23948sdkhjf

Mycket att göra längs Mittstråket

Det myllrar av projekt längs Mittstråket – både EU, Trafikverket, regioner och kommuner gör sitt för att öka kapaciteten.

Mittstråket, från Sundsvall till norska Trondheim, genomgår något av en transformation.

Flera stora investeringar har gjorts på sträckan, bland de större kan nämnas Sundsvalls logistikpark, Sundsvalls resecentrum, ny bro Stora helvetet och elektrifieringen av Meråkerbanan på norska sidan.

Samtidigt ska en hel del mindre projekt utföras inom ramen för ett samverkansprojekt som stöttas av EU.

Sex kommuner har gått med i samverkansprojektet: Åre, Krokom, Östersund, Bräcke, Ånge samt Sundsvall.

Deltar gör också Region Västernorrland, Region Jämtland Härjedalen, Trafikverket samt Länsstyrelsen Västernorrland.

Projektet delfinansieras dessutom av Europeiska regionala utvecklingsfonden

Den totala budgeten för projektet är 322 miljoner kronor, EU:s bidrag till kalaset är 153 miljoner kronor och Trafikverket står för 88 miljoner kronor, Sundsvall och Östersund bidrar med 10-11 miljoner kronor var och regionerna lägger in allt från 3 till 41 miljoner kronor. (Se bild nummer två för alla parters bidrag).

Pengarna ska läggas på åtgärder som ökar säkerheten, minskar restiderna och ökar  kapaciteten för godstransporter – en målbild är till exempel att det ska ta två timmar att åka tåg mellan Sundsvall och Östersund och att den möjliga kapaciteten för godstransporter på järnväg ska öka med 20 procent till 2020 och med 50 procent till 2030.

EU-projektet påbörjades 2015 och ska vara klart 2019. De större arbeten som sker på sträckan, men som inte ingår i projektet, blir klara längre fram.

Många mindre projekt ingår i projektet. Ett urval är:

  • Västra station i Sundsvall (både uppställningsspår, perrong och pendelparkering och gatuåtgärder genom s-valls kommun)
  • 70 planskilda korsningar längs hela Mittbanan ska åtgärdas för kortare restider, ökad kapacitet och förbättrad trafiksäkerhet genom bla bomanläggningar, stängsling, siktröjning, avstängning av passager och ersättningsvägar.
  • Torpshammar station inklusive Esik
  • Ånge bangård, spår 39 och stax 25
  • Expresscykelvägar Östersund
  • Järnvägsplan Nälden station
  • Gång och cykelväg åre
  • E14 vägplan Hållandsbacken
  • E14 Rännbergsbacken
  • Pendelparkering Undersåker, Åre

Källa: Länsstyrelsen 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109