23948sdkhjf

Grönt för 24-meters bussar

| Av Thomas Dietl | RT-Forum | Tipsa redaktionen

Regeringen har beslutat att göra regelverket enklare så att bussbolag kan köra längre bussar i kollektivtrafiken – Sveriges Bussföretag jublar.

Regeländringen innebär att bussarna får vara längst 24 meter och framföras i högst 60 km/h. Sådana bussar, som oftast är dubbelledsbussar, körs redan i Göteborg, Malmö och ytterligare på något håll, men de har fått tidsbegränsad dispens av Transportstyrelsen, en dispens som alltså måste omprövas med jämna mellanrum.

Ute i världen finns gott om dubbelledsbussar i trafik i BRT-system, även i Europa trots att maxlängden för bussar är 18 meter inom hela EU. I andra EU-länder finns gått om bussar som är både 21 och 24 meter långa ändå fått köra i trafiken, antagligen för att deras tillsynsmyndigheter enklare låtit de längre bussarna rulla. Men i Sverige har gränsen varit 18 meter, och Transportstyrelsen har följt EU-reglerna strikt och endast beviljat dispens ytterst sparsmakat. Det har krävts mycket för att få undantag för längre bussar, därför finns de bara ett två städer ännu. Nu blir det alltså lättnader:

– Längre bussar kan ta med fler passagerare samtidigt som utsläpp, kostnader och trängsel kan minska. Beslutet innebär att regelverket blir enklare, vilket öppnar upp för att öka kapaciteten i kollektivtrafiken. Transportstyrelsen kommer inte längre behöva godkänna längre bussar genom särskilda föreskrifter i och med regeringens beslut, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Transportstyrelsen har tidigare genom en särskild tidsbegränsad föreskrift tillåtit försökstrafik med längre bussar. Det sker idag i Malmö och Göteborg. Fler andra städer, bland annat Karlstad och Helsingborg, har visat intresse för länge bussar till sin stadstrafik men ännu körs bara 18-meters enkelledbussar där. Troligtvis på grund av regelkrånglet: För att få tillstånd av Transportstyrelsen att köra 24-metersbussar så skulle hänsyn tas till var den längre bussen skulle framföras och myndigheten krävde också samråd med både kommun och kollektivtrafikföretag.

Med den nya regeländringen väntas fler visa intresse när maxlängden för bussen ökar till 24 meter, och bussbranschen reagerar positivt:

– Glädjande att regeringen nu fattat beslut i frågan och underlättar för att utveckla kapacitetsstark busstrafik, som lockar fler att resa kollektivt. Transportstyrelsens utredning som utgjorde regeringens underlag var väl genomförd, kommenterar Anna Grönlund, branschchef och vice vd Sveriges Bussföretag. Förbundet har tillsammans med bland annat Svensk Kollektivtrafik drivit frågan i flera år.

FAKTA/Regelverket nu och sedan

Nu:

Enligt nuvarande trafikförordning (1998:1276) och gällande EU-regler får en buss vara som längst 18,75 meter. Det gäller såväl i stadstrafik som för långfärdsbussar. Längdbegränsningarna i EU-reglerna gäller inte för ledbuss med fler än en ledad sektion och buss med tillkopplad släpvagn avsedd för personbefordran.

Sedan:

Regeringens beslut innebär att en ledbuss med fler än en ledad sektion samt buss med tillkopplad släpvagn i kollektivtrafiken får vara 24 meter långa istället för 18,75 meter och framföras i Sverige utan att Transportstyrelsen behöver meddela särskilda föreskrifter. Förordningsändringarna träder i kraft den 1 maj 2019. 

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

”Transportfusk kan stoppas”

Från bokhandel till e-handel

SL-buss i brandolycka

SSM renodlar – avyttrar entreprenaddelen

Tuff kostnadsjakt och koncentration till kärnverksamheten är viktiga inslag när bostadsutvecklaren SSM anpassar organisationen efter målgruppens försämrade möjligheter att finansiera sina bostäder. Samtidigt inleds ett strategiskt samarbete med bostadsbyggaren Mecon Bygg.

Daf miljardsatsar för fortsatt tillväxt

Det går bra för lastbilstillverkaren Daf, så bra att företaget nu aviserar en investering på motsvarande en bit över två miljarder kronor i hyttfabriken i Westerlo.

Rymden på Stockholms Kulturfestival

Rymden är årets tema på Stockholms Kulturfestival som går av stapeln 13-17 augusti – något att pricka in för temaresan till Stockholm under sensommaren.

Nyhetsbrev

Bäst i landet på avfallshantering

Nöjda kunder och bra miljövärden för förnybara drivmedel och matavfallsinsamling avgjorde när landets bästa bästa kommun på avfallshantering utsågs igår.

Peab bygger naturnära

Ett helt nytt bostadsområde ska byggas i Sollentuna.

Liten rigg med stor räckvidd

Sandviks nya topphammarrigg får plats på en släpvagn, enligt företaget tar aggregatet sig fram nästan överallt och den ska passa för både anläggningsjobb, tunneldrivning och stenindustrin.

Siktar på Bussförar-SM 2019

Regerande svenska mästaren i att köra buss, Anders Norell Bergendahl, siktar på deltagande i Bussföra-SM även i år – varvar läkarstudierna med helgjobb som bussförare.

SJ ska köra Öresundståg

Det blir SJ som ska köra och underhålla Öresundstågen från och med december 2020 – det beslutades av de regionala trafikhuvudmännen 21 maj.

Upptåget närmar sig Mälartåg

En integrering av Upptåget med Mälartåg, det kan bli resultatet av det beslut som Trafik- och samhällsutvecklingsnämnden fattade vid sammanträdet 20 maj.

Risk för brittisk stålkollaps

Busskuren som renar luften

Avancerad pålning för Sveriges första AC Marriott-hotel

Ibland är det trångt på riktigt – järnvägen dundrar förbi bara några meter från bygget och hela tomten går åt när Constrera bygger hotell tillsammans med Vi Invest i Solna.

Rottneros massa nu fossilfri

Klarsignal för nya E10

Peab asfalterar i Olofström

Klockan tickar för Bergnäsbron

Hon blir Wästbyggs nya Stockholmschef

Ny säckfabrik invigdes av näringsministern

Avfall Sverige avbryter samarbete kring förpackningar

Avfall Sveriges styrelse har beslutat att tills vidare avbryta arbetet med den samverkansplattform som skapats med Förpacknings- och Tidningsinsamlingen, FTI.

Samarbete ska minska matsvinn i livsmedelsbranschen

Nya krafter i Svenska Förpackningsgillet

Ny strategi att behandla tuberkulos

DSM gör förvärv

Växjö nästa för Hydroscand

Coromatic får ny ägare

Uppländskt uppdrag för Peab

De två bolagen går samman

Nytt bostadsområde byggs i Ale kommun

Ledare: Vårbudget utan svar

1

Stora bostadsbyggen på Slakthusområdet

Förändringar i producentansvaret riskerar snedvrida konkurrensen

SIS får nytt namn och utseende

Ny hållbarhetschef på Svevia

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.12