23948sdkhjf

Svevia drar till fjälls

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Svevia fortsätter sköta vägarna i Storumans kommun – ett vidsträckt och utmanande driftområde med både skog, fjäll och glesbygd.

Svevia förnyar sitt kontrakt för driftområdet som totalt består av 1409 kilometer väg varav 625 km är grusväg och 88 kilometer fjällväg. Både E45 och E12 passerar området.

Läs också: Utmaning söder om Sveg

– Geografiskt är det här ett av Sveriges största driftområden. Vintertid är det en utmaning för jourhavande platsledning att överblicka hela geografin som består av skog, fjäll och glesbygd med flera sträckor som går till vägs ände och där enda sättet att komma därifrån är att är att vända och köra tillbaka igen, säger Jonas Fredriksson, Svevia, i ett pressmeddelande.

I uppdraget ingår att snöröja, halkbekämpa och göra vägarna säkra och framkomliga.

Det sistnämnda gäller särskilt E12 och E45.

– De är områdets mest prioriterade vägar med vägklass fyra. Trafiken präglas av yrkestrafik, tunga transporter och turism. Den exploatering som skett i området kring Hemavan Tärnaby under de senaste åren har gett en tydlig ökning av fjällturister.

Läs också: Svevia håller koll på bergen i Danderyd

De knappt nio milen fjällväg är särskilt utsatta, noterar han.

– En fjällväg kan vara både grus och asfalterad väg. Det som förenar dem är att de är extra utsatta av väder och vind och därför kan kräva lite extra insatser och omsorg.

Sommaren vigs åt löpande vägunderhåll, då lagas sprickor och hål, vägmärken, vägräcken, kantstolpar, viltstängsel  får lite extra omsorg och diken och trummor ska underhållas så att vattnet kan rinna undan.

– Området är intressant ur ett marknadsperspektiv och Svevia är starkt etablerade med två etableringar, en i Storuman och en i Hemavan/Tärnaby, säger Jonas Fredriksson.

Det fyraåriga kontraktet gäller från den 1 september, två års option finns och kontraktssumman anges till 32 miljoner kronor per år.

Mer om: Svevia
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Plast på kartong ett minne blott?

Stora Enso lanserar nya kartongkvaliteter med barriärer för att ersätta plast i livsmedelsförpackningar.

KraussMaffei skär ner i Tyskland

Sporrande konkurrens för Dynapac

Dynapac och Bomag har sedan 2017 samma ägare. De ska dock fortsätta strida om kunderna precis som förr, även om vissa samarbeten kan bli aktuella.

”Vi ska vara nära verkligheten”

Ett laddat Dynapac har fått fart på försäljningen, för att komma ännu längre krävs kunniga säljare – det är inte bara mekanikerna som ska kunna maskinerna.

”Era röster väger tungt”

ME tror att branschen kan göra mycket för att få fler att bli maskinförare –  och sedan också stanna i branschen.

Mindre utsläpp med hjälp av AI

Mindre utsläpp, snabbare produktion och lägre kostnader är målet för ett forskningsprojekt som ska utreda möjligheterna att begränsa koldioxidutsläpp med hjälp av artificiell intelligens.

Nyhetsbrev

Corona-oro får svenskt bolag att lyfta

Brommabolaget får stororder från Asien på sin luftrenare. Linköpings universitetssjukhus och Karolinska institutet har bedrivit omfattade studier på bolagets teknologi som kan oskadliggöra virus redan i luften.

Kolfiberfabrik i norr står högt på önskelistan

NCC bygger i Eskilstuna

Ny studie kring medelhavskost och demens

Ledare: Enkel lösning på stort problem

Elflygspremiär i höst

Delade meningar om vägen till fossilfritt

I dag är de flesta överens om att fossila bränslen måste fasas ut – och att arbetet bör göras skyndsamt. Däremot är vägen till målet långt ifrån utstakad. Det stod klart på Stora Infradagen som nyligen arrangerades i Stockholm.

CM – en väg till ökad konkurrens

I Maskinentreprenörernas senaste konjunkturrapport strax före jul fick Trafikverket skarp kritik för att entreprenaderna generellt är för stora. Stefan Dahlgren, ordförande för CM-bolagen, hävdar att en lösning finns i Construction Management som dels ökar konkurrensen och dels kan stimulera kreativa lösningar.

Nytändning för Dynapac

Dynapac har kommit starkt sedan nya ägarna Fayat trädde in, företaget har blåst liv i sitt varumärke och lockat tillbaka storkunderna. – Vi har tagit tillbaka initiativet.

Plus

Industri 4.0 präglade teknikdagar

Vem vill bli maskinförare?

Örebro vill beveka Trafikverket

Epiroc och Luleå tekniska universitet fördjupar samarbetet

”Det är inte en dag för tidigt”

Veidekkes kvinnliga anställda ska slippa byta om på toaletten eller bakom ett skynke –  nya bodar ska öka inkluderingen.

Här kan coronaviruset diagnostiseras i Sverige

Infraprojekt nominerade till arkitektpris

10 mars presenteras vinnaren bland de fyra anläggningar som nominerats till Trafikverkets arkitekturpris 2019. Samtliga nominerade förslag finns i de tre storstadsområdena och är uppförda av externa byggherrar.

Slutar som VD

Fem snabba frågor...

...till Peter Örn som kommer att vara moderator på Kollektivtrafikdagen 13 maj i år, ett av årets viktigaste branschmöten.

Bostadsrätter i Bredäng

Hydroscand satsar i söder

Träigt avtal för Peab

Det går bra för LKAB - Dubblar utdelning till staten

Nobelt bygge på Stadsgårdskajen

Ingen spårväg i Lund förrän till nästa jul

Akuta åtgärder på E4-bro

Nytt kvarter i Barkarbystaden

Cykelsatsning i Malmö

Låg födelsevikt kan ge sämre kondition

Oklart om klimakteriet

Projekterar för slutförvaret

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.503