23948sdkhjf

Nyrekrytering -- framtidens rysare

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Maskinföraryrket måste synliggöras och utbildningarna måste anpassas till det moderna samhället. Om detta kombineras med viss attitydförändring ökar möjligheterna till bibehållen kompetens i branschen, enligt deltagarna på Stora Infradagen.

Med en förhållandevis ålderstigen yrkeskår räknar Maskinentreprenörerna med att nästan 2 000 maskinförare kommer att lämna branschen varje år ett bra tag framåt bara bland de cirka 4 000 medlemsföretagen. Det sker under en period när efterfrågan på maskintjänster möjligen nått sin kulmen, men förväntas ligga kvar på en relativt oförändrat hög nivå ett tag till.

Inte minst innebär de 700 miljarder kronor som öronmärkts för satsningar i infrastrukturen att den arbetskraft som försvinner på grund av ålder måste ersättas. Kompetensförsörjningen måste tryggas. Någon måste utföra de jobb som väntar.

– Vi ser en livsfarlig kombination av stora pensionsavgångar och lågt intresse för yrkesförberedande utbildningar. Varje år kommer 300 nya maskinförare ut från gymnasieskolan, fast det egentligen borde vara minst 500. Samtidigt går mellan 1 800 och 2 000 maskinförare i äldre årgångar i pension varje år. Underskottet växer och det slår hårt mot möjligheterna att genomföra stora infrastrukturprojekt. Det äventyrar redan i dag Sveriges möjligheter till fortsatt tillväxt och utveckling, säger Maskinentreprenörernas vd Hampe Mobärg.

– De yrkesförberedande utbildningarna har länge varit alltför lågt prioriterade. Det krävs ett nationellt fokus för att modernisera utbildningarna och göra dem mer attraktiva. Vi ska utbilda för morgondagen och då funkar det inte med gamla metoder och gammal teknik. Nu kommer ny digital teknik på alla områden. Vi måste öka kvaliteten och attraktiviteten i utbildningarna, så att vi kan utveckla den kompetens som behövs i dag och inför morgondagen, säger Hampe Mobärg.

Han betonar att branschorganisationen redan tagit ett eget ansvar i flera avseenden för att komma till rätta med med kompetensutvecklingen.

– Vi bedriver i samarbete med kommunerna maskinförarutbildning på åtta gymnasier i landet. I april öppnar vi en ny skolbyggnad i Bålsta, efter en investering på 40 miljoner kronor. Tillsammans med EU och svenska ESF-fonden, genomför vi dessutom ett projekt för att öka intresset bland unga för maskinföraryrket.

– Nu vill vi veta hur regering och riksdag tänker stödja utbildning till yrken som behövs och som ger jobb direkt efter gymnasiet, säger Hampe Mobärg.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth hade inget svar att ge på Stora Infradagen, men delade branschens oro för den framtida kompetensförsörjningen med tanke på att cirka 700 miljarder kronor avsatts för investeringar och underhåll av infrastrukturen de närmaste tio åren.

– Det är en stor utmaning att klara av att genomföra alla satsningar som motsvarar 235 000 årsarbeten. Jag är oroad över kompetensförsörjningen. Allt som ska göras kräver kompetens och resurser, det behövs samarbeten både i och utanför Sverige. Vi måste från staten sida se till att stärka utbildningarna och branschen måste arbeta tillsammans med oss med sin teknik, sina arbetssätt, metoder och attityder och inte minst arbeta med ökad jämställdhet, för att säkra kompetensen i dag och i morgon, sade Tomas Eneroth.

Då var Roger Haddad (L), vice ordförande i riksdagens utbildningsutskott (och vid tillfället ordförande) något mer tydlig i sitt svar.

Vi har ändrat strukturen på utbildningarna och tagit bort högskolebehörigheten, vilket får en del att välja andra utbildningar, men det är fortfarande möjligt att få behörighet bara man gör ett aktivt val. Tidigare, i det gamla systemet, som jag inte vill ha tillbaka, slogs en tredjedel av eleverna i yrkesprogrammen ut i arbetslöshet varje år, eftersom de inte orkade med kraven. Den gamla gymnasieskolan var alldeles för teoretiserad och gav dåliga förberedelser för arbetslivet. Nu är det på väg att bli bättre och vi kommer att prioritera yrkesutbildningarna på ett annat sätt framöver, helst tillsammans med företagen, sade Roger Haddad, som i praktiken beskrev Maskinentreprenörernas engagemang i utbildningsverksamheten som en förutsättning för att lösa dagens brist på kompetenta maskinförare.

– Branschen måste involvera sig mer, bästa utfallet får vi när företagen går in och tar över och jobbar tillsammans med skolan. Nu läser faktiskt 25 procent av eleverna på gymnasiet yrkesprogram, men hela 38 procent sökte till dem, vilket är en ökning, samtidigt som alla inte kom in. Men, det innebär att 2018 sökte totalt 4 000-5 000 fler ungdomar yrkesförberedande utbildningar, så det är på väg åt rätt håll, sade Roger Haddad.

För att väcka ungdomarna intresse och initiera en öppnare och intensivare dialog har Maskinentreprenörerna bland annat involverat Youtubern Hampus Hedström i arbetet. Han håller med om att innehållet i utbildningarna är av oerhört stor betydelse och att det krävs en anpassning till det moderna samhället. Samtidigt krävs insatser betydligt tidigare för att dagens unga över huvud taget ska bli intresserade.

