23948sdkhjf

Malmen slank ur näven

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

LKAB måste tänka om om gruvan ska överleva. Malmreserverna är inte så stora som man trodde och nu krävs stora exploreringsinsatser.

Stockholm. LKAB har högt ställda mål, företaget vill fördubbla sin mineralreserv, öka produktiviteten med 40-50 procent och dessutom göra järnmalmsproduktionen koldioxidfri.

Läs också: De ska bygga ställning åt gruvjätten

Allt detta blir dock svårt att åstadkomma utan malm att processa, konstaterade  Pierre Heeroma på LKAB:s avdelning för Strategy exploration and business development, LKAB, på årets upplaga av konferensen Framtidens Gruv och Mineral.

–  Det här är en ny utmaning för Kirunagruvan.

Kiirunavaaramalmen har lovat mycket och hållit en hel del under årens lopp. Det första fyndet gjordes redan i slutet av 1600-talet, sedan dröjde det i och för sig drygt 200 år innan produktionen kom igång på allvar.

Under större delen av 1900-talet har verksamheten gått för högtryck, en möjlig konsekvens av detta var att behovet av försöka hitta nya fyndigheter hamnade allt längre ner på priolistan.

Läs också: Inlandsbanan testas för tunga transporter

–Den lilla exploration som fanns stängdes ned på 1980-talet, berättade  Pierre Heeroma.

Sent omsider kom ledningen på andra tankar, 2010 återupptogs exploreringsverksamheten, då med tanken att hitta nya reserver.

När det visade sig att resultatet var rätt skralt flyttade fokus till huvudreserven, den nya huvudnivån låg 1 365 meter under jord och nu ville man veta mer vad den kunde erbjuda för framtiden.

– Vi hade en Life of Mine plan som visade att reserven räcker fram till 2030, förklarade  Pierre Heeroma.

Läs också: Bra resultat men minskad efterfrågan hos LKAB

2016 togs därför ett nytt beslut, exploreringen skulle gå vidare och djupare – nu skulle man ta sig en titt under huvudnivån och tanken var ett den nästa huvudnivån kanske kunde landa på 2 000 meters djup.

Efter två års borrningar och därpå följande analyser fick LKAB en ovälkommen överraskning. i somras att det ser mörkt ut.

– Det såg inte ut som vi trott, det är en mycket mer komplicerad geometri, mycket mer utmanande.

Den malmreserv man trodde sig kunna nå minskade dramatiskt under 1365-metersnivån, den malm som fanns låg dessutom illa till.

Läs också: Utnyttja gruvorna smartare

– Malmen ligger mycket djupare ner, och den lutar dessutom.

LKAB ger dock inte tappt i sin jakt på malmen, företaget ska borra mer och intensivare, förklarade  Pierre Heeroma.

–  Det kommer att ta tid, vi har dessutom ett extremt hårt berg och måste också utveckla infrastrukturen under jord för att kunna borra så djupt.

Företaget tar hjälp av expertisen för att veta var det är läge att leta.

Läs också: Över 1 000 olycksfria dagar

–  Vi har också påbörjat regionala explorationer.

Målet är att 2021 kunna påvisa att det finns potential under den nuvarande huvudnivån.

–  Lyckas vi med det väntar ett kraftigt utökat borrningsprogram och sedan kan vi ta ett beslut om hur vi kan gå vidare.

Insatsen kräver nyrekryteringar, inte bara i Kiruna.

– Vi behöver göra samma sak i Malmberget, sade  Pierre Heeroma.

Borrningarna har påbörjats och i slutet av januari hade närmare 400 meter avklarats, berättade han.

– I Malmberget fick vi inte samma överraskning som i Kiruna men vi har inte gjort läxan när det gäller exploration här heller – vi måste borra och komma djupare och få fram fem miljoner ton malm om vi ska kunna gå vidare, det är en stor utmaning här också.

Läs mer om de aktuella prospekteringsinsatserna här.

