23948sdkhjf

Skarpt läge i Singapore

| Av Thomas Dietl | RT-Forum | Tipsa redaktionen

För ett år sedan inledde Volvo Bussar ett projekt med NTU för att införa självkörande stora bussar i landet – nu är det skarpt läge och fordonen testas i en realistiskt stadsmiljö.

Volvo Bussar och Nanyang Technological University (NTU) i Singapore tecknade ett samarbetsavtal om forskning och utveckling av självkörande eldrivna bussar i januari 2018. Läs om det HÄR!

Tanken bakom projektet har varit att självkörande bussar ska öka kollektivtrafikresandet i en av Asiens allra minsta länder. Litet till ytan kanske, men Singapre är ledande inom regionen när det gäller teknologisk utveckling. För att öka kollektivtrafiken och göra den säkrare och mer effektiv investerar de i automation och elektriska fordon.

Andelen kollektivtrafikresenärer av hela befolkningen är ändå ganska imponerande redan nu: 67 procent reser kollektivt i Singapore under rusningstrafik. Men myndigheterna vill att andelen ska öka till 75 procent till 2030. Det är en utmaning för det lilla landet med stor brist på arbetskraft att klara mer kollektivtrafik. Då kom idén upp om att satsa på automation för att nå målet och då samarbeta med en fordonstillverkare som kan elbussar.

Vi har funnits i Singapore i 40 år och det här är första gången Volvo utför tester med självkörande stadsbussar, säger Manish Sahi, marknadsansvarig på Volvo Bussar, och den som fick NTU i Singapore att välja Volvo som sin huvudsakliga partner i projektet med de autonoma och elektriska bussarna:

Nästa steg är att demonstrera hur bussarna fungerar och tillsammans med NTU forskar vidare kring hur man ska göra bussarna redo för körning på allmänna vägar. Att bussarna inte bara är autonoma utan också elektriska gör dem mer miljövänliga. Med den nya tekniken kan man planera körningen bättre vilket gör att det blir färre trafikstockningar och trafiken blir tystare, renare och säkrare.

Här finns en film som visar bussen i Singapore!

– Utvecklingen av automationsteknologin hjälper Singapore att transportera passagerare i de autonoma bussarna. Men tekniken är inte redo för kommersialisering än utan testerna måste visa att det är säkert att köra passagerare i de autonoma bussarna på allmänna vägar, säger Manish Sahi 

– Volvo tillåter endast tester med självkörande fordon på avstängda vägar idag, säger Joakim Jonsson, projektledare Volvo Bussar och den som körde ombord bussen på båten till Singapore och den testbana som redan finns på plats där.

I december 2018 började testerna på en testbanan stor som två fotbollsplaner med kulisser i form av byggnader. Där simuleras till och med ett tropiskt regn, allt för att efterlikna den miljö de autonoma och elektriska bussarna slutligen ska verka i. Utöver de två bussarna levereras också en autonom plattform som ska utvecklas på plats. Bussen ska inte bara kunna köra av sig själv den ska också kunna åka till en depå och fylla på batterierna på egen hand.

Singapore ligger väldigt högt i rankingen när det gäller acceptans av automatiserande teknik enligt en undersökning KPMG har gjort, men mycket lägre på skalan när det gäller tillverkning. I samma undersökning ligger Sverige högt på skalan när det gäller tillverkning vilket gör oss till den perfekta matchningen, säger Joakim Jonsson.

Det finns stora fördelar med den här typen av samarbetsprojekt för det som fungerar i en del av världen fungerar inte alltid i andra delar. Definitionen av automation är inte heller densamma världen över. I Singapore får bussen inte förlita sig på infrastrukturen för support utan ska klara av att till exempel läsa skyltar på egen hand, enligt Joakim Jonsson.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Hon ska leda PE:s satsning på infrastruktur

PACK POINT NORDIC av stapeln – Konferensen i bilder

ÅI till Holmen: Låt oss inte sprida fake news

Holmen skapar förvirring kring klimat- och miljönyttan med återvunnet papper.