De flesta vet inte vad en grävmaskin är, annat än något som är i vägen för bussen. Jag kallade en för grävskopa och fick en smäll, men jag fick en stor dörr öppnad för mig. Som de flesta andra hade jag ingen morsa eller farsa som körde maskin. Vi får hela tiden se filmstjärnor, men aldrig maskinförare som utför ett både viktigt och stimulerande arbete. Hade jag vetat hur stort det här är tidigare hade jag absolut varit sugen. Det är ett viktigt mål för branschen att visa de unga att den finns och vad den har att erbjuda, sade Hampus Hedström.

Väl i skolan måste den exempelvis lära ut hur man startar företag. Visst är det jättekul med spanska och Pythagoras sats, men det säger inget om hur man driver företag. En skillnad mot förr är också att den kommande klassklyftan inte finns mellan rik eller fattig utan beror på hur man kan tala för sig.

John Fransson, vd i Frentab, betonade att det är viktigt att de som letat sig till branschen också tas om hand på ett tilltalande sätt. De måste få en riktig chans – något som kräver en attitydförändring.
Det är en väldigt stor skillnad för den framtida utvecklingen om mottagandet sker i form av ett varmt välkomnande eller ett ”oj då, var det i dag? Vi måste också säkerställa att vi i vår egen organisation kan erbjuda praktikplatser till alla som valt att utbilda sig.

Det är också viktigt att investera i personen. Det kan vara genom att erbjuda moderna maskiner med högt tekniskt innehåll, som maskinstyrning. Men vi måste också få de vi investerar i att stanna kvar. Då spelar arbetsmiljön och trivseln på arbetsplatsen stor roll. Det handlar om allt från sunda värderingar till handledning, karriärmöjligheter, gemensamma aktiviteter och att den som kommer med bra förslag till att utveckla arbetet också belönas för detta, sade John Fransson.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Bakterier kan bli framtida strömkälla

Elva dieselstölder om dagen

Under förra året anmäldes i snitt elva dieselstölder om dagen. Det rapporterar Maskinentreprenörerna som gjort en sammanställning av statistik från Brottsförebyggande rådet.

Wallenbergmiljoner till forskningen

Läkemedel mot alkoholberoende och vaccin mot öroninflammation. Det är två områden som får del av de 75 miljoner kronor i anslag när fem nya Wallenberg Clinical Scholars utses.

Tecknar nytt avtal för biogas

Barsebäcks sista resa

Barsebäck är först ut att rivas, en pionjärroll företaget tar på allvar. – De beslut vi tar ska inte vara bäst för oss – de ska vara de bästa för hela branschen.

Skellefteåupphandling görs om

Elbusstillverkaren Hybricon meddelar 26 mars att den upphandling bolaget vann till Skellefteå Buss ska göras om - det har förvaltningsrätten i Umeå beslutat.

Nyhetsbrev

205 tips om misstänkt brottslighet i byggbranschen

Den tipslåda om brottsmisstankar i byggverksamheten som öppnats av Fair Play Bygg används allt flitigare. Förra året togs 205 tips emot, varav 82 lämnades vidare till olika myndigheter.

Hydroscand etablerar sig på Island

Svaveldioxidutsläpp vid pappersbruk

Slanka burken ny standard

Coca-Cola i Sverige lanserar Sleek Can som ny standard över hela linjen i Norden.

Del 1: Så här fungerar blockkedjor

Ordet blockkedja förknippar många med kryptovalutan Bitcoin men det kan också vara ett verktyg som är intressant för återvinningsbranschen i framtiden. Recycling lär dig i en tredelad serie mer om den spännande tekniken.

E10 byggs om

Vill ha företagens synpunkter inför upphandling

Succé för pant på Garant

Invigning nära för Metsjös fabriksutbyggnad

Eliasson till Handelskammaren

Japanska sovkojer för Stena

På fartygen Mecklenburg-Vorpommern och Skåne, som trafikerar Trelleborg-Rostock, har Stena Line installerat japanska sovkojer – kompakt, prisvärt och dessutom bekvämt, enligt rederiet.

Startskott för Bussförar-SM 2019

Måndag 25 mars gick starten för Bussförar-SM 2019, där Sveriges bästa bussförare 2019 ska utses – anmälningen till tävlingen är öppen till 21 juni.

Xeikon partner för digitaltryck på Kotkamills kartong

Ledningen har dålig koll på it

Mer än varannan it-chef tycker att företagsledningen brister i sina kunskaper om risker och potential med it, enligt en Sifo-undersökning.

Norrvidinges åkeridel växer

Till hösten återvinns batteriplasten igen

1

Finrivning på Östermalm

Rivarna får inte lämna några spår efter sig på Östra Real, alla installationer ska rivas ut men det måste göras med silkesvantar, en komplex rivning i en K-märkt byggnad full av konst. – Det blir lite finare rivning.

Ja till dubbelspår

Abilia köper Comai

Ottosson lämnar SL

Ledare: Dags att visa mod

Rekordvinst för WSP

Skjutning i spårvagn - tre döda

NCC bygger i Jönköping

Ensinger köper medicinteknikföretag

Nischad nätläkare fokuserar på ADHD

Bravida förvärvar elföretag

Jernbro stärker sin kompetens

Välbekant uppdrag för NCC

Framgångsrikt med renoverade lungor

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.119