23948sdkhjf

Mannen som vill lära Sverige använda cobotar

| Av Thomas Hvarvenius | Packnet | Tipsa redaktionen

Sveriges många små och medelstora företag har bara börjat förstå hur stor skillnad en liten robot kan göra, även i mindre produktioner.

Den danska globalt marknadsledande tillverkaren av samarbetande robotar Universal Robots firar 10-årsjubileum. För två år sedan tog Thomas Hvarvenius marknadsansvarig i Sverige sig an uppgiften att lära Sverige att använda cobotar. I denna krönika berättar han hur långt vi har kommit.


Med uppfinningen av den flexibla coboten kan många nordiska företag nu automatisera ett hav av repetitiva arbetsuppgifter, såsom packning, palletering, montering, maskinbetjäning, slipning, målning, polering, provning, avsyning osv. De är enkla att installera och betalar sig snabbt. Men alla de små och medelstora svenska företagen har ännu inte helt förstått detta.

Tyvärr tror jag att våra små och medelstora tillverkare får det tuffast. Om så är fallet kommer detta att vara ett stort hot mot industrins utveckling. Det är därför viktigt att vår tillverkningsindustri är på tårna för att skaffa sig kunskap och erfarenhet om vad som kan göras av dem själva och vad som ska läggas ut till en bra integratör. Kompetens kommer att bli en mycket viktig pusselbit för att få konkurrenskraft i tillverkningen.

Mammutrobotens tidsera över

Tillverkare av robotar har en mycket viktig uppgift idag, att hjälpa företagare att frigöra personer från monotona och repetitiva jobb så att de istället kan få mer värdeskapande uppgifter. Det är här enkelheten kommer bli en avgörande faktor, för om det är för svårt kommer det inte att bli av och då kommer industrin att få det ganska jobbigt.

För att vi ska bli konkurrenskraftiga i Sverige måste vi berika oss med kompetens inom robotautomatisering. Om vi alltid lämnar jobbet till en extern partner, berikar vi inte oss med kunskap om möjligheterna till robotautomatisering. Denna kunskap om automatisering kommer att vara viktig i allt från hur produkterna är utformade till hur produktionslinjer byggs upp i framtiden.

När bilindustrin, som var bland de första som introducerade robotar i sin produktion, var det en stor industrirobot som krävde storskalig serieproduktion för att det skulle vara en lönsam investering. Robotarna själva var stora och tunga. De lyftes in med kran, var fast monterade, hägnades in och kunde bara programmeras till en viss uppgift.

De stora industrirobotarna arbetar fortfarande, men är i allmänhet både kostsamma och oflexibla i dagens produktion med stora produktvariationer och små batchstorlekar (hög mix / låg volym).

Coboten segrar och tar över

Robottekniken har under det senaste decenniet tagit ett enormt tekniskt framsteg, vilket har skapat robotar för nya behov: de små och mycket mer flexibla och användarvänliga cobotarna. Cobotar är mer mångsidiga och inte minst mer prisvärda. Med dem har roboten kommit ut ur buren och in i flexibla produktionsmiljöer, där cobotar och människor säkert kan arbeta nära varandra.

En cobot kan enkelt byta mellan en mängd olika uppgifter efter behov. Det förbättrar inte bara produktiviteten och därmed förmågan att producera konkurrenskraftigt i länder med höga lönekostnader, till exempel Norden, men också möjligheterna att producera anpassade produkter på ett resurseffektivt och miljövänligt sätt.

Vad gör en robot?

Robotar hjälper anställda att bli mer produktiva och effektiva, vilket bidrar till att skapa ökad arbetssäkerhet.

De tillåter oss att slippa utföra farliga, tråkiga, slitsamma uppgifter där människor faktiskt arbetar mekaniskt, som om de vore maskiner. Samtidigt kan företaget förbättra sin konkurrenskraft och fortsätta produktionen i landet, förkorta leveranstiden, öka produktkvaliteten och precisionen, dokumentera och förbättra produktionen med hjälp av insamlade uppgifter. Dessutom erbjuder robotar möjligheten att reagera flexibelt vid produktionstoppar utan stora merkostnader.

Robotar ger anställda mer intressanta uppgifter och en hälsosammare och säkrare arbetsmiljö med mindre mänskligt slitage och bättre arbetstid. Robotarna kan ju utföra automatiserade uppgifter på natten när vi behöver sova.

Kina leder utvecklingen

Om du ser mot öst blir den nya automationstrenden ännu viktigare för att möta konkurrensen. I Kina automatiseras det för närvarande i hög takt. Omkring var tredje av de mer än 300 000 industrirobotar som installerades globalt år 2016 levererades till Kina, enligt International Federation of Robotics.

För att bevara och stärka vår globala konkurrenskraft måste industrin vara rustade för att kunna använda robotautomation. Detta kan ge oss i de nordiska länderna en god möjlighet att ta hem produktion som tidigare har outsourcats till länder med låga löner.

Robotarna kostar detsamma att använda var som helst i världen de är installerade. Robotvågen skapar därför möjligheten att producera lokalt och säkerställa en kort leveranstid och hög kvalitet.

Coboten som en Iphone

Universal Robots satsar nu åter på att driva på utvecklingen mot enkel robotautomation. Precis som Iphone är en hårdvara och bärare för olika appar så är UR-coboten en bärare av olika applikationer. Denna plattform består idag av fyra tydliga komponenter en UR-Cobot, Ekosystemet UR+, UR Academy och UR Application Builder.

Ekosystemet UR+ är idag en marknadsplats där externa utvecklare kan marknadsföra sina UR+-tillbehör som ska vara Plug & Produce.

UR Academy, som är en kostnadsfri interaktiv utbildning som tar 87 min att genomföra. Det ger användaren en förståelse och kunskap i att komma igång med cobots.

