23948sdkhjf

Solskenshistoria från Keestrack

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Hybridteknik står i fokus när Keestrack ställer ut på Bauma, företaget aviserar också en helt soldriven nyhet.

Den 8-14:e april är det dags för jättemässan Bauma. Holländska Keestrack avslöjar nu sin laguppställning inför evenemanget och den svenska återförsäljaren Fredheim Maskin utlovar både tyngd och bredd.

Läs också: Fredheim satsar på Youtube

Företaget transporterar delar av sitt utbud av larvburna kross- och sorterverk till München, bland tungviktarna på plats kommer bland annat konkrossen H6e och käftkrossen B7e att finnas. Båda beskrivs som flaggskepp som är högintressanta för den svenska marknaden

Fredheim lyfter också fram stackläggaren S5e Solar – som hämtar sin kraft från påmonterade solpaneler.

Transportören är 23 meter lång och solcellerna laddar chassits batteri på 23 kWh.

Enligt Fredheim Maskin står batteriet för hela driften av stackläggaren, vid dåligt väder eller väldigt intensiv användning kan stackläggaren laddas eller få kraft från extern källa, exempelvis krossens motorpaket eller elnätet.

Läs också: Snabbare stackläggning

Enligt Fredheim Maskin är Keestracks mässuppställning den starkaste någonsin, under mässans fem första dagar finns dessutom Fredheim Maskin, Keestracks norska och svenska representant, på plats i montern.

– Bauma blir mässan då käftkrossen Keestrack B7e visas för en internationell publik. Efter dagarna i München skeppas den vidare till Maskinexpo här i Sverige, säger Erik Olausson på Fredheim Maskin AS  i ett pressmeddelande.

Käftkrossen Keestrack B7e har en kapacitet på 700 ton per timme, modellen ska ersätta den mindre B6. Käftkrossen Sandvik CJ 412 uppges vara maskinens kärna, med ett intag på 1 200 x 830 millimeter, Krossen ska klara block upp till 700 millimeters bredd och minsta käftavstånd är hydrauliskt reglerbart mellan 75 och 250 millimeter.

Fredheim Maskin noterar att B7e levereras som plug-in-hybrid, där krossen drivs av en elmotor på 132 kW.

Läs också: Tung tillställning

På krossverket finns också en 55 kW elmotor som ska ge hydraulkraft till larverna, lyftcylindrarna, den vibrerande mataren försedd med tvåstegs grizzly samt till transportbanden.

Det dieselelektriska motorpaketet är monterat på krossverket, det kan också fås avtagbart – en finess som ska komma väl till pass när man vill skydda det mot damm och vibrationer.

I motorpaketet finns en Volvo-diesel på 273 kW (steg IIIA) alternativt 285 kW (steg IV), som i sin tur driver en generator på 330 KVA.

Fredheim Maskin uppger att det också är möjligt att ansluta krossverket till elnätet eller en extern generator.

Läs också: Nordiska krav uppfylldes

– Tack vare konstant motorvarvtal blir bränslekonsumtionen väsentligt lägre, samtidigt som kostnaderna för underhåll minskar. För den som har möjlighet att ansluta maskinerna till elnätet minskar kostnaderna ytterligare, säger Erik Olausson.

Han lyfter också fram att transportvikten ligger under 60 ton när mataren lyfts av. Lyfter man också av motorpaketet sjunker vikten med ytterligare sju ton.

Konkrossen Keestrack H6e beskrivs som mångsidig, det är en fullhybrid avsedd för material upp till 215 millimeter där den variabla krosskammaren ska erbjuda ett minsta krossavstånd på 6–44 millimeter.

H6e är baserad på Sandviks teknologi och utlovas leverera upp till 400 ton per timme i merparten av fraktioner.

Läs också: Hybridkross på 30 ton

Eftersikten är tredäckad med en yta på 24,5 kvadratmeter, något som leverantören anser ger en effektiv återcirkulering av övergrovt material, vilket i sin tur ska garantera önskad kvalitet till rätt kostnad.

Krossen drivs av en elmotor på 220 kW, två mindre motorer driver övriga funktioner och det avtagbara motorpaketet  består av en dieselmotor på 345 kW med en generator på 500 KVA.