Fokus på rugby för Polarcool

Ny strategi att behandla tuberkulos

Industrin orolig för fortsatt svag tillväxt

Nyhetsbrev

Stockholm vill införa avgifter

Stockholms stad efterlyser bättre samordning när det ska grävas och vill därför införa avgifter för ”trafikstörande” arbeten. "Det måste till någon form av incitament."

Förvärvar tre företag

Visolit expanderar och stärker sin position i Norden ytterligare med förvärvet av H2O Data AB, Aison AS och Netscenario AS.

Stavdal vill minska klimatpåverkan

Ökad användning av elektricitet är en av de viktigaste pusselbitarna när Stavdal nu höjer ambitionen att begränsa miljöutsläppen. I satsningen ingår bland annat fler eldrivna liftar samt ökad användning av miljöanpassad elektricitet i lokalerna.

”Vi måste bygga omvärldstryck”

För att få professionen, administrationen och politikerna att göra upp krävs omvärldstryck genom en samlad patientkår. Det menade Anders Lönnberg under första upplagan av mötet Fokus Patient.

Han blir ny chef för ABB Sverige

DSM gör förvärv

Stabilt läge för smittsamma sjukdomar – men gonorré ökar

Lämnar TLV för IVO

Sofia Wallström blir ny generaldirektör för IVO och lämnar därmed TLV.

Ny metod skyddar mot extrema solstormar

FOI har utarbetat en metod som bidrar till att skydda samhällskritisk infrastruktur vid extrema solstormar. Metoden kan bli ett kraftfullt verktyg för att förutsäga var i Sverige ett solutbrott kan påverka kraftnätet mest.

Volvo och Lego ställer ut framtidens maskiner

Självkörande och fossilfria fordon och maskiner finns redan. Men begränsningarna för hur entreprenadmaskiner konstrueras och utformas i framtiden tycks hela tiden flyttas framåt. Idéerna är många, vilket framgår av ett projekt Volvo CE driver med Lego Technic.

Coromatic får ny ägare

Milacron säljer av Uniloy

Plus

Kärnkraftens framtid

Kärnkraften har sedan förra sommaren seglat upp på den politiska agendan. Vi har tittat närmare på vad som händer med kärnkraften, vilka reaktorer som läggs ned och vilka som blir kvar.

Plus

Kameran som når in överallt

Termografören Jimmie Lindström har en tid testat en ny värmekamera. Han är helt såld och använder nästan bara det redskapet nu.

Svenskar skeptiska till AI i sjukvården

Svenskar anser att den ökade användningen av AI gynnar de allra flesta branscher. Post och logistik hamnar i topp. Sämre är det med sjukvården som hamnar i botten av Tietos undersökning över svenskarnas syn på AI.

1

Byggarbetsgivarnas nya ordförande ser behov av viss kursändring

Carin Stoeckmann, vd för Byggmästar’n i Skåne har utsetts till ny förbundsordförande för Sveriges Byggindustrier och identifierar omedelbart digitalisering och hållbarhet som nyckelområden inför framtiden.

Skattesmocka motverkar återbruk

Återanvändningen glömdes bort när skatten på kemikalier i viss elektronik infördes 2017.

”Bra blandning med något för alla”

Efter ett års uppehåll slår Maskinexpo åter igen upp portarna på Stoxa 23-25 maj. Bra variation i montrarna utlovas bland de i skrivande stund cirka 210 utställande företagen.

De två bolagen går samman

Ledare: Vårbudget utan svar

Stora bostadsbyggen på Slakthusområdet

Förändringar i producentansvaret riskerar snedvrida konkurrensen

SIS får nytt namn och utseende

Ny hållbarhetschef på Svevia

Vill ha mer tid att täcka deponi

Här vill flest jobba

Nytt tjänsteföretag etableras i Sverige

Nytt bostadsområde byggs i Ale kommun

Uppländskt uppdrag för Peab

Förtätning i Umeå

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.124