23948sdkhjf

Cobot gör trafiken säkrare

| Av Christer Åkerlundh | UochD | Tipsa redaktionen

Kverneland Group har driftsatt samarbetande mobil robotteknik för att minska truckkörningen inomhus och förbättra arbetsmiljön och produktiviteten.

När pallar ska transporteras internt i en produktion är möjligheterna många. Traditionellt har industrin använt fastmonterade rull- och kedjebanor, manuella pallvagnar eller bemannade ledstaplare, pallyftare och gaffeltruckar.

Till Kverneland Group, i Kerteminde i södra Danmark, ankommer varje år 100 000 pallar med material. Där bearbetas och monteras delarna så att kompletta jordbruksmaskiner kan lämna fabrikens varulager i containrar. De knappt 500 anställda rör sig bland företagets många fordon i fabrikshallarna.

Nu har företaget börjat använda modern robotteknik som varken bullrar, tar mycket plats eller kräver bemanning. En självkörande mobil robot av typen MiR500, från Mobile Industrial Robots, har drastiskt förändrat arbetsmiljön i hallen, berättar Mikael Broberg som har varit anställd i 33 år som operatör på Kverneland. Han arbetar med härdning och robotsvetsning och uppskattar att inte längre behöva vara på sin vakt efter ledstaplare och truckar i hallen.

- Roboten sparar mig minst fem timmar transportarbete i veckan och det gör att arbetsdagen blir mycket lugnare. Jag saknar verkligen inte körturerna med pallstaplaren. Nu kan jag fokusera på att planera och producera och det är mycket mer meningsfullt än att jag ska lägga tid på att leverera ämnen i lackeringsavdelningen och hämta tomma pallar. Roboten avlastar och optimerar arbetsprocessen och ökar säkerheten. Det är bara att trycka på ikonen på robotens pekplatta så gör den det den ska, berättar han.

Han har sett mycket under de 33 åren han har jobbat där. Han har blivit påkörd några gånger av truckar och pallstaplare eftersom någon har tittat åt fel håll.

- Jag klämde min fot en gång. Därför tänker jag mycket på säkerheten. Om vi får 10–20 mobila robotar som ersätter truckarna höjs säkerheten betydligt, eftersom det minimerar risken att någon ska bli påkörd.

MiR500 är lika stor som en pall och kan lyfta och transportera 500 kilo åt gången. Hos Kverneland rör den sig mellan fyra stationer där den levererar och hämtar pallar. Roboten är monterad med pallyftare som kan lasta och lossa pallar på stationernas pallstativ automatiskt.

Dygnet runt manövrerar roboten säkert och närmast ljudlöst runt personal, hyllor och truckar och det blir många kilometer i veckan. Robotens rutt är sammanlagt 500 meter och går från härdningsavdelingen till lackeringsavdelningen och vidare till lagret, där den hämtar tomemballage och kör tillbaka igen. Under ett dygn tillryggalägger roboten vid maximalt kapacitetsutnyttjande med fyra rutter i timmen totalt 48 kilometer hos Kverneland.

När roboten möter hinder omdirigerar den automatiskt sin rutt och undviker på så sätt att stoppa och försena logistikprocessen. Den är utrustad med 3D-kameror och den nyaste laserskannertekniken och kan se 360 grader runt omkring sig för optimal säkerhet.

Jakob Klokker, PTA på Kverneland, arbetar kontinuerligt med att optimera hela flödet från varumottagning till färdigvarulager. Filosofin är att varje ämne ska flyttas så få gånger som möjligt och antalet mellanlagringar ska minskas. Samtidigt står en sund arbetsmiljö och en hög säkerhet högt upp på dagordningen.

- Att få varorna levererade till rätt plats vid rätt tidpunkt är avgörande för att vi ska kunna undvika förseningar i vårt interna orderprogram. Vi vill gärna ta bort truckarna, för de är dyra både i underhåll och arbetstimmar. Dessutom kräver de att medarbetarna ständigt har ögonen med sig. Vi har upplevt kollisioner och mindre personskador, och det vill vi naturligtvis minska, säger han.

