23948sdkhjf

Rederi Göta Kanal 150 år

| Av Thomas Dietl | RT-Forum | Tipsa redaktionen

27 februari 2019 är det 150 år sedan Rederi Göta Kanal grundades under namnet Ångfartygsaktiebolaget Motala Ström och började sin framgångssaga.

Kryssningssträckan bär på mycket bevarad historia och fartyget M/S Juno är världens äldsta registrerade passagerarbåt med övernattningsmöjlighet. Handgrävda Göta kanal med sina 58 slussar som förbinder Sveriges två största städer Göteborg och Stockholm har i år trafikerats av rederiets kryssningsfartyg i 150 år. Rederi AB Göta kanal, som står bakom kryssningarna, ägs sedan 2001 av Strömma Turism & Sjöfart.

– Göta kanal har blivit en riktig kryssningsklassiker. Den står speciellt på våra tyska turisters ”Bucket list” och ses även av många svenskar som en reseupplevelse som står i en klass för sig, säger Peter Henricson, Strommas Sverigechef.

Kryssningsfartyget och Rederiets ”Grand Old Lady” M/S Juno var i trafik redan 1874 är så än idag. När man glider fram över vackra Göta kanal i vår och sommar är det alltså samma fartyg som trafikerade sträckan ursprungligen. Den klassiska kanalresan mellan Stockholm och Göteborg har dessutom upprätthållits sedan start 1869 – en historisk resa i dubbel bemärkelse.

– Som kuriosa kan nämnas att Rederi Göta Kanal är det första svenska företaget som lyckades locka utländska turister. Redan 1876 inleddes ett samarbete med Thomas Cook & Co i London om att sälja biljetter mot provision. Rederiet var så pass lyckosamt i att locka turister till Sverige att de 1922, när turismen i Sverige var urusel, användes som föredöme, säger Peter Henricson. Affischer, turlistor och broschyrer trycktes upp på 16 språk och spreds över hela världen. Rederiet hade vid den tiden inte mindre än sju passagerarfartyg och tolv lastfartyg, säger Peter Henricson. 

Är det inte på M/S Juno man njuter av historisk miljö och fantastiska vyer så är det med någon av hennes efterföljare M/S Wilhelm Tham (1912) och M/S Diana (1931). Alla dessa fartyg är unika och specialbyggda för att passa de små slussarna på Göta kanal och dessutom K-märkta. Detta eftersom de anses ha ett kulturhistoriskt värde. Sedan 2001 ingår Rederi AB Göta Kanal i Strömmagruppen som dessutom har väldigt stor erfarenhet av att just bevara och driva historiska fartyg.

Idag erbjuder Rederi Göta Kanal kryssningar som är två till sex dagar långa. Ombord njuter gästerna av utsökt mat med utvalda drycker, klassisk svensk fika och guidade besök på längs färdvägen. Ett bestående värde av resan är även de nya vänskapsband som knyts mellan människor från hela världen.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Rototilt till Australien

Få myndigheter uppmanas köpa återvunnet

En ny kartläggning har undersökt hur många statliga myndigheter som uppmanas att köpa återvunnet vid upphandlingar. Resultatet är nedslående.

Ny kunskap om nyfödda. ”Det var helt oväntat”.

Även mycket för tidigt födda barn bär på skydd mot virus i form av antikroppar överförda från mamman visar nya analyser. Resultaten var oväntade och bör förändra vårt sätt att se på infektionskänslighet hos nyfödda, enligt forskarna.

Cyberangrepp mot storkoncern i natt

Glädjande resultat om uttjänt el- och bilplast

Efterlängtat spadtag

I dag togs första spadtaget för den 530 meter långa Veddestabron som blir en viktig pusselbit för att knyta samman den stadsbildning som just nu växer fram i Järfälla, strax utanför Stockholm.

Nyhetsbrev

KTH kickar igång ny distansutbildning

Utbildningen fokuserar på materialgrupperna polymerer och metaller.

”Att bruka – inte förbruka”

Genom att ersätta cementklinker med masugnsslagg kan Skanska nu producera betong med betydlig lägre utsläpp än tidigare. Målet är en minskning med 50 procent senast år 2030.

Ny teknik tar tempen på elnätet

Med ny smart teknik, som för första gången används i Sverige, kan Öresundskraft övervaka stora avsnitt av elnätet i realtid.

Ja och nej till ny yrkesskola

Utbildningsutskottet vill införa en ny tvåårig yrkesskola på gymnasienivå – tre partier håller dock inte med.

Skjutning i spårvagn - tre döda

Miljoner till nya samarbetsprojekt inom cirkulär bioekonomi

Jordbruksverket utlyser 10 miljoner kronor för nya samarbetsprojekt inom cirkulär bioekonomi för jordbruks- och trädgårdsnäringarna.

Pack@lunch på RISE

Fjorton kg elektronik till återvinning

2018 samlade svenskarna in drygt 14 kg elektronik per person till återvinning.

NCC bygger i Jönköping

Testar nytt läkemedel inför transplantation

Akademiska sjukhuset är först i landet med att utvärdera det nya läkemedlet som ska förhindra skador på njurar inför transplantation. Från och med februari i år erbjuds patienter behandlingen inom ramen för en klinisk studie.

400 kan få gå från bruket

Ensinger köper medicinteknikföretag

Nischad nätläkare fokuserar på ADHD

Veidekke Vågar i Varberg

Prevas öppnar kontor i Luleå

Förvärvar verksamhet i tre länder

Han köper första eldrivna Viton i Sverige

Budcompaniett i Stockholm blir första företag som tar Mercedes-Benz elversion av transportbilen Vito i bruk på svensk mark.

Bussbranschen tror på geofencing

Transportföretagen bussbranschen mötte infrastrukturminister Tomas Enertoth 15 mars med anledning av gasbussolyckan i Stockholm – bussbranschen tror att geofencing är ett ätt att ytterligare öka säkerheten.

Bravida förvärvar elföretag

Jernbro stärker sin kompetens

Välbekant uppdrag för NCC

Framgångsrikt med renoverade lungor

Veidekke bygger vårdboende

Hamburgerrestauranger utsätter gäster för onödiga risker

Blir ledamot av kunglig akademi

Indien vill stoppa import av plastavfall

Bantningspillret kan vara livsfarligt

Hur påverkas vi av digitaliseringen?

Alzheimerbolag till Nasdaq

Nya partner till Pack Point Nordic

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.403