Mer om: LKAB
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Första penseldraget taget i 13-årigt ommålningsprojekt

Tidigare i dag drog Øresundsbrons anläggningsdirektör Bengt Hergart ett första penseldrag från den specialbyggda målningsplattform som är en förutsättning för att Öresundsbrons cirka 300 000 kvadratmeter stålfackverk ska vara täckt med ny målarfärg år 2032.

EU diskuterar totalförbud av plastförpackningar

Brytningen får klartecken - vd mycket nöjd

Gaia lanserar nytt förpackningsmaterial

Swecon stöttar rally med nollvision

Swecon fortsätter sitt samarbete med Rally Sweden även i år. Bland annat har sex specialutrustade hjullastare med fokus på fossilfri drift tagits fram för att användas vid årets upplaga av det svenska rallyt i värmländska och norska skogar 13-16 februari.

Peab bygger hotell i Örebro

Nyhetsbrev

Krönika: ”Newsify your equity story!”

En uppmaning till noterade life science-bolag att uppgradera sin kommunikation från ”plikt” till värdebyggare

Dags att utse Sveriges snyggaste entreprenadmaskin

Var finns Sveriges snyggaste entreprenadmaskin? Svaret ska ges på Svenska Maskinmässan på Solvalla 4 juni efter en riksomfattande tävling som nu utlyses av Leveranstidningen Entreprenad som låter sina läsare rösta fram den vinnande maskinen under våren.

Störst ska bli större

Alarmerande rekryteringsbehov till motorbranschen

Under de kommande tre åren behöver 5 300 personer anställas inom motorbranschen. Konsekvenserna kan bli allvarliga för hela samhället om man inte hittar personal, enligt Transportföretagens nya rapport Tempen på motorbranschen.

Volvo släpper sin hittills största grävare

Volvo fortsätter jobba sig uppåt i storlekarna. Senaste tillskottet i maskinutbudet är EC950F, en bandgrävare på drygt 90 ton som nu introduceras med steg V-motor och skopvolym på upp till sju kubikmeter.

Jätteanläggning för solceller till Uppsala

Kartong med ekobarriär föll chokladproducent i smaken

Han tar över som koncernchef i Miljörivarna

Göteborg ger namn åt ny antibiotikaresistent bakterie

300 miljarder på 20 år – investeringarna haglar

Nässpray mot depression godkänd

Buller ger Grundtuben stororder

I dagarna börjar Grundtuben bygga tre kilometer bullerplank längs Kontinentalbanan, något som innebär ett av företagets hittills största projekt.

Data från Sigrid visar på motverkad viktuppgång

Ny studie på möss publicerad i Nanomedicine visar att Sigrids medicintekniska produkt SiPore15 motverkar viktuppgång. Detta öppnar vägen till nya behandlingar av fetma och diabetes.

Lång sjöresa för hamnens jättekranar

I slutet av mars inleds installationen av ett par gigantiska containerkranar i Stockholm Norvik Hamn. 10 januari började kranarna sin resa från Shanghai och ska när hamnen öppnar sina portar i maj stå klara att matcha även de största fartyg som kan trafikera Östersjön.

Let's Twist It Up!

Berlin-tågen tokökar

Nya Carnegiebryggeriet expanderar

Debatt: ”Ta ansvar och ställ krav”

Säkerhet borde vara den enskilt viktigaste frågan för alla i entreprenad- och byggbranschen. Det hävdar Engcons grundare Stig Engström som anser att modet att satsa på ny teknik och ställa högre krav på varandra är nyckeln till säkrare och tryggare arbetsplatser.

Förkylningsspray lanseras i Hongkong

Peab bygger i Borås

Hälsingeuppdrag för Peabs bolag

Punktligast på spåren – igen

Rekordfå dog i vägtrafiken 2019

Han blir produktchef för Bomag i Sverige

Han ska lyfta försäljningen

Pågatåg ökar farten

Första staten med gratis kollektivtrafik

Trejon bygger för framtiden

Rototilt växer i USA och Kanada

KUKA öppnar i Danmark

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.125