23948sdkhjf

Volvo förvärvar specialföretag

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Maskiner som skräddarsytts för speciella arbetsmoment blir allt mer eftertraktade. Därför köper nu Volvo CE Malmöbaserade Cede Group, ett företag som haft ett nära samarbete med Volvo i många år.

Nordiska maskinförare vet vad de vill ha, de ställer krav och har synpunkter på såväl standardutrustning som de tillval som bjuds. Oftast kan maskinleverantörerna leverera det som begärs, men ibland kan det krävas verkliga speciallösningar som betyder att utvecklingsarbetet börjar från praktiskt taget ett vitt papper.

Ambitionen och viljan att leva upp till de mest märkliga önskemål har gett ordet kundnytta en helt ny betydelse, i synnerhet som de mest avvikande behoven också resulterar i synnerligen små serier – vanligtvis inte mer än en maskin.

Ett företag som Volvo har därför knutit till sig ett antal innovativa och flexibla samarbetspartners som tar hand om väsentliga delar av det nödvändiga förändringsarbetet.

För Volvos del har framför allt Cede Group i Malmö kommit att spela en väsentlig roll i framställningen av specialmaskiner. Det lilla företaget har varit med länge. Redan 1923 grundades Cederholms Verkstad, men inriktningen förändrades då Volvo stängde ner produktionen av grävmaskiner i den gamla Åkermanfabriken i Eslöv kring millennieskiftet.

Allt större del av personalen hämtades från den nedlagda grävmaskinsfabriken och inriktningen övergick till att huvudsakligen bedriva småskalig anpassning av anläggnings- och gruvmaskiner för specialapplikationer. För att bara ta ett par exempel har det handlat om rälskonverteringar och ombyggnader för sophantering.

Volvo med återförsäljare blev tidigt väsentliga uppdragsgivare, men företaget har även jobbat med maskiner tillverkade av bland annat  Atlas Copco, Caterpillar, Hitachi, Sandvik och Komatsu.

Nu meddelar Volvo CE att företaget förvärvat det Malmöbaserade specialistföretaget Cede Group med visionen att det även i fortsättningen ska vara en innovativ, fristående verksamhet. Affären omfattar företagets immateriella rättigheter, verksamhet, andra tillgångar och cirka 45 heltidsanställda medarbetare.

Förvärvet är logiskt på flera strategiska nivåer. Cede har redan bevisat att de har en stor och djupgående ingenjörskompetens för att anpassa våra maskiner för specialapplikationer. En närmare relation gör att Volvo CE kan utöka vårt produkterbjudande samtidigt som vi förbättrar Cedes möjligheter att expandera till nya marknader och segment, både med Volvo CE och med deras andra OEM-kunder, säger Volvo CE:s vd Melker Jernberg.

Tanken är, enligt Melker Jernberg, att Volvo CE både ska ge det förvärvade bolaget tillgång till den kompetens som finns samlad i koncernen och tillföra ytterligare resurser. Målsättningen är ett utökat marknadsområde, bredare kundbas och i förlängningen att företaget ska bli marknadsledare inom sitt specialsegment i Europa. Samtidigt betonas att Cede även i fortsättningen ska erbjuda och helst också utöka sina ingenjörstjänster till andra kunder än Volvo CE.

En förhoppning är att den nya koncernmedlemmen också ska hjälpa Volvo CE att expandera sitt produkterbjudande till nya segment och applikationer och medverka vid tillverkning av prototyper och produktionsserier i små volymer.

Krister Johansson, vd för Cede Group ser med stor tillförsikt på framtiden efter affären.

Med vår långa och goda relation med Volvo CE och djupa förståelse av deras produkter ser vi fram emot möjligheterna att utveckla våra tjänster och utvidga vår räckvidd till nya marknader.

Mer om: Cede | Volvo CE
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Bakterier kan bli framtida strömkälla

Elva dieselstölder om dagen

Under förra året anmäldes i snitt elva dieselstölder om dagen. Det rapporterar Maskinentreprenörerna som gjort en sammanställning av statistik från Brottsförebyggande rådet.

Wallenbergmiljoner till forskningen

Läkemedel mot alkoholberoende och vaccin mot öroninflammation. Det är två områden som får del av de 75 miljoner kronor i anslag när fem nya Wallenberg Clinical Scholars utses.

Tecknar nytt avtal för biogas

Barsebäcks sista resa

Barsebäck är först ut att rivas, en pionjärroll företaget tar på allvar. – De beslut vi tar ska inte vara bäst för oss – de ska vara de bästa för hela branschen.

Skellefteåupphandling görs om

Elbusstillverkaren Hybricon meddelar 26 mars att den upphandling bolaget vann till Skellefteå Buss ska göras om - det har förvaltningsrätten i Umeå beslutat.

Nyhetsbrev

205 tips om misstänkt brottslighet i byggbranschen

Den tipslåda om brottsmisstankar i byggverksamheten som öppnats av Fair Play Bygg används allt flitigare. Förra året togs 205 tips emot, varav 82 lämnades vidare till olika myndigheter.

Hydroscand etablerar sig på Island

Svaveldioxidutsläpp vid pappersbruk

Slanka burken ny standard

Coca-Cola i Sverige lanserar Sleek Can som ny standard över hela linjen i Norden.

Del 1: Så här fungerar blockkedjor

Ordet blockkedja förknippar många med kryptovalutan Bitcoin men det kan också vara ett verktyg som är intressant för återvinningsbranschen i framtiden. Recycling lär dig i en tredelad serie mer om den spännande tekniken.

E10 byggs om

Vill ha företagens synpunkter inför upphandling

Succé för pant på Garant

Invigning nära för Metsjös fabriksutbyggnad

Eliasson till Handelskammaren

Japanska sovkojer för Stena

På fartygen Mecklenburg-Vorpommern och Skåne, som trafikerar Trelleborg-Rostock, har Stena Line installerat japanska sovkojer – kompakt, prisvärt och dessutom bekvämt, enligt rederiet.

Startskott för Bussförar-SM 2019

Måndag 25 mars gick starten för Bussförar-SM 2019, där Sveriges bästa bussförare 2019 ska utses – anmälningen till tävlingen är öppen till 21 juni.

Xeikon partner för digitaltryck på Kotkamills kartong

Ledningen har dålig koll på it

Mer än varannan it-chef tycker att företagsledningen brister i sina kunskaper om risker och potential med it, enligt en Sifo-undersökning.

Norrvidinges åkeridel växer

Till hösten återvinns batteriplasten igen

1

Finrivning på Östermalm

Rivarna får inte lämna några spår efter sig på Östra Real, alla installationer ska rivas ut men det måste göras med silkesvantar, en komplex rivning i en K-märkt byggnad full av konst. – Det blir lite finare rivning.

Ja till dubbelspår

Abilia köper Comai

Ottosson lämnar SL

Ledare: Dags att visa mod

Rekordvinst för WSP

Skjutning i spårvagn - tre döda

NCC bygger i Jönköping

Ensinger köper medicinteknikföretag

Nischad nätläkare fokuserar på ADHD

Bravida förvärvar elföretag

Jernbro stärker sin kompetens

Välbekant uppdrag för NCC

Framgångsrikt med renoverade lungor

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.224