23948sdkhjf

Malmen slank ur näven

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

LKAB måste tänka om om gruvan ska överleva. Malmreserverna är inte så stora som man trodde och nu krävs stora exploreringsinsatser.

Stockholm. LKAB har högt ställda mål, företaget vill fördubbla sin mineralreserv, öka produktiviteten med 40-50 procent och dessutom göra järnmalmsproduktionen koldioxidfri.

Läs också: Inlandsbanan testas för tunga transporter

Allt detta blir dock svårt att åstadkomma utan malm att processa, konstaterade  Pierre Heeroma på LKAB:s avdelning för Strategy exploration and business development, LKAB, på årets upplaga av konferensen Framtidens Gruv och Mineral.

–  Det här är en ny utmaning för Kirunagruvan.

Kiirunavaaramalmen har lovat mycket och hållit en hel del under årens lopp. Det första fyndet gjordes redan i slutet av 1600-talet, sedan dröjde det i och för sig drygt 200 år innan produktionen kom igång på allvar.

Under större delen av 1900-talet har verksamheten gått för högtryck, en möjlig konsekvens av detta var att behovet av försöka hitta nya fyndigheter hamnade allt längre ner på priolistan.

Läs också: Bra resultat men minskad efterfrågan hos LKAB

–Den lilla exploration som fanns stängdes ned på 1980-talet, berättade  Pierre Heeroma.

Sent omsider kom ledningen på andra tankar, 2010 återupptogs exploreringsverksamheten, då med tanken att hitta nya reserver.

När det visade sig att resultatet var rätt skralt flyttade fokus till huvudreserven, den nya huvudnivån låg 1 365 meter under jord och nu ville man veta mer vad den kunde erbjuda för framtiden.

– Vi hade en Life of Mine plan som visade att reserven räcker fram till 2030, förklarade  Pierre Heeroma.

Läs också: Utnyttja gruvorna smartare

2016 togs därför ett nytt beslut, exploreringen skulle gå vidare och djupare – nu skulle man ta sig en titt under huvudnivån och tanken var ett den nästa huvudnivån kanske kunde landa på 2 000 meters djup.

Efter två års borrningar och därpå följande analyser fick LKAB en ovälkommen överraskning. i somras att det ser mörkt ut.

– Det såg inte ut som vi trott, det är en mycket mer komplicerad geometri, mycket mer utmanande.

Den malmreserv man trodde sig kunna nå minskade dramatiskt under 1365-metersnivån, den malm som fanns låg dessutom illa till.

Läs också: Över 1 000 olycksfria dagar

– Malmen ligger mycket djupare ner, och den lutar dessutom.

LKAB ger dock inte tappt i sin jakt på malmen, företaget ska borra mer och intensivare, förklarade  Pierre Heeroma.

–  Det kommer att ta tid, vi har dessutom ett extremt hårt berg och måste också utveckla infrastrukturen under jord för att kunna borra så djupt.

Företaget tar hjälp av expertisen för att veta var det är läge att leta.

Läs också: "Gangstermetoder att ta LKAB och gruvan som gisslan"

–  Vi har också påbörjat regionala explorationer.

Målet är att 2021 kunna påvisa att det finns potential under den nuvarande huvudnivån.

–  Lyckas vi med det väntar ett kraftigt utökat borrningsprogram och sedan kan vi ta ett beslut om hur vi kan gå vidare.

Insatsen kräver nyrekryteringar, inte bara i Kiruna.

– Vi behöver göra samma sak i Malmberget, sade  Pierre Heeroma.

Borrningarna har påbörjats och i slutet av januari hade närmare 400 meter avklarats, berättade han.

– I Malmberget fick vi inte samma överraskning som i Kiruna men vi har inte gjort läxan när det gäller exploration här heller – vi måste borra och komma djupare och få fram fem miljoner ton malm om vi ska kunna gå vidare, det är en stor utmaning här också.

Läs mer om de aktuella prospekteringsinsatserna här.

Mer om: LKAB
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ny matfilm tar upp konkurrensen med PVC

Tunnelbane-vd byter spår

Volvo investerar i startup-företag

Uppkopplade, självkörande och elektrifierade fordon hör framtiden till, enligt Volvo Group. Därför investerar nu Volvo Group Venture Capital i Autotech Ventures – en amerikansk venture capital-fond, inriktad på startup-företag i transportsektorn.

Ströman växer inom ytrengöring

MVB bygger för 123 miljoner kronor

Ras för novemberflyget

Nyhetsbrev

Boliden kan förlora 100 miljoner - UPPDATERAD

Engagemang i säkerhet gav bergtekniskt pris

Jakten på framtidens förare

Maskinförarutbildningarna lockade inte flest besökare på gymnasiemässan, men de som kom kan vara guld värda. – De som är intresserade är verkligen intresserade.

NCC byter ordförande

Järnvägsuppdrag för 443 miljoner kronor

Krönika: Hur viktigt är life science egentligen

Först life science-strategin och nästa höst forskningspropositionen. Framtiden stakas ut och det är dags för politikerna att bekänna färg.

Bästa och sämsta lönerna i Sveriges pappersbruk

​Immunterapi prövas mot psykisk sjukdom

Över 10 000 bryggerier inom EU – varav 375 i Sverige

Antalet svenska bryggerier har femdubblats på sex år.

Gräv smart – gräv säkert

Dig Smart. Dig Safe. Det är parollen när Engcon nu lanserar en världsomfattande säkerhetskampanj där målet är att eliminera de arbetsplatsolyckor som sker i samband med grävmaskiner.

Nya Zeeland på tur för Steelwrist

Steelwrist tar språnget från Australien och tecknar ett distributionsavtal med Synergy Group för försäljning och support av Steelwrists tiltrotatorer och redskap i hela Nya Zeeland.

Svegro plastbantar och blir mer cirkulär

Stenteknik skiftar vd

Veidekke bygger på Lidingö

Han ska sälja Hitachi i norr

Stora Enso möblerar om i divisionerna

Sundström ett finskt Lejon

Ny äggförpackning för Stjärnägg

Förseningar kostar miljarder

Norwegian säljer dotterbolag

Ny självkörande busslinje startas

Bästa julölet korat

Kopplar variant av vanligt herpesvirus till MS

Storbygge i Bollstabruk

Portugal vann igen

Bättre koll med ny markradar

Veidekke bygger i Helsingborgs hamn

Svår bussolycka i Sollentuna

Järfälla bereder plats för småföretagen

Ny vice vd på MVB

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.134