23948sdkhjf

Här är Ica-handlaren som pressar priserna på nätet

En enskild Ica Nära-handlare på vischan pressar priserna för 56 andra Ica-butiker i Stockholmsområdet. ”Vi har satt en tydlig prisstrategi”.

Fri Köpenskap kunde i fredags avslöja att en enskild Ica Nära-handlare tar 19,7 av Icas totalt 54 procentenheter hos prisjämförelsesajten Matspar. Ingen liten siffra med tanke på att 57 Ica-handlare är uppkopplade mot tjänsten. Vi kan nu också berätta att handlaren i fråga heter Viktor Rönn och driver Ica Nära Brottbyhallen.

Priset är inte allt men det är en viktig del och där har vi satsat på att sticka ut, säger han till Fri Köpenskap.

Men hur kommer det sig då att en enskild Ica Nära-butik i det lilla samhället Brottby i Vallentuna kommun norr om Stockholm kan vara så framgångsrik på nätet? För att svara på det behöver vi kika på Icas e-handelsmodell.

Alla varor i Icas centrala e-handel distribueras från Ica Sveriges egna plocklager i Jordbro. Lagret har täckning över hela Storstockholm vilket även innefattar lilla Brottby med knappt 300 bofasta. Men när det gäller priset på varorna så är det varje enskild handlare som bestämmer över sin egen e-handel.

Med andra ord kan en Ica Nära-handlare på landsbygden välja att lägga sig billigare än samtliga Maxi-butiker och därigenom plocka hem ordrar från kunder i såväl i Nacka som i Södertälje, Sollentuna eller för den skull på Drottninggatan mitt i centrala Stockholm.

Enligt Matspars statistik är den tydligaste prispressaren Ica Nära Brottbyhallen. Viktor Rönn har erbjudit e-handel sedan i april 2016 men kopplade upp sig mot den centrala darkstorelösningen i oktober 2018.

Priset var en tydlig marknadsstrategi redan från början och det är roligt att det märks.

På några enstaka snabbt ihopplockade matkassar på Matspar.se blir Ica Nära Brottbyhallen billigast i samtliga fall.

Med e-handeln hoppas han bygga volym, knyta starkare band och hitta nya kunder. Butiken ligger intill E18 och många pendlar till och från Stockholm eller åker förbi på väg mot fritidshusen. Men det är långt ifrån alla som ens lägger märke till butiken.

E-handeln visar att vi finns och den är inte konstigare än annan handel. Handlar de hos mig på nätet ökar också sannolikheten att de svänger förbi den fysiska butiken, konstaterar han.

För att fånga upp kunderna och bygga varumärket långsiktigt har han försökt göra sajten mer personlig. En bild på butiken, honom själv och rullande kampanjpriser på förstasidan är en del. Prenumerationshänvisning till veckomejlet och Facebook-sidan är en annan.

Får du onda ögat av andra Ica-handlare för din prisstrategi?

Nej, det tror jag inte. Jag fokuserar på min e-handel och satsar på den fullt ut. Mer än så kan inte jag göra. Däremot tror jag att det är viktigt att syssla med e-handel av rätt orsaker. Jag går hårt ut på nätet för att jag är intresserad. Det är det roligaste som finns.

Ica Nära Brottbyhallen har försökt bygga en personlig sajt som knyter band med kunderna. 

Antingen satsar man, eller så är det bäst att inte syssla med e-handel över huvud taget, tror Viktor Rönn.

Men det behöver naturligtvis inte betyda att man ska satsa på just pris. Priset är en del, men det finns flera andra sätt att göra sitt eget näterbjudande relevant. Snabba leveranser är ett område som dagligvaruhandeln, inklusive mig själv, generellt är väldigt dåliga på. Där kommer branschen att utvecklas.

Hur snabbt pratar vi då?

Leverans inom två timmar kanske? Jag har många idéer men de ska vara lönsamma också.

Som vad? Kombinerad e-handel med butiksplock och darkstore? Avlämning på dagis? Samarbeten med externa logistikföretag, á la Foodora och Onlinepizza?

Vi tittar på flera olika modeller och återstår att se men dessa tjänster är ju ett tydligt exempel på att folk kan tänka sig att betala extra för att få maten levererad omedelbart.

Viktor Rönn försöker göra kommunikationen så personlig som möjligt.

Att Ica:s e-handelsmodell, med tanke på rådande omständigheter, skulle vara ofördelaktig rent affärsmässigt tror han inte. Snarare tvärtom.

Det lokala entreprenörskapet med fria handlare är viktigare än någonsin och så även på nätet. Med Icas modell testas flera olika lokala grepp och det räcker med att en kläcker en bra idé för att alla ska utvecklas.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08