23948sdkhjf

Småvägarnas undergång

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

I regeringsförklaringen står att hela Sverige ska växa. I verkligheten räcker inte ens dagens rekordstora anslag till för att behålla det lågtrafikerade vägnätet på dagens nivå.

Per Anders Örtendahl, stridbar generaldirektör för Vägverket 1982-1995, var inte alltid helt populär i regeringskretsar. Bara att ställa frågan om vilken del av Sverige han skulle stänga igen när anslagen inte räckte till för att hålla vägnätet på en acceptabel nivå fick känslorna att svalla i regeringskansliet.

Två till tre decennier senare väcktes nyligen nytt liv i frågan när Stora Infradagen arrangerades i Stockholm.

Vi kan inte hålla det lågtrafikerade vägnätet på dagens nivå, vi hade behövt två miljarder till för att klara att upprätthålla standarden. Det kommer naturligtvis att ge sämre möjligheter för transporter på dessa vägar även om vi inte vet var, sade Lennart Kalander, Trafikverkets chef för nationell planering.

Detta trots att han betonade att de statliga anslagen till infrastrukturen aldrig varit större över en tolvårsperiod.

– Vi satsar mer än någonsin tidigare, 622,5 miljarder kronor fram till 2029, plus ytterligare 90 miljarder från avgifter och skatter. Anslagen väger dock över kraftigt till förmån för järnvägen. Det största projektet i planen är höghastighetsbanan för ungefär 230 miljarder kronor. Nu kommer den inte att vara färdigställd till 2029, men den kan vara påbörjad i exempelvis Stockholm, Göteborg och Malmö, sade Lennart Kalander som känner viss oro just för vägsidan, men har ett förslag som kan förbättra situationen.

Vi har föreslagit att resurser får flyttas från nationella till regionala planen för att exempelvis göra det möjligt med insatser där de behövs lokalt, till exempel att bygga ut till mitträcken. Men det svåra i planeringen är inte vad man väljer utan det man väljer bort.

Samtidigt betonar han att de resurser som tillförs trots allt är stora och att näringslivet har en hel del att säga till om i prioriteringarna som bland annat innebär att viktiga vägar får ökad bärighet samtidigt som det genomförs åtgärder som ska leda till ökad kapacitet, bättre punktlighet och ett robustare trafiksystem.

I stort får han medhåll från Björn O Nilsson, landshövding i Norrbotten.

– Den infrastrukturplan som läggs nu tar mer hänsyn till näringslivsfrågor och näringslivets behov och det är viktigt. Vi är positiva till satsningarna, men mycket ligger sent och mycket är inte tillfredsställande, speciellt när det gäller vägarna och deras underhåll. Det finns en påtaglig infrastrukturskuld i norra Sverige och det bromsar vår utveckling. Järnvägen räcker inte till och då krävs ett vägnät som fungerar, sade Björn O Nilsson.

Sten Nordin, landshövding i Blekinge betonade att behoven kan variera mellan storstad och landsbygd, men att behovet av fungerande infrastruktur är lika stort överallt.

– Blekinge fungerar som ett pendlarlän, men det måste kunna utvecklas, något som försvåras av stora brister i trafiksystemet. Infrastrukturpengarna kommer att förbättra läget, men det finns mycket att göra.

Vi har E22 som en pulsåder genom Blekinge. Vi kan köra till Malmö, Lund och Kalmar, internt i länet. Däremot är det en smal riksväg till Växjö med mycket tung trafik som jag inte rekommenderar att köra vid den här årstiden, sade Sten Nordin.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Första mobila tankstationen

Alla entreprenörer ska kunna dela på tanken, som dessutom är fylld med HVO – ett upplägg för framtiden hoppas parterna bakom projektet.

JCB:s svensktestade elgrävare

JCB går vidare i sin elsatsning, den minigrävare som visades upp i fjol finns nu i produktion, maskinen kommer också att visas på Entreprenad Live.

Pappersbaserade förpackningar för färskvaror ökar

Nytt sätt att känna smärta upptäckt

Forskare vid Karolinska institutet har upptäckt ett nytt sensoriskt organ i huden som känner av farlig retning från omgivningen. Upptäckten kan få betydelse för att förstå kronisk smärta bättre.

Succé för storpant-automaterna

Genombrott för NCC

Strax före semestrarna fick den färöiska transportministern Heðin Mortensen detonera den sprängladdning som innebar genomslaget av Eysturoy-tunnelns 11,2 kilometer långa huvudgren.

Nyhetsbrev

Bygger anläggning för kemisk återvinning

Smarta kedjehjul kan bli ny branschstandard

Renta etablerar i Uddevalla

Finska Renta fortsätter sin expansion i Sverige. Den nya depån i Uddevalla är den nionde etableringen för året och den 34:e totalt.

Nya förvärv för Norrvidinge

Norrvidinge har förvärvat entreprenadmaskindelen i Jämjö Gräv AB och åkeridelen i JMO Skog & Entreprenad.

Skanska – med bland jättarna

Skanska håller ställningarna som ett av världens största byggföretag. På den lista som sammanställts av brittiska International Construction ligger den svenska byggjätten kvar på fjortonde plats. Liksom tidigare domineras toppen av kinesiska byggare.

Solvay avyttrar polyamidverksamheten

NCC bygger bad i Burlöv

Burlöv ska få ett nytt badhus, ett projekt värt 290 miljoner kronor.

Skanska kräver säkerhetsutbildning

Rotorsegel för Scandlines

Scandlines installerar rotorsegel på sin hybridfärja Copenhagen – rotorseglet minskar utsläppen ett snäpp till på den aktuella färjan som kombinerar diesel med batteridrift.

Nytt samarbete för att förbättra cybersäkerheten

Säkerhetsföretaget NTT Security har tecknat ett samförståndsavtal med Europols European Cybercrime Centre, EC3.

Peab asfalterar i väst

Det blir Peab Asfalt som tar hand om underhållsbeläggningar i Åmål och Säffle under 2020.

Minskande avfallsmängder trots högkonjunktur

Avfall Sverige presenterar ny statistik över hushållsavfallet i Sverige.

1

Ska göra karta över hjärnan

Dansk fyr på glid får hjul

Startskottet för ett udda projekt har gått. – Det är mycket som kan gå snett.

Avancerad teknik bakom räfflad burkdesign

Santa Maria skrotar konservburken

Transport som tänjer gränserna

Vissa transporter är besvärligare än andra - och tyngre. Svensknorska intressen lyckades dock med hjälp av nederländska specialkunskaper flytta en 388-tons bandgrävare från Tyskland till Nordamerika.

Första gången med Bomag

Söderberg & Haak tar med sig sitt allra nyaste tillskott till Entreprenad Live – Bomags produkter kommer att finnas med på mässan.

Ny vd i Lambertsson

Raukas vice vd i SJ

Anorexi mer än en psykiatrisk sjukdom

NCC bygger åt HSB

Hon får Fernströms pris

Papperssugrör på dryckeskartonger

Walki köper extruderingsanläggning

Adidas tar täten med ny doja

Hittade orsak till ALS-symptom hos spädbarn

Prestigepris till svensk Alzheimerforskare

Litiumöverskott kan sänka batteripriset

Scania klimatstrejkar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.107