23948sdkhjf

Ny mötesplats för livsmedelsindustrin

Svenska mässan drar igång en ny mässa riktad mot livsmedelsindustrin som ska gå parallellt med Logistik & Transport den 5-6 november i år.

Mässan kommer att ha fokus på produktions- och förädlingsprocesser och ambitionen är att öka konkurrenskraften för livsmedelsföretagarna, liksom att stärka svensk livsmedelsindustri.

– Utmaningarna är stora för den svenska livsmedelsindustrin, men möjligheterna ännu större genom samverkan, utvecklingsvilja och smart omställning till framtida behov. Förädlingskedjan behöver mötas såväl inom som mellan industrins näringar för att få mesta möjliga utväxling av nödvändiga satsningar och utvecklingsinitiativ, säger Annika Persson, affärsutvecklare.

Det finns ett behov att mötas över gängse gränser, menar hon.

– Det efterfrågas en samlad arena där näringsliv möter forskning och branschen som helhet kan dela insikter och provköra framtidsscenarion. Tillverkare, leverantörer, organisationer och akademi är inbjudna att presentera ny teknik, nya material och nya innovativa lösningar, produkter och tjänster för en hållbar livsmedelsindustri.

Initiativtagare till Nordic Food Industry är Svenska Mässan tillsammans med branschaktörer genom hela livsmedelsförädlingskedjan och samtliga förädlingssektorer. Följande fokusområden har identifierats som särskilt relevanta:

– Svensk livsmedelsexport ska öka från 50 miljarder till 100 miljarder före 2025 - vad behöver hända?

– Hur ska fler få råd att tidigare investera i framtidens teknik och snabbare ställa om till nya, smartare processer?

– Hur snabbt kan svenska livsmedelsföretagen bli världsledande inom digital omställning?

– Hur kan Sverige leda innovation och ta en plats i toppen även inom livsmedelsindustrin?

– Hur ska svenska livsmedelsindustrins många små företag ha tid, råd och resurser att kompetensutveckla sin personal?

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078