23948sdkhjf

Stockholm vill införa avgifter

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Stockholms stad efterlyser bättre samordning när det ska grävas och vill därför införa avgifter för ”trafikstörande” arbeten. "Det måste till någon form av incitament."

Att gräva upp en gata eller utföra beläggningsarbeten mitt i stan leder ofta till sura miner och många frågor: ”Man ser aldrig någon jobba i gropen!” ”Nu grävde de upp samma gata två gånger!”.

Stockholm stad, Örebro, Göteborg och Lund har därför i ett gemensamt projekt försökt ta reda på hur stort problemet är och om det går att lösa.

– Det måste till någon form av incitament – i dag spelar det ingen roll ur ett avgiftsperspektiv om arbetet är igång någon vecka till eller bara någon dag, säger Oscar Stålnacke, projektledare på trafikkontoret.

Stockholm Stads trafikkontor vill införa en avgift som ska läggas på den som ansöker om trafikanordningsplan för att ”tillfälligt ordna trafiken”, till exempel vid ett gatuarbete.

– Det måste också finnas en differentiering, att stänga av en gata i centrala Stockholm måste kosta mer än att göra samma sak i utkanten av stan.

Syftet med avgiften är att förmå olika aktörer att samordna sig , för att på så sätt minska störningarna.

Den informella samordning som redan sker är inte tillräcklig anser trafikkontoret och hänvisar till att aktörerna saknar tungt vägande skäl att tänka på samhällets kostnader, de koncentrerar sig av naturliga skäl helt på sina egna kostnader.

Oscar Stålnacke noterar också att kommunerna saknar möjligheter att tvinga fram samordning och inte heller kan bedöma om en aktör har en rimligt tidsperspektiv.

– Det behövs incitament om vi ska få till en större samverkan.

Incitament kan vara positiva eller negativa och avgifter är förstås en piska snarare än en morot, medger han.

– Vi tror dock att avgifter är en av nycklarna om vi ska få aktörerna att samordna sig – det måste löna sig att samverka.

Avgifterna för att till exempel få stänga av en gata är låga, förklarar Oscar Stålnacke.

–  I dag kostar det 1 900 kronor i startavgift och sedan 1 680 kronor per vecka oavsett om det är tre eller 380 meter som stängs av, det har inte heller funnits någon koppling till hur trafikerad gatan är – effekten av aktiviteten har inte återspeglats i avgiften.

Det återstår dock en del innan idén kan bli verklighet. En kommun som vill ta ut den här typen av avgifter inte har mycket stöd att hämta i juridiken, konstaterar Oscar Stålnacke.

– Lagstiftningen är komplex, det har varit svårt att reda ut vad man får göra och inte.

Trafikkontoret har därför kontaktat Näringsdepartementet för att få till stånd en utredning som kan leda till att lagen ändras.

–  Vi vill ha statlig hjälp att se över lagstiftningen som styr vad kommunerna kan göra.

För att åstadkomma samverkan krävs dock mer än att bara ta betalt.

– Ett första steg är att dela informationen, att alla som behöver göra något berättar det i god tid – redan på visionsstadiet kan man berätta att man tänker göra en reinvestering i kabelnätet om sex år, säger Oscar Stålnacke.

Stockholm stad arbetar sedan länge för att föra involverade parter samman, ett arbete som förhoppningsvis kan skalas upp ytterligare, förklarar han.

– Det finns ett system där aktörer som till exempel ledningsbolag kan lägga in information om vad som är på gång.

Systemet består i princip av en stor karta där aktörerna ritar in sina kommande projekt.

– Det är i viss utsträckning i drift redan, vissa aktörer använder det men systemet bygger på frivillighet.

Aktörerna träffas dessutom två gånger per år för att gemensamt titta på en möjlig samordning.

Hela processen är inne i ett mycket tidigt stadium. Trafikkontoret inväntar Näringsdepartementets svar på skrivelsen och först när de juridiska finurligheterna är klarlagda kan man ta sig an avgiftsfrågan.

Av samma anledning finns det ingen tidplan för när en eventuell förändring kan komma till stånd.

–  När vi vet var vi står kan vi gå vidare, säger Oscar Stålnacke.

