23948sdkhjf

Mannen som vill lära Sverige använda cobotar

| Av Thomas Hvarvenius | Packnet | Tipsa redaktionen

Sveriges många små och medelstora företag har bara börjat förstå hur stor skillnad en liten robot kan göra, även i mindre produktioner.

Den danska globalt marknadsledande tillverkaren av samarbetande robotar Universal Robots firar 10-årsjubileum. För två år sedan tog Thomas Hvarvenius marknadsansvarig i Sverige sig an uppgiften att lära Sverige att använda cobotar. I denna krönika berättar han hur långt vi har kommit.


Med uppfinningen av den flexibla coboten kan många nordiska företag nu automatisera ett hav av repetitiva arbetsuppgifter, såsom packning, palletering, montering, maskinbetjäning, slipning, målning, polering, provning, avsyning osv. De är enkla att installera och betalar sig snabbt. Men alla de små och medelstora svenska företagen har ännu inte helt förstått detta.

Tyvärr tror jag att våra små och medelstora tillverkare får det tuffast. Om så är fallet kommer detta att vara ett stort hot mot industrins utveckling. Det är därför viktigt att vår tillverkningsindustri är på tårna för att skaffa sig kunskap och erfarenhet om vad som kan göras av dem själva och vad som ska läggas ut till en bra integratör. Kompetens kommer att bli en mycket viktig pusselbit för att få konkurrenskraft i tillverkningen.

Mammutrobotens tidsera över

Tillverkare av robotar har en mycket viktig uppgift idag, att hjälpa företagare att frigöra personer från monotona och repetitiva jobb så att de istället kan få mer värdeskapande uppgifter. Det är här enkelheten kommer bli en avgörande faktor, för om det är för svårt kommer det inte att bli av och då kommer industrin att få det ganska jobbigt.

För att vi ska bli konkurrenskraftiga i Sverige måste vi berika oss med kompetens inom robotautomatisering. Om vi alltid lämnar jobbet till en extern partner, berikar vi inte oss med kunskap om möjligheterna till robotautomatisering. Denna kunskap om automatisering kommer att vara viktig i allt från hur produkterna är utformade till hur produktionslinjer byggs upp i framtiden.

När bilindustrin, som var bland de första som introducerade robotar i sin produktion, var det en stor industrirobot som krävde storskalig serieproduktion för att det skulle vara en lönsam investering. Robotarna själva var stora och tunga. De lyftes in med kran, var fast monterade, hägnades in och kunde bara programmeras till en viss uppgift.

De stora industrirobotarna arbetar fortfarande, men är i allmänhet både kostsamma och oflexibla i dagens produktion med stora produktvariationer och små batchstorlekar (hög mix / låg volym).

Coboten segrar och tar över

Robottekniken har under det senaste decenniet tagit ett enormt tekniskt framsteg, vilket har skapat robotar för nya behov: de små och mycket mer flexibla och användarvänliga cobotarna. Cobotar är mer mångsidiga och inte minst mer prisvärda. Med dem har roboten kommit ut ur buren och in i flexibla produktionsmiljöer, där cobotar och människor säkert kan arbeta nära varandra.

En cobot kan enkelt byta mellan en mängd olika uppgifter efter behov. Det förbättrar inte bara produktiviteten och därmed förmågan att producera konkurrenskraftigt i länder med höga lönekostnader, till exempel Norden, men också möjligheterna att producera anpassade produkter på ett resurseffektivt och miljövänligt sätt.

Vad gör en robot?

Robotar hjälper anställda att bli mer produktiva och effektiva, vilket bidrar till att skapa ökad arbetssäkerhet.

De tillåter oss att slippa utföra farliga, tråkiga, slitsamma uppgifter där människor faktiskt arbetar mekaniskt, som om de vore maskiner. Samtidigt kan företaget förbättra sin konkurrenskraft och fortsätta produktionen i landet, förkorta leveranstiden, öka produktkvaliteten och precisionen, dokumentera och förbättra produktionen med hjälp av insamlade uppgifter. Dessutom erbjuder robotar möjligheten att reagera flexibelt vid produktionstoppar utan stora merkostnader.

Robotar ger anställda mer intressanta uppgifter och en hälsosammare och säkrare arbetsmiljö med mindre mänskligt slitage och bättre arbetstid. Robotarna kan ju utföra automatiserade uppgifter på natten när vi behöver sova.

Kina leder utvecklingen

Om du ser mot öst blir den nya automationstrenden ännu viktigare för att möta konkurrensen. I Kina automatiseras det för närvarande i hög takt. Omkring var tredje av de mer än 300 000 industrirobotar som installerades globalt år 2016 levererades till Kina, enligt International Federation of Robotics.

För att bevara och stärka vår globala konkurrenskraft måste industrin vara rustade för att kunna använda robotautomation. Detta kan ge oss i de nordiska länderna en god möjlighet att ta hem produktion som tidigare har outsourcats till länder med låga löner.

Robotarna kostar detsamma att använda var som helst i världen de är installerade. Robotvågen skapar därför möjligheten att producera lokalt och säkerställa en kort leveranstid och hög kvalitet.

Coboten som en Iphone

Universal Robots satsar nu åter på att driva på utvecklingen mot enkel robotautomation. Precis som Iphone är en hårdvara och bärare för olika appar så är UR-coboten en bärare av olika applikationer. Denna plattform består idag av fyra tydliga komponenter en UR-Cobot, Ekosystemet UR+, UR Academy och UR Application Builder.

