabilt läge för smittsamma sjukdomar – men gonorré ökar

Lämnar TLV för IVO

Sofia Wallström blir ny generaldirektör för IVO och lämnar därmed TLV.

Ny metod skyddar mot extrema solstormar

FOI har utarbetat en metod som bidrar till att skydda samhällskritisk infrastruktur vid extrema solstormar. Metoden kan bli ett kraftfullt verktyg för att förutsäga var i Sverige ett solutbrott kan påverka kraftnätet mest.

Volvo och Lego ställer ut framtidens maskiner

Självkörande och fossilfria fordon och maskiner finns redan. Men begränsningarna för hur entreprenadmaskiner konstrueras och utformas i framtiden tycks hela tiden flyttas framåt. Idéerna är många, vilket framgår av ett projekt Volvo CE driver med Lego Technic.

Coromatic får ny ägare

Milacron säljer av Uniloy

Plus

Kärnkraftens framtid

Kärnkraften har sedan förra sommaren seglat upp på den politiska agendan. Vi har tittat närmare på vad som händer med kärnkraften, vilka reaktorer som läggs ned och vilka som blir kvar.

Plus

Kameran som når in överallt

Termografören Jimmie Lindström har en tid testat en ny värmekamera. Han är helt såld och använder nästan bara det redskapet nu.

Svenskar skeptiska till AI i sjukvården

Svenskar anser att den ökade användningen av AI gynnar de allra flesta branscher. Post och logistik hamnar i topp. Sämre är det med sjukvården som hamnar i botten av Tietos undersökning över svenskarnas syn på AI.

1

Byggarbetsgivarnas nya ordförande ser behov av viss kursändring

Carin Stoeckmann, vd för Byggmästar’n i Skåne har utsetts till ny förbundsordförande för Sveriges Byggindustrier och identifierar omedelbart digitalisering och hållbarhet som nyckelområden inför framtiden.

Skattesmocka motverkar återbruk

Återanvändningen glömdes bort när skatten på kemikalier i viss elektronik infördes 2017.

”Bra blandning med något för alla”

Efter ett års uppehåll slår Maskinexpo åter igen upp portarna på Stoxa 23-25 maj. Bra variation i montrarna utlovas bland de i skrivande stund cirka 210 utställande företagen.

De två bolagen går samman

Ledare: Vårbudget utan svar

Stora bostadsbyggen på Slakthusområdet

Förändringar i producentansvaret riskerar snedvrida konkurrensen

SIS får nytt namn och utseende

Ny hållbarhetschef på Svevia

Vill ha mer tid att täcka deponi

Här vill flest jobba

Nytt tjänsteföretag etableras i Sverige

Nytt bostadsområde byggs i Ale kommun

Uppländskt uppdrag för Peab

Förtätning i Umeå

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.144