Trafikkontorets förslag

  • Stockholms stads trafikkontor föreslår att en kommun ska kunna ansöka hos länsstyrelsen om att få ta ut en påverkansbaserad avgift – detta för att säkerställa att avgiften anpassas efter behoven i respektive region.
  • Medlen som kommer in skulle kunna öronmärkas för reinvestering av stadens gator genom en form av reinvesteringsfond.
  • Syftet är att förmå de inblandade parterna att samordna mer, att aktivt anpassa sin projektering i relation till övriga aktörer och därmed minska de trafikstörande effekterna av den aktuella aktiviteten för att på så sätt minska de trafikstörande aktiviteterna..
  • Avgiftens storlek skulle kunna beräknas med hjälp av schabloner grundade på utgångspunkt i tid på dygnet, tid på året, typ av trafikanter, typ av aktivitet samt samhällsnytta.
  • Målet är att åstadkomma en större palett av positiva och negativa incitament så att det lönar sig att genomföra aktiviteter på ett effektivt, rätt och riktigt sätt.

Källa: Trafikkontoret Stockholm Stad

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Hjullastare bekämpar nordnorsk snö

Nytt förpackningsföretag på svenska marknaden

Nya finansieringsformer för kollektivtrafiken

Lina Olsson, Malmö universitet, arbetar med forskning om exploateringsbaserad finansiering av ny kollektivtrafik – hon presenterar ett nyligen avslutat forskningsprojekt på Kollektivtrafikdagen 13 maj.

Plus

Labelexpo: Många nyheter hos Gallus

MRF pausar EU-samarbetet med Cecra

Från årsskiftet har Motorbranschens Riksförbund, MRF, valt att pausa arbetet med EU-förbundet Cecra och enbart jobba med AECDR (Alliance of European Car Dealers and Repairers). De fokuserar fortfarande på tillgången till fordonsdata, som Motormagasinet berättat om tidigare, men nu på ett lite annorlunda sätt.

Almi Invest miljoninvesterar i cancerdiagnostikbolag

Almi Invest investerar i cancerdiagnostik-bolaget Celluminova som kan öka överlevnadsgraden vid hjärnkirurgi.

Nyhetsbrev

Välkända varumärken toppar stöldlistan

Volvo dominerar stort bland de entreprenadmaskiner som efterlysts under 2019 i Sverige, enligt den statistik som just presenterats av Larmtjänst. Närmast därefter följer Avant och Caterpillar.

Andreas grymma grävare

Andreas Karlssons svarta hjulgrävare lyser upp i vintermörkret – han har låtit kreativiteten flöda och blandar friskt sånt som är smart med sånt som är roligt. – Alltid retar det nån!

Sökes: Reporter med digital inriktning

Reportern ska ingå i teamet som producerar Life Science Sweden, MedTech Magazine och Hjälpmedel.

Mer snurr i nya Dynapacvälten

Klimatsmarta matformar för mikron

Närproducerade lastare klara för värmländskt rally

Ett halvt dussin skräddarsydda och närproducerade hjullastare har just överlämnats till Rally Sweden inför den svenska deltävlingen i rally-VM som körs 13-16 februari i värmländska och norska skogar.

Husqvarna väljer Åkerströms radiostyrning

Det blir Åkerströms som får leverera radiostyrningen till Husqvarnas nya mellanstora tvåvalsvält LP9505 som nu lanseras globalt. I första skedet rör det sig om en order värd cirka 1,5 miljoner kronor.

Sidel väljer XMReality

Frukt & Grönt i papperspåse

Burktappare Årets Ölutvecklare

Härligt, härligt – men farligt, farligt

Månader av planering innebar att varje kvart var noggrant inrutad – och så strular ett redskap. En defekt hammare fick pulsen att rusa innan förarna lyssnade sig fram till lösningen.

Bergbyggarna får mycket att göra

Eleda shoppar vidare

Eleda Group växer vidare genom att förvärva samtliga aktier i Annebergs Bygg & Anläggning, som utför anläggningsarbeten i Hallands- och Göteborgsregionen.

Giftig gas läckte från massabruket - UPPDATERAD TISDAG

Vi uppdaterar när det kommer nya uppgifter.

Internationellt sprängkort kan snart vara verklighet

Båttillverkaren Micore gasar

Upphandlingsmiss kan stå kommun dyrt

Upphandlingen av en tillbyggnad till ett reningsverk kan bli dyrbar för Kristianstads kommun som, enligt Konkurrensverket, tecknade avtal med entreprenören utan att konkurrensutsätta uppdraget.

A world-class research village

”Vi tog upp det eftersom det finns en efterfrågan”

Folkhälsa får eget radioprogram

Rekord på spåren

Peab bygger hotell i Örebro

Jätteanläggning för solceller till Uppsala

Han tar över som koncernchef i Miljörivarna

Nässpray mot depression godkänd

Berlin-tågen tokökar

Förkylningsspray lanseras i Hongkong

Peab bygger i Borås

Hälsingeuppdrag för Peabs bolag

Punktligast på spåren – igen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.109