UR Application Builder är en webbaserad mjukvara där slutanvändaren kan bygga sin applikation genom att svara på några frågor bara. Därefter skapas en animerad film och man ser hur det kommer att se ut, samtidigt som programmet till roboten skrivs under tiden. Blir det som man vill, så kan man spara ner programmet och överföra det direkt till coboten och starta köra.

Igång på en vecka

Så tillvägagångssättet blir att bygga sin lösning i UR Application Builder och se hur en robot rör sig i ens applikation samtidigt som programmet byggs. Därefter väljer man sina tillbehör på UR+ samt väljer storlek på coboten. I väntan på leveransen, 5 dagar senare, så gör man utbildningen UR Academy. Så på en vecka så är man i full gång med att rusta sig med kunskap inför framtiden.

Framtiden handlar om att små medelstora tillverkare inom industrin måste förstå vikten av att ge sig själv erfarenhet och kunskap om robotautomation för att kunna bibehålla sin konkurrerenskraft. Här kommer coboten in med sin enkla programmering, sina flexibla monteringsmöjligheter och sin mångfald i arbetsuppgifter den kan bistå med.

Tröskeln till robotautomation är så låg att alla kan börja jobba med det. Min rekommendation är att hitta en balans mellan vad man själv kan göra och vad man måste få hjälp med, men allt man gör ska man ta lärdom av för framtiden. Låt personalen få tid till att lära sig.

Ett mer uppenbart sätt att skaffa sig kunskap och erfarenhet genom att själv vara med i projektering, programmering och driftsättning tycker jag inte att det finns. Därför tycker jag att en cobot borde vara varje företagsledares självklara fokus i den tid vi lever idag.

Universal Robots Thomas Hvarvenius deltar som talare på PACK POINT NORDIC den 16 maj. Missa inte detta gyllene tillfälle att lära mer om cobotar.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Rekord för Busworld

Världens största bussmässa, Busworld, lockade som vanligt många svenska bussmänniskor - årets mässa väntas slå alla tidigare besökssiffror.

Bättre kollisionsskydd för bussen

Komposit testas i kraftledningsstolpar

Nolato visar fina siffror för Q3

Tysta däck kan spara miljarder

Enbart i Göteborg resulterar det lokala trafikbullret i samhällskostnader kring 1,5 miljarder kronor per år, enligt stadens miljöförvaltning. En av dessa miljarder skulle kunna sparas om trafikanterna övergick till ”tysta däck”, enligt forskare på Sahlgrenska.

Epiroc drar ner i Ockelbo

Epiroc avyttrar sin tillverkningsenhet för handhållna borrförbrukningsvaror i Ockelbo. Nyligen lades även verksamhet inom samma segment ner i Kina.

Nyhetsbrev

Ett nytt samarbete ska få fler att bli maskinförare

Maskinentreprenörerna går vidare i sin kamp för att få fler att välja maskinföraryrket.

Plus

Sveriges bästa bussförare

Denny Bauer från Björks Buss i Västerås vann Bussförar-SM 2019 – läs intervjun med vinnaren och se filmen om tävlingen här!

Fler flygbussar för Flixbus

Efter en framgångsrik linjestart mellan Stockholm och Arlanda, börjar Flixbus rusta upp för att växa inom flygplatstransfer - fler svenska flygplatser står i tur att få bolagets busstrafik.

Bostäder tar över i uttjänt stenbrott

Bra Bygg har gått in som hälftenägare i Wendelstrandsprojektet i Mölnlycke, där ett uttjänt stenbrott ska förvandlas till cirka 800 bostäder vid Landvettersjön.

Plus

Stora upphandlingar väntar

Johan Åhlander har under sina år som vd för kollektivtrafikjätten Arriva Sverige sett till att få fart på bolagets IT-utveckling. Vi var sena i starten men kunde därför hoppa direkt till den allra senaste tekniken, säger han och ser fram emot fajten om nya stora trafikkontrakt.

En fjärde maskin tas i drift

Nya biomarkörer för barnastma

Preems raffinaderi – bäst i test

Bygg och trimma – elva förslag för Stockholms vägar

Bygg Östlig förbindelse och Tvärförbindelse Södertörn – det är två av Stockholms Handelskammares förslag på hur huvudstadens vägtrafik kan förbättras.

Överblick på köpprocessen

En digital guide ska göra det enklare att köpa tiltrotator, lovar Rototilt. – Vi tror att detta är ett bra redskap som underlättar för både maskinköparen och återförsäljaren.

DB ger upp - säljer inte Arriva

Uppdaterad: Stängde oljeplattform och evakuerade – chefen uttalar sig

Peab går till botten i Norge

Hydroscand utökar i Göteborg

Efterlängtat lyft för vittrad väg

SL kastar ut Lugna gatan

Avfall Sveriges nye vd presenterar sig

Möt Avfall Sveriges nye vd Tony Clark i vår stora intervju om bland annat det nya insamlingssystemet, skatt på avfallsförbränning och återvinning i stort.

Allt plastskräp kan återvinnas med utvecklad ångkrackning

En forskargrupp på Chalmers har tagit fram en effektiv process för att bryta ner vilket plastavfall som helst till molekylnivå.

1

Ny metod hittar aggressiva tumörer

Är vården redo för extrem fetma?

Ökad materialåtervinning vid kraftvärmeverk

Genombrott för vit opak PET

Rosling ger namn åt nytt folkhälsocenter i USA

Tunnelbanan tidigareläggs

”Lysande” sa Svevia

1

Krönika: Den här stan är stor nog för oss båda

Studie: Ökad överlevnad vid obotlig bröstcancer

Clemens till Stockholmsmässan

Bredd och spets lockade nya bossen

Varierade emojis

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.161