23948sdkhjf

”Bergsskolan ska leva vidare”

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Rektor Jan Håkansson är besviken sedan universitetet lämnat Bergsskolan. Ledningen har dock redan börjat smida nya planer för skolans överlevnad.

Den 26 februari meddelade Luleå tekniska universitet att man avvecklar sina utbildningar vid Bergsskolan i Filipstad – där man utbildat både tekniker och högskoleingenjörer inom berg och metall.

Läs också: Glädjebesked för Bergsskolan

Enligt universitetet saknas det ekonomiska förutsättningar att driva verksamheten vidare eftersom skolan har för få studenter.

Bergsskolans rektor Jan Håkansson är besviken över universitets beslut.

– Vi har satsat stenhårt på att få fler studenter och vi hade börjat se resultat av vårt arbete, säger han till Leveranstidningen Entreprenad.

Han är särskilt besviken över att Luleå tekniska universitet kastar in handduken innan ansökningstiden för nästa läsår ens börjat.

– Nu får vi inte ta in några nya studenter till hösten, trots att vi vet att den här utbildningen ger jobb.

Bergsskolan har tampats med vikande siffror under en längre tid, skolan har därför gått in för att försöka locka studenter och när Jan Håkansson själv anställdes i augusti 2018 stod rekrytering av nya elever högt på priolistan.

Läs också: ”Kan man läsa berget kan man se vad det håller för”

– Vi har gjort stora ansträngningar, det är synd att vi inte fick visa vad vi åstadkommit.

Även om universitetets besked var ovälkommet var det dock inte helt oväntat, förklarar han.

– Vi har ju känt trenden.

Han konstaterar också att även Bergsskolan sett brister i samarbetet.

Läs också: ”Jag har alltid haft roligt på jobbet och det vill jag fortsätta att ha.”

– Som vi ser det är det för dyrt att ha Luleå som huvudman, mycket av de pengar vi får för studenterna försvinner dit och det har blivit än mer tydligt när det blev färre studenter – nu har vi nått en smärtgräns.

–  I längden kommer det inte att fungera och det är därför bra att det stoppades.

Planen nu är att i stället försöka genomföra utbildningarna inom ramen för Yrkeshögskolan.

– Vi vill fortsätta med de unika kurser och utbildningar vi har, men ta med oss det till Yrkeshögskolan och bli vår egen huvudman, säger Jan Håkansson.

Läs också: Ledare: Ur led är tiden

Som han ser det skulle detta ge skolan betydligt mer frihet.

–  Då kan pengarna stanna i Filipstad och vi kan fortsätta att bedriva hållbara utbildningar – Bergsskolan ska leva vidare.

Det skulle också innebära att näringslivet får ett större inflytande över vilken typ av kompetens som utbildas, förklarar han.

–  Som yrkeshögskola blir vi mer flexibla och kan lyssna ännu mer på industrin, ledtiderna blir snabbare och vi kan ändra i kursplaner och utbildningsplaner på ett bättre sätt.

Läs också: "Det ser ut så här i branschen"

Jan Håkansson har stora förhoppningar om att det nya upplägget ska gå att genomföra och förklarar att utbildningarna i sig kommer att vara likvärdiga de gamla, även om man inte kan leverera högskoleingenjörer utan universitetet i ryggen.

– Innehållet kommer att vara detsamma, och det är precis det som företagen vill ha för att kunna anställa.

Han hoppas också att skolans gamla problem att dra till sig studenter ska bli enklare att lösa.

– Där hoppas vi också få en del draghjälp av industrin.

Tåget har dock gått för att kunna genomföra ett skifte inför nästa läsår.

– Vi kan inte ansöka om att få komma med förrän i januari nästa år och då kan utbildningen tidigast komma igång hösten 2020.

De elever som redan går på skolan ska få slutföra sina studier, även äldre elever som saknar någon tenta får chansen att ta igen dem under en period.

Skolan kommer därför att vara igång i ett år till om än med färre årskurser och Jan Håkansson betonar att skolan är mycket mer än de utbildningar som Luleå tekniska universitet står för.

– Personalen lägger kanske halva sin tid på dessa utbildningar, resten är företagsutbildningar, haverianalyser och andra typer av uppdragsverksamhet – det kommer vi att fortsätta med.

Mer om: Bergsskolan
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

”Det är ju på håret – allt måste klaffa”

Viruset, vindarna men framförallt klockan. Trafikverket har många motståndare när upprustningen av getingmidjan går in i ett kritiskt skede i sommar.

Peabs första beläggningsavtal med Sollentuna

Peab asfalterar i Vallentuna

E-utbildning i byggetik

Med målet att sprida grundläggande kunskaper om korruptionsbekämpning, mångfald och sund konkurrens lanserar nu Samhällsbyggnadssektorns etiska råd en kostnadsfri e-utbildning som tar cirka 20 minuter att genomföra.

NCC avyttrar dansk vägverksamhet

NCC går vidare i avvecklingen av sin Road Service-division genom att avyttra verksamheten i Danmark till det danska entreprenadföretaget Arkil.

27 maskiner på ett bräde –  VSM har storhandlat

Alkolås, miljöolja och nytt leasingupplägg när VSM tar hem nästan 30 maskiner i ett svep.

Nyhetsbrev

Scanfill köper folieextruderingsverksamhet

JCB: första vätgasdrivna grävmaskinen är här

JCB visar upp ny prototyp – vars enda utsläpp är vatten.

Tredje gången för BDX

Mångfacetterat uppdrag för NCC

Plus

Ledaren drar ifrån

Tunga Bussligan sackar i juni – men ledaren drar ifrån, det framgår av Bil Swedens statistik.

Malmö har fått ett liftcenter

Braskems PP-enhet snart redo för produktion

Svag juni för bussarna

Amerikanskt miljöpris till Volvo

USA:s energidepartement har uppmärksammat Volvos arbete med att förebygga och minska avfall vid sina nordamerikanska anläggningar och tilldelat den svenska maskintillverkaren utmärkelsen Better Plants Better Practise.

Skredrisken längs Göta älv utreds

Geotekniska undersökningar har just påbörjats i Göta älvdalen som ett led i arbetet att utreda stabiliteten i de delar av älvdalen som betraktas som mest skredbenägna.

Från lastbilar till fastigheter

Vad händer med industrin efter corona?

226 förlorar jobbet när Lindab stänger verksamhet

Tojos Plast får ny ägare

Klart: Finalisterna i Bussförar-SM 2020!

Nu är det klart - här presenteras de 16 finalisterna som kommer till Gillingebanan i Vallentuna 7 september, där avgörs Bussförar-SM 2020.

Halvvarmt uppdrag i norr

450 nya bostäder kan byggas i Södertälje

Avskedsintervju med Mats Grundius

Schenker-vdn sammanfattar sina 39 år i bolaget och håller dörren öppen för kommande uppdrag.

APak & Volvo Cars utökar samarbetet

En mil bergtunnel – men var ska den dras?

Trafikverket tar ett helhetsgrepp om de nya stambanorna

De får förbereda för Norrbotniabanan

Nödiga tjuvar slog till mot lastbil

Timmerförare backade på kvinna - åtalas

Konkurrensverket slår ner på kommun 

Metsjö dubblar

Vacker men sliten väg ska renoveras

Nöjesparkerna i akut kris

SL återinför biljettkontroller

Peab bygger i havet

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.14