23948sdkhjf

Småvägarnas undergång

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

I regeringsförklaringen står att hela Sverige ska växa. I verkligheten räcker inte ens dagens rekordstora anslag till för att behålla det lågtrafikerade vägnätet på dagens nivå.

Per Anders Örtendahl, stridbar generaldirektör för Vägverket 1982-1995, var inte alltid helt populär i regeringskretsar. Bara att ställa frågan om vilken del av Sverige han skulle stänga igen när anslagen inte räckte till för att hålla vägnätet på en acceptabel nivå fick känslorna att svalla i regeringskansliet.

Två till tre decennier senare väcktes nyligen nytt liv i frågan när Stora Infradagen arrangerades i Stockholm.

Vi kan inte hålla det lågtrafikerade vägnätet på dagens nivå, vi hade behövt två miljarder till för att klara att upprätthålla standarden. Det kommer naturligtvis att ge sämre möjligheter för transporter på dessa vägar även om vi inte vet var, sade Lennart Kalander, Trafikverkets chef för nationell planering.

Detta trots att han betonade att de statliga anslagen till infrastrukturen aldrig varit större över en tolvårsperiod.

– Vi satsar mer än någonsin tidigare, 622,5 miljarder kronor fram till 2029, plus ytterligare 90 miljarder från avgifter och skatter. Anslagen väger dock över kraftigt till förmån för järnvägen. Det största projektet i planen är höghastighetsbanan för ungefär 230 miljarder kronor. Nu kommer den inte att vara färdigställd till 2029, men den kan vara påbörjad i exempelvis Stockholm, Göteborg och Malmö, sade Lennart Kalander som känner viss oro just för vägsidan, men har ett förslag som kan förbättra situationen.

Vi har föreslagit att resurser får flyttas från nationella till regionala planen för att exempelvis göra det möjligt med insatser där de behövs lokalt, till exempel att bygga ut till mitträcken. Men det svåra i planeringen är inte vad man väljer utan det man väljer bort.

Samtidigt betonar han att de resurser som tillförs trots allt är stora och att näringslivet har en hel del att säga till om i prioriteringarna som bland annat innebär att viktiga vägar får ökad bärighet samtidigt som det genomförs åtgärder som ska leda till ökad kapacitet, bättre punktlighet och ett robustare trafiksystem.

I stort får han medhåll från Björn O Nilsson, landshövding i Norrbotten.

– Den infrastrukturplan som läggs nu tar mer hänsyn till näringslivsfrågor och näringslivets behov och det är viktigt. Vi är positiva till satsningarna, men mycket ligger sent och mycket är inte tillfredsställande, speciellt när det gäller vägarna och deras underhåll. Det finns en påtaglig infrastrukturskuld i norra Sverige och det bromsar vår utveckling. Järnvägen räcker inte till och då krävs ett vägnät som fungerar, sade Björn O Nilsson.

Sten Nordin, landshövding i Blekinge betonade att behoven kan variera mellan storstad och landsbygd, men att behovet av fungerande infrastruktur är lika stort överallt.

– Blekinge fungerar som ett pendlarlän, men det måste kunna utvecklas, något som försvåras av stora brister i trafiksystemet. Infrastrukturpengarna kommer att förbättra läget, men det finns mycket att göra.

Vi har E22 som en pulsåder genom Blekinge. Vi kan köra till Malmö, Lund och Kalmar, internt i länet. Däremot är det en smal riksväg till Växjö med mycket tung trafik som jag inte rekommenderar att köra vid den här årstiden, sade Sten Nordin.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Hon ska leda PE:s satsning på infrastruktur

PACK POINT NORDIC av stapeln – Konferensen i bilder

ÅI till Holmen: Låt oss inte sprida fake news

Holmen skapar förvirring kring klimat- och miljönyttan med återvunnet papper.

