23948sdkhjf

Småvägarnas undergång

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

I regeringsförklaringen står att hela Sverige ska växa. I verkligheten räcker inte ens dagens rekordstora anslag till för att behålla det lågtrafikerade vägnätet på dagens nivå.

Per Anders Örtendahl, stridbar generaldirektör för Vägverket 1982-1995, var inte alltid helt populär i regeringskretsar. Bara att ställa frågan om vilken del av Sverige han skulle stänga igen när anslagen inte räckte till för att hålla vägnätet på en acceptabel nivå fick känslorna att svalla i regeringskansliet.

Två till tre decennier senare väcktes nyligen nytt liv i frågan när Stora Infradagen arrangerades i Stockholm.

Vi kan inte hålla det lågtrafikerade vägnätet på dagens nivå, vi hade behövt två miljarder till för att klara att upprätthålla standarden. Det kommer naturligtvis att ge sämre möjligheter för transporter på dessa vägar även om vi inte vet var, sade Lennart Kalander, Trafikverkets chef för nationell planering.

Detta trots att han betonade att de statliga anslagen till infrastrukturen aldrig varit större över en tolvårsperiod.

– Vi satsar mer än någonsin tidigare, 622,5 miljarder kronor fram till 2029, plus ytterligare 90 miljarder från avgifter och skatter. Anslagen väger dock över kraftigt till förmån för järnvägen. Det största projektet i planen är höghastighetsbanan för ungefär 230 miljarder kronor. Nu kommer den inte att vara färdigställd till 2029, men den kan vara påbörjad i exempelvis Stockholm, Göteborg och Malmö, sade Lennart Kalander som känner viss oro just för vägsidan, men har ett förslag som kan förbättra situationen.

Vi har föreslagit att resurser får flyttas från nationella till regionala planen för att exempelvis göra det möjligt med insatser där de behövs lokalt, till exempel att bygga ut till mitträcken. Men det svåra i planeringen är inte vad man väljer utan det man väljer bort.

Samtidigt betonar han att de resurser som tillförs trots allt är stora och att näringslivet har en hel del att säga till om i prioriteringarna som bland annat innebär att viktiga vägar får ökad bärighet samtidigt som det genomförs åtgärder som ska leda till ökad kapacitet, bättre punktlighet och ett robustare trafiksystem.

I stort får han medhåll från Björn O Nilsson, landshövding i Norrbotten.

– Den infrastrukturplan som läggs nu tar mer hänsyn till näringslivsfrågor och näringslivets behov och det är viktigt. Vi är positiva till satsningarna, men mycket ligger sent och mycket är inte tillfredsställande, speciellt när det gäller vägarna och deras underhåll. Det finns en påtaglig infrastrukturskuld i norra Sverige och det bromsar vår utveckling. Järnvägen räcker inte till och då krävs ett vägnät som fungerar, sade Björn O Nilsson.

Sten Nordin, landshövding i Blekinge betonade att behoven kan variera mellan storstad och landsbygd, men att behovet av fungerande infrastruktur är lika stort överallt.

– Blekinge fungerar som ett pendlarlän, men det måste kunna utvecklas, något som försvåras av stora brister i trafiksystemet. Infrastrukturpengarna kommer att förbättra läget, men det finns mycket att göra.

Vi har E22 som en pulsåder genom Blekinge. Vi kan köra till Malmö, Lund och Kalmar, internt i länet. Däremot är det en smal riksväg till Växjö med mycket tung trafik som jag inte rekommenderar att köra vid den här årstiden, sade Sten Nordin.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Bakterier kan bli framtida strömkälla

Elva dieselstölder om dagen

Under förra året anmäldes i snitt elva dieselstölder om dagen. Det rapporterar Maskinentreprenörerna som gjort en sammanställning av statistik från Brottsförebyggande rådet.

Wallenbergmiljoner till forskningen

Läkemedel mot alkoholberoende och vaccin mot öroninflammation. Det är två områden som får del av de 75 miljoner kronor i anslag när fem nya Wallenberg Clinical Scholars utses.

Tecknar nytt avtal för biogas

Barsebäcks sista resa

Barsebäck är först ut att rivas, en pionjärroll företaget tar på allvar. – De beslut vi tar ska inte vara bäst för oss – de ska vara de bästa för hela branschen.

Skellefteåupphandling görs om

Elbusstillverkaren Hybricon meddelar 26 mars att den upphandling bolaget vann till Skellefteå Buss ska göras om - det har förvaltningsrätten i Umeå beslutat.

Nyhetsbrev

205 tips om misstänkt brottslighet i byggbranschen

Den tipslåda om brottsmisstankar i byggverksamheten som öppnats av Fair Play Bygg används allt flitigare. Förra året togs 205 tips emot, varav 82 lämnades vidare till olika myndigheter.

Hydroscand etablerar sig på Island

Svaveldioxidutsläpp vid pappersbruk

Slanka burken ny standard

Coca-Cola i Sverige lanserar Sleek Can som ny standard över hela linjen i Norden.

Del 1: Så här fungerar blockkedjor

Ordet blockkedja förknippar många med kryptovalutan Bitcoin men det kan också vara ett verktyg som är intressant för återvinningsbranschen i framtiden. Recycling lär dig i en tredelad serie mer om den spännande tekniken.

E10 byggs om

Vill ha företagens synpunkter inför upphandling

Succé för pant på Garant

Invigning nära för Metsjös fabriksutbyggnad

Eliasson till Handelskammaren

Japanska sovkojer för Stena

På fartygen Mecklenburg-Vorpommern och Skåne, som trafikerar Trelleborg-Rostock, har Stena Line installerat japanska sovkojer – kompakt, prisvärt och dessutom bekvämt, enligt rederiet.

Startskott för Bussförar-SM 2019

Måndag 25 mars gick starten för Bussförar-SM 2019, där Sveriges bästa bussförare 2019 ska utses – anmälningen till tävlingen är öppen till 21 juni.

Xeikon partner för digitaltryck på Kotkamills kartong

Ledningen har dålig koll på it

Mer än varannan it-chef tycker att företagsledningen brister i sina kunskaper om risker och potential med it, enligt en Sifo-undersökning.

Norrvidinges åkeridel växer

Till hösten återvinns batteriplasten igen

1

Finrivning på Östermalm

Rivarna får inte lämna några spår efter sig på Östra Real, alla installationer ska rivas ut men det måste göras med silkesvantar, en komplex rivning i en K-märkt byggnad full av konst. – Det blir lite finare rivning.

Ja till dubbelspår

Abilia köper Comai

Ottosson lämnar SL

Ledare: Dags att visa mod

Rekordvinst för WSP

Skjutning i spårvagn - tre döda

NCC bygger i Jönköping

Ensinger köper medicinteknikföretag

Nischad nätläkare fokuserar på ADHD

Bravida förvärvar elföretag

Jernbro stärker sin kompetens

Välbekant uppdrag för NCC

Framgångsrikt med renoverade lungor

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.631