Därför såg Jakob Klokker uppenbara fördelar med att automatisera fabrikens interna logistik med en samarbetande mobil robot.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Glädjande resultat om uttjänt el- och bilplast

Efterlängtat spadtag

I dag togs första spadtaget för den 530 meter långa Veddestabron som blir en viktig pusselbit för att knyta samman den stadsbildning som just nu växer fram i Järfälla, strax utanför Stockholm.

KTH kickar igång ny distansutbildning

Utbildningen fokuserar på materialgrupperna polymerer och metaller.

”Att bruka – inte förbruka”

Genom att ersätta cementklinker med masugnsslagg kan Skanska nu producera betong med betydlig lägre utsläpp än tidigare. Målet är en minskning med 50 procent senast år 2030.

Ny teknik tar tempen på elnätet

Med ny smart teknik, som för första gången används i Sverige, kan Öresundskraft övervaka stora avsnitt av elnätet i realtid.

Ja och nej till ny yrkesskola

Utbildningsutskottet vill införa en ny tvåårig yrkesskola på gymnasienivå – tre partier håller dock inte med.

Nyhetsbrev

Skjutning i spårvagn - tre döda

Miljoner till nya samarbetsprojekt inom cirkulär bioekonomi

Jordbruksverket utlyser 10 miljoner kronor för nya samarbetsprojekt inom cirkulär bioekonomi för jordbruks- och trädgårdsnäringarna.

Pack@lunch på RISE

Fjorton kg elektronik till återvinning

2018 samlade svenskarna in drygt 14 kg elektronik per person till återvinning.

NCC bygger i Jönköping

Testar nytt läkemedel inför transplantation

Akademiska sjukhuset är först i landet med att utvärdera det nya läkemedlet som ska förhindra skador på njurar inför transplantation. Från och med februari i år erbjuds patienter behandlingen inom ramen för en klinisk studie.

400 kan få gå från bruket

Ensinger köper medicinteknikföretag

Nischad nätläkare fokuserar på ADHD

Veidekke Vågar i Varberg

Prevas öppnar kontor i Luleå

Förvärvar verksamhet i tre länder

Han köper första eldrivna Viton i Sverige

Budcompaniett i Stockholm blir första företag som tar Mercedes-Benz elversion av transportbilen Vito i bruk på svensk mark.

Bussbranschen tror på geofencing

Transportföretagen bussbranschen mötte infrastrukturminister Tomas Enertoth 15 mars med anledning av gasbussolyckan i Stockholm – bussbranschen tror att geofencing är ett ätt att ytterligare öka säkerheten.

”Geofencing säkrar gasbussar”

10 mars körde en biogasbuss in i en höjdbegränsingsbalk i centrala Stockholm och exploderade – olyckor av den typen kan stoppas med geofencing, enligt Svensk Kollektivtrafik.

Säkrare trafik med ny teknik

Nu kommer tekniken som styr hur fort yrkestrafiken får köra – och var. Eller om bara elbussar och elfordon får köra i vissa zoner i en stadskärna, då kommer fordon som drivs på annat sätt att stanna om de försöker köra in där, motorn stannar helt enkelt.

Scania miljardsatsar på motorer

Bussföraren som blev vd

18 mars är bussförarens dag – rt-forum uppmärksammar därför Stefan Magnusson som startade sin karriär som just bussförare för att senare bli vd för Nettbuss.

Bravida förvärvar elföretag

Jernbro stärker sin kompetens

Välbekant uppdrag för NCC

Framgångsrikt med renoverade lungor

Veidekke bygger vårdboende

Hamburgerrestauranger utsätter gäster för onödiga risker

Blir ledamot av kunglig akademi

Indien vill stoppa import av plastavfall

Bantningspillret kan vara livsfarligt

Hur påverkas vi av digitaliseringen?

Alzheimerbolag till Nasdaq

Nya partner till Pack Point Nordic

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.123