Fokus på rugby för Polarcool

Ny strategi att behandla tuberkulos

Industrin orolig för fortsatt svag tillväxt

Nyhetsbrev

Stockholm vill införa avgifter

Stockholms stad efterlyser bättre samordning när det ska grävas och vill därför införa avgifter för ”trafikstörande” arbeten. "Det måste till någon form av incitament."

Förvärvar tre företag

Visolit expanderar och stärker sin position i Norden ytterligare med förvärvet av H2O Data AB, Aison AS och Netscenario AS.

Stavdal vill minska klimatpåverkan

Ökad användning av elektricitet är en av de viktigaste pusselbitarna när Stavdal nu höjer ambitionen att begränsa miljöutsläppen. I satsningen ingår bland annat fler eldrivna liftar samt ökad användning av miljöanpassad elektricitet i lokalerna.

”Vi måste bygga omvärldstryck”

För att få professionen, administrationen och politikerna att göra upp krävs omvärldstryck genom en samlad patientkår. Det menade Anders Lönnberg under första upplagan av mötet Fokus Patient.

Han blir ny chef för ABB Sverige

DSM gör förvärv

Stabilt läge för smittsamma sjukdomar – men gonorré ökar

Lämnar TLV för IVO

Sofia Wallström blir ny generaldirektör för IVO och lämnar därmed TLV.

Ny metod skyddar mot extrema solstormar

FOI har utarbetat en metod som bidrar till att skydda samhällskritisk infrastruktur vid extrema solstormar. Metoden kan bli ett kraftfullt verktyg för att förutsäga var i Sverige ett solutbrott kan påverka kraftnätet mest.

Volvo och Lego ställer ut framtidens maskiner

Självkörande och fossilfria fordon och maskiner finns redan. Men begränsningarna för hur entreprenadmaskiner konstrueras och utformas i framtiden tycks hela tiden flyttas framåt. Idéerna är många, vilket framgår av ett projekt Volvo CE driver med Lego Technic.

Coromatic får ny ägare

Milacron säljer av Uniloy

Plus

Kärnkraftens framtid

Kärnkraften har sedan förra sommaren seglat upp på den politiska agendan. Vi har tittat närmare på vad som händer med kärnkraften, vilka reaktorer som läggs ned och vilka som blir kvar.

Plus

Kameran som når in överallt

Termografören Jimmie Lindström har en tid testat en ny värmekamera. Han är helt såld och använder nästan bara det redskapet nu.

Svenskar skeptiska till AI i sjukvården

Svenskar anser att den ökade användningen av AI gynnar de allra flesta branscher. Post och logistik hamnar i topp. Sämre är det med sjukvården som hamnar i botten av Tietos undersökning över svenskarnas syn på AI.

1

Byggarbetsgivarnas nya ordförande ser behov av viss kursändring

Carin Stoeckmann, vd för Byggmästar’n i Skåne har utsetts till ny förbundsordförande för Sveriges Byggindustrier och identifierar omedelbart digitalisering och hållbarhet som nyckelområden inför framtiden.

Skattesmocka motverkar återbruk

Återanvändningen glömdes bort när skatten på kemikalier i viss elektronik infördes 2017.

”Bra blandning med något för alla”

Efter ett års uppehåll slår Maskinexpo åter igen upp portarna på Stoxa 23-25 maj. Bra variation i montrarna utlovas bland de i skrivande stund cirka 210 utställande företagen.

De två bolagen går samman

Ledare: Vårbudget utan svar

Stora bostadsbyggen på Slakthusområdet

Förändringar i producentansvaret riskerar snedvrida konkurrensen

SIS får nytt namn och utseende

Ny hållbarhetschef på Svevia

Vill ha mer tid att täcka deponi

Här vill flest jobba

Nytt tjänsteföretag etableras i Sverige

Nytt bostadsområde byggs i Ale kommun

Uppländskt uppdrag för Peab

Förtätning i Umeå

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.104