23948sdkhjf

Stockholm vill införa avgifter

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Stockholms stad efterlyser bättre samordning när det ska grävas och vill därför införa avgifter för ”trafikstörande” arbeten. "Det måste till någon form av incitament."

Att gräva upp en gata eller utföra beläggningsarbeten mitt i stan leder ofta till sura miner och många frågor: ”Man ser aldrig någon jobba i gropen!” ”Nu grävde de upp samma gata två gånger!”.

Stockholm stad, Örebro, Göteborg och Lund har därför i ett gemensamt projekt försökt ta reda på hur stort problemet är och om det går att lösa.

– Det måste till någon form av incitament – i dag spelar det ingen roll ur ett avgiftsperspektiv om arbetet är igång någon vecka till eller bara någon dag, säger Oscar Stålnacke, projektledare på trafikkontoret.

Stockholm Stads trafikkontor vill införa en avgift som ska läggas på den som ansöker om trafikanordningsplan för att ”tillfälligt ordna trafiken”, till exempel vid ett gatuarbete.

– Det måste också finnas en differentiering, att stänga av en gata i centrala Stockholm måste kosta mer än att göra samma sak i utkanten av stan.

Syftet med avgiften är att förmå olika aktörer att samordna sig , för att på så sätt minska störningarna.

Den informella samordning som redan sker är inte tillräcklig anser trafikkontoret och hänvisar till att aktörerna saknar tungt vägande skäl att tänka på samhällets kostnader, de koncentrerar sig av naturliga skäl helt på sina egna kostnader.

Oscar Stålnacke noterar också att kommunerna saknar möjligheter att tvinga fram samordning och inte heller kan bedöma om en aktör har en rimligt tidsperspektiv.

– Det behövs incitament om vi ska få till en större samverkan.

Incitament kan vara positiva eller negativa och avgifter är förstås en piska snarare än en morot, medger han.

– Vi tror dock att avgifter är en av nycklarna om vi ska få aktörerna att samordna sig – det måste löna sig att samverka.

Avgifterna för att till exempel få stänga av en gata är låga, förklarar Oscar Stålnacke.

–  I dag kostar det 1 900 kronor i startavgift och sedan 1 680 kronor per vecka oavsett om det är tre eller 380 meter som stängs av, det har inte heller funnits någon koppling till hur trafikerad gatan är – effekten av aktiviteten har inte återspeglats i avgiften.

Det återstår dock en del innan idén kan bli verklighet. En kommun som vill ta ut den här typen av avgifter inte har mycket stöd att hämta i juridiken, konstaterar Oscar Stålnacke.

– Lagstiftningen är komplex, det har varit svårt att reda ut vad man får göra och inte.

Trafikkontoret har därför kontaktat Näringsdepartementet för att få till stånd en utredning som kan leda till att lagen ändras.

–  Vi vill ha statlig hjälp att se över lagstiftningen som styr vad kommunerna kan göra.

För att åstadkomma samverkan krävs dock mer än att bara ta betalt.

– Ett första steg är att dela informationen, att alla som behöver göra något berättar det i god tid – redan på visionsstadiet kan man berätta att man tänker göra en reinvestering i kabelnätet om sex år, säger Oscar Stålnacke.

Stockholm stad arbetar sedan länge för att föra involverade parter samman, ett arbete som förhoppningsvis kan skalas upp ytterligare, förklarar han.

– Det finns ett system där aktörer som till exempel ledningsbolag kan lägga in information om vad som är på gång.

Systemet består i princip av en stor karta där aktörerna ritar in sina kommande projekt.

– Det är i viss utsträckning i drift redan, vissa aktörer använder det men systemet bygger på frivillighet.

Aktörerna träffas dessutom två gånger per år för att gemensamt titta på en möjlig samordning.

Hela processen är inne i ett mycket tidigt stadium. Trafikkontoret inväntar Näringsdepartementets svar på skrivelsen och först när de juridiska finurligheterna är klarlagda kan man ta sig an avgiftsfrågan.

Av samma anledning finns det ingen tidplan för när en eventuell förändring kan komma till stånd.

–  När vi vet var vi står kan vi gå vidare, säger Oscar Stålnacke.

Trafikkontorets förslag

  • Stockholms stads trafikkontor föreslår att en kommun ska kunna ansöka hos länsstyrelsen om att få ta ut en påverkansbaserad avgift – detta för att säkerställa att avgiften anpassas efter behoven i respektive region.
  • Medlen som kommer in skulle kunna öronmärkas för reinvestering av stadens gator genom en form av reinvesteringsfond.
  • Syftet är att förmå de inblandade parterna att samordna mer, att aktivt anpassa sin projektering i relation till övriga aktörer och därmed minska de trafikstörande effekterna av den aktuella aktiviteten för att på så sätt minska de trafikstörande aktiviteterna..
  • Avgiftens storlek skulle kunna beräknas med hjälp av schabloner grundade på utgångspunkt i tid på dygnet, tid på året, typ av trafikanter, typ av aktivitet samt samhällsnytta.
  • Målet är att åstadkomma en större palett av positiva och negativa incitament så att det lönar sig att genomföra aktiviteter på ett effektivt, rätt och riktigt sätt.