Ekosystemet UR+ är idag en marknadsplats där externa utvecklare kan marknadsföra sina UR+-tillbehör som ska vara Plug & Produce.

UR Academy, som är en kostnadsfri interaktiv utbildning som tar 87 min att genomföra. Det ger användaren en förståelse och kunskap i att komma igång med cobots.

UR Application Builder är en webbaserad mjukvara där slutanvändaren kan bygga sin applikation genom att svara på några frågor bara. Därefter skapas en animerad film och man ser hur det kommer att se ut, samtidigt som programmet till roboten skrivs under tiden. Blir det som man vill, så kan man spara ner programmet och överföra det direkt till coboten och starta köra.

Igång på en vecka

Så tillvägagångssättet blir att bygga sin lösning i UR Application Builder och se hur en robot rör sig i ens applikation samtidigt som programmet byggs. Därefter väljer man sina tillbehör på UR+ samt väljer storlek på coboten. I väntan på leveransen, 5 dagar senare, så gör man utbildningen UR Academy. Så på en vecka så är man i full gång med att rusta sig med kunskap inför framtiden.

Framtiden handlar om att små medelstora tillverkare inom industrin måste förstå vikten av att ge sig själv erfarenhet och kunskap om robotautomation för att kunna bibehålla sin konkurrerenskraft. Här kommer coboten in med sin enkla programmering, sina flexibla monteringsmöjligheter och sin mångfald i arbetsuppgifter den kan bistå med.

Tröskeln till robotautomation är så låg att alla kan börja jobba med det. Min rekommendation är att hitta en balans mellan vad man själv kan göra och vad man måste få hjälp med, men allt man gör ska man ta lärdom av för framtiden. Låt personalen få tid till att lära sig.

Ett mer uppenbart sätt att skaffa sig kunskap och erfarenhet genom att själv vara med i projektering, programmering och driftsättning tycker jag inte att det finns. Därför tycker jag att en cobot borde vara varje företagsledares självklara fokus i den tid vi lever idag.

Universal Robots Thomas Hvarvenius deltar som talare på PACK POINT NORDIC den 16 maj. Missa inte detta gyllene tillfälle att lära mer om cobotar.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)

Mest läst

Startsidan just nu

Jubileum i Jönköping

I topp bland hemvändande bolag

IMCD och Lactips ingår nordiskt samarbete

Ny mässa för transportförpackningar

Positionen stärks ytterligare genom nytt förvärv

Peab köper YIT:s nordiska beläggnings- och ballastverksamhet

Affären innebär att Peab tar över cirka 200 strategiskt placerade täkter samt 63 asfaltverk i Norden.

Nyhetsbrev

BewiSynbra förvärvar danska Eurec

De driver konstgjorda muskler med socker

Artificiella muskler av polymermaterial kan nu drivas med energi från glukos och syre på liknande sätt som biologiska muskler. Detta kan vara ett steg mot implanterbara konstgjorda muskler i framtiden.

Återvinningsbar film för MAP-applikationer

Kostnadsbomben - är det fake news?

Kostnadsutvecklingen inom den upphandlade kollektivtrafiken engagerar uppenbarligen - ämnet drog fullt hus när Svensk Kollektivtrafik lyfte frågan i Almedalen.

Ecolean in på den mexikanska marknaden

"Sverige måste bli bättre på sopsortering"

NCC överklagar

NCC förlorade i rätten och ålades att betala nästan 44 miljoner kronor. Nu överklagar företaget.

Ny teknik för råvaruutvinning ur biomaterial

”Läget är allvarligt”

Maskinentreprenörerna tog med sig en av sina hjärtefrågor till Almedalen – kompetensförsörjningen.

Umeåbolag uppköpt av amerikansk jätte

Omröstning om global standard för sexleksaker

Det är nu dags för världen att ta ställning till om det behövs en global standard för sexleksaker. SIS har lämnat världens första standardförslag för design- och säkerhetskrav av sexleksaker till omröstning bland alla medlemsländer.

Almedalsdebatt om egen regi

Under måndagen 1 juli kom Almedalsveckan 2019 igång på allvar med bland annat en paneldebatt om egen regi inom kollektivtrafiken - Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag vill ha konkurrens, andra var emot.

Zalando skiftar till återvunnet

Unilever har knäckt koden med svart plast

Transdev vann miljardkontrakt

Nästa år börjar 160 elbussar rulla i Göteborg, Mölndal och Partille – Västtrafiks omfattande upphandling Transdev vann upphandlingen som är värd många miljarder kronor.

Ägg med posten

Smurfit Kappa har tagit fram en äggförpackning för e-handel för en äggproducent i Latinamerika. Med hjälp av sin eSmart-tjänst har Smurfit Kappa hjälpt producenten att ta sig in på e-handelsmarknaden.

Plus

VDL jagar MAN i Tunga Bussligan

Under en osannolikt bra juni gick det allra bäst för MAN som ryckt åt sig ledningen ännu en gång i Tunga Bussligan 2019 - men värsta tokrycket står VDL för som nu närmar sig täten, det visar Bil Swedens statistik.

Svevias nya sydsvenska ballastchef

Ny vd på SwedenBio

NCC bygger i Linköping

E12 byggs ut för 268 miljoner kronor

260 nya lägenheter ska byggas i Barkarbystaden

Hållbarhetsdebatt på Empack

"Svenska företag måste engagera sig"

Ikea utser ny designchef

XMReality i polskt samarbete

Investerar för snabbare falsning

Ny chef för Svevias asfalt

Äldreboende för 265 miljoner kronor

Däcktillverkare tar sikte på Sverige

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.107