23948sdkhjf

Tar över busstrafiken i egen regi

| Av Thomas Dietl | RT-Forum | Tipsa redaktionen

I år tar Region Örebro län tillsammans med Region Västmanland över kollektivtrafiken i sina län – det ser genom det offentligägda trafikbolaget Svealandstrafiken.

Länstrafiken börjar med start i augusti i år att byta ut en del av sina bussar, däribland stadsbussarna. De nya bussarna kommer att vara vita med en blå våg som böljar längs med sidan av bussen. Anledningen till att Länstrafiken nu byter bussarna är att dagens bussar nått åldersstrecket och att Region Örebro län, tillsammans med Region Västmanland, bildat det nya trafikbolaget Svealandstrafiken.

Region Örebro län som ansvarar för Länstrafiken Örebro har beslutat att gå över till att driva busstrafiken i ett eget bolag tillsammans med grannregionen Västmanland. Det nya bolaget Svealandstrafiken bildades 1 januari 2018 och kör på uppdrag av Länstrafiken.

Att regionerna tillsammans äger bolaget innebär att de kommer att kunna använda sig av samma busspark vilket också är anledningen till varför bussarna får ny färg enligt Sandra Lee, Marknadschef på Länstrafiken Örebro. Hon menar att bussarna behöver kunna representera både Länstrafiken Örebro och Västmanlands Lokaltrafik (VL) och ska dessutom kunna flyttas mellan länen vid behov. De nya bussarnas utseende blir därför en kombination av Örebro läns blå bussar och Västmanlands vita bussar.

Den blå vågformen signalerar rörelse men även elementet vatten som är en koppling till länens vackra och omtyckta sjöar, säger Sandra Lee.

En gemensam fordonspark ger även stora samordningsfördelar. Till exempel kan regionerna nu dela på samma reservbusspark. Dessutom innebär förändringen att regionerna inte längre  behöver upphandla trafiken som tidigare eftersom den nu körs i egen regi.

Anledningen till att bussbytet sker i år är att ett par av de avtal som Region Örebro län haft med olika bussbolag löper ut. Sammanslagningen med Region Västmanland beror primärt på att de sedan tidigare drev busstrafiken själva och hade samma inställning kring värdet med detta.

VL har under de senaste åren haft en mycket hög kundnöjdhet. Så jag tror och hoppas att de fina omdömena kan spilla över på vårt län, säger Fredrik Eliasson, kollektivtrafikchef på Länstrafiken Örebro.

Fram till 2025 kommer det fortfarande att finnas några blå bussar i Örebros kollektivtrafik. De fasas ut i takt med att de når sin livslängd och allt eftersom trafikavtalen löper ut och det privata bussbolaget som kör då slutar. Därefter blir det Svealandstrafiken som tar över trafiken.

Fredrik Eliasson berättar att de nya bussarna är bekvämare än tidigare och rymmer fler resenärer och barnvagnar i och med fler ståplatser. Vissa modeller har ett extra dörrpar för att förenkla avstigning. I regionbussarna kommer det att finnas två säten med så kallad Sitsafe, som är en integrerad barnstol för barn upp till 18 kg. Sätena är utmärkta med annan färg på tyget för att de ska vara lättare att hitta.

FAKTA/Bussbytet i Örebro

19 augusti byts 24 regionbussar som utgår från Odensbacken

1 oktober byts alla 78 stadsbussar och 42 regionbussar som utgår från bussdepån i Bettorp

I år byts 144 bussar

Totalt har Länstrafiken 288 bussar

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Alstom får miljardorder

RMV:s dotterbolag fahma beställer världens största flotta av bränslecellståg från Alstom – totalt är affären värd 5,4 miljarder kronor.

Tamsons växlar upp

Kristoffer Tamsons, trafikregionråd i Region Stockholm har på kort tid klivit in som ordförande i två stora organisationer: Mälardalsrådet och Svensk Kollektivtrafik.

Grön biokomposit i svensk nylanserad kista

Hur mycket kan du om plast och hållbarhet?

2

Tobaksjättens oväntade vision

Hela Europa med tåg

Nyhetsbrev

Hon blir chef för Skånes sjukvård

Ökad lönsamhet med bättre underhåll

Bananförpackning "best in show" på PIDA

Staffare hyllade på hemmaplan

Företaget blev ”Årets entreprenör” i Hudiksvall.

Gotlandsbuss förlorar trafiken

Gotlandsbuss förlorar all kollektivtrafik och skoltrafik på Gotland - det blir i stället Bergkvarabuss som får uppdraget med trafikstart i juni nästa år.

1

Fullt ös på Maskinexpo

Regnet strilade men humöret var på topp när årets Maskinexpo slog upp portarna på torsdagen.

Träffpunkt i norr

Med långa avstånd blir behovet av ett samlande forum ännu större. Under två dagarsmötet Fokus Hjälpmedel möttes förskrivare, hjälpmedelskonsulenter och leverantörer för fortbildning och nya perspektiv.

Möblerar om i polyamidverksamheten

Extremt mjuk fotopolymer

VI FÖLJER UPP: Cyberattacken mot Norsk Hydro

En kostsam historia och produktionen är fortfarande inte tillbaka fullt ut.

Plus

Dags att öka den digitala mognaden

Exklusiv intervju i Process Nordic.

Plus

Samverka affärsmässigt

Allt fler företag vill arbeta med industriell symbios där ett företags restprodukt eller restvärme blir en resurs hos någon annan. Vi har besökt Kemira i Helsingborg som har lång erfarenhet av detta.

”Transportfusk kan stoppas”

Från bokhandel till e-handel

SL-buss i brandolycka

SSM renodlar – avyttrar entreprenaddelen

Tuff kostnadsjakt och koncentration till kärnverksamheten är viktiga inslag när bostadsutvecklaren SSM anpassar organisationen efter målgruppens försämrade möjligheter att finansiera sina bostäder. Samtidigt inleds ett strategiskt samarbete med bostadsbyggaren Mecon Bygg.

Daf miljardsatsar för fortsatt tillväxt

Det går bra för lastbilstillverkaren Daf, så bra att företaget nu aviserar en investering på motsvarande en bit över två miljarder kronor i hyttfabriken i Westerlo.

Rymden på Stockholms Kulturfestival

Rymden är årets tema på Stockholms Kulturfestival som går av stapeln 13-17 augusti – något att pricka in för temaresan till Stockholm under sensommaren.

Klarsignal för nya E10

Hon blir Wästbyggs nya Stockholmschef

Ny strategi att behandla tuberkulos

DSM gör förvärv

Växjö nästa för Hydroscand

Coromatic får ny ägare

Uppländskt uppdrag för Peab

De två bolagen går samman

Nytt bostadsområde byggs i Ale kommun

Ledare: Vårbudget utan svar

1

Stora bostadsbyggen på Slakthusområdet

Förändringar i producentansvaret riskerar snedvrida konkurrensen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.116