23948sdkhjf

Grönt för 24-meters bussar

| Av Thomas Dietl | RT-Forum | Tipsa redaktionen

Regeringen har beslutat att göra regelverket enklare så att bussbolag kan köra längre bussar i kollektivtrafiken – Sveriges Bussföretag jublar.

Regeländringen innebär att bussarna får vara längst 24 meter och framföras i högst 60 km/h. Sådana bussar, som oftast är dubbelledsbussar, körs redan i Göteborg, Malmö och ytterligare på något håll, men de har fått tidsbegränsad dispens av Transportstyrelsen, en dispens som alltså måste omprövas med jämna mellanrum.

Ute i världen finns gott om dubbelledsbussar i trafik i BRT-system, även i Europa trots att maxlängden för bussar är 18 meter inom hela EU. I andra EU-länder finns gått om bussar som är både 21 och 24 meter långa ändå fått köra i trafiken, antagligen för att deras tillsynsmyndigheter enklare låtit de längre bussarna rulla. Men i Sverige har gränsen varit 18 meter, och Transportstyrelsen har följt EU-reglerna strikt och endast beviljat dispens ytterst sparsmakat. Det har krävts mycket för att få undantag för längre bussar, därför finns de bara ett två städer ännu. Nu blir det alltså lättnader:

– Längre bussar kan ta med fler passagerare samtidigt som utsläpp, kostnader och trängsel kan minska. Beslutet innebär att regelverket blir enklare, vilket öppnar upp för att öka kapaciteten i kollektivtrafiken. Transportstyrelsen kommer inte längre behöva godkänna längre bussar genom särskilda föreskrifter i och med regeringens beslut, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Transportstyrelsen har tidigare genom en särskild tidsbegränsad föreskrift tillåtit försökstrafik med längre bussar. Det sker idag i Malmö och Göteborg. Fler andra städer, bland annat Karlstad och Helsingborg, har visat intresse för länge bussar till sin stadstrafik men ännu körs bara 18-meters enkelledbussar där. Troligtvis på grund av regelkrånglet: För att få tillstånd av Transportstyrelsen att köra 24-metersbussar så skulle hänsyn tas till var den längre bussen skulle framföras och myndigheten krävde också samråd med både kommun och kollektivtrafikföretag.

Med den nya regeländringen väntas fler visa intresse när maxlängden för bussen ökar till 24 meter, och bussbranschen reagerar positivt:

– Glädjande att regeringen nu fattat beslut i frågan och underlättar för att utveckla kapacitetsstark busstrafik, som lockar fler att resa kollektivt. Transportstyrelsens utredning som utgjorde regeringens underlag var väl genomförd, kommenterar Anna Grönlund, branschchef och vice vd Sveriges Bussföretag. Förbundet har tillsammans med bland annat Svensk Kollektivtrafik drivit frågan i flera år.

FAKTA/Regelverket nu och sedan

Nu:

Enligt nuvarande trafikförordning (1998:1276) och gällande EU-regler får en buss vara som längst 18,75 meter. Det gäller såväl i stadstrafik som för långfärdsbussar. Längdbegränsningarna i EU-reglerna gäller inte för ledbuss med fler än en ledad sektion och buss med tillkopplad släpvagn avsedd för personbefordran.

Sedan:

Regeringens beslut innebär att en ledbuss med fler än en ledad sektion samt buss med tillkopplad släpvagn i kollektivtrafiken får vara 24 meter långa istället för 18,75 meter och framföras i Sverige utan att Transportstyrelsen behöver meddela särskilda föreskrifter. Förordningsändringarna träder i kraft den 1 maj 2019. 

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Glädjande resultat om uttjänt el- och bilplast

Efterlängtat spadtag

I dag togs första spadtaget för den 530 meter långa Veddestabron som blir en viktig pusselbit för att knyta samman den stadsbildning som just nu växer fram i Järfälla, strax utanför Stockholm.

KTH kickar igång ny distansutbildning

Utbildningen fokuserar på materialgrupperna polymerer och metaller.

”Att bruka – inte förbruka”

Genom att ersätta cementklinker med masugnsslagg kan Skanska nu producera betong med betydlig lägre utsläpp än tidigare. Målet är en minskning med 50 procent senast år 2030.

Ny teknik tar tempen på elnätet

Med ny smart teknik, som för första gången används i Sverige, kan Öresundskraft övervaka stora avsnitt av elnätet i realtid.

Ja och nej till ny yrkesskola

Utbildningsutskottet vill införa en ny tvåårig yrkesskola på gymnasienivå – tre partier håller dock inte med.

Nyhetsbrev

Skjutning i spårvagn - tre döda

Miljoner till nya samarbetsprojekt inom cirkulär bioekonomi

Jordbruksverket utlyser 10 miljoner kronor för nya samarbetsprojekt inom cirkulär bioekonomi för jordbruks- och trädgårdsnäringarna.

Pack@lunch på RISE

Fjorton kg elektronik till återvinning

2018 samlade svenskarna in drygt 14 kg elektronik per person till återvinning.

NCC bygger i Jönköping

Testar nytt läkemedel inför transplantation

Akademiska sjukhuset är först i landet med att utvärdera det nya läkemedlet som ska förhindra skador på njurar inför transplantation. Från och med februari i år erbjuds patienter behandlingen inom ramen för en klinisk studie.

400 kan få gå från bruket

Ensinger köper medicinteknikföretag

Nischad nätläkare fokuserar på ADHD

Veidekke Vågar i Varberg

Prevas öppnar kontor i Luleå

Förvärvar verksamhet i tre länder

Han köper första eldrivna Viton i Sverige

Budcompaniett i Stockholm blir första företag som tar Mercedes-Benz elversion av transportbilen Vito i bruk på svensk mark.

Bussbranschen tror på geofencing

Transportföretagen bussbranschen mötte infrastrukturminister Tomas Enertoth 15 mars med anledning av gasbussolyckan i Stockholm – bussbranschen tror att geofencing är ett ätt att ytterligare öka säkerheten.

”Geofencing säkrar gasbussar”

10 mars körde en biogasbuss in i en höjdbegränsingsbalk i centrala Stockholm och exploderade – olyckor av den typen kan stoppas med geofencing, enligt Svensk Kollektivtrafik.

Säkrare trafik med ny teknik

Nu kommer tekniken som styr hur fort yrkestrafiken får köra – och var. Eller om bara elbussar och elfordon får köra i vissa zoner i en stadskärna, då kommer fordon som drivs på annat sätt att stanna om de försöker köra in där, motorn stannar helt enkelt.

Scania miljardsatsar på motorer

Bussföraren som blev vd

18 mars är bussförarens dag – rt-forum uppmärksammar därför Stefan Magnusson som startade sin karriär som just bussförare för att senare bli vd för Nettbuss.

Bravida förvärvar elföretag

Jernbro stärker sin kompetens

Välbekant uppdrag för NCC

Framgångsrikt med renoverade lungor

Veidekke bygger vårdboende

Hamburgerrestauranger utsätter gäster för onödiga risker

Blir ledamot av kunglig akademi

Indien vill stoppa import av plastavfall

Bantningspillret kan vara livsfarligt

Hur påverkas vi av digitaliseringen?

Alzheimerbolag till Nasdaq

Nya partner till Pack Point Nordic

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.133