23948sdkhjf

Skarpt läge i Singapore

| Av Thomas Dietl | RT-Forum | Tipsa redaktionen

För ett år sedan inledde Volvo Bussar ett projekt med NTU för att införa självkörande stora bussar i landet – nu är det skarpt läge och fordonen testas i en realistiskt stadsmiljö.

Volvo Bussar och Nanyang Technological University (NTU) i Singapore tecknade ett samarbetsavtal om forskning och utveckling av självkörande eldrivna bussar i januari 2018. Läs om det HÄR!

Tanken bakom projektet har varit att självkörande bussar ska öka kollektivtrafikresandet i en av Asiens allra minsta länder. Litet till ytan kanske, men Singapre är ledande inom regionen när det gäller teknologisk utveckling. För att öka kollektivtrafiken och göra den säkrare och mer effektiv investerar de i automation och elektriska fordon.

Andelen kollektivtrafikresenärer av hela befolkningen är ändå ganska imponerande redan nu: 67 procent reser kollektivt i Singapore under rusningstrafik. Men myndigheterna vill att andelen ska öka till 75 procent till 2030. Det är en utmaning för det lilla landet med stor brist på arbetskraft att klara mer kollektivtrafik. Då kom idén upp om att satsa på automation för att nå målet och då samarbeta med en fordonstillverkare som kan elbussar.

Vi har funnits i Singapore i 40 år och det här är första gången Volvo utför tester med självkörande stadsbussar, säger Manish Sahi, marknadsansvarig på Volvo Bussar, och den som fick NTU i Singapore att välja Volvo som sin huvudsakliga partner i projektet med de autonoma och elektriska bussarna:

Nästa steg är att demonstrera hur bussarna fungerar och tillsammans med NTU forskar vidare kring hur man ska göra bussarna redo för körning på allmänna vägar. Att bussarna inte bara är autonoma utan också elektriska gör dem mer miljövänliga. Med den nya tekniken kan man planera körningen bättre vilket gör att det blir färre trafikstockningar och trafiken blir tystare, renare och säkrare.

Här finns en film som visar bussen i Singapore!

– Utvecklingen av automationsteknologin hjälper Singapore att transportera passagerare i de autonoma bussarna. Men tekniken är inte redo för kommersialisering än utan testerna måste visa att det är säkert att köra passagerare i de autonoma bussarna på allmänna vägar, säger Manish Sahi 

– Volvo tillåter endast tester med självkörande fordon på avstängda vägar idag, säger Joakim Jonsson, projektledare Volvo Bussar och den som körde ombord bussen på båten till Singapore och den testbana som redan finns på plats där.

I december 2018 började testerna på en testbanan stor som två fotbollsplaner med kulisser i form av byggnader. Där simuleras till och med ett tropiskt regn, allt för att efterlikna den miljö de autonoma och elektriska bussarna slutligen ska verka i. Utöver de två bussarna levereras också en autonom plattform som ska utvecklas på plats. Bussen ska inte bara kunna köra av sig själv den ska också kunna åka till en depå och fylla på batterierna på egen hand.

Singapore ligger väldigt högt i rankingen när det gäller acceptans av automatiserande teknik enligt en undersökning KPMG har gjort, men mycket lägre på skalan när det gäller tillverkning. I samma undersökning ligger Sverige högt på skalan när det gäller tillverkning vilket gör oss till den perfekta matchningen, säger Joakim Jonsson.

Det finns stora fördelar med den här typen av samarbetsprojekt för det som fungerar i en del av världen fungerar inte alltid i andra delar. Definitionen av automation är inte heller densamma världen över. I Singapore får bussen inte förlita sig på infrastrukturen för support utan ska klara av att till exempel läsa skyltar på egen hand, enligt Joakim Jonsson.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Bakterier kan bli framtida strömkälla

Elva dieselstölder om dagen

Under förra året anmäldes i snitt elva dieselstölder om dagen. Det rapporterar Maskinentreprenörerna som gjort en sammanställning av statistik från Brottsförebyggande rådet.

Wallenbergmiljoner till forskningen

Läkemedel mot alkoholberoende och vaccin mot öroninflammation. Det är två områden som får del av de 75 miljoner kronor i anslag när fem nya Wallenberg Clinical Scholars utses.

Tecknar nytt avtal för biogas

Barsebäcks sista resa

Barsebäck är först ut att rivas, en pionjärroll företaget tar på allvar. – De beslut vi tar ska inte vara bäst för oss – de ska vara de bästa för hela branschen.

Skellefteåupphandling görs om

Elbusstillverkaren Hybricon meddelar 26 mars att den upphandling bolaget vann till Skellefteå Buss ska göras om - det har förvaltningsrätten i Umeå beslutat.

Nyhetsbrev

205 tips om misstänkt brottslighet i byggbranschen

Den tipslåda om brottsmisstankar i byggverksamheten som öppnats av Fair Play Bygg används allt flitigare. Förra året togs 205 tips emot, varav 82 lämnades vidare till olika myndigheter.

Hydroscand etablerar sig på Island

Svaveldioxidutsläpp vid pappersbruk

Slanka burken ny standard

Coca-Cola i Sverige lanserar Sleek Can som ny standard över hela linjen i Norden.

Del 1: Så här fungerar blockkedjor

Ordet blockkedja förknippar många med kryptovalutan Bitcoin men det kan också vara ett verktyg som är intressant för återvinningsbranschen i framtiden. Recycling lär dig i en tredelad serie mer om den spännande tekniken.

E10 byggs om

Vill ha företagens synpunkter inför upphandling

Succé för pant på Garant

Invigning nära för Metsjös fabriksutbyggnad

Eliasson till Handelskammaren

Japanska sovkojer för Stena

På fartygen Mecklenburg-Vorpommern och Skåne, som trafikerar Trelleborg-Rostock, har Stena Line installerat japanska sovkojer – kompakt, prisvärt och dessutom bekvämt, enligt rederiet.

Startskott för Bussförar-SM 2019

Måndag 25 mars gick starten för Bussförar-SM 2019, där Sveriges bästa bussförare 2019 ska utses – anmälningen till tävlingen är öppen till 21 juni.

Xeikon partner för digitaltryck på Kotkamills kartong

Ledningen har dålig koll på it

Mer än varannan it-chef tycker att företagsledningen brister i sina kunskaper om risker och potential med it, enligt en Sifo-undersökning.

Norrvidinges åkeridel växer

Till hösten återvinns batteriplasten igen

1

Finrivning på Östermalm

Rivarna får inte lämna några spår efter sig på Östra Real, alla installationer ska rivas ut men det måste göras med silkesvantar, en komplex rivning i en K-märkt byggnad full av konst. – Det blir lite finare rivning.

Ja till dubbelspår

Abilia köper Comai

Ottosson lämnar SL

Ledare: Dags att visa mod

Rekordvinst för WSP

Skjutning i spårvagn - tre döda

NCC bygger i Jönköping

Ensinger köper medicinteknikföretag

Nischad nätläkare fokuserar på ADHD

Bravida förvärvar elföretag

Jernbro stärker sin kompetens

Välbekant uppdrag för NCC

Framgångsrikt med renoverade lungor

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.247