23948sdkhjf

Motormännen varnar för bristande konstruktion hos Volvo-motorer

| Av Pierre Kjellin | Motor-Magasinet | Tipsa redaktionen

Motormännen varnade nyligen för en konstruktionsmiss vid kamremmen på Volvos populära diesefemmor som trots prickfri service av ägaren kan orsaka motorras. Volvo tillbakavisar kritiken.

Den 2 februari gick Motormännen ut med ett pressmeddelande där organisationen informerade om ett problem hos Volvos femcylindriga motorfamilj som kan orsaka motorras.

Läs också: ”Äntligen har vi lock up”

Grundproblemet är att kamremmen på de aktuella motorerna är dåligt skyddad. På de flesta motorer som har kamremsdrift sitter kamremmen väl skyddad eller helt inkapslad, förklarar Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Motormännen:

– Det plasthölje som ska skydda kamremmen på de här Volvo-motorerna är inte optimalt utformat.

Detta leder i sin tur till att multiremmen, som driver bland annat generatorn och AC-kompressorn, av någon anledning går av eller halkar av då riskerar att trassla in sig i kamremmen, vilken i sin tur går av eller lossnar.

Om kamremmen hade suttit helt inkapslad och det inte hade funnits en glipa, så hade det inte funnits något utrymme för bitar av en trasig rem att komma i vägen för kamremmen. Då hade man inte den här problematiken. Och det här är väl något man får anta att Volvo känner till, med tanke på att man svarar som man gör, att man inte tycker att det är något undermåligt skydd av kamremmen. Det är klart att Volvo hade kunnat göra en bättre lösning från början, säger Carl-Erik Stjernvall.

Läs också: Lydig buss struntar i föraren

Volvo slår i sitt svar själva fast att det inte ens med förebyggande underhåll går att helt undvika risken att råka ut för kamremsbrott och påföljande motorhaveri, påpekar Carl-Erik Stjernvall.

Problemet är ifall AC-kompressorn skulle skära ihop eller någon spännrulle ger upp, då kan de utlösa ett kamremshaveri och påföljande motorhaveri. Och det var det som vi ville belysa med vårt pressmeddelande, förklarar Carl-Erik Stjernvall.

Sedan får man ju, vid ett motorhaveri, hoppas att Volvo i ett sådant fall kan ta en del av reparationskostnaden som goodwill.

VOLVO: inget fel på konstruktionen
Det finns inga generella problem med motorn, hävdar man på Volvo – och missar dessutom att räkna upp en hel modellserie när man går ut med ett pressmeddelande om vilka bilar som berörs av problemen.

Läs mer i nästa nummer av Motormagasinet (nr 8)

Mer om: Motormännen | Volvo
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Heldag om plaståtervinning i Ystad

Bakterier kan bli framtida strömkälla

Elva dieselstölder om dagen

Under förra året anmäldes i snitt elva dieselstölder om dagen. Det rapporterar Maskinentreprenörerna som gjort en sammanställning av statistik från Brottsförebyggande rådet.

Wallenbergmiljoner till forskningen

Läkemedel mot alkoholberoende och vaccin mot öroninflammation. Det är två områden som får del av de 75 miljoner kronor i anslag när fem nya Wallenberg Clinical Scholars utses.

Tecknar nytt avtal för biogas

Barsebäcks sista resa

Barsebäck är först ut att rivas, en pionjärroll företaget tar på allvar. – De beslut vi tar ska inte vara bäst för oss – de ska vara de bästa för hela branschen.

Nyhetsbrev

Skellefteåupphandling görs om

Elbusstillverkaren Hybricon meddelar 26 mars att den upphandling bolaget vann till Skellefteå Buss ska göras om - det har förvaltningsrätten i Umeå beslutat.

205 tips om misstänkt brottslighet i byggbranschen

Den tipslåda om brottsmisstankar i byggverksamheten som öppnats av Fair Play Bygg används allt flitigare. Förra året togs 205 tips emot, varav 82 lämnades vidare till olika myndigheter.

Hydroscand etablerar sig på Island

Svaveldioxidutsläpp vid pappersbruk

Slanka burken ny standard

Coca-Cola i Sverige lanserar Sleek Can som ny standard över hela linjen i Norden.

Del 1: Så här fungerar blockkedjor

Ordet blockkedja förknippar många med kryptovalutan Bitcoin men det kan också vara ett verktyg som är intressant för återvinningsbranschen i framtiden. Recycling lär dig i en tredelad serie mer om den spännande tekniken.

E10 byggs om

Vill ha företagens synpunkter inför upphandling

Succé för pant på Garant

Invigning nära för Metsjös fabriksutbyggnad

Eliasson till Handelskammaren

Japanska sovkojer för Stena

På fartygen Mecklenburg-Vorpommern och Skåne, som trafikerar Trelleborg-Rostock, har Stena Line installerat japanska sovkojer – kompakt, prisvärt och dessutom bekvämt, enligt rederiet.

Startskott för Bussförar-SM 2019

Måndag 25 mars gick starten för Bussförar-SM 2019, där Sveriges bästa bussförare 2019 ska utses – anmälningen till tävlingen är öppen till 21 juni.

Xeikon partner för digitaltryck på Kotkamills kartong

Ledningen har dålig koll på it

Mer än varannan it-chef tycker att företagsledningen brister i sina kunskaper om risker och potential med it, enligt en Sifo-undersökning.

Norrvidinges åkeridel växer

Till hösten återvinns batteriplasten igen

1

Finrivning på Östermalm

Rivarna får inte lämna några spår efter sig på Östra Real, alla installationer ska rivas ut men det måste göras med silkesvantar, en komplex rivning i en K-märkt byggnad full av konst. – Det blir lite finare rivning.

Ja till dubbelspår

Abilia köper Comai

Ottosson lämnar SL

Ledare: Dags att visa mod

Rekordvinst för WSP

Skjutning i spårvagn - tre döda

NCC bygger i Jönköping

Ensinger köper medicinteknikföretag

Nischad nätläkare fokuserar på ADHD

Bravida förvärvar elföretag

Jernbro stärker sin kompetens

Välbekant uppdrag för NCC

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.148