Källa: Trafikkontoret Stockholm Stad

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

De satsar på flytande elproduktion

De flesta av dagens vindkraftverk är horisontella men startupbolaget SeaTwirl satsar istället på havsbaserade flytande vertikala vindkraftverk.

Fet fisk utan gift skyddar mot typ 2-diabetes

Om den feta fisken vi äter vore fri från miljögifter skulle den minska vår risk att utveckla typ 2-diabetes. Men miljögifterna som fisken innehåller har motsatt effekt och suddar ut skyddseffekten.

I höst är det Lidingö som gäller

Den 20–21 november arrangerar U&D och Riksorganisationen Svenskt Underhåll åter Underhållsdagarna i Stockholm.

Så vill höjdarna få fart på lönsamheten

Varför jobbar inte den här branschen dygnet runt? Varför är det projekten som är ”stensvåra i tid” som går bäst? Frågorna var många när entreprenadhöjdarna försökte ringa in branschens lönsamhetsproblem – och hur de kan lösas.

Ramirent får köpa Stavdal

Högt betyg för OKG

Strålsäkerhetsmyndigheten bedömer att OKG har hanterat den pågående kärnkraftsomställningen väl.

Nyhetsbrev

Forskarnas upptäckt om oordnade polymerer

Resultaten kan bana väg för utveckling av nya material från syntetiska polymerer.

Klartecken till förvärv

Myndigheten varnar: Detta är inte ett godkänt läkemedel

Läkemedelsverket går ut och varnar för annonser för en produkt som lovar för mycket.

Slutspurt inför Bussförar-SM

Keolis drar ifrån med hela 106 förare som genomfört uttagningsprovet till Bussförar-SM – totalt har 404 förare gjort uttagningstävlingen när två dagar återstår.

Egen produktion av linerless etiketter

Ny beläggare från Ravenwood gör att Lexit Goup nu har egen linerless produktion.

Ny chef för Svevias asfalt

Äldreboende för 265 miljoner kronor

Bioplastseminarier i tre nordiska huvudstäder

Läser av ditt blod och din svett

FBI varnar för övertro

Däcktillverkare tar sikte på Sverige

Utmana bussförarkollegerna!

Ännu finns det tid, men snart stängs möjligheten att anmäla sig till Bussförar-SM 2019 – se till att utmana kollegerna, gör uttagningsprovet föra midnatt 21 juni.

Volvo tar täten i elracet

Volvo lovar en bred lansering av eldrivna kompaktmaskiner med start 2020. På vårens Bauma gavs ett smakprov i och med att de två första utsläppsfria maskinerna – grävaren ECR25 och hjullastaren L25 – avtäcktes.

Svagt bostadsbyggande viker ytterligare

För ungefär en månad sedan beskrev Boverket ett synnerligen ansträngt läge på bostadsmarknaden – 240 av landets 290 kommuner redovisade bostadsbrist. Nu kommer nya siffror från Boverket som visar att det redan otillräckliga bostadsbyggandet faller ytterligare.

Ny kraft för optiska pincetter upptäckt

När biologiska celler studeras med optisk pincett är ett stort problem den skada som verktyget orsakar cellen. Nu har en forskare vid Göteborgs universitet upptäckt en ny typ av kraft som rejält minskar den optiska pincettens ljusanvändning.

Tidigare börs-vd blir styrelseordförande i Inficure

Nyligen tog de hem största ordern i bolagets historia. Nu får Inficure Bio en ny styrelseordförande. Lena Söderström, tidigare vd för börsnoterade Senzime, tar sig an uppdraget.

"Vi jobbar för en säkrare arbetsplats på alla sätt vi kan."

Det började med utbildning, behovet av säkerhetslösningar fick dock Nuab att bredda sitt erbjudande.

Norconsult går på djupet i Göteborg

Bilbatterihus av CFRTP

Nu kommer pissoaren för kvinnor

Ledare: Välkommen las-utredning

Fina fraktioner med ny sorteringstrumma

Start-up inom AI växlar upp

Uppländskt uppdrag för Peab

Peab får stort kontrakt i södra Sverige

Svenskstämplade maskiner

Nuvarande ID06 gäller ett tag till

Nytt partnerskap för Bactiguard

Ny försäljningschef på Delvator

Dahl öppnar ännu en anläggning i Stockholm.

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.134