23948sdkhjf

Ekodukt planeras på Hallandsås

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

En säker väg över E6 för det mesta från fjärilar till älgar är målet får den ekodukt som planeras på Hallandsås.

Hallandsåsens lummiga grönska är rik på vilt, men E6 utgör en svåröverkomlig barriär för djurens rörelser över åsen. Därför vill nu Trafikverket bygga en cirka 30 meter bred ekodukt som ska underlätta för djuren på åsen att ta sig över till andra sidan vägen på ett säkert sätt och samtidigt minska risken för trafikolyckor.

Det här är en av de första rena ekodukterna som byggts i Sverige på befintlig väg. Jag har jobbat med fauna i många år och det är sällan projekt har djur och natur helt i fokus, säger Åsa Röstell, specialist i fauna på Tyréns.

Tyréns har tagit fram gestaltningsprogram, tekniska lösningar och bidrar med specialiststöd i fauna i projektet. Företaget har bland annat studerat tre olika broalternativ utifrån aspekter som byggbarhet, livscykelperspektiv samt klimat- och trafikpåverkan i byggskedet – allt för att väga samman de intressen som fölreträder bland annat teknik, natur och funktion. En komplikation är att trafiken på E6 ska fortsätta fungera optimalt under byggtiden, en annan att ekoduktens påverkan på befintlig vegetation måste minimeras.

Jag hoppas att funktionen blir så rätt som möjligt och att bron verkligen kommer att användas av djuren. Den här ekodukten är så mycket mer än en faunapassage, den ska leda hela landskapet över bron, säger Åsa Röstell.

Ekodukten kommer att anläggas med gräs, buskage och ängsmiljöer i förhoppning om att den ska dra till sig allt från fjärilar till älgar.

Enligt Per Pettersson, uppdragsansvarig på Tyréns, är ekodukter en relativt ny företeelse i Sverige även om de är vanliga i bland annat Tyskland och Holland. Tyréns har dock tidigare erfarenheter från bland annat en ekodukt över väg E65 utanför Svedala, erfarenheter som han menar har varit varit väl användbara i det här projektet.

Just nu pågår arbete med vägplan. Planprocessen beräknas pågå till 2020 och byggstarten är planerad till 2022.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Cyberangrepp mot storkoncern i natt

Glädjande resultat om uttjänt el- och bilplast

Efterlängtat spadtag

I dag togs första spadtaget för den 530 meter långa Veddestabron som blir en viktig pusselbit för att knyta samman den stadsbildning som just nu växer fram i Järfälla, strax utanför Stockholm.

KTH kickar igång ny distansutbildning

Utbildningen fokuserar på materialgrupperna polymerer och metaller.

”Att bruka – inte förbruka”

Genom att ersätta cementklinker med masugnsslagg kan Skanska nu producera betong med betydlig lägre utsläpp än tidigare. Målet är en minskning med 50 procent senast år 2030.

Ny teknik tar tempen på elnätet

Med ny smart teknik, som för första gången används i Sverige, kan Öresundskraft övervaka stora avsnitt av elnätet i realtid.

Nyhetsbrev

Ja och nej till ny yrkesskola

Utbildningsutskottet vill införa en ny tvåårig yrkesskola på gymnasienivå – tre partier håller dock inte med.

Skjutning i spårvagn - tre döda

Miljoner till nya samarbetsprojekt inom cirkulär bioekonomi

Jordbruksverket utlyser 10 miljoner kronor för nya samarbetsprojekt inom cirkulär bioekonomi för jordbruks- och trädgårdsnäringarna.

Pack@lunch på RISE

Fjorton kg elektronik till återvinning

2018 samlade svenskarna in drygt 14 kg elektronik per person till återvinning.

NCC bygger i Jönköping

Testar nytt läkemedel inför transplantation

Akademiska sjukhuset är först i landet med att utvärdera det nya läkemedlet som ska förhindra skador på njurar inför transplantation. Från och med februari i år erbjuds patienter behandlingen inom ramen för en klinisk studie.

400 kan få gå från bruket

Ensinger köper medicinteknikföretag

Nischad nätläkare fokuserar på ADHD

Veidekke Vågar i Varberg

Prevas öppnar kontor i Luleå

Förvärvar verksamhet i tre länder

Han köper första eldrivna Viton i Sverige

Budcompaniett i Stockholm blir första företag som tar Mercedes-Benz elversion av transportbilen Vito i bruk på svensk mark.

Bussbranschen tror på geofencing

Transportföretagen bussbranschen mötte infrastrukturminister Tomas Enertoth 15 mars med anledning av gasbussolyckan i Stockholm – bussbranschen tror att geofencing är ett ätt att ytterligare öka säkerheten.

”Geofencing säkrar gasbussar”

10 mars körde en biogasbuss in i en höjdbegränsingsbalk i centrala Stockholm och exploderade – olyckor av den typen kan stoppas med geofencing, enligt Svensk Kollektivtrafik.

Säkrare trafik med ny teknik

Nu kommer tekniken som styr hur fort yrkestrafiken får köra – och var. Eller om bara elbussar och elfordon får köra i vissa zoner i en stadskärna, då kommer fordon som drivs på annat sätt att stanna om de försöker köra in där, motorn stannar helt enkelt.

Scania miljardsatsar på motorer

Bravida förvärvar elföretag

Jernbro stärker sin kompetens

Välbekant uppdrag för NCC

Framgångsrikt med renoverade lungor

Veidekke bygger vårdboende

Hamburgerrestauranger utsätter gäster för onödiga risker

Blir ledamot av kunglig akademi

Indien vill stoppa import av plastavfall

Bantningspillret kan vara livsfarligt

Hur påverkas vi av digitaliseringen?

Alzheimerbolag till Nasdaq

Nya partner till Pack Point Nordic

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.125