Det ska också gå att ansluta krossverket – som väger 62 ton (52 ton utan eftersikt) – till elnätet eller en extern generator,.

Slagkrossen Keestrack R6e beskrivs som mångsidig, kompakt och mobil, med dubbel försikt och en dubbeldäckad eftersikt med återcirkulering av övergrovt material.

R6e visas som fullhybrid i plugin-version, den finns dock också med  dieselhydraulisk drift och med delvis eldrift, ett dollysystem ska dessutom göra det möjligt att enkelt omlokalisera R6e med tillhörande enheter.

På Bauma återfinns även slagkrossen Keestrack R3e, som lanserades 2018. Maskinen har en enkeldäckad eftersikt och överdimensionerad återcirkulering.

Käftkrossen Keestrack B3e får också följa med, med en ny dubbeldäckad försikt och det som uppges vara den största käftkrossen i 30-tonsklassen.

Keestrack utlovar också helt nya matare/stackläggare där den eldrivna semimobila Keestrack S1e ska ha ett stativ som är hydrauliskt reglerbart i höjd och en svivel för hydrauliken som ska göra det möjligt att vrida stackläggaren 180 grader.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Klart nu: Bolaget börsnoteras

Läkemedelsbolaget går direkt in på Nasdaqs huvudlista och blir första bolag att noteras i år. Läs intervjun med bolagets vd Magnus Corfitzen med anledning av noteringen.

Abbott och Novo Nordisk i diabetessamarbete

Sälen rustar för fler besökare

Elbil redo ta hand om göteborgarnas sopor

Vid ett välbesökt event under gårdagen överlämnades Volvo Trucks första eldrivna lastbilar till samarbetspartners.

Krav för biobanker standardiseras

Lättare snöröja tak på uppkopplat hus

Nyhetsbrev

Viktig forskarvän fyller 150 år

Tumme ner för bostadspolitiken

Inte mer än 16 procent av väljarna tror att den nya regeringen kan minska dagens bostadsbrist, enligt en färsk Sifo-undersökning

Automatisk bagageinlämning i Visby

Plats för fler kärnor i Malå

Stora självkörande bussar i Barkarby

Scania och Nobina inleder försök i Barkarbystaden norr om Stockholm med självkörande bussar i linjetrafik – nu handlar det om fullstora bussar för första gången i allmän trafik.

Digital teknik ska lyfta byggandet

Skid-VM ett hållbart event

Cancervård fortfarande ett geografisk lotteri

Det spelar stor roll var i landet du bor för hur snabbt du kan få vård. Det visar siffror som i dag presenteras i Cancerfondsrapporten.

Tungt jobb utanför Falun

Luleföretag drar fiber i Umeå

Internationell hållbarhet – så står det till

”Vi måste hålla sex gånger högre tempo för att nå klimatmålen”

Ökat resultat för Sobi

Boden kommer till Kollektivtrafikdagen

Ellinor Isaksson-Larsson och Carola Medelid, Bodens kommun, kommer till Kollektivtrafikdagen 15 maj – ett bra program har lockat dem ända till Solna i maj.

Realtidskarta över alla statliga tåg

Höjd skatt på gruvdiesel slår mot glesbygd

Regeringen vill höja skatten kraftigt på den diesel som används i de svenska gruvorna redan 1 augusti i år.

Bättre avfallssortering med nudging

90 ton mindre avfall, bara på en enda byggarbetsplats. Det blev, enligt Wästbygg, resultatet när så kallad nudging infördes.

AirSon uppköpt av energijätte

Ny maskinlinje för klimatsmart mjölkförpackning

Ny svensk cykelkedjesatsning

Flybmi i konkurs

Plastföretag i konkurs

Stopp för kontanter på grund av rån

AstraZeneca slår förväntningarna

Tvärstopp för Odd Molly

Peab bygger i Falkenberg

Nyupptäckt sjukdom viktigt för diabetiker

NCC tryggar i Kalmar

Framgång för Gasporox

Ny USA-topp i Recipharm

NCC bygger i Helsingborg

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.142