23948sdkhjf

Vill göra något åt varumärkens baksida…

Malmöbaserade skylttillverkaren Accus vill göra varumärkesskyltar som passar i den cirkulära ekonomin.

Idag erbjuder skyltbranschen främst engångsskyltar som är anpassade till ett företags logotyp samt lokalen företaget verkar i. När företag flyttar eller byter grafisk identitet blir skylten avfall. Materialen som används i branschen, som exempelvis aluminium, är energikrävande att utvinna, de plaster som används är av fossilt ursprung och avfallet som skapas är i regel svårhanterligt eftersom det innehåller elektronik.

Accus cirkulära arbete går ut på att designa en hållbar och attraktiv produktportfölj, utveckla affärsmodeller som är lönsamma och miljömässigt hållbara samt att utveckla ett fungerande retursystem där värdet i nedmonterade skyltar fångas upp och företagets avfall minimeras.

Företaget bedriver sedan 2016 forskning och utveckling kring omställning till en cirkulär ekonomi. Projektet kommer fortgå fram till och med december 2019 och har finansiellt stöd från Sveriges innovationsmyndighet Vinnova. Projektet dokumenteras akademiskt av Lunds universitet.

Projektmålen är:

  • utveckla system för recirkulering som stödjer återanvändning och återtillverkning
  • skapa affärsmodeller som är ekonomiskt och ekologiskt hållbara
  • skapa en hållbar och attraktiv produktportfölj av skyltar som kan recirkulera
  • skapa nationell spridning och inspiration till andra företag kring möjligheterna och behovet av omställning mot en cirkulär ekonomi
  • att öppna för en samhällsvetenskaplig analys och spridning av hur organisationer kan bli mera cirkulär
  • leda och främja utvecklingen av en nationellt hållbar skyltbransch
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094