23948sdkhjf

Vem har rätt – säljaren eller köparen?

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

En begagnad maskin hade gått betydligt mer än vad som stod i annonsen. Köparen ville häva köpet men säljaren vände sig till Reklamationsrådet, som fick bedöma frågan.

Hösten 2017 annonserade en maskinleverantör ut en kompaktlastare av årsmodell 2000, en maskin företaget fått som inbyte.

I annonsen angavs att maskinen gått 3 080 timmar och den såldes till en fastighetsägare som skulle använda den för snöröjning.

Sommaren 2018 lämnades maskinen in på verkstad, för service och för att åtgärda ett oljeläckage.

Då uppdagades det att maskinen varit inne på just denna verkstad tidigare.

Den förre ägaren hade vid detta tillfälle bytt ett kretskort och det noterades då att maskinen gått 7 583 timmar – 4 500 timmar mer än vad som angivits i annonsen.

När kretskortet byttes kunde det eventuellt ha programmerats om så att driftstiden stämde. Det gjordes dock inte.

Köparen ville därför reklamera maskinen, alternativt få en kraftig prisreduktion.

Säljaren gick inte med på det, han ansåg att maskinen var gammal och att det dessutom gått över ett halvår sedan affären gjordes upp och att inga garantier gällde längre.

Säljaren vände sig i stället till Reklamationsrådet – Maskinleverantörernas och Maskinentreprenörernas gemensamma råd som prövar tvister mellan maskinsäljare och maskinköpare.

Rådet gör bedömningen att det inte är ovanligt att den drifttid som anges på en äldre maskins timmätare är felaktig.

Rådet slår också fast att det handlar om en äldre begagnad maskin och att det möjligen har funnits anledning att fundera över om den drifttid som angavs på timmätaren verkligen stämde.

Rådet anser också att det saknas anledning att tro att säljaren känt till maskinens verkliga drifttid och avsiktligt lämnat en felaktig uppgift.

Rådet konstaterar dock att den angivna uppgiften är felaktig. Rådet antar att maskinen körts i drygt 300 timmar sedan kretskortet byttes och att siffran 3 080, som angavs i annonsen, grundar sig i en felläsning.

Den totala drifttiden landar därför på drygt 7 900 timmar.

Rådet förklarar också att säljaren är ansvarig för att de uppgifter som lämnats i annonser är riktiga och att reklamationen skett i rätt tid.

Rådets rekommendation blev därför att säljaren skulle återta maskinen och köparen skulle få pengarna tillbaka.

Säljaren följde rådets rekommendation.

Reklamationsrådet betonar vikten av att lämna riktiga uppgifter. En lägenhetsköpare har till exempel rätt till prisavdrag eller, i allvarliga fall, att köpet hävs om bostadsytan inte är korrekt angiven.

Samma principer gäller vid maskinaffärer anser rådet – har säljaren lämnat felaktiga uppgifter vilar ansvaret enbart på säljaren och köparen kan ha rätt till prisavdrag eller att köpet hävs.

Rådet rekommenderar därför alla säljare att förvissa sig om att de uppgifter som anges i en annons är korrekta.

– I detta fall kanske man borde ha funderat på om det är rimligt att en 17 år gammal maskin bara har gått 3 080 timmar, säger rådssekreterare Leif Holmquist till Leveranstidningen Entreprenad.

Även köparen får gärna fundera ett varv extra på om uppgifterna är rimliga eller inte, tillägger han.

–  Köparen har ju inget ansvar för detta, men då kan man åtminstone slippa en massa onödiga turer.

Läs gärna mer här om tidigare fall där Reklamationsrådet sagt sitt.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nya ägare i Steelwrist

Det svenska investmentbolaget Solix har i dag förvärvat samtliga aktier i Terratech, med de helägda dotterbolagen Steelwrist och SVAB Hydraulik.

Bilister flest bland trafikdödade 2018

Göteborg nästa för Maskinia

Maskinia öppnar ett eget kontor i Göteborg för att möta en ökande efterfrågan på företagets produkter. Det uppdrag som Andresen Maskin haft som återförsäljare de senaste fem åren ska, enligt planerna, vara avslutat till sommaren.

Torka kan förlänga strömavbrott

BM-traktorer populära på Klaravik

Bra fart i Multidocker

Det är riktigt bra fart i Multidocker som redovisar en nära på tredubblad orderingång för 2018. För att effektivisera verksamheten flyttas nu viss produktion från Nederländerna till Sverige. Dessutom ger sig företaget in i renodlad entreprenadverksamhet.

Nyhetsbrev

Här är Industri 4.0 fortfarande baktungt

Starkt första kvartal för SJ

Tågresandet fortsätter att öka och SJ redovisar ett mycket starkt första kvartal – rörelseresultatet mer än fördubblades jämfört med samma period 2018.

Hållbar sjukvård ska gynna svensk export

Unik sambulans i trafik

En ny typ av sjuktransport, en sambulans, börjar nu trafikera rutten Skellefteå och Umeå. Tidigare har patienterna fått åka taxi mellan sjukhusen men nu rullar den specialbyggda bussen.

1

Priset på ett liv – NT-rådet startar podd

Gräv, fyll och kompaktera med samma redskap

Finska Allu hade för första gången någonsin en helt egen monter på Bauma, ett faktum som företaget firade med att visa upp ett gäng nyheter.

Omfattande arbete efter stormen

Kostnaden efter stormen Alfrida uppgår för Vattenfall till 850 miljoner kronor under första kvartalet.

Komatsus första helelektriska grävare

Spännande partnerskap inom robotteknik

Blir ny Marknadsdirektör

Plus

Framtidens trafikledning

IT-företaget Hogia blir allt större inom transportsektorn, inte minst inom persontrafikområdet – nu kommer allt fler smarta system som bygger en effektivare kollektivtrafik där operatörerna får ta över trafikledningen själva.

aPak bygger ut lager

Misstänkt sabotage mot Västlänken

Misstänkt skadegörelse på en ledning som leder vatten till Västlänkens arbetstunnel vid Linné i Göteborg har polisanmälts.

Combi Wear Parts utökar sitt nät

Plus

Första Road Showen med Volvo Bussar

Volvo Bussar har åkt till kunderna för att visa upp sina nya turistbussar - de första helt nya från tillverkaren på drygt 20 år.

Översvämningar – ett växande och underskattat problem

– Missar vi översvämningsproblematiken i stadsplaneringen riskerar vi enorm kapitalförstöring då kommuner och medborgare investerar i fastigheter som blir osäljbara samtidigt som inga försäkringsbolag vill försäkra. Det hävdar Gunnar Svensson på Tyréns.

NCC bygger i Bydalen

Starkare lyft utlovas i nya Komatsun

Komatsu har kombinerat power shift och hydrostatdrift i nya hjullastarens steglösa växellåda – något som ska leda till snabbare och starkare lyft lovar tillverkaren.

Bussförare friades

Stenhårt sommarjobb

Lindstål till Stockholms Hamn

Ledare: Ur led är tiden

Kafferabatt minskar engångsmuggar

Svevia redo för Salas snöfall

Fastighetsbolag satsar på återbruk av vitvaror

Flergångspåsar för frukt och grönt

Svevia: "Det är en strategisk satsning"

Får utökat tillstånd för stamceller

Är ny vd för APL

Har mycket att